روايات

رواية نصيب الورد الفصل الحادي عشر 11 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد الفصل الحادي عشر 11 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد البارت الحادي عشر

رواية نصيب الورد الجزء الحادي عشر

رواية نصيب الورد
رواية نصيب الورد

رواية نصيب الورد الحلقة الحادية عشر

11- قوة الصبر.

في المساء في بيت ‘زهراء’ و ‘توليب’ ..

وقفت ‘توليب’ قدام المراية تشوف نفسها و هي لابسة بدلة نسائية لونها بيج و قميص أبيض من الحرير و على رأسها طرحة بيضاء من الشيفون ..

نفخت ‘توليب’ بعمق من خوفها و قلقها ..
‘توليب’ : – يا رب خليه يشوفني أحلى واحدة في الحفلة !!

دخلت ‘زهراء’ أوضة نوم ‘توليب’ ..
‘زهراء’ : – ‘توليب’ يلا بسرعة أجهزي عايزه ألحق أسلم على أخويا و إبنه العريس !!!

بصت ‘توليب’ ل ‘زهراء’ من المراية ..
‘توليب’ – بخوف – : – خلاص أنا جاهزة بس ..!!!
‘زهراء’ – بإستغراب – : – مالك في إيه ؟!!

إلتفتت ‘توليب’ ناحية ‘زهراء’ ..
‘توليب’ – بإرتباك – : – هو عادي أحضر الحفلة و أنا جايه هنا بصفتي ممرضة بس !!
‘زهراء’ : – و أنتي ممرضة لمين ؟!!
مش ليا انا !!
يعني شغلك تكوني معايا على طول فين مارحت و فين ماجيت !!
‘توليب’ : – تمام طب شوفيني كده لبسي مناسب للحفلة !!

دارت ‘توليب’ حول نفسها و شافتها ‘زهراء’ من فوق لتحت ..
‘زهراء’ : – بدلة شيك حلوة و مناسبة !!!
‘توليب’ : – ‘زهراء’ هو أنا حلوة !!

قربت منها ‘زهراء’ و إبتسمت و هي بتشوف وش ‘توليب’ فيه نور من الفرحة ..
‘زهراء’ : – بسم الله ما شاء الله إنتي حلوة قوي و وشك بينور !!!

جريت ‘توليب’ بسرعة ناحية التسريحة و ألتقطت منها علبة ميك أب ..
‘توليب’ – بحماس – : – شوفي المكياج ده أنا أشتريته من أغلى المحلات المشهورة علشان مش عايزة أعمل أي غلطة و لو في مكياج وشي !!

أخذت منها ‘زهراء’ العلبة و قرأت اسم الماركة المكتوبة عليه و فتحته تتفرج الألوان ..
‘زهراء’ : – اه دي ماركة عالمية !!
‘توليب’ : – أيوة أنا أشتريته بمبلغ كبير قوي !!
‘زهراء’ : – مبروك عليكي و إن شاء الله يحقق النتيجة المطلوبة و يخطفك ‘عبد الحميد’ الليلة !!
‘توليب’ : – ههههه مش الليلة أنا موافقة استناه شهر !!
‘زهراء’ : – و ليه تستني شهر !!!
ما تسيبيني أساعدك و هتلاقي نفسك الليلة و إنتي قاعده جنب عروسة ‘عماد’ !!
‘توليب’ : – ههههه لا لا إحنا إتفقنا نسيب كل حاجة على ‘حنان’ !!
‘زهراء’ : – طيب أنتوا حرين !!

بصت ‘توليب’ ل ‘زهراء’ بإرتباك ..
‘توليب’ : – ‘زهراء’ ممكن أسالك سؤال؟!!
‘زهراء’ : – براحتك إسألي ؟!!
‘توليب’ : – هو إنتي ليه ما تجوزتيش لحد دلوقتي؟ !!
‘زهراء’ – بمزاح – : – أااه علشان إنتي إتجوزتي خلاص هتبدأي تدلعي عليا !!
‘توليب’ : – ههههه مش كده أنا بس شايفه إنك حلوة و مافيكيش إي حاجة تتعيب و زمان ماكانش في بنت توصل لسن معين و إلا تكون متجوزه !!
‘زهراء’ : – زي ما بيقلوا النصيب !!!
‘توليب’ : – أنا فاهمة بس بسأل لو في سبب واضح !!!
‘زهراء’ ،: – يمكن بقول لأن أبويا دخلني مدرسة و سابني اتعلم و أتخرج قسم لغة عربية خلى العرسان يهربوا مني !!
‘توليب’ : – مش مهم أنتي قوية و قدرتي تعيشي حياتك من غير ما تحتاجي لحد !!
‘زهراء’ : – الحمدلله !!!

مسكت ‘توليب’ إيد ‘زهراء’ و إبتسمت ..
‘توليب’ : – تعرفي يا ‘زهراء’ بفكر لو نسميكي “زهرة العيلة” !!
‘زهراء’ : – هههه أيوه أضحكي عليا بإسم حلو !!
‘توليب’ : – أنتي مش زهرة بس أنتي بوكيهx ورد بحاله !!!
‘زهراء’ : – خلاص و أنا هختارلكوا أسم أنتي و ‘عبد الحميد’ !!
‘توليب’ – بإنتباه – : – هاه هتسمينا إيه !!
‘زهراء’ : – ه‍سميكم “توليب و عبد الحميد” !!
‘توليب’ : – ههههه أحلى إسم !!

سمعوا جرس الباب فقامت ‘توليب’ و فتحته و شافت ‘حنان’ لابسة فستان أنيق أزرق فاتح مع طرحة زرقاء غامق مطرزة بلون فضي ..

‘توليب’ : – خلاص ‘حنان’ إحنا جاهزين !!
‘حنان’ – بإبتسامة – : – بسم الله ما شاء الله وشك منور !!
‘توليب’ : – ههههه ‘زهراء’ قالت لي نفس الكلام !!
‘حنان’ : – لإنها الحقيقة طب يلا خلونا نمشي ‘فادي’ مستنينا مع الأولاد بره !!
‘توليب’ : – يلا بينا !!

خرجت ‘توليب’ و ‘زهراء’ من البيت و طلعوا العربية مع ‘حنان’ و عيلتها ..

# * # * # * # * #

ركن ‘فادي’ العربية في موقف العربيات و دخلوا لحديقة الفندق و الأضواء منورة في كل مكان في الحديقة ..
تقدم ‘فادي’ مع ‘زهراء’ و بناته و وراهم ‘حنان’ بتسوق عربية إبنها ‘كريم’ و ‘توليب’ جنبها ..

فتحت ‘حنان’ عينيها من الإعجاب و الإنبهار من الأضواء و الزينة ..
‘حنان’ : – الله على جمال المكان شايفه يا ‘توليب’ !!
‘توليب’ : – . . .

إستغربت ‘حنان’ من عدم سماعها لإي كلمة من ‘توليب’ فالتفتت ناحيتها و شافتها بتحرك رأسها زي بندول الساعة و بدور بعينها عن ‘عبدالحميد’ بين وجوه المعازيم ..
‘حنان’ : – ‘توليب’ ما ينفعش كده !!!
أرجوكي إمسكي نفسك إحنا إتفقنا تخليكي في الأول ثقيلة عليه !!

إنتبهت ‘توليب’ لنفسها على صوت ‘حنان’ ..
‘توليب’ : – هاه أيوه أيوه عندك حق أنا نسيت نفسي !!
‘حنان’ : – لو شافك أخويا كدا و أنتي متلهفه عليه هيعرفxبخطتنا و هتضيعي مننا كل حاجة عملناه !!
‘توليب’ : – أنا أسفه خلاص أقرصيني كلما إبتديت انسى نفسي !!
‘حنان’ – بعتاب – : – يعني عيني هتفضل عليكي طول الوقت و مش هقدر أستمتع بالحفلة و لا اقدر أشوف بناتي و لا أقدر أخذ بالي من ‘كريم’ ؟!!
‘توليب’ : – خلاص أوعدك أني مش هكررها ثاني !!
‘حنان’ : – إسمعي إحنا هندخل الفندق و نقعد بسكات و أنتي طول الوقت هتعملي نفسك كأنك مشغوله يا إما معايا أو مع خالتي فاهمة !!
‘توليب’ : – فاهمة !!!

أختارت ‘حنان’ طاولة فقعد الكل حول الطاولة و أنشغلوا بالكلام مع بعض ..

بعد عشر دقايق شافت ‘توليب’ ‘عبد الحميد’ من بعيد و هو مشغول بيتابع التفاصيل مع بعض الموظفين في الفندق و بيديهم التعليمات ..
عجبها وسامته و أناقته و هو ببدلته الرمادية الصافية مع قميص أبيض من غير كرافته ..

قربت ‘توليب’ رأسها من راس ‘حنان’ و همستx..
‘توليب’ : – الله على جمال أخوكي !!
عسل !!!
‘حنان’ – بدهشة – : – واو دا في تطور واضح بدأتي تعاكسي أخويا قدامي !!
‘توليب’ : – أه لو تعرفي يا ‘حنان’ قد إيه بحب أخوكي !!!
من زمان بحبه و عمري ما نسيته لحظة !!
‘حنان ‘ : – إزاي قدرتي تتحملي و تخبي في قلبك حبك لاخويا طول السنين اللي فاتت و أنتي بتحبيه كل الحب دهx !!

رجعت ‘توليب’ تسرح بنظراتها على ‘عبد الحميد’ ..
‘توليب’ : – الدعاء لله طول الوقت و تمسكي بالأمل في ربنا هم اللي صبروني يا ‘حنان’ !!
‘حنان’ : – و نعم بالله !!!
بس خلاص بطلي تراقبي أخويا و خليكي معانا !!!
‘توليب’ : – حاضر !!!

تعجبت ‘حنان’ في نفسها من قوة تحمل و صبر ‘توليب’ لإنها عمرها ماقالت كلمة عليه أو تحاول تسأل عنه ..

إنبسطت ‘حنان’ من قوة حب ‘توليب’ لأخوها و دعت لربنا من أعماق قلبها إنه يستجيب لأمنيتها ..
و يستجيب لدعاء ‘توليب’ ..
إنه يربط بين قلوبهم مع بعض ..

# * # * # * # * #

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب الورد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى