Uncategorized

رواية الآنسة أم محمد الفصل السابع 7 بقلم مي علي

 رواية الآنسة أم محمد الفصل السابع 7 بقلم مي علي

رواية الآنسة أم محمد الفصل السابع 7 بقلم مي علي

رواية الآنسة أم محمد الفصل السابع 7 بقلم مي علي

دخل حسن ب جي جي وطلع بيها علي فوق عشان يعرف بيها والدته
وسلم عليها ونده لچوليا 
وفردوس لفت بالكرسي عشان تسلم عليها فجأه صرخت بصوت عالي ….
يالهوووووي اي ده 
البنت برقت ومبقتش فاهمه في اي 
حسن ..
ماما في اي مالك 
الام …
استغفر الله العظيم يارب
اي ده يابني داريها يابني ازاي سايبها ماشيه كده 
استغفر الله العظيم 
حسن فهم قصدها وبصلها وقال …
طيب طيب حاضر يا ماما حاضر بس سلمي عليها الاول 
الام ولا كأنها سامعاه …
حد شافك وانت داخل بيها هنا 
طبعا حسن عارف ان چي چي بتتكلم عربي 
ولسه جاي هيرد 
چي چي قالت …
سوري يا طنط بس هو حضرتك شايفه فيا حاجه وحشه انا مش شايفاها 
شوفتي عفريت مثلا 
سكتت فردوس وردت بذوق لان البنت ف بيتها وقالت …
طبعا اهلا وسهلا بيكي قبل اي حاجه وبما انك بتتكلمي عربي كويس 
يبقي كان المفروض تعرفي عادات وتقاليد البلد اللي انتي جاياها يابنتي 
كده ميصحش لبسك ده 
اللي انتي اصلا مش لبساه
– وماله لبسي ام نوت اندرستاند 
حسن حاول يبررلها …
ماما قصدها ان هنا ف مصر يعني مفيش لبس زي ده 
وكمان يعني 
بصي هو 
فردوس بحده …
وبعدين عيب يا بنتي انتي مش حاسه ان لحمك كله بره وعريان وكل الناس بتبص عليه 
– والله يا طنط دي حريه شخصيه وده استايلي وطريقة لبسي 
ولو حضرتك مدايقه من وجودي انا ممكن امشي حالا 
انا مكنتش أتوقع أن المقابله ف بيتكم هتبقي كده 
حسن بص لأمه قبل ماتنطق لان جي جي كانت بتتكلم بعجرفه 
وكان بيترجاها تسكت 
حسن …
حبيبتي هيا خايفه عليكي عموما الغلطه عندي 
ماما انا هوديها اوضتها دقيقه وجاي 
سكتت فردوس غصب عنها لأن مش دي تربية حسن ولا بيئتهم 
والبنت كانت فعلا شبه عريانه 
وقفها ف الطرقه وهو شايلها شنطتها 
عشان يوديها اوضتها 
وقال …
معلش هيا بس مش متعوده بس لما تتعود عليكي وتعرفك هتحبك اوي 
– اوك بيبي نيڤر مايند 
فجأه وقبل ما يوصلو لأوضتها ندهت فردوس 
حسن 
حسن 
– ايوه يا ماما 
– تعالي عوزاك 
– طب ثواني اوديها أو …..
– تعالي عوزاااااك 
– حاضر 
جي جي استني هنا دقيقه واحده وراجعلك 
– اوك 
فضلت واقفه وهي حاسه بأنها تقيله ع المكان 
ودخل حسن لأمه 
في حين كانت ليلي وام محمد واقفين لازقين بيراقبو من اوضة الضيوف اللي جمب اوضة حسن 
واللي بتحب ام محمد تذاكر فيها 
الاوضه دي كانت بين اوضة حسن واوضة جوليا 
ليلي …
مش عارفه اشوف كويس يا ام محمد تعالي بصي عاوزه اشوفها 
– طيب طيب 
طب منروح نسلم عليها احسن 
– لا طبعا انتي مسمعتيش اللي حصل ده ماما هتولع فينا 
لحظه ما دخل بيها حسن هما جريو عشان يسلمو عليها 
لكن اول ما سمعو يالهووي اي ده 
جريو علي جوه 
ام محمد …
طب وسعي 
خرجت ام محمد راسها براحه عشان تشوفها 
وهي كانت واقفه عماله تبص حواليها ببطئ بتتفحص المكان 
اول ماشافتها ام محمد اتصدمت وشهقت براحه …
هييييئ 
– اي اي في اي 
– تعالي بصي 
– مانا لو كنت عارفه ابص مكنتش قولتلك شوفي اوصفيهالي كده بسرعه شكلها اي ولابسه اي وكده 
– هي طويله شويه اطول مني سنه بسيطه تقريبا 
– ها 
– شعرها اصفر وملولو وطويل 
– اي ملولو دي 
– ملولو يعني برماه بالفرشه 
– برماه وملولو اي ده الكلام الغريب ده 
– يابنتي زي شعرك كده 
– ااااه كيرلي اسمه كيرلي يا حبيبتي 
وده بيتعمل بالمكوه 
– انا ايش عرفني انا 
– طيب طيب كملي جسمها عامل ازاي 
– جسمها 
هو هو هو 
– اي هو اي 
فضلت ام محمد تبص عندها علي حاجات وتبص عند ليلي 
ليلي …
يابنتي في اي 
– هو مفيش حاجه فعلا 
– طب ها جسمها عامل ازاي 
– بصي بأختصار هيا عندها حاجات مش عندي ومش عندك تقريبا حاطه مناديل 
– هههههه فهمتك كملي لابسه اي 
– هي تقريبا غيرت هدومها ف اوضة طنط 
لانها تقريبا عاوزه تاخد دوش 
– ده اللي هو ازاي يعني واقفه ف الطرقه وعاوزه تاخد دوش 
– هي لابسه فانله قصيره وكت وبطنها باينه ولابسه عليها شورت قصير اللي هو بيتلبس تحت الكلسون ف الشتا 
والله حلو ولونه جميل ممكن نبقي ننزل العتبه ندور عليه ونجيب منه 
– هتجلطينييييي كلسون اي ده اللي بتلبسيه يا ام محمد ف الشتا 
وعتبه اي اللي عاوزه تروحيها 
– الله مش بتقولي اوصفيلي هو ده اللي هيا لابساه لابسه شورت قصير خالص 
ولابسه جزمه كعب عالي 
بس غريبه والله 
– ليه غريبه لي دي كچول جدا واوبن مايند باين عليها 
غريبه ليه 
– اصلها يعني لابسه الحاجات دي وماشالله 
ركبها بيضه ومش باين عندها دوالي ولا دلاديل 
– دلاديل ؟! يااااارب ارحمني 
هو ده اللي لفت نظرك فيهااااا 
– مش حلوه علي فكره 
– ام محمد بلاش انتي تتكلمي عن الموضوع ده 
ده لو ماما بس تسيبني ده انا كنت بهدلت الدنيا
نسيبهم شويه واقفين كده 
ونروح لحسن 
اللي اول ما دخل الاوضه 
فردوس …
اقفل الباب وتعالي 
– اهو 
– انت اي اللي انت جايبها دي 
هي دي المحترمه المؤدبه دي اشكال تدخلها البيت 
– ماما وطي صوتك واهدي 
هيا بس لبسها عشان انتي عارفه هي متربيه ف امريكا 
– دي متربيه دي مشفتش التربيه 
اي مش مكسوف وانت ماشي جمبها وكل واحد حاطط عينه ف حته شكل 
– ياماما ثقافتها كده 
– مسمهاش ثقافتها اسمها إن لم تستحي فافعل ما شئت
ودي لا استحياء ولا ادب وبتتكلم بقلة ذوق 
– مانتي ياماما صوتي ف وشها بقي دي مقابله تقابليهالها
– المفروض اقوم احضنها وهي لابسه كده 
طب تقلعهم احسن ملهمش لازمه القماشتين اللي لبساهم
– ياماما اهدي بس
– هتقعد ادد اي هنا يا حسن
– اسبوع بس أو اسبوعين 
علي ما بيتهم يتوضب ووالدها يرجع يا ماما 
هي مش هتقعد وحدها 
– تجنب اشوفها يا حسن 
روح استرها متخرجش كده ف البيت 
في بواب وفي ناس بتيجي تزورنا مش ناقصين فضايح 
وعشان البنات اللي هنا 
انت عاوز تفسد اخلاقهم 
– بنات مين يا ماما 
ليلي اختي ولا ام محمد اللي شبه رمضان مبروك ابو العلمين حموده دي
– بتتريق عليهم يا ولد 
ع الأقل محترمين ومش عارضين لحمهم للناس 
اسمع 
حسك عينك اشوف أمور مرقعه ومياصه احسن والله يا حسن …
– خلاص خلاص متحلفيش حاضر هعملك كل اللي انتي عوزاه
سيبيني بقي اودي البنت اوضتها اتأخرت عليها 
– ماشي يا حسن روح 
سابها حسن وخرج 
وراحلها 
– تعالي عشان اوريكي اوضتك 
واخدها ودخلها الاوضه …
اهي دي بقي اوضتك حضرتلك كل حاجه فيها بنفسي 
– سو سويت بيبي 
حطت شنطتها ع السرير 
وراحت ناحيته وحضنته جامد 
حسن …
جي جي مش هنا مينفعش كده 
– ليه انت وحشتني اوي 
– بعدين كمان الباب مفتوح حبيبتي 
كان أم محمد وليلي راحو براحه يتسحبو عشان يسمعو اي حاجه 
لكن حسن كان خلص كلام 
وقال …
رتبي حاجتك 
وروحي خدي دوش هو للاسف مفيش حمام هنا ف الاوضه 
بس في حمام ف اوضتي 
اللي ف الوش هناك 
أو ف اخر الطرقه هنا 
خلصي وخدي دوش اوك 
– اوك 
– هخرج انا بقي 
وهو خارج وبيقفل الباب اتخض ولقاهم ف وشه …
يخربيتكو خضتوني واقفين بتعملو اي هنا 
ليلي ..
كنا كنا ك ك نا عند ماما و و قالت إن زميلتك جت ف ف قلنا نسلم عليها 
– طب بعدين عشان هيا هتغير هدومها وتاخد دوش 
يعني هترتاح ولما تنزل تبقو تتعرفو عليها 
ليلي بزعل ..
امم ماشي 
– عديني بقي عشان هلكان وعاوز اخد دوش واريح حبه 
بصت ام محمد عليه بشوق 
ليلي قاطعتها ..
تعالي نرجع الاوضه 
وفعلا فضلو قاعدين وسمعو الباب بيتفتح 
ليلي هتجري ام محمد قالت …
استني بقي متشغليش دماغك بيها اكيد عاوز تاخد دوش 
كبري دماغك منها 
– عاوزه اشوفها 
– اصبري شويه 
خلصت واخدت دوش 
وكل واحد دخل علي اوضته 
لحد معاد الغدا 
خبط حسن عليها عشان تنزل 
وفردوس طبعا نزلت 
البنت كانت واخده راحتها ولابسه لبس مش مفتح ولكنه خفيف وفي حاجات كتير باينه 
قعدت جمب حسن عشان تتغدي وفردوس مش طايقاها 
نزلت ليلي 
ودخلت سلمت عليا وانبهرت بشكلها 
وفضلت تتكلم 
بس البنت كانت بترد بعجرفه 
شويه ودخلت ام محمد 
فردوس …
تعالي حبيبتي سلمي علي ضيوف الهنا 
دخلت ام محمد سلمت عليها ….
اهلا وسهلا 
مدت البنت أيدها بطرف صوابعها ومن غير نفس ولا كلام سلمت 
فردوس …
دي ام محمد زي ليلي وحسن بالظبط 
هزت البنت راسها بأبتسامه خفيفه وقالت …
Nice to meet you
الكاتبه مي علي 
طبعا هي شايفه ام محمد شكلها مش اد كده وكانت فكراها خدامه اتفاجئت لما
ردت عليها ام محمد وقالت …
Nice to meet you too
فردوس سألتها وهما بياكلو …
وباباكي بيشتغل اي بقي 
– ماي داد من أكبر رجال الأعمال ف امريكا هو بيصدر ويستورد عربيات 
وبيشتغل ف اكتر من حاجه اعمال حره 
وكده 
– اممم ووالدتك 
– لا ماما ميته 
– الله يرحمها 
طب انتي بتدرسي
– يس انا ف كنت  كليه صحافه وإعلام في امريكا 
ف سنه تانيه السنه دي 
هما هناك مش زي هنا بيعملوا الاول امتحان قدرات ويشوفو اقدر ادخل انهي ليفل ف الثانويه 
حسن اتقدم وطلع لڤيل اعلي وعشان كده هو اكبر مني بسنه ف الدراسه 
ليلي ….
كليه صحافه وإعلام زيك يا ام محمد 
جي جي بسخريه واستهزاء …
انتي ! 
في صحافه وإعلام هنا في مصر 
إم محمد …
ايوه 
– بس بيتهيألي الكليه دي مش مناسبه ليكي 
ف اي حته ف العالم الكليه دي ليها مواصفات ولازم كل واحد يدخل الكليه اللي تليق عليه 
يو نو 
الكاتبه مي علي 
ام محمد طبعا ردت وقالت …
لو بتتكلمي ع الشكل ف ممكن يتغير بس مش دلوقتي انا الحمدلله ماشيه كويس ف الكليه دي وكل الدكاتره بيحبوني ويحترموني 
– اممم وبالنسبه للأسم 
مفيش مزيعه ف العالم كله اسمها ام محمد ههههههههههههه واوووو ده انتي هتكوني ترند الموسم وهتضحكي ناس كتير جدا seriously 
ام محمد اتحرجت طبعا ومعرفتش ترد 
فردوس ردت بسرعه …
لو ع الاسم او ع الشكل بيتغيرو هنا ف مصر في اسماء مستعاره 
انما لو علي الاحترام والأدب والزوق ف اعتقد دي حاجات الإنسان بيحملها جواه من تربيته 
التربيه اللي من الواضح انك معندكيش فكره عنها 
ولا اي ؟! 
رزعت جوليا المعلقه بشكل وحش وراحت علي اوضتها 
حسن …
ماما ليه كده 
– اياك تعاتبني علي اي تصرف اعمله 
انت مشوفتش قللت من قيمة البنت ازاي 
– يا ماما ارجوكي البنت ضيفه عندنا ميصحش كده 
– وانا مش قبلاها ووالدك لو كان عايش عمره مكان سمح بالمهزله دي 
اولا مينفعش يكون في صداقه بين بنت وولد 
ثم كمان مينفعش أنها تعيش ف بيت متعرفش مين فيه 
وانا وافقت عشان خاطر ظروفها لكن انت مش شايف بتتكلم ازاي 
وقاعده ازاي صدرها كله بره 
متخلينيش أخرج عن شعوري يا حسن 
– عشان خطري يا ماما ارجوكي استحميليها بس 
دي حد غالي عندي ووقفت معايا كتير 
– حاضر يا حسن هتجنبها هحبس نفسي ف اوضتي عشان ترتاح 
وزقت الكرسي بتاعها عشان تطلع وحسن 
مبقاش عارف يعمل اي 
ولكن طلع ورا امه طبعا علي طول يصالحها 
ام محمد كانت زعلانه بس مش عشان البنت زعلتها لا…
عشان حست أن البنت غاليه عند حسن 
وغصب عنها دخلت الغيره لقلبها 
ليلي …
البنت دي فعلا قليلة ادب ومتكبره 
متزعليش يا حبيبتي 
الكاتبه مي علي 
– مش زعلانه متركزيش 
قومي نشيل الأكل 
وفعلا شالو الأكل وطلعت كل واحده علي اوضتها 
وفردوس فضلت قاعده ف اوضة الصالون عشان تضمن أن حسن مش هيدخلها 
وحسن طول الليل عاوز يروح يصالح حبيبته 
ومفيش طريقه 
ففتح الموب وفضل يبعتلها ماسدجات وتشوفها ومتردش 
ولما قام وخرج لقي امه قاعده 
عمل نفسو داخل الحمام 
ورجع علي اوضته ونام 
وفردوس دخلت اوضتها بعد الفجر كالعاده 
ونامت والصبح بدري 
دخلت اوضة حسن تصحيه 
لكنه مكنش موجود علي سريره 
وسمعت صوت مايه ف الحمام 
ف قالت …
حسن حبيبي يلا عشان تفطر يا بابا 
لكن حسن مردش 
بصت ع السرير لقت هدوم حريمي وهدوم داخليه 
وهنا الغضب امتلكها ومسكت أعصابها بالعافيه 
وفضلت واقفه مستنياهم يخرجو من الحمام 
لانها كانت فاكره ان حسن جوه معاها أو انها كانت معاه ف الاوضه 
الكاتبه مي علي 
والغضب مسيطر عليها متوقعه أن حسن هيخرج حالا 
اتفاجئت ب جي جي هي اللي خارجه من الحمام 
ولابسه فوطه قصيره 
فعليا مش مغطيه حاجه …… 
يتبع ..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية زهرتي الخاصة للكاتبة زهرة التوليب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!