Uncategorized

رواية عشق حياة الفصل السابع 7 بقلم زوزة

 رواية عشق حياة الفصل السابع 7 بقلم زوزة

رواية عشق حياة الفصل السابع 7 بقلم زوزة

رواية عشق حياة الفصل السابع 7 بقلم زوزة

في الصباح في مدرسه الثانويه الخاصه بعشق .
ذهبت وعد الي المدرسه ومعاها حراس ودخلت الي مكتب المديرة وقعدت بكل فخر وقالت : انتوا ازاي تعملوا اختي كده انتوا متعرفوش هيا مين.
المديره بعصبيه : انتي مين وازاي تدخلي مكتبي كده .
وعد وهي تجلس وبفخر: انا وعد المعز تسمي عني .
المديره بتوتر وخوف منها فهي تسمع عنها فقط : اهلا يا فندم مش تقولي أن حضرتك جايه لينا كنا فرشنالك الأرض ورد .
وعد بعصبيه : ده انا هقفلكم المدرسه دي كلها .
المديره بخوف : ليه بس يا فندم ايه اللي زعل حضرتك مننا .
وعد بعصبيه : انتي تعرفي عشق المعز اختي .
المديره بتوتر : هي اخت حضرتك عندنا في المدرسه ده احنا حصلنا الشرف ولله .
وعد بعصبيه : ايوه عندك في المدرسه وهزقتيها في مكتب امبارح وخليتي واحد من برا يمد أيده عليها انتي ازاي مديره انتي لما تسمحي لطالبه عندك حد يضربها من برا حتي لو غلطانه وانتي اصلا حكمتي عليها ازاي وانتي محاولتيش تسمعيها هي والبنت التانيه وتحكمي مين غلطان .
المديره بخوف شديد : هي البنت اللي كانت بتعيط امبارح دي اخت حضرتك.
وعد بضحكه مستفزه : ايوه اختي عرفتي بقا انا هنا ليه ، زي الشاطره كده تبعتيلي تجبيلي اللي ضرب اختي امبارح كف وتجبيلي بنته وبعصبيه شديده يلااااااا .
المديره بخوف شديد : حاضر حاضر وبعتت جابت البنت وبعدين بعتت لوالد سمر واتيوا الي مكتبها وإيجت عشق .
والد سمر دخل ولم يتعرف علي وعد وساعه ما شاف عشق قال : انتوا ازاي لسه مخلين البنت دي في المدرسه .
المديره بخوف من وعد : اتفضل اقعد يا فندم البنت دي علي راسنا من فوق وبنت حضرتك اللي غلطانه .
والد سمر بعصبيه : انتي متعرفيش انتي بتقولي ايه وبعدين بنتي تعمل اللي هي عايزاه وبيرفع أيده عشان يضرب عشق علي وجهها .
فقامت له وعد بعصبيه ومسكت أيده بقوه لدرجه انها المته وعد بعصبيه : بتزعق وبترفع صوتك وانا قاعده وسكتلك لا جاي ترفع ايدك عليها قدامي ده انا هقطعهالك أن شاء الله .
والد سمر بعصبيه : انتي مين وازاي تمسكي ايدي كده انتي متعرفيش انا .
وعد بهدوء ما قبل العاصفه : لا ما انا مقولتلكش اني اعرفك يا حسين باشا صاحب شركه الاسمنت صح .
حسين بفخر بنفسه : ايوه وشيلي ايدك بقا بدل ما اكسرلك ايدك انتي يا حلوه .
وعد بهدوء : ما انا معرفتكش عليا صح تصدق غلطانه اعرفك بنفسي وعد المعز وبعصبيه اكيييد سمعت عني صح .
حسين بخوف : ايوه يا سمعت يا فندم انا اسف ولله ، بس البنت دي غلطت في بنتي هي تقربلك يا فندم .
وعد بعصبيه : اعرفك بعشق المعز اختي الصغيره ، وراحت رافعه ايديها واديته كف اقوي من المف الذي أعطاه لأختها .
وعد بعصبيه : ده عشان ضربته لعشق وانا محدش يضرب اختي لا عاش ولا كان اللي أيده تتمد علي حاجه تخص وعد المعز انت مفكر نفسك مين انت وبنتك اللي فرحان بيها دي كدبت عليك وهي اللي ضربت اختي ، وعشان تفرح ببنتك اوووي معتش هتدخل المدرسه دي وروح دور ليها علي مدرسه تقبلها بعد ما يعرفوا هي اترفدت ليه .
حسين بخوف : اللي تشوفيه يا فندم احنا اسفين انا اسف يا عشق سامحيني وقال بلهجه شديده اتاسفي لعشق يا سمر .
سمر : بس يا بابي .
حسين بلهجه شديده: اتاسفي فورا .
سمر بغل : اسفه يا عشق .
وعد بضحكه مستفزه : كده يا سموره عرفتي أن عشق ليها ضهر وسند والا لا ده سندها ممكن يكسرك انتي وكل عيلتك يا دلوعه بابي.
سمر بغل : اسفه يا عشق .
حسين بغل من وعد: اسفين يا فندم البنت غلطت بس هي صغيره حقك علينا انتي والست عشق.
وعد بعصبيه : برا المدرسه يلااااااا .
وخرج حسين بعصبيه شديده هو وابنته بعد أن ذلتهم وعد .
وعد لعشق : حبيبه قلبي في اي حاجه تانيه مزعلاكي .
عشق بهدوء : قولي للمديره متقولش لحد انا مين يا وعد .
وعد بهدوء : حاضر حبيبتي . ونظرت باتجاه المديره وقالت زي ما سمعتي محدش يعرف هي مين بالظبط هي متحبش حد يعرف شخصيتها عشان ميقولوش انها متفوقه بسبب أن المدرسه بتاعت بابها ، وانا هكتفي المره دي بتحذيرك بس لو جتلي شكوه صغيره من عشق تاني صدقيني معتش هتدخلي المهنه دي تاني وتركتها وغادرت الي الشركه دون أن تنتظر أن تسمع اجابتها . وذهبت عشق الي فصلها .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في شركه الشناوي.
يجلس عدي وحازم يتناقشون في الشغل ثم يدخل عليهم مؤيد .
مؤيد بمرح وصوت عالي : زوووماااا حبيب قلبي وحشني ولله يا جدع .
عدي : وطي صوتك يابني شويه ايه الصوت العالي ده .
حازم بضحك وصوت عالي : مؤيددددد باشا هنا قلبي هيقف من الفرحه يا حبيبي تعاااااالي بالاحضان .
عدي بعصبيه : ياغبي منك ليه وطوا صوتكوا شويه احنا في الشركه مش في شارع .
مؤيد وحازم بصوت واحد وعالي : دووووووودوووو حبيبي وحشتيني ولله .
عدي بعصبيه : يخربيتك منك ليه دودو ايه في الشركه امشوا اطلعوا برا يلا .
حازم بمرح : كده تطردني يا ابو العيااااال اهي اهي اهي طب والولا اللي في البيت اعمل في ايه .
مؤيد وهي يضحك : وانا هونت عليك يا دودو وليالينا الحمرا هانت عليك اخص عليك واطشي يا دودو .
عدي بصدمه : انتوا ولله مجانين يلااا.
حاااازم : طب واللي في بطني اعمل فيه ايه يا ابو العيال .
مؤيد : وليالينا الحمرا يا دودو وغمز ليه .
عدي وهو يلقي بهم شئ من علي المكتب : قوم منك ليه برااا يلا برااا .
مؤيد وهو يضحك : حاضر حاضر بس متتعصبش يا دودو والا صاروخ ارض جو لسه ماثر عليك وغمز ليه .
حازم بضحك : اوووووبا صاروخ ارض جو مين يا دودو انت تعرف حد عليا ومتقوليش اخص عليك يا جدع واللي في بطني أوديه فين بس .
عدي بعصبيه : برا منك ليه ياغبي .
مؤيد بضحك : هنقوم هنقوم بس لو شوفت الصاروخ يبقي سلملي عليه وخرج وهو يضحك .
حازم بمرح : استناني يا مؤيد الراجل ده هيقتلني متسبنيش لوحدي وخرج جري ورا مؤيد .
عدي بضحك : اتنين مجانين ولله هههههههههه ، بس الصراحه نفسي اشوف البطل بتاعت امبارح بس عشان اهزقهها بت مغروره بس بطل بطل يعني هههههههه.
وأكمل ما كان يفعله .
في الخارج عند مؤيد وحازم .
حازم : تعالي يا مؤيد ننزل ناكل حاجه في الكافتيريا اصلا اللي في بطني جعان .
مؤيد بمرح : يلا يا اخوتشي ماهو ابن اخويا بردو هههههههه.
ونزلوا سويا الكافتيريا .
مؤيد وهو يضحك : بس عندكوا شويه مزز انما ايه يا زوما لوز اللوز هههههههه.
حازم بضحك : ايوه بس ولله الواحد ما فاضي من اخوك عشان كده مش عارف يظبط واحده هنا .
مؤيد بضحك : طب شوف انا هعمل ايه دلوقتي .
مؤيد وهو يغمز لبنت قاعده : خلي بالك مني يا صاحبي هجيب واحده دلوقتي قمررر .
البنت ابتسمت لمؤيد فمؤيد يشاورلها تيجي تقعد معاهم فايجت هي وصحبتها .
البنت بمياسه : نعم يا باشا محتاج حاجه .
مؤيد بضحك : ونعمه قمر يا ولاه اقعدي اقعدي انتي وصاحبتك .
البنت بمياسه : انت صاحب الشركه يا باشا .
مؤيد بضحك : لا انا اخووووه بس اعتبريني صاحبها عادي ، اصلا انا اخوه المسيطر وهو بيسمع كلامي ديما .
حازم بضحك : اوووووبا يا مؤيد ده انت هتتعمل شاورما دلوقتي .
مؤيد بضحك : ليه بس يا زوما ، بس الصراحه انا بموت في الشاورما هههههه .
عدي وهو يمسكه من قميصه من الخلف : سمعني كده بتموت في ايه يا مؤيد باشا .
مؤيد بخوف مصطنع : يا مصيبتي يا مصيبتي ابو العيال قفشني.
حازم وهو يضحك : طلقه يا اخويا وسيبك منه وخليك ليا انا وعيالك واللي في بطني .
عدي بعصبيه : بقا ياغبي منك ليه جاين تشقطوا بنات في الشركه عندي ، وانتي يا هانم منك ليها يلا علي شغلكوا .
مؤيد بغيظ من عدي : بقا كده تطفش الموزه يا عدي .
عدي بعصبية : ده انت حسابك لسه معايا في البيت يا مسيطر .
مؤيد وهو يقوم : حبيبي يا عدي انا مسافر اسبوع لما تهدأ وجري خارج الشركه وهو يضحك .
عدي وهو يضحك علي مؤيد : شوفت الجبان .
حازم بضحك : بس دمه عسل .
عدي بعصبيه مصطنعة : طب يا ابو دم عسل انت اطلب حاجه نشربها .
حازم : من عنيا يا أبو العيال .
وظلوا يتحدثون ثم ذهبوا الي عملهم .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في شركه المعز
في قاعه الاجتماعات .
وعد : ها يا شباب عملتوا اللي طلبتوا منكوا .
الكل: ايوه يا فندم .
وعد بحماس : انا كده فرحت اني عندي مهندسين ملتزمين زيكوا كل واحد يسلم التصميم بتاعه للسكرتيره وانا هختار ما بينهم .
الكل : حاضر يا فندم وخرجوا سلموا التصميمات عند منار السكرتيره.
بعد أن خرجوا .
سجده : نفسي اعرف ايه اللي هيحصل .
وعد بغموض : هتشوفي بس تعالي نروح المكتب عشان نشوف التصميمات.
سجده : ماشي وخرجوا الاثنتان وذهبوا الي مكتب وعد ودلفت بعدهم منار وهي تحمل التصميمات .
وعد لمنار: حطيهم هنا يا منار واطلبيلي فنجان قهوه ولسجده عصير .
منار : حاضر يا فندم .وتركتهم وخرجت وبعد مده اتت إليهم بالعصير والقهوه وادخلتهم ثم خرجت .
سجده : طب احنا هنختار احسن تصميم طب وتصميمك .
وعد وهي تذهب باتجاه مكتبها وتخرج تصميم ثم تضعه وسط التصميمات دون أن تري سجده
وعد بغموض : هنختار احسن تصميم بينهم .
سجده : ماشي
وبعد مرور ساعتين .
سجده : انا اكتر تصميم عجبني هو ده تحسي المهندس اللي صممه عبقري ، بس انتي مش هتصممي يا وعد .
وعد بغموض : ما تصميمي بين ايديكي يا سجده .
سجده بعدم فهم : ازاي بين ايديا .
وبعدين قالت : يعني ده تصميمك طب مقولتيش ليه من الاول .
وعد بهدوء : عشان كل تصميم ياخد حقه ، بس طلع ده احسن تصميم .
سجده : طب ليه خليتي المهندسين يعملوا تصميمات .
وعد وهي تمسك تصميم اخر : ده اللي هختاره يا سجده .
سجده : ازاي ده بتاعك افضل منه كتييير .
وعد : بس ده احسن تصميم جالي في التصميمات دي .
سجده بهدوء : بتفكري في أيه ياوعد.
وعد بهدوء : التصميم بتاعي محدش هيعرف عنه غير انا وانتي وبس ، والتصميم اللي الشركه كلها هتعرف عنه ده .
سجده بهدوء: ماشي تمام بس ليه .
وعد بهدوء : هتعرفي كل حاجه في وقتها المهم انا هقول اني اختارت التصميم ده وان صاحبه هيسافر معايا وصاحب التصميم ده هيترقي وياخد لقب احسن مهندس في شركتنا ويتصرف ليه مكافأة.
سجده بذهول : ماشي بس انتي بتقولي انك مش هتشاركي بيه يبقي ليه كل ده وازاي هتاخديه معاكي وانتي مسافره انا معتش فاهمه حاجه .
وعد بهدوء : هتعرفي كل حاجه في وقتها المهم التصميم بتاعي ده هتاخديه انتي وتخبيه عندك ومحدش يعرف عنه حاجه .
سجده : ماشي .
وعد : وانا هقول اني اختارت ده وهعينه في خزنتي .
سجده : تمام ، هقوم انا واقول انك اختارتي التصميم ده وابعتلك المهندس صاحبه .
وعد : ماشي .
وخرجت سجده وبعد مده وصل إليها المهندس صاحب التصميم وكان اسمه ابراهيم .
وعد : مبروك يا بشمهندس تصميمك احسن تصميم جالي وأعطته مكافاه .
ابراهيم : وهو ياخذ منها المكافاه الله يبارك في حضرتك ، انتي لو تعرفي أن اشتغلت عليه قد ايه عشان خاطر اني اترقي واكون كده .
وعد بفخر : بجد عجبني التصميم جدا وانت تستاهل يا ابراهيم .
ابراهيم بشكر : شكرا يا فندم ، عارفه حضرتك أنا المكافأة دي مراتي هتولد بكرا وده رزق المولود الجديد واوعدك يا فندم أنها لو جت بنت هسميها علي اسمك .
وعد بفرح : الف مبروووك يا ابراهيم ورزق بنتك واسع وأعطته مكافاه أخري وقالت وكده رزق العيل اللي جاي مبروووك تاني يا بشمهندس .
ابراهيم بفرح : شكرا يا فندم بس كده كتييير ولله .
وعد : ولا كتير ولا حاجه بس يبقي خلينا نشوف العيل الصغير أو اعزمنا واحنا نيجي .
ابراهيم بفرحه : ده احنا يحصلنا الشرف لما حضرتك تيجي .
وعد : خدلك اجازه لما ميعاد السفريه .
ابراهيم بشكر : شكرا يا فندم عن اذنك انا وتركها وخرج …..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في مستشفي الصعيد
كنان : حياه باين عليكي التعب لو تعبتي ارتاحي ومتدخليش معايا العمليه التالته.
حياه بارهاق : لا هكمل معاك عشان عايزه اتعلم منك كتيييير .
كنان : طب ارتاحي دلوقتي شويه لسه نص ساعه علي ميعاد العمليه .
حياه بارهاق : حاضر
تركها كنان وخرج طلب من أحد موظفين الأمن أن يذهب ويأتي بسندوتشات شاورما وكريب وبيبسي وشيبسي شوكولاته كل انواع وان يأتي خلال عشر دقائق .
بعد عشر دقائق اتي موظف الأمن ومعه كل شئ طلبه كنان أخذه منه كنان وشكره ودخل الي حياه التي يظهر عليها الإرهاق .
كنان بمرح : طفلتي نفسها في ايه دلوقتي .
حياه بتفكير : اممممم عايزه شوكولاته وشيبسي وبيبسي و شاورما وكشري هههههههه بس هجبهم منين دلوقتي بعد العمليه .
كنان بضحك : انتي اؤمري وكنان ينفذ اتفضلي يا حياتي .
حياه بفرح : الله ده كل اللي كان نفسي فيه تسلملي كتييير يا كنونتي يا احلي اخ في الدنيا .
كنان بضحك : مش كله للاسف مجبتش كشري هههههه .
حياه : مش مهم بعد العمليه نبقي نجيب .
كنان بصدمه : حياه انتي بجد بتودي الأكل فين يا بنتي مش باين عليكي ولله .
حياه بضحك: ماهو انا باكل ومبتخنش هههههههههه.
وظلا يضحكان سوا ثم دخلا الي العمليه وانتهت العمليه وخرجوا .
حياه بضحك: انا بجد محتاج اكل نوووم واشبع لاني مرهقههههههه جدااااا .
كنان : روحي ارتاحي في المكتب وانا هاجي وراكي لغيت لما نمشي .
حياه : حاضر وذهبت الي المكتب ولكنا وجدت احد يقعد ينتظر بالمكتب.
حياه : عفوا حضرتك مين وعايز ايه .
الرجل بلهجه صعيديه : انا جاي للدكتور الي إهنه عايزه يجي معايا الدار بتاعت الكبير لأن مرته تعبانه وبيجولوا انو شاطر جوووي وبيعرف يعمل عمليات .
حياه : قصدك دكتور كنان.
الرجل : ايوه هو الداكتور ده انا عايزه عشان الكبير رايده يجي يشوف مرته ويشوف لو هتعمل عمليه يعملها في الدوار عنديه .
حياه بهدوء : طب ما تيجي هنا تعمل العمليه احسن وهيكون هنا الكل موجود وافضل .
الرجل : الكبير ميرداش يخلي مرته تيجي اهنه في مستشفي حكومي .
حياه : هنشوف لما الدكتور هيجي ويقول ايه وهو الي يقرر .
كنان وهو يدخل دون أن يري الرجل الموجود : حياتي انتي يابت انا جبتلك كشري اهو عشان متقوليش بس اني حرمك من حاجه هههههه.
حياه بفرحه : تسلملي كتييير يا كنونتي وفي لحظه قالت : اووووف نسيت في حد عايزك .
كنان وهو يلتفت ويري الرجل : خير يا فندم .
الرجل : يا داكتور الكبير مشيعلك تيجي عنده الدار عشان تكشف علي مرته تعبانه .
كنان : بس انا دكتور جراحه .
الرجل : ماهو يا داكتور هو رايدك تكشف علي مرته وتعملها عمليه في البيت لانها تعبانه .
كنان : هكشف عليها الاول وبعدين انا أقرر اعمل العمليه فين .
الرجل : طب يلا بينا يا دكتور نروح الدوار .
حياه وهي تنظر إلي كنان : مش هتروح وتسبني صح .
كنان : بس انا انك طالعه من العمليات تعبانه وعايزه تاكلي .
حياه : مش هاكل واجي معاك .
كنان بمرح : بقا طفلتي اللي بتحب تاكل هتسيب الأكل عشان تيجي معايا .
حياه بمرح : شوف عشان تعرف بس اني معنديش حد غيرك يا كنونتي .
كنان : خلاص يا حياتي كلي انتي براحتك وادخلي الحمام جوا ظبطي حجابك وغسلي وجههك واحنا هنستناكي برا يلا ياعم انت .
الرجل : بس كده هنتاخر علي كبير وهو ميحبش حد يتأخر عليه .
كنان : انا دكتور وهي دكتوره ولسه طالعين من العمليات هي محتاجه ترتاح شويه ، يلا احنا هنستناكي برا يا حياتي وخرجوا وتركوا حياه تاكل وبعد مده انتهت وخرجت إليهم وقالت أنا جاهزه يلا بينا .
وذهبوا الي منزل كبييير فهو منزل كبير البلد وهو الي احمد الاسيوطي .
احمد الاسيوطي رجل كبير في السن عنده 75 سنه يوجد لديه ولدان وابنه ولكن ابنته ليست موجوده .
وزوجته امينه وهي امراه كبيره عندها 70 سنه ومريضه وتحتاج الي العمليه .
احمد وهو يرحب بالدكتور : اهلا اهلا يا داكتور نورت البلد كليتها .
كنان وهو ينظر إلي وقفت بالخارج تنظر إلي شئ. : منوره بيكوا يا راجل يا طيب .
حياه وهي تدخل بمرح : كناااان لو تشوف انا شوفت ايه برا
احمد الاسيوطي وهو ينظر إليها بصدمه قائلا بعصبيه : انتي انتي هنااا ………
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة ديسمبر للكاتبة هند حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى