Uncategorized

رواية صغيرتي المحبوبة الفصل الثامن 8 بقلم حنين أسامة

 رواية صغيرتي المحبوبة الفصل الثامن 8 بقلم حنين أسامة

رواية صغيرتي المحبوبة الفصل الثامن 8 بقلم حنين أسامة

رواية صغيرتي المحبوبة الفصل الثامن 8 بقلم حنين أسامة

حور بأستغراب :انا عارفه الصوت ده
حور بصدمه :زين اهو أنت ال الع
زين بأبتسامه:ايوه انا العريس 
ام زين :تعالي يحبيبتي اقعدي جمبي
راحت هي بصت لمامتها وباباها  بكسره 
الأب بحرج من حور :احم روحي اقعدي جمبها يابنتي 
حنين بأبتسامه مكسوره : حاضر
ام زين : ابني ده انا اول مره اشوف في عيونه لامعة الحب بسببك 
حور بأبتسامه سخريه وبصتله  : فعلا 
ام زين بفرحه:  وانا فرحانه اني هيبقي عندي مرات ابن زيك انتي بنتي اللي مخلفتهاش
حور بفرحه :وانا يشرفني اني ابقي في مقام بنتك
ام زين :طيب اي نسيب العريس والعروس لوحدهم
ابو حور:اه اه طبعا ادخلوا البلكونه
بعد ما دخلو 
حور طول الوقت عينيها عالأرض وعنيها مليانه دموع
زين :حور بصيلي 
حور :…
زين :ردي عليا
حور بحزن : نعم عايز اي عايز توجع قلبي اكتر ما هو موجوع عايز تكمل عليه
زين بدموع :ولله مش عايز اوجعك تاني عايز اعوضك عن كل اللي حصل وكان غصب عني
حور :ومامتك الست الطيبه اتعشمت اول ما شافتني
زين :انتي ممكن ترفضي
حور :هتصدقني لو قولتلك مش عارفه ارفض 
زين :عشان بتح…
حور بمقاطعة : اوعي تقول عشان بحبك حبي ليك أتدفن ومبقاش ليه وجود  انا مش عارفه ارفض عشان والدتك اللي اتعشمت بيا والفرحه اللي موجوده في عينيها وعشان بابا وماما اي نعم انا زعلانه منهم بس في الأول وفي الأخر هما عايزين يفرحوا بيا 
زين بحزن : يعني ممكن توافقي عشانهم
حور بدموع :اه ومتغصبنيش علي حاجه مش بأرادتي الجرح اللي في قلبي هيفضل موجود و  انت صممت انك تتجوزني بس انت اللي هتتعب مش انا
زين :صدقيني هنسيكي كل حاجه وهعرفك كل حاجه بعد الجواز
حور بألم :مش فارقه هتعرفني ولا متعرفنيش مش هيغير حاجه
زين :طيب بصي احنا هنعمل جواز عالورق لمده خمس شهور وانتي لما تعرفي السبب في الخمس الشهور وبردو مغيرش حاجه بينا هطلقك
حور بسخريه :هو انت بتقلب موضوع الجواز زي  الروايات  كده لي احنا في العالم الحقيقي مش عالم الروايات يعني انت هتاخد حقوقك   لحد اخر نفس فيا انا مش عايزه ربنا يبقي غضبان عليا  بس متستناش مني احبك
زين بألم :وانا مش هاخد حاجه غير لما تعرفي السبب وتسامحيني
حور : انت متعشم كده لي
زين حط ايدو علي قلبه: عشان قلبي متواصل مع قلبك وعارف أن قلبك هيرجع زي زمان
حور بتأثر : طيب اتكلم في موضوع غير ده
زين :لي ضحكتي عليا قولتي انك بتحبي قصي
حور :عشان اعرفك اني نسيتك ومبقتش هممني
زين بضحك : ده انا هربيكي عالكدب ده بس استني بعد الجوازه
حور بسرحان في ضحكته وبصوت واطي :ضحكتك وحشتني 
زين :بتقولي اي 
حور:مبقولش بكح
زين :حبه شهر العسل يبقا فين
حور :مش فارقه يعني اي حته
زين:شرم الشيخ  
حور : اشطا 
ام زين :ها يابنتي وفقني
حور بأبتسامه مصتطنعه:موفقه 
ام زين بفرحه:هاتي حضن يابنتي 
راحت حضنتها 
بعد ما مشيوا
حور بأبتسامه مكسوره :انا داخله انام يماما
الأب بحون : انا اسف يابنتي
حور :علي اي يابابا عشان انت قولتليش أن اللي جي اتقدملي ده زين 
الأب  :اه 
حور بحزن :هو اي اللي خلاك توافقاه يجي يتقدملي بعد اللي عمله
الأب :عشان انا عرفت أنهكان غصب عنه
حور بسخريه :انت عمال تقول غصب عنه وهو بيقول غصب عني هو اي اللي يخلي الأنسان يبعد غصب عنه مهو كان ممكن يعرفني 
حور :بابا بص اقفل عالموضوع انا موافقه عليه عشان عارفه انكم عايزين تفرحوا بيا بس متستناش مني ابقا فرحانه بجوازتي انا داخله انام في
 مكان تاني
في النادي
مريهان كانت القاعده لوحدها
مريهان بدموع ويتكلم نفسها: خلاص كده انا هنساه هو مبيحبنيش وانا مستهلش اني احب مين هيحب واحده كانت كل تصرفاتها وحشه 
فجأه سمعت صوت بيبي عمال بيعيط ومش بيسكت وبصت جمبها لقت اب ماسك ابنه 
الشخص بملل: اوف مش راضي تسكت ليه خرجتك ومفيش فايده عمال تعيط اعملك اي تاني
مريهان راحتلهم : استئذنك اشيله
الشخص بعصبيه : وانتي مين عشان تشليه
مريهان بحرج :معاك حق بس خليني اجرب ممكن يسكت هو اسمه اي
الشخص : اسمه زياد ، اتفضلي
مريهان بحنان:  بس يروحيي بتعيط لي بابي زعلك. لا متزعلهوش تاني يا بابي هو لسه صغنن 
الشخص بص لها بأعجاب 
 راحت قرأتله قرأن لحد ما نام 
مريهان بخفوت :اتفضل خلي بالك عشان ميصحاش بس عسول اوي بتحب بسرعه ربنا يحفظهولك
الشخص بحرج : شكرا بجد ريحتيني مكنش عايز  يسكت خالص وانا اسف علي طريقة معملتي
مريهان :  لا عادي ولا يهمك 
الشخص :هو حضرتك اسمك اي
مريهان:اسمي مريهان
الشخص :وانا يوسف تشرفنا
مريهان:الشرف ليا
مريهان بتساؤل: هو انا ملاحظه ان مامته مش موجوده هي فين
يوسف بحزن  :الله يرحمها ماتت وهي بتولده
مريهان بدموع واشفاق :الله يرحمه 
مريهان :طيب لو ينفع اديك رقمي ولو محتاج حد يقعد مع زياد أو حصل ظرف ممكن تتصل عليا 
يوسف :اه طبعا دي حاجه تفرحني خصوصا اني كمان مش هبقا فضيله عشان الشغل وكنت لسه بدور علي مربيه بس معرفش حد ومش واثق في اللي 
مريهان:خلاص اتفقنا 
يوسف :طيب احنا متفقناش عايزه كام
مريهان:اولا انا معرضتش عليك الموضوع عشان فلوس أو مقابل  انا عملت كده عشان حبيت زياد
يوسف :ربنا يخليكي
راحت مشيت 
يوسف بأعجاب وبيكلم نفسه: ولله انتي اللي عسوله اوي وتتحبي اي ده اي ده اللي انا بقوله ده انا ازاي وثقت فيها كمان بالسرعه دي انا اينعم مكنتش بحب مريم بس ارتحتلها وحسيت انها مناسبة ليا بس استحاله عيني تيجي علي وحده غيرها
عند  آيات وهي بتكلم  مكالمه جماعيه بين حور وجنه وهدي
ايات بصدمه : يعني العريس طلع زين 
حور :ايوا
ايات:طيب وهتعملي اي
حور : هوافق وهو عرفني أنه غصب عنه وهيقولي السبب بعد ما نتجوز بس انا هربيه لما نتجوز وبعدين هسامحه انا مش هقدر اسيبه يجماعه انا بحبه والحمدلله أن مش حد تاني هو اللي جه يتقدملي 
جنه :الحب ولع في الدنيا
حور :بس يابت انتي هنشوفك هتعملي اي لما تحبي
جنه بعشق :يجي هو بس يعترفلي واناهمسك فيه
ايات :مين يابت  اللي باين عليكي بتعشقيه
جنه بكسوف وكذب :مش حد  انا بقول لما شخص يجي يعترفلي 
هدي :طيب اسكتي بقا بكسوفك اللي باين في المكالمه ده اومال لما تكلمي الشخص اللي بتحبيه بتعملي اي
حور :بقولكم اي اقفلو دوشتوني هيجيلي صداع بسببكم
ايات وهدى وجنه : سلام
حور لقت زين بيتصل
حور بخبث :اوف بقا مين معايا
زين بعصبيه :هو انتي مبتسمعيش الكلام لي يابنت الحلال انا مش قولتلك سجليه
حور بكتم ضحكها :واسجله لي مش كفايه هتقرفني في حياتي اليوميه بعد ما اتزفت اتجوزك عايز كمان تقرفني علي التلفون
زين بحزن : طيب يستي متشكرين
حور بعفويه :العفو يا حبيبي 
زين :انتي قولتي اي
حور :قولت العفو
زين :لا اللي بعدها
حور ببرود بتداري بيه كسوفها: علفكره دي جمله بتتقال كده لأي حد عفويه يعني مش قصدي انك حبيبي 
زين بكتم عصبيته :افهم من كده انك قولتي حبيبي لكذه ولد عرفتيهم
حور :طبعا بقولك اي انا هقفل دلوقتي
زين :اعملي حسابك أن احنا هنتجوز عالشهر اللي جي
حور بعصبيه:انت بتقرر من دماغك 
زين بهدوء: اولا اهلك موفقين وكمان يستي انا مستعجل
حور : أن شاء الله بقول اي هقفل عشان هنام
زين بهيام : احبك يا من سرقتي قلبي وسلبتي عقلي وجعلتيني اموت عشقا بكِ نار حبي لكِ يتأكل قلبي و   عندما اري عيناكي  يجعلاني ادوب بهما انتظر بشده اليوم الذي سنكون فيه شخصا واحد…. بحبك
حور بكسوف ونبضات قلبها يتسارع  :سلام 
عند ايات
ايات وهي البلكونه 
احمد :ايات انا عايز نكتب الكتاب ونعمل فرح عالشهر اللي جي
ايات :يا احمد احنا لسه في حاجات كتير مجبنهاش وكمان انت مش حاسس انك اتسرعت
احمد : يحبيبتي البيت جاهز وكل حاجه جاهزه ناقص بس تجيبي حاجتك اللي محتجاها ولا متسرعتش 
ايات :خلاص ي حبيبي موفقه
قصي : بقولكم اي 
ايات :خضتني 
قصي :انا هعترف لجنه اني بحبها وهتقدملها مش هستنا انا لحد ما تحبني
احمد :مين جنه دي
ايات :دي صحبتي وهو شافها وحبها
احمد بغمزه :ولله ووقعنا
قصي :اه ياخويا وقعنا متنبرش بقا
احمد :طب غوري من وشي  ي زباله
قصي :شايفه ي ايات وانتي عماله تتفرجي وساكته مش بتدافعي عن اخوكي
ايات :ياختي بطه 
قصي :بقولك اي هاتي رقم جنه
ايات :اكتب عندك *****
قصي :يلا انا ماشي مش عايز اشوف وسكن
راح نزل يتمشي واتصل علي جنه
جنه :الو مين معايا
قصي :انا قصي اخو ايات 
جنه :ها  ازيك
قصي:الحمدلله 
قصي: بقولك اي من غير لف ودوران انا بحبك وعايز اتقدملك  ومسمعش سيرة انك مش موافقه 
جنه ببراءه طفوليه :حاضر موفقه
قصي بفرحع : احلفي انك موافقه
جنه :ولله موفقه
قصي :طيب بالله عليكي ريحي قلبي وقولي انك بتبادليني نفس المشاعر
جنه بكسوف  : اه ببادلك 
قصي :طيب قوليلي بحبك ي قصي
جنه بطفوله : لا لما تيجي تتقدملي وتجبلي شوكولاته هقولك 
قصي : لا ما انا مش لسه هستني …. وحدديلي معاد مع باباكي 
جنه برق وكسوف :بحبك راحت قفلت في وشه السكه
قصي بتوهان في صوتها : يخربيت رقتك 
في الصباح عند قصي لقي مسدچ اتبعتتلو
جنه :بابا مستنيك بعد بكره 
قصي :بقول اي يا امه ايات انا في بنت معجب بيها وعايز اتقدملها وأبوها حدد ميعاد وهنروحلها بعد بكره
تسريع في الأحداث
جه يوم الخميس وقصي ومامت ايات وابو ايات  راحو لبيت جنه وآيات طبعا راحت لها الصبح  واتقدملها وهما وافقوا اليوم عدي بسلام
بعد يومين
حور وهي بتكلم ايات وجنه :بقولكم اي ما نعمل فرحنا مع بعض
جنه بفرحه : الله انا موافقه بس هقول لقصي
ايات :وانا كمان هعرف احمد واكيد هيوافق
ايات :طيب وانتي ي هدي
هدي بحزن :لا بابا مش موافق قالي اتجوز مهند بعد ما اخلص علي الأقل السنه دي  
حور :ولله كل ده خير متزعليش
هدي: يلا الحمدلله علي كل شئ
حور :بقولكم  اي نقفل دلوقتي وكل واحده تتصل علي خطيبها وتقوله 
البنات :تمم باي
عند حور 
زين :عيشت وشوفتك بتتصلي بيا 
حور :اكيد مش بتصل حبا فيكم انا حبيت اعرفك أن انا عايزه ايات وجنه صحابي يعملون فرحهم معايا
زين :تشكري يست عموما عادي ي حبيبتي لو ده هيفرحك  بس مين جنه 
حور :خطيبة قصي  اخو ايات اللي انت شوفاني معاه وضحك عليك وقولت أنه خطيبي
زين :خلاص يماما حنفيه واتفتحت ما تقولي قصي وخلاص
حور :الحق عليا اني بحاول اخليكم تفتكر بسرعه
زين :لا يحبيبتي الحق عليا انا
حور :بأي
زين :بأي
عند جنه
جنه برقه: هو ينفع نعمل فرحي مع ايات وحور
قصي :ينفع اي  ده انتي تأمري
جنه بفرحه طفوليه :بجد يعني مش هتزعل
قصي :ياروحي هزعل اي اهم حاجه عندي تكوني مبسوطه
جنه برقه :ربنا يباركلي فيك ي حبيبي
قصي :قلب حبيبك وروح حبيبك 
جنه بكسوف :احم انا هقفل بأي
قصي :مصيرك لما نتجوز الكسوف ده هيروح بأي
عند ايات في البلكونه مع احمد
ايات:بقولك اي يسكر انت
احمد  :نعم ي عيون السكر
ايات :انا عايزه اعمل فرحي مع جنه وحور
احمد :بس كده ده انتي تأمري
ايات :حبيبااي راحت ادتلو بوسه في خده
احمد :امشي من قدامي يابنتي عشان ميحصلش حاجه خارج عن إرادتي
ايات :حاضر
بعد شهر 
وحان الأن الوقت المنتظر في القاعه 
حور وآيات وجنه صمموا نفس الفستان لون ابيض وبيلمع وعليه ورود بيضه صغنونه
هدي بدموع فرحه:بنات انتو قمامير اوي هاتوا حضن.         راحو حضنوها
ايات :لا بالله عليكم مش عايزه دموع ولا عياط
حور بتأثر هي وجنه :اه فعلا معاكي حق
ام حور بدموع: كبرتي ولبستي الفستان الأبيض
حور بتداري دموعها :يماما كبرت اي انا هفضل زي مانا حور الطفله
ام ايات بدموع :اي القمر ده ي ضنايا خلاص هتسبيني لوحدي
ايات بضحك:هو انا هقدر برضو ده انا هجيلك كل شويه وازهقك مني
ام جنه بدموع: بنتي الوحيده اللي مليش غيرها هتوحشيني اوي
جنه بدموع :وانتي كمان يماماانا بحبك اوي
ابو حور وابو ايات وابو جنه :ما يلا يا جدعان العرسان مستنين تحت
كل اب مسك ايد بنتو وراح يوصلها لعريسها
ابو حور:خلي بالك منها يا بنتي ومتزعلهاش 
زين وبيبوس اديها :في عنيه وفي قلبي ي عمي
ابو ايات :اوعي في يوم تزعلها يا احمد لو هي زعلتك تعالي قولي 
احمد وباس دماغها :دي روحي يا عمي استحاله ازعلها
ابو جنه :مش محتاج أوصيك علي بنتي لأني واثق فيك وعارف انك استحاله تزعلها
قصي وباس ايد جنه : دي كل حاجه في حياتي ومتخفش  انا عشيلها في قلبي قبل ما اشيلها في عنيا
وكل واحد رقص مع مراته 
زين قرب من حور جامد:شكلك يجنن بالفستان 
حور بكسوف ورأسها في الأرض 
زين : متنزليش راسك في الأرض سبينس أتأمل عيونك الحلوين … بحبك
عند ايات :
احمد :وأخيرا جه اليوم اللي مستنيه بفارغ الصبر 
ايات بكسوف :احم احم احمد اسكت
احمد : احمد انتي جننتيه وخلاص مبقاش فيه عقل
عند جنه 
قصي :اي الجمال ده ينبض قلبي
جنه ببراءه : بجد شكلي حلو عجبك
 قصي:طبعا ي ملكة  قلبي 
عند هدي
مهند:تسمحيلي بالرقصه دي
هدي بكسوف :طبعا
راح خدها ومسك لديها قربها منه 
مهند بهيام :امتي هيجي اليوم اللي هنتجوز فيه أثبت لكل العالم انك ملكي انا بس وروحي انا بعشقك ياهدي انتي النفس اللي بأنفسهم وانتي قلبي اللي بيبض
هدي بكسوف  معرفتش ترد 
مهند بضحك :خلاص قلبي زي الطمامايه
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!