روايات

رواية الم الرحيق الفصل الثامن 8 بقلم سمية عبدالسلام

رواية الم الرحيق الفصل الثامن 8 بقلم سمية عبدالسلام

رواية الم الرحيق البارت الثامن

رواية الم الرحيق الجزء الثامن

رواية الم الرحيق
رواية الم الرحيق

رواية الم الرحيق الحلقة الثامنة

في بيت عم ابراهيم
ابراهيم_هيا فين ندى؟
وردة _لسه في اوضتها مش عايزة تخرج
ابراهيم _طب انا داخلها
ابراهيم راح عند اوضة ندى وخبط علي الباب
ندى_ادخلي ياماما
ابراهيم_لأانا بابا مش ماما
ندى ابتسمت_بابا!! اتفضل
ابراهيم_حبيبي هيفضل كده كتير؟
ندى_قصدك ايه يابابا؟
ابراهيم_لأانتي فاهمة قصدي كويس،،يعني ينفع تفضلي حابسة نفسك كده ومتخرجيش،حتي الكلية مابقتيش تروحيها.
ندى بوجع_مش قادرة يابابا مش قادرة اروح الكلية وهيا مش معايا،الفراق صعب اوي يابابا،وحشتني اوي،هما ليه الناس اللي بنحبهم هما ال بيموتو؟
ابراهيم_ياحبيبي استغفري ربنا متقليش كده وكلنا هنموت،الموت مش بيختار،وده عمرها وهيا لو عايشة وشفتك كده اكيد هتزعل
ندى بحزن_لو كانت عايشة يابابا مكنتش هبقا كده..اتنهدت وقالت_دي هيا ال خلتني البس الخمار واقرب من ربنا،احنا كنا بنحلم باليوم ال نتخرج فيه من كلية الهندسة عشان نشتغل سوا
ابراهيم _طب ليه متعمليش انتي ده وصدقيني هيا هتكون كده مبسوطة،يلا قومي افطري عشان تروحي كليتك.
ندى وهيا بتمسح دموعها _حاضر يابابا
—————————___________________
ندى ابراهيم عندها 20 سنة في تانية كلية هندسة مختمرة وملامحها جميلة عندها عين لونها زرقة والتانية خضرة بس هيا بتلبس لانسزز (عدسات) لونها بني، هتعرفو السبب بعدين، تبقا صحبة بنت عم مصطفي ال ماتت في الحادثة…واه حاجة اخيرة عن ندى لسانها طويل حبتين.
_______________~_________________~
في القصر
الجد و آدم وفوزي (ابو ايمان)قاعدين بيتكلمو
آدم=همشي انا ياجدي،اروح الشركة وهبقا اجاي علي كتب الكتاب
فوزي_وه يا آدم ياولدي يعني يوم كتب كتابك وهتروح تشتغل؟!
آدم=معلش ياعمي اصل في شغل مابيمشيش الا لما اكون موجود بنفسي
_وانا رحت فين؟
كلهم بصو نحية الصوت كان عمر
آدم بصله بنظرة مخيفة وقال بخبث=ازيك ياعمر منور
عمر بشجاعة مزيفة _الله يسلمك، ازيك ياجدي ازيك ياعم فوزي
الجد وفوزي_الله يسلمك ياولدي
عمر_ايه ده اي ده؟!انت بتكبر وبتحلو ياجدي، والله اللي يشوفك يقولك انك العريس مش ال قاعد ومصدرلنا الوش الخشب ده
الجد بضحك_ههههههه هتفضل بكاش طول عمرك
آدم بحدة=لو معملش كده ميبقاش عمر
عمر_بص بقا ياعريس انت مش هتروح الشركة النهاردة،وانا هخلص محاضرات و اروح اظبط الشغل بدالك،انت النهاردة العريس بتاعنا ولازم تبقا مرتاح
آدم=بقولك ياعمر عايزك تسلملي علي ابويا لما تشوفه.
عمر ضم حواجبه بستغراب لان ابو آدم متوفي،وبعدين لاقي آدم جي نحيته دقيقة واستوعب آدم قصده ايه
عمر جري علي برا و آدم مشي وراه =سلام ياجدي سلام ياعمي عشان الحق اموت الزفت ده قصدي الحق اروح الشركة
الجد وفوزي ضحكو عليهم
فوزي_طول عمرهم ناقر ونقير.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في اوضة ايمان
ام ايمان_يعني ياخايبة اتحايل علي ابوك واخليه يرضى تيجي تعيشي هنا بحجة انك تكمل 3 ثانوي هنا ومعرفتيش توقعي آدم وتتجوزيه،وتيجي بت من بلاد برا تتجوزه وتاخده علي الجاهز
ايمان بعياط_حرام عليك انتي بتفكري في ايه؟ انا بحبه بجد انا مش عايزة فلوس
ام ايمان_واديك ياختي ولا هتاخدي آدم ولا الفلوس وهيا هتكوش علي كل حاجة.
ايمان بزهق_يوووووه انا سيباك وقايمة.
_______________~_________________~
في الجامعة
ندى لبست ووصلت الكلية كانت ماشية تفتكر المواقف ال بينها وبين صحبة عمرها والدموع في عنيها.
اما عند عمر كان راكب عربيته ووصل الجامعة تلفونه رن.
عمر بهزار _الو يا بيبي
آدم=انت فين يا زفت؟
عمر _عارف اني وحشتك
آدم=وحشك عفريت،انا في الشركة انت مجتش؟
عمر_انت ناسي ان عندي كلية،رحت عندي محاضرة هخلصها واجيلك
آدم قفل السكة في وشه،عمر بيحط الفون جمبه ومش واخد باله من اللي ماشية
عمر_الحمدلله كنت هخبطها.
البنت بصوت عالي _ما تحاسب انت اعمى تلاقي امك اللي جيبهالك
عمر وقف العربية و…….
… لسه الحكايةمخلصتش…
ياترى ليه ياسر بيكره آدم كده؟ وايه ال عمله في اخته؟
وليه ندى بتخبي لون عنيها الحقيقي؟
ام ايمان ممكن تعمل حاجة عشان خاطر بنتها وتبوظ الجوازة؟
ايه ال هيعمله عمر مع البنت دي؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الم الرحيق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى