Uncategorized

رواية جواز صدفة الفصل السابع 7 بقلم دهب مبروك

 رواية جواز صدفة الفصل السابع 7 بقلم دهب مبروك

رواية جواز صدفة الفصل السابع 7 بقلم دهب مبروك

رواية جواز صدفة الفصل السابع 7 بقلم دهب مبروك

ايه بصدمه…. حمززززززززه
حمزه… حضرتك جايه في اي 
ايه… انتا ازاي ضابط 
حمزه… جي في اي يا فندم 
ايه… قعدت وقالت ونعم الصدمه 
حمزه… ليه عملتي كده عايزه تبلغي برضوا عن بابكي 
ايه… عايزه اجيب حق ماما 
حمزه… سامحيه وحولي تروحي تتكلمي معاه 
ايه… انتا اللي بتقول كده 
حمزه… مش مهم انا بقول اي بس حولي تقربي منوه 
ايه.. متأسرش عليا يا حمزه 
حمزه… هههه هأثر بس اي القمر كده 
ايه.. احمم بؤحرج علفكره 
حمزه….ههههه 
ايه… بس انتا ازاي هنا 
حمزه… احمم انا يا ستي بشتغل هنا هقولي ازاي بابا وماما كانوا نفسهم اني اكون ضابط وانا حققتلهم امنيتهم دي وانا هقدم الاستقاله اصلا وانهرضه اخر يوم ليا في الخدمه بس سمعت امبارح واتفقت مع داده انها تكلمني اول ما تخرجي وانا جت وعملت كده علشان بجد عايزك تسامحي بابكي او مش تسمحي بس عايزك تقربي منوه 
ايه…. ماشي بس انا حاسه اني مش عايزه اقربلوه هو اصلا عمروه ما عملني حلوو ماشفتش حنيتوه دي قبل كده 
حمزه… انتي قدها ممكن تصلحي ده 
ايه… حولت مره ومعرفتش 
حمزه… حولي تاني 
ايه… هحاول علشان خطرك انتا 
حمزه…طب مش يلا ولا عجبتك القاعده هنا 
ايه…لا عجبتني اي بس يلا 
وخرجوا…..  
ايه… وديني عند بابا البيت 
حمزه… حاضر 
واتحركوا علي بيت بابا ايه… 
_________________ 
في بيت بابا ايه… 
الاب… خير 
حمزه.. طب اسيبكم انا وهستناكي تحت يا ايه 
ايه.. تمام 
ونزل حمزه… 
ايه… بابا اسمعني من غير ما تقطعني 
انا جايه انهرضه اصلح حاجه من اللي بقاا يعني مش هقطع علقتي بحضرتك انتا اها قتلت امي بس انتا ابوياا علفكره اللي قتلت بابها ومامتوه منعني اخد حقي منك او بمعني اصح انا حبيتوه اها حبيتوه امتا وازاي مش عارفه بس انا حبيتوه هو اتجوزني علشان ينتقم بس غير كل ده بس انا يا بابا مسامحتكش علي قتل ماما وعمري ما هنسي ده لولا حمزه كنت عدمتك وانتا تستاهل الاعدام ده اصلا بس مهم انا هبدا معاك صفحه جديده وياريت متخلنيش اندم اني عملت كده 
الاب… انا اسفه هقولك علي حاجه متزعليش انا كنت ناوي اقتل حمزه تاني بس 
ايه… بس اي عايزه تقتل تاني مكفكش بابا ومامتوه فلت تقتل اللي باقي صح يا شيخ ده سايبك عايش احمد ربنا ليه بتعمل كده حاول تقرب من ربنا يمكن ينظفك من جواك زي ما باين للناس،كده ارجوك يا بابا كفايه لحد كده والكلام ده مش هقولهوه لحمزه بس انا هعتبر نفسي مسمعتش بس فكر تقربلوا وانا غللي هقفلك عن اذنك وجت تمشي 
الاب… ايه 
ايه.. نعم 
الاب…اوعدتك اني هنغير 
ايه.. انا عايزه كلام انا عايزه فعل واتمني تكون بتتكلم جد 
الاب… هتشوفي يا ايه 
ايه… عن اذنك يابابا ونزلت 
__________________
بعد مرور اسبوع 
حمزه وايه كل واحد اتاكد انوا بيحب التاني واتعود علي وجوده في حياتوه……
ايه نزلت الجامعه بعد ما حمزه جاهزلك كل حاجه….. 
انا بابا ايه بدا فعلا يتغير شويه وندم اللي علي عملوه….. 
___________________ 
في الجامعه 
ايه..  انا ربع ساعه واخلص اهوو 
حمزه…  تمام وانا هكون عندك يا قمرر
ايه..  ماشي وقفلوا 
سلمي…  ابت واللهي الواحد مش قادر يصق انك اتجوزتي لا وحكيت حكايه كمان 
ايه..  يا اختي خلصنا كل شويه الردايو ده 
سلمي…  لا بس الواد مز برضوا 
ايه…  عيبب ده جوزي يا حبيبتي مسمحلكيش 
وقرب عليهم كريم زميل ليهم في الجامعه…
كريم.. هاااي ازيكم 
ايه وسلمي…. تمام 
سلمي… وانتا 
كريم… تمام الحمد لله 
وفضلوه واقفين يضحكوا مع بعض وقاطعم حمزه 
حمزه.. انتي ايه اللي وقفك كده 
كريم..  وانتا اواي تمسك كده اصلا انتا مين 
حمزه… انا جوزك يا استاذ وخد ايه وركبوا العربيه حمزه… عماله تضحكي ياهانم انتي نسيتي نفسك ولا اي 
ايه.. عادي احنا زمايل 
حمزه.. بصوت عالي…. انتي متجوزه يعني متهزريش الا معايا انا وبس مفهوم يا هانم 
ايه… هزت دماغها بمعني تمام وفضلت باطه من الشباك 
عند سلمي… 
سلمي… اسفه ياكريم اصلوه بيغير او ي عليها 
كريم..  لا عادي ولا يهمك 
سلمي.. طب همشي بقاا 
كريم.. ماشي مع السلامه 
ومشيت سلمي…
_______________________
عند حمزه وايه….. 
دخلوا الفيلا وايه طلعت علي اوضتها  علطول وحمزه طلع وراها وجت تقفل الباب حمزه كان اسرع منها ووزقوه ودخل 
حمزه… مكن تفهميني انتي زعلانه ليه 
ايه… وانا مش زعلانه يا حمزه 
حمزه…. لا زعلانه يا ايه انا غهمك وحفظك كويس اووي 
ايه ..في نفسها طب واللهي لستفذوه وقالت فيها اي يعني اني اهزر معاه بس عارف ده مره قالي لسلمي انو معجبي بيا بس يا حرام عرف اني متجوزه 
حمزه بغطب… معجب بمين يا روح امك وانتي بقاا واقفه تهزرلي معاه وتضحكي صح 
ايه…. في نفسها جدعه يابن وانتا مالك مدايق ليه حمزه…  علشان بحبك 
ايه…  قولت اي 
حمزه…  قرب منها وقال انا بحبك وانتي تخصني وكريم ده تبعدي عنو نهائي قال معجب بيكي قال 
ايه…. واقفت مكانه وخدودها احمرت حمزه…  لاحظ كسوفها ده وحب يستفزها اكتر وقرب منها وقالي هتفضلي كده كتير ولا اي 
ايه..  ها وخرجت من الاوضه وهي مش قادره نن الفرحه وفي نفسها معقول يكون حبني زي ما بحبوه لا بجد انا مش مصدقه نفسي دول اسبوعين اللي قضناهم مع بعض بس هو انا حبيتوه ولا اتعودت علي وجوده لا بس هو بيوحشني اووي لما يكون بعيد وبغير عليه اووي لا ايوه انا بحبوه لا احبوه اي انا عاشقهاا ياربي طب اعمل اي اروح اقولوه بحبك ياربي 
________________________
اما حمزه  قعد بحزن علي السرير وقال هي هتحبني ليه اصلا علشان اتجوزتها علشان انتقم طب انا ليه قولتلها بس هي استفزتني بكلامها انا عايزه ملكي انا وبس انا بحبها اوووي انا حبتها من اول ما جت هنا ده انا منتقمتش من بابها ولا هي علشان حبتها وكنت بنكر ده بس هي مردتش معنها انها مش بتحبني خلاص لو مش بتحبني اطلقها بس لا ازاي هقدر ادخل الفيلا دي وملقهاش ده انا اتعودت علي وجودها وضحتها وافتكر موقف ليهم مع بعض 
فلاش بااااك…..  
حمزه كان راجع من الشركه ودخل المطبخ علي صوت الاغنيه اللي ايه بتسمها وبتدندن مع الاغنيه 
حمزه…  فضل ماشي من غير ما يعمل اي صوت وقرب منها وحضنها من ضهرها وبسها من رقبتها 
ايه…  حمزه ابعد يا قليل الادب 
حمزه…  انا جوزك يا هانم 
ايه…  لفت وشها وبقوا وشهم قريب من بعض وابتسمت 
حمزه….  بعد عنها وقال في نفسه هتجننيني يا شيخه بس اعمل اي بحبك 
ايه…  سرحت وقالت في نفسها انتا الوحيد اللي بحس معه بالامان انا بحبك اووي يا حمزه واتمني تكوني بتحبني زي ما بحبك كده 
حمزه..  ها يا ستي دخلت المطبخ تعملي اي 
ايه…  بعمل بيتزا 
حمزه…  نكلم الاسعاف تستننا بقاا 
ايه..  ضربتوه في كتفوه وقالت مرات شيف يا باشا 
حمزه..  فرح اوووي لما قالت مراتك دي وقال لما نشوف بس لو مت مش هسمحك 
ايه..  تموت اي بس مسمحكش تقول كده تاني 
حمزه…  حاضر يا فندم 
وضحكوا…  
بااااااك…… 
حمزه….  يارب متبعدهها عني وخرج من اوضه ايه راح علي اوضتوه وغير واتوضا وصله..  
____________________ 
ايه…  خرجت في الجنيه ووقفت عند حمام السباحه وابتسمت وسرحت في موقف  مع حمزه.. 
فلاش بااااك….. 
ايه… كانت واقفه عند حمام السباحه وهي سرحنها 
حمزه…  جي من وراها ومسك فيها ونطوا في حمام السباحه 
ايه…  اي ده مش بعرف اعوم 
حمزه..  انا بعرف سيبك وتعالي نلعب في المايه 
ايه وحمزه فضلوا يلعبوا في المايه ويرشوا علي بعض مايه ويضحكوا ويهزروا وكل واحد فيهم كان فرحان انوا مع التاني 
داده فاطمه…  كانت رايحلهم بالعصير ووقفت لما لقيتهم بيهزروا ويضحكوا مردتش تقطع فرحتهم وفي نفسها والاهي انتوا بتحبوا بعض وكل واحد فيكم ميقدرش يستغني عن التاني ربنا يخليكم لبعض ويجعل حياتكم سعيده دايماا ورجعت كملت شغلها 
ايه…  كفايه بقاا انا هطلع اغير هدومي 
حمزه..  بغمز بس تصدقي شكلك قمر وانتي مبلوله كده 
ايه..  عظت علي شفايفها وقالت طبعاا انا قمر في كل حلاتي 
حمزه…ابتسم وفي نفسه واللهي صدقتي 
ايه..  سرحت في جمالي صح قول ما تتكسفش 
حمزه…  مغروره اويي يا بت انتي 
ايه..  لا ولا غرور ولا حاجه 
حمزه…  طب روحي غيري يلا صدعتيني 
ايه..  طب وانتا 
حمزه..  خايفه عليا 
ايه..  ايوه طبعاا مش انتي صحبي برضوا 
حمزه… امال 
وطلعوا غيروا 
باااااك….  
ايه…  ابتسمت وفي نفسها احلي ايام وربنا قاكع سرحنها حمزه وهو بيقول تعالي نعد نتكلم شويه 
ايه…  اشطاتت يلا بينا 
قعدوا وفضلوا ساكتين شويه 
حمزه… قاطع الصمت ده وقال ها قولي فتاه احلامك ده عايزه يكون عامل ازاي 
ايه.. اممم سؤال حلو اووي بص انا عايزه يكون اطول مني شويه و مش مهم الشكل اوووي الشكل اصلا مش كل حاجه بس يكون بيحبني واحبوه ويهتم بيا و ميزعلنيش ولا يضربني ويفهمني براحه وكده يعني 
حمزه.. كان بسمع كل كلمه وهو مكسور اووي كان نفسوه تقول انتا فتاه احلامه يبقاا هي كده مش بتحبني وقال ايه انا عارف انك مش بتحبني 
ايه… بصتلوه جامد اووي وسكتت 
حمزه… ولوا عايزه تطلقي هتطلق 
ايه…… 
يتبع   ….. 
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى