Uncategorized

رواية حقيقة أم سراب الفصل السابع 7 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

 رواية حقيقة أم سراب الفصل السابع 7 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية حقيقة أم سراب الفصل السابع 7 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية حقيقة أم سراب الفصل السابع 7 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

من السهل التخلي عن الأشخاص الذين تمتصهم النفس، من الصعب التخلي عن شخص تهتم به ومن الصعب للغاية التخلي عن المثالية والإيمان بشخص ما لأن ما يفاقم خيبة الأمل في اكتشاف أنهم لم يكونوا هم من قدموا أنفسهم هو خيانة له.????????????
????????????????????????????????????????????????????????????
خرج آدم ثم التفت مازن إلى آسيا:انتي تمام.
آسيا:اه في حاجه.
مازن:آدم سألني عن حد اسمه راسيل مين ده. 
آسيا????:هااا ر..ر…راسيل.
مازن????:اه راسيل مين تعرفيه منيين ومعناه اي ان  خطيبك يسألني عنه.
آسيا:هو قالك اي.
مازن:مالحقش يقول يادوب سألني عنه بس وجه مكالمه انكوا ف المستشفى.
آسيا:اول مره احس انك مابتثقش فيا…..ممكن لما تفهم تبقى تيجي تكلمنى.
مازن????:يعني اي.
آسيا:معلش عايزه انام سيبني.
مازن????:من امتى وعايزاني بعيد من امتى اما بتيجي تنامي تقوليلي اخرج.
آسيا:من ساعه مافهمتني غلط ومن ساعه مافكرت اني ممكن اغلط وانت الى مربيني وعارفني….من ساعة ماشكيت ف نفسك.
خرج مازن وتركها في حزنها تبكى على فقدانها آخر شخص توقعت منه ذلك مصدر الأمان والفرح والثقه والحب فهو حبيبها الذي لم تتوقع ان يخذلها وإن خذلها العالم بأكمله يضل هو بجانبها ويساندها.
آدم:اي يبشا.
مازن:عايز اقابلك دلوقتي.
آدم بقلق:لي في حاجه.
مازن:لء بس انزل قابلني دلوقتي ف*** ياريت بسرعه.
آدم:تمام ماشي.
وصل آدم المكان”كافيتريا”فوجد مازن يجلس ينتظره.
آدم:اي في حاجه حصلت منزلني بسرعه كدة لي.
مازن:راسيل.
آدم:ماله مش قلت انك تعرفه.
مازن????:ماعرفوش انا عايز اعرف انت تعرف عنه اي عشان انا سالتها بس.
آدم:بس اي!!؟
مازن:رد فعلها صدمني خصوصاً اني حسستها اني شاكك فيها ودا دمرها نفسياً.
آدم????‍♂️:سالتها.
مازن:في اي!!؟
آدم:بص راسيل ده حاجه مجهوله بالنسبالنا بس الغريب انها بتكلمه ف اي وقت ومابيكونش معاها تليفون حتى سمعتها مره وسمعها ريان صحبي دكتور نفسي قدر يحلل الشافه وسمعه منها ف اليوم الى اتقابلنا كلنا فيه وقالي انها مريضه نفسيا بس مش قادر يحدد اي بالظبط المرض الى عندها عشان يعالجها وكمان خد باله من حساسيتها ضد اي كلمه واي موقف عشان كده قال ماينفعش نعرفها انها مريضه وبتتعالج بس بعد ظهورك حور قالت ان شبه خفت ومابقيتش محتاجه لراسيل ف حياتها.
مازن:اه طيب انا ممكن اقابله.
آدم:احنا لازم نقابله دلوقتي.
مازن:طب اشطا قوم.
اتصل آدم بريان وذهب إليه هو ومازن.
في منزل ريان.
استقبلهم ريان وبدأوا يتحدثون.
آدم:انت عارف مازن اخو آسيا صح!؟
ريان:اه طبعاً.
آدم:طيب اااا هو احنا كنا المفروض يعني هانخليه يساعدنا ف علاجها.
ريان:اه تمام دي حاجه كويسه ااا محتاجين مني اي بقى مهم عشان تكلموني ف الوقت ده اصلا.
آدم:اااااا انا كنت قلتلك قبل كده اني سالتها عن راسيل.
ريان:اه اوعى تكون سالتها تاني.
آدم:ااا لء ابداً داااا….
مازن:انا الى سالتها.
ريان:يختييييي????‍♂️.
آدم:هو كده المفروض نعمل اي.
ريان:رد فعلها كان اي.
مازن:اتصدمت وبعدين لقيتها بتقول انت بتشك فيا ازاي مافهمتنيش دمرت نفسيتها وانا عارف انها اصلا متدمره حسيت شويه انها وهي معاكوا بدأت تتغير للاحسن وكمان بعد رجوعي بس دلوقتي ما عتقدش.
ريان بغضب:انتوا اغبيه وبتبوظوا الدنيا قلتلكوا محدش يسالها ولا يواجهها ماحنا عرفنا كل حاجه من حور اي الى يخليكوا تسألوها.
آدم:انا ماعرفش لقيتني باسألها وعايز اسمع منها مين راسيل وبالنسبالها اي.
مازن:سؤاله جنني خلاني بدور على اقرب فرصه اواجهها فيها. 
ريان:خلاص خلاص استنوا دلوقتي ومحدش يتكلم معاها تاني لحد ماقدر اعرف كلامكوا أثر عليها ازاي.
مازن،آدم:تمام.
????????????????????????????????????????????????????????????????
في اليوم التالي بالمشفى كانت آسيا تجلس على الفراش تنظر امامها بجمود ويجلس مازن بجوارها يحدثها.
مازن:آسيا انا باكلمك…..آسيا ردي عليا…..بصيلي طيب…
…انا مكنتش اقصد…..ياآسيا ردي بقى…..والله ماكنت اقصد….طيب اكلم حور تجيلك طيب!!؟……اكلم آدم!!؟ردي عليا طيب قوليلي اعملك اي انتي لي ساكته كده…..يبنتي ردي انا تعبت.
هز رأسه بيأس وتركها وخرج اتصل بآدم.
آدم:اي الاخبار.
مازن:مابتتكلمش.
آدم????:يعني اي مابتتكلمش!!؟
مازن:بقالي ساعه باكلمها مابتردش عليا خالص ساكته ومتنحه كدة.
آدم:طب انا جاي اشوفها.
ذهب آدم ومعه ساره إلى المشفى ودخلوا الغرفه فوجدوا مازن يجلس امام آسيا ممسكاً يدها وهي تنظر له بصمت.
آدم????:اي ده الجو الرومانتيكي ده بتستفرد بخطيبتي وانا مش موجود ????اااه منكوا انتوا ياخونه????.
نظرت له آسيا وابتسمت????.
ساره:اي ياحبيبتي عامله!!؟
نظرت لها آسيا????:خليكي ف حالك.
ساره:طب ممكن تسيبونا لوحدنا.
نظر لهم كلٍ من آدم ومازن باستغراب:ماشي????‍♂️.
خرج الاثنان واقتربت ساره من آسيا:انتي كويسه.
آسيا????????:لء.
ساره:مالك طيب قوليلي.
آسيا:بصي هاقولك على حاجه محدش يعرفها ابداً ولا حتى آدم وحور انا وانتي وبس.
ساره:ماشي حاضر.
آسيا:بصي يستي……
في الخارج.
آدم:كويس انها ردت على حد.
مازن:بس اشمعنى ساره يعني.
آدم:مش عارف دا مفيش مرة يتقابلوا الا يفرجوا علينا الناس ويتخانقوا.
مازن:غريب اوي بس خلينا نستنى اما تخرج ونعرف في اي.
آدم:بالظبط.
بعد فتره طويله خرجت ساره.
آدم:عملتي اي.
ساره:عملت اي كنا بنرغي مش قلتلي انها مخنوقه ومتضايقه.
مازن:ايوة كنتوا بترغوا ف اي يعني.
ساره: كلام عادي يعني يلا يا آدم عشان تعبانه اوي.
آدم بشك:طيب يلا سلام ياميزو هابقى اكلمك.
دخل مازن الى آسيا:اي اخبارك دلوقتي كويسه.
آسيا:الحمد لله.
مازن:الحمد لله….هاتنامي برضوا.
آسيا????:اه هنام.
مازن:لسه زعلانه.
آسيا:ايوة.
مازن:هاصالحك اما تخرجي من هنا.
آسيا:براحتك????.
????????????????????????????????????????????????????????????????
في اليوم التالي ذهبت حور إلى المشفى ودخلت الغرفه.
حور:حبيبتي انتي كويسه معلش ماعرفتش اجيلك اليومين الى فاتوا بس كنت باتطمن عليكي كل يوم.
آسيا:ولا يهمك ثم نظرت إلى مازن:ممكن تسيبنا لوحدنا.
مازن????:ودا من امتى.
آسيا:معلش سيبنا دلوقتي.
مازن????:طيب.
خرج مازن والتفتت آسيا إلى حور.
آسيا:ممكن افهم اي الى بيحصل وانا ماعرفوش.
حور:بيحصل فين مش فاهمه.
آسيا:آدم عرف راسيل منيين.
حور:سمعك وانتي بتتكلمي.
آسيا:ومازن.
حور:آدم قاله…..وريان عارف برضوا آدم قاله بس زي ماكنت بقولك وزي مانتي عارفه انك مريضه ريان فهم ده بسرعه لازم تتعالجي ياآسيا.
آسيا:انا مبسوطه كده وبعدين هو انا اذيت حد ف حاجه ولا عملالكوا مشكله عشان تعملوا عليا عصابه كده.
حور:ماكناش نقصد بس ريان كان فاكر انك لما تعرفي  انك مرضه نفسيتك هاتبوظ اكتر عشان كده قالنا مانقولكيش.
آسيا:وانتي من امتى بتخبي عني حاجه وبتشتغليني.
حور:بجد ماكنش قصدي حاجه خاالص كنت عايزه اساعدك.
آسيا:خلاص ياحور شكرا.
حور:نعم شكرا اي????.
آسيا:شكرا انك بتساعديني.
حور:اه هانستهبل بقى انتي زعلتي بجد!!؟
آسيا بنرفزه:حوووور اسكتي مش عايزه اتكلم.
حور:تمام انا هامشي وابقى اجيلك اما تعوزي تتكلمي.
آسيا:????????????‍♀️.
خرجت حور وهي غاضبه فدخل مازن.
مازن:اتخانقتوا؟؟
آسيا بغضب:اه في مشكله.
مازن:اتخانقتوا لي.
آسيا:اتخانقنا وخلاص من غير سبب.
????????????????????????????????????????????????????????????????
في اليوم التالي اتصل آدم ب مازن.
مازن:اي يبشا.
آدم:اي هي لسه عامله اي.
مازن:كويسه بس لسه بتتلاشى التعامل معايا.
آدم:طب انا هاجي اقعد معاها شويه واكلمها.
مازن:اشطا….ساره ماقالتلكش حاجه.
آدم:لء كل ماسالها يابتتوه ف الكلام يابتقولي كلام عادي مش فاكره اتكلمنا ف اي.
مازن:ماشي.
ذهب آدم إلى المشفى ودخل إليها.
آدم بابتسامه:صباح الخييير.
آسيا:صباح النور.
آدم:عامله اي النهارده.
آسيا:الحمد لله.
آدم:الحمد لله….وحشتيني على فكرة.
آسيا????:مانت كنت هنا من يومين لحقت وحشتك.
آدم:تؤتؤ وحشني جنانك انتي وساره.
آسيا:اممم هي فين ساره صح.
آدم: عندها محاضرات ماعرفتش تيجي.
آسيا:اه تمام.
آدم:عديت ع الدمتور قال هاتخرجي النهارده.
آسيا بفرحه:بجد!؟
آدم:اه….بس انتي شكلك زعلانه.
آسيا????‍♀️:زعلانه من اي.
آدم????:انا باسالك زعلانه لي.
آسيا:انا مش زعلانه.
آدم:طب فيحاجه خنقاكي مضايقاكي قوليلي.
آسيا:انا كويسه مفيش حاجه.
آدم:طيب قومي جهزي حاجتك عشان نمشي.
غيرت آسيا ثيابها ولملمت اشيائها وعادت إلى منزلها مع مازن وآدم.
في المساء حضر زملائها منه ،منار،مريم،شهد.
مريم:حبيبتي انا كلمتك كتير يوم الحادثه وخطيبك رد عليا قالي بس ماعرفتش اجيلك سامحيني.
آسيا:يحبيبتي عادي مكنش لازم تيجي.
منه:المهم انتي كويسه دلوقتي بتاكلي كويس.
آسيا????:انتي جعانه اجبلك اكل.
منه:لء يجماعه في اي مش قصدي????????????.
منار:يبنتي مانتي على طول جعانه يعني عايزاها تقول اي.
منه:????????ماشي.
شهد:معلش ينونو بقى????????.
آسيا:خلاص يجماعه بقى جوعتونا????????.
مريم:هاتيجي الجامعه.
آسيا:ماعتقدش هاقدر انزل اليومين دول.
شهد:خلاص مش مهم الف سلامه عليكي.
آسيا:الله يسلمك….هي حور ماجتش معاكوا لي.
منار:مش عارفه بس كلمتها ماردتش.
آسيا:اممم تمام.
بعد فتره رحلوا الفتيات وأخذت هاتفها تتصل بحور.
حور:نعم.
آسيا:انتي فين ياكلب بحر انتي ماتصلتيش وماجيتيش.
حور:هو احنا مش متخانقين????.
آسيا:يسلام وده اي علاقته يعني انتي مش عارفه اني خرجت م المستشفى.
حور:عرفت واتطمنت عليكي كمان.
آسيا:منين.
حور:كلمت آدم سالته????‍♀️.
آسيا:وتكلمي زفت لي ماكلمتينيش انا يعني.
لش????بتضحكي على اي يارخمه.
آسيا:????????????????خلاص بقى.
آدم:خلاص يستي المهم شفت ضحكتك الحلوة????.
آسيا:احم اي مالك????.
آدم:ولا حاجه منا زي الفل اهو.
آسيا:طيب????‍♀️.
وبعد قليل وصلت رساله من ساره لآسيا:اي يبشا عامله اي.
آسيا:تمام يبشا اي الاخبار.
ساره:كله تمام.
آسيا:عملتي الى اتفقنا عليه.
ساره:اه تمام.
كان آدم يجلس بجوارها فقرأ الرسائل.
آدم:اتفقتوا على اي.
آسيا:هاا????
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!