Uncategorized

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الثامن 8 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الثامن 8 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الثامن 8 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الثامن 8 بقلم بسمة سلام

فتح حمزه الباب وكان غلي الارض بسبب بوكس قوي من اسر وشهاب.. 
شهاب:  بقا تلمس اختي انا يا وسخ 
اسر:  انا هوريك ان عندها رجاله… 
ادهم:  بس يا شباب بس 
اسر:  انا هخلي الكلب دا يندم ويقول لله حق 
ادهم: اطلعي يا شوق هاتي نغم 
شوق:  طيب 
طلعت وفتحت الباب ومكندش موجووده والشباك كان مفتوح…
شوق: يا ادهم يا ادهم 
طلع ادهم: اي مالها
شوق: شكلها هربت 
نزال ادهم عشان يعرفهم وشوق نظرت للشباك ونطت منه هيااا كمان…
ادهم: الحقو 
اسر: ف اي هيا فين 
ادهم  : نغم مش فوق 
اسر: اي 
شهاب بضرب اقوي: هيا فين انطق 
اسر: قوم يااااض هيا فين 
حمزه بصوت واطب ووجه يملها الدم…معرفش كنت سيبها فوق تلبس فستان الفرح 
شهاب:دانا  الا هلبسك قميص نوم لو مقولتش نغم فين انطق 
ادهم: اكيد هربت 
اسر: في مكان تهرب  منه 
حمزه هز براسه: اهااا اهااا الشباك بيوصى للبلكونه والبلكونه علي الجنيه ومنها للشارع المظلم المقطوع 
شهاب: عارفه دا خطر قوي دا في شباب مش كويس 
اسر: هتكون رايحه فين 
شهاب: اكيد لحاتم 
اسر  : طب يلا بينا ع هناك..
……………
نزالت شوق من الشباك  وخرجت من الجنينه للشارع وكان مظلم وبدات تدوى علي نغم..
نغم: كانت بتجري وتبص حوليها خايفه من حمزه ومن المكان وصوت الكلاب ومسكه دماغها من الوجع..
كنت بدور عليهاا ولحظت من بعيد بنت ماشيه بترجي ومسكه دمغه هدومهاا وشعرهااا كلو دم…
يا نغم يا نغم 
وصلت بيت حاتم ودخلت وسط الحفله كانت ف الجنينه وشافت حاتم بيلبس الدبله لجاسمين….
كانت خلاص دماغهااا بتفقد السيطره بس مش قادرة تستحمل المنظر وجريت بسرعه وخرجت ورجعت الشارع بتمشي وبتلف حولين نفسها شبه فقط دم كتير وبدات عينهاااا تزغلل…
بلطجي: الله عندنا مزه انهارده اهوو 
نغم بصوت متقطع وهيا مش شايف كويس: ابعدو عني 
البلطجي 2: لي بس تعالي معانا 
البلطجي: مين الا فاتح دماغك كدااا 
البلطجي 2: شيلوهااا 
نغم: ابعدووو عني ابعدووووووووقعت نغم علي الارض 
البلطجي: شيلها يعم 
وقفت امامها شوق وبعدتهم بقوه…
البلطجي: اي اليوم دا دا ف اتنين مش واحده حلو دااا تعالي معايا بقااااا انتي كمان 
شوق: امشي ياض انت وهو بدل معمل معاكو الغلط 
البلطجي: مش هتفرق تعالي وهتعملي..
شوق: لا انت متعرفنيش بقولك اي.. مسكت خشبه كبيره وبدات تضربهم… انت عبيط ياض
كانت قويه وبتحاول تمنعهم ولكن ضربت بطوبه علي راسهااا فقدت الوعي مع اختهااا…
البلطجي: هاتهملي الاتنين 
البلطجي2: بقولك اي استنا البلطجي 
البلطجي: خير يا عم 
البلطجي2: يخربيتك دي شوق 
البلطجي: شوق مين 
البلطجي 2: بنت نعمه 
البلطجي: يا نهار اسود طب هيا انهي فيهم شوق 
البلطجي2: مش عارف 
البلطجي 2: احنا ناخدهم الشقه وناصل بيها تيجي تشوف 
البلطجي2: تمم 
في بيت ف الدور الثالث شقه اداب كانت الاختين تايمن علي السرير وايدهم لمسه بعض…
البلطجي: الو يا ستناااا
نعمه: اي يا سي زفت مبتسالش لي يا واد 
البلطجي: اسمعينا بس يا ستنااا
نعمه: اي يا عربي قول 
البلطجي: شوق 
نعمه بخوف: بنتي مالهااااااا
البلطجي: احنا عندنا اتنين منهااا
نعمه: شهقت نتم يا خويا ويترا بيقولو بابا وماما ولا لا 
البلطجي: يا ستنا تعالي ونتي تشوفي 
نعمه: انت فين يا واد 
البلطجي: في الشقه الحلوة 
نعمه: اي طب اوهي حد يدخلهااا انا جياااا…
البلطجي: عيوني يا ستنا..
…………………………………………
    …………
في الخطوبه الكببره وسط فرحه كبيره وسط اغني ورقص كان يجبس بحزن ينظر للجظيع وعينه تلمع..
جاسمين: حبيبي تعال نرقص 
حاتم: مش عايز 
جاسمين: عشان خطري 
خاتم: مش 
جدتي: قوم يا حبيبي 
وقف وبدا يرقص وينظر ف الاىض وينفخ كل دقيقه..
دخل اسر وادهم وشهاب بيجرووو
حاتم: اي في اي 
اسر  : نغم عندك 
حاتم: نظر بقرف لاااا
اسر: يعني مشفتهاش خالص 
حاتم: كلمتني من ساعه وانا قولتلها متكلمنيش 
شعاب: يا غبي دي كانت بتستنجد بيك 
حاتم: مانتو متعىفوش الجديد المدم الا لسه مخلصتش العده اتخطبت 
اسر: يا راجل 
ادهم: لا يا استاذ مش هيااا
حاتم: مين حضرتك 
اسر: خليك معايا انا نغم مش هيا الا كانت ف الكباري 
حاتم: يعني اي 
ادهم: يعني كانت صحبتي انا 
خاتم: صحبتك مين 
فتح تلفونه وخله يشوف صوت شوق
حاتم: يعني اي امال الا كانت امبارح دي كانت 
ادهم : لا كان كانت نغم  بس هيا فقدت الذاكره وف واحد ضحك عليهااا ومفهمهااا انها خطيبتو 
حاتم: اي الكلام داااا
ادهم: دي الحقيقه 
حاتم: والا خدها من الكباري ونمت ف نفس البيت دااا وقلتلي مش عايزه تحكيلي والا بعتلعا مهند رساله كان اي 
ادهم: ابقا اسالهااا بعدين خلينااا ف الا دمغهاا مفتوحه دي 
حاتم: اي ازاي 
ادهم: حمزه فتح تماغهااا وعشان كدا رجعت الذاكره تاني 
خاتم بعيون تطق شراره وغل وكره: فين حمزه دااا 
شهاب: مش وقته المهم ندور علي نغم 
ادهم: وشوق شوق كمان كانت بدور عليها واكيد معاهااا
حاتم: طيب يلا بيناااا
اسر: يلا
جاسمين: تعال هنا رايح فين…
حاتم: هدور 
جاسمين: وتسيب خطيبتك 
حاتم: واسيب مراتي 
جاسمين: طلقتها المفروض 
ادهم: هو كدا طلق شوق مش نغم 
جاسمين: يعني اي 
حاتم شال ايدهااا انا مش فاضي افهمك يعني اي انا رايح ادور علي مراتي….
خرج الكل وركبو عربيتهم ووبداو يلفه الشوارع كلهااا…
اتصل ادهم وحاتم علي المستشفي اي حد يكلم علي حادثه يعرفوهم فوراااا
…..
البلطجي: يادي النور يا دي النور الست نعمه عندنا الشركه نورت 
نعمه: بنتي فين 
البلطجي عربي: ف الاوضه بس دول اتنين 
نعمه:  ازاي يعني 
عربي: ادخلي وشوفي يا ستنااااا
دخلت ونظرت علي السرير وكانو الاتنين دماغهم بتنزف دم بطريقه كببره وهدومهم كلهاا دم 
نعمه لطمت شوق يا شوق انتي اي دااا يا عربي..يا عربي..يا معوض 
عربي: اي يا ستنا
معوض: نعم يا ست الكل 
نعمه: اتصلو بالاسعاف بسرعه الحقوني…
جاء اتصال لحاتم وادهم بان هناك   بنتين في الطريق للمستشفي ودماغهم بتنزف دم وف عمر نغم..
اتحركت كل العربيه خلف بعض بسرعه كبيره جدااا ووصلو المستشفي لحظه نزول نعم وشوق من العربيه…
حاتم وادهم جريو وحاتم خلع جاكت البدله ولبس البلطو هو وادهم ودخلو غرفه العمليااتت 
اسر: لا اكيد لا لزم تكون بخير 
شهاب: هقتلو وديني هقتلو لو حصلها حجه 
خرج خاتم بسرعه 
حاتم: شهاب اتصل بوالد نعم محتاجين دم من نفس الفصيله بسرعه…
حاتم: ولشوق محتاجين برردووو دم 
اتصل شعاب واسر بكل العيله وحياه وحبيبيه وهاله ومريم وماريا وابرام ابانوب  وابراهيم ومراد لوجود دم مطاابق..
وصل الجميع واغلقه البوابه بعربيتهم ودخلو بسرعه شديده وكان الكا ف صدمه ويالسو مالها ابتعدت
 مريم عن مراد ووقفت بجانب ابراهيم وكان مراد مصدوم بعد خبر ان ف اتنين شبه بعض ونعمه كانت باعيط جامد والرجاله حواليهاااا…
ابراهيم كان بينظر شباك باب العمليات ومريم من الاخر ومنصظمون من روايه الاتنين مع بعض..
خرج حاتم وادهم..
حاتم: طيب انت يا عمي هتكون نفس دم نغم
ادهم: طب وشوق 
مريم: انا دمي زيهاا
ادهم: ونتي تعرفي منين 
مريم: عشان..
ابراهيم مسك ايدهاا واشار بالسكوت..
فهت انها متتكلنش وطلبت انهم يشوفو لو عينه مطبقه تاخد منهااا وطلبت نعمه انها تتبرع وغلجميع ولكن كان دم مريم المطابق وافضل..
في غرفه مكونه من اربع سراير نغم وبجانبهااا ابراهيم وشوق وبجانبهااا مريم وينقلو الدم لاولدهم
وبعد نصف ساعه او اكثر خرجو وكانت نغم وشزق بجانب بعض وسط يد الله… ويقف حاتم امام سرير وادهم امام سرير شوق 
خرجت مريم: انتي تعرفيها منين 
نعمه: نعم يختي 
مريم: البنت الا حوا تقربلك اي 
نعمه: بنتي 
مرين: انتي كد
مسكهاا ابراهيم وشظها من ذرعهاا وخرجو من بوابه المستشفي ومراد ينظر بعينه لاثر هروجهممم ويجز ع اسنانه والجمبع متوتر بطريقه مرعبااا 
اسر: اهدي يا ماما 
حياه: بنتي يا اسر 
شهاب: اهدي اهدي يا هاله
هاله: مش عايزه اخسرها زي عبدالله 
حضنها وخاول يهديهااا..
خارج المستشفي بعدت يدعا عن ابراهيم  .
مريم: سيبني اتكلم اكيد دي خور بنتي واحتهاااا
ابراهيم: وبنتي وخايف عليها
مريم: من اي 
ابراهيم: بناتنا ف العمليات بين ايد ربنا ولو اي حجه حصلت فيهم منعتهم مش هتستحمل 
مريم: هو انا بقول اكلهم اكل فاسد 
ابراهيم: لا غايزه تقولي ان الا جوا دي  بنتنا التانيه 
مريم: انا متاكده انعا بنتي متاكده 
ابراهيم: اتمنه والهي اتمنه بس خايف عليهم من بيبرس الا هيعرف ان عنده حافدين مسلمين وعايشين وخصوصا شوق 
مريم: نظرت للارض..
ابراهيم: ولا نسيتي انه خدهاا وعامل فيهاا اي زمان 
مريم نزالت دموعهاا: مش قادر اصدق انها عايشه
ابراهيم: بيبرس الا بيكون تحت ايظه لزم يموت بس ازاي هيا عايشه لزم تفوق وتعرفني ازاي …
مريم:انا خايفه ع بناتي 
ابراهيم: تعالي معايا وادعلهم…
بعد الانتطار الطويل وكل شخص يتحرك من القلق ويجلس بمكان اخر…
محمود وابراهيم ومراد الاباء…
مريم وحياه ونعمه الامهاااات….
شهاب واسر وهاله وحبيبه وابرام وابانوب وماريا 
الاخوات…
في قصر بيبرس كان يشرب النبيذ ويلعب البيانو ببرود تام رن هاتفه…
الو 
… حفيدتك عايشين 
بتقول اي 
….البنتين عايشين ومسلمين كمان 
..تفتكرو بيبرس هيعمل حجه ف بنت من البنات ونغم وشوق هيعيشه ولا وحده منهم هتروح؟؟؟….
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى