Uncategorized

رواية روح فهد الفصل الثامن 8 بقلم آية رمضان

 رواية روح فهد الفصل الثامن 8 بقلم آية رمضان

رواية روح فهد الفصل الثامن 8 بقلم آية رمضان

رواية روح فهد الفصل الثامن 8 بقلم آية رمضان

وصلنا الفصل اللي فات أن روح نامت في حضن فهد مبسوطه اوي و هو كمان كان حاسس بسعاده غريبه اول مره يحسها و موش عارف السبب ايه
و جاء صباح يوم جديد على قصر الشناوي
فهد صحا من النوم َ حس بثقل غريب على جسمه بيبص لاق روح نايمه على صدرها و مسكها فيه جامد، ابتسم تلقائيا و قعد يبصله كتير و يتأمل ملامحه كأنه كان يحفظها جواه قلبه، و لم لا ما هي خلاص الصغيره استحوذت كيانه وروحه من ليله واحده
لكن لحظه، لم الصغيره تترعش هكذا!
ليه مسكت فيا هكذا… ليه باين علي ملامحها انه خايفه هكذا.
عند روح كانت نايمه على صدر فهد و هي كانت مبسوطه جدا لكن فجأة جاتله ذكره مرات الأب الدنيئه، جاتله فكره ان هي كالعاده هتقوم على الضرب و الاهانه و كالعاده اخوه رامي هيلحقها
روح مسكت في فهد و اترعشت و خافت و قالت بصوت مسموع و هي شبه نايمه بتحلم 
روح / خلاص، خلاص و النبي ما تضربيني، خلاص  هعمل كل اللي انتي عايزاها، خلاص و النبي، والله هكنس و امسح و هنضف و اطبخ و اعملك كل اللي انتي عايزاها، رامي انت فين!
رامي الحقني و النبي يا رامي
جسمي وجعني يا رامي معتش قادره اتحمل و النبي تعال يا رامي
فهد غمض عينيه بعنف و هي مليان دموع، نعم الفهد الكبير
كبير البلد يبكي و هدا كان أول مره الفهد يبكي من أجل شيء
فهد حاول يفوق روح و حضنها جامد و قاله برقه و حنيه
فهد / روح قومي يلا يا روحي، قومي يلا يا حبيبتي متخافيش انا فهد، انا فهدك حبيبك امانك يا روح قومي يلا يا قلبي، يلا قومي
كلمات فهد دخلت الأمان في جسد روح و الرعشه قلت و الخوف بدأ يتلاشيء تدريجيا
فتحت روح عينيه و لأول مره روح متصحاش على ضرب و اهانه، لا روح صحيت على صوت حنين دخل قلبه و دخل عقله و استحوذ كل كيانه و هو فهدها
فهد بابتسامه جذابه لا تليق الا به قاله
فهد / صباح الفل والياسمين على الناس الحلوين
روح ابتسمت و ضحكت على مغازله فهد ليه، و هو سرح فيه و في عيونه و في ضحكتها لدرجه انه نسا اللي حواليه
روح / صباح النور
روح اعتل فوق روح أصبحت هي تحتها و هو فوقها و قاله
فهد / الناس المتجوزين بيقولوا صباح الخير كده
الكاتبه انا يعني / على فكرة يا فهد انت كذاب لأن مفيش ناس متجوزين بيصحوا كدا ابدا
احم احم شكلي رغيت كتير كالعادة المهم نرجع للبارت????
و قبلها قبل ناعمه خلتها تدوب بين ايديه، فهد اما اتلق روح مسالمه و بتبادله نفس القبله اتعمق اكتر في قبلتها و كأنه نسا نفسه و مد ايدها على منحنيات جسدها مما جعله تتوجع بس بوجع جسدها
فاق فهد و هي بتتاوه على وجعه و فصل قبلته اللي بتخليه ينسا العالم بإجماعه
وحط راسه على رأسها و قاله كأنه يحدث نفسه
فهد / يخربيتك بتعملي فيا ايه حرام عليكي
روح اتحرجت جامد و خبت وجه في صدر فهد
فهد ضمه اكتر ل حضنه و حس ان هو هيضعف قدامه مره تانيه و قاله برقه و حنيه و هو بيخرجه من حضنه 
فهد / قومي يلا  خودي شاور، قصدي يعني استحمي، و البسي اشيك لبس عندك و انزلي علشان جايلنا ضيوفك لازم اعرفك عليهم، ماشي يا حبيبتي، قبلها على راسه و سابه تغرق في احزنها مره اخرى
فهد اخد شاور و نزل يستقبل ضيوفه و مستني روح تنزل
عند روح قامت اخدت شاور و اتوضت و أداه فرضه و هي حزينه جدا و شارده
قامت فتحت دولابه و اختارت فستان دايب و على وشك انه يتقطع و لبسته و نازله و هي خايفه و مرعوبه
عند فهد الناس كله بتباركله و واحده من الضيوف بتقوله/ اومال فين عروستك يا فهد يا ابني، مستخبيه موش راضية تنزل ولا ايه
الضيوف ضحكوا و فهد حس بالحرج من تأخير روح و خاف عليه و قالهم
فهد / هطلع اندهله و هاجي حالا
فهد كان لسه هيطلع اتلق يارا و روح نازلين  في نفس الوقت 
فهد انصدم اما شاف لبس روح و هي لابسه فستان دايب و شكله هيتقطع
فاق فهد من صدمته على هممات الضيوف و سمعهم و هم بيقولوا/
شوفي، شوفي، شوفي الفرق بين العروسه الجديدة و العريسه القديمه سبحان الله كأنهم العكس
العروسه الجديده نازله بفستان دايب و متقطع و طرحه شكله قديم دي حتى موش حاطه في  وشه اي حاجة. 
واحده تانيه قالت/ لا و شوفي الست يارا ماشاءالله في ايدها دهب و خواتم و سلسال و مزوقه و لابسه احسن لبس  و شوفي العروسه الجديده عامله شبه الخدامه بالظبط
فهد غمض عينيه بعنف و حس انه خلاص هيتعصب بس موش على روح لا على الضيوف اللي هم قاعدين دلوقتي بيهنوا روحه
فهد ابتسم و طلع ل روح و مد ايديه ليها و نزله معاها و قال لكل الضيوف
فهد/ معلش يا جماعه و حط ايديه على كتفه و كمل قال اصل مراتي روح بتحب البساطه ملهاش في الأحمر و الأخضر ولا دهب ولا اي حاجة، هو ايه حرام ان الواحده تبق بسيطه و تحب البساطه و بعدين بص ل يارا و قال : موش احسن من ناس مبتشبعش من كتر الدهب و الألماس
يارا حست بالإهانة لأنه كانت عارفة ان الكلام ده عليه و سألت نفسه يا ترى حصل ايه ما بين فهد و روح
عملت ايه روح تخليه يمسك فيه كدا، و بعدين وهمت نفسه أن فهد اكيد بيهانه زي ما هانته و هيزعل منه شويه و هيرجعله تاني، اما العروسه الجديده ف دي أن هعرفه قيمتها و ان هي هنا مجرد خدامه بس  
( مريضه هذه اليارا فاكره بعد ما دخلت ل فهد روحوا انه هيرجعله مره تانيه ولا سيسمح بأحد أن ياذيها بس أذى صغير فعلا انه مريضه لو فكرت كدا ) 
اما روح فضلت تبص على فهدها بكل حب انه رجعلها كرامته و هي احرجته بين الناس بس تعمل ايه ما في اليد حيله
يارا بمكر راحت ل فهد و حضنته و باستها قدام الكل 
روح بغيره قالت ل نفسه / ماله دي بتحضن و تبوس قدام الناس كده عادي معندهاش دم ولا حايه
حسه أن عايزه اجيبه شعرها الحلو ده و امسح فيه بلاط القصر كله
فهد يارا حضنه و مستغرب اوي ان حضن يارا موش هموا ابدا مع ان كان قبل كده بس بيتمني قربه لكن دلوقتي موش هموا كل اللي هموا اللي هو ماسك ايديه حتى و يارا حضنها روح جات تشيل ايديها علشان فهد يعرف يحضن يارا براحته
لكن فهد مسك ايد روح بقوه و موش عايز يسيبه هو استغرب ده و كمان روح استغربت
لكن اللي استغربت اكتر و اكتر يارا اما اتلاقت أن فهد مبيبدلهاش الحضن فقررت انه ستانتقم لاهانته بس في روح موش في فهد
يارا باحراج خرجت من حضن فهد اللي لا يبالي به
وراحت عند روح و حضنته بكل قوه لدرجه ان جسم روح اتوجع اكتر و اكتر بس كتمت صراخته و فهد حس بيه
يارا بكل مكر ماسكه في كتف روح جامد و هي بتخرج من حضنه مسكت اللبس من فوق كتف روح و شدته و اتقطع
يارا بمكر / يا لهوي انا اسفه يا روح انا بخرج من حضنك عادي و الخاتم بتاعي علق في فستانك و اتقطع انا اسفه
روح حست بالاهانه و كانت دموعها هتنزل مسكت نفسه و استأذنت من الموجودين و طلعت غرفته قعدت تعيط جامد
فهد بعد ما روح طلعت بص ل يارا بصه ناريه و هي بخبث قالتله
يارا بكذب / اتقطع غصبا عني مهو فستانه هو اللي دايب اعمل ايه يعني
روح بتعيط فوق و قاعدت تقول ل نفسه 
روح / اعمل ايه انا دلوقتي ده كان احسن فستان عندي من ضمن اللي جواه في الدولاب
اعمل ايه انا دلوقتي
فهد دخل عند روح و هو متعصب على آخره
و دخل شاف روح قاعده بتعيط و روح اول ما حست بفهد دخل الاوضه مسحت دموعه في ساعته و قامت و قفت و قالتله
روح / ثواني بس اغير هدومي و ننزل حالا
فهد مسك ايد روح و هي كانت ماشيه ناحيه الدولاب و محتاره تلبس ايه
فهد بغضب / مفيش داعي خلاص الضيوف مشيوا
روح حمدت ربها أن هم مشيوا لأنه مكانتش عارفه تلبس ايه تاني، بس لاحظت أن فهد متعصب اوي و خافت اوي من عصبيته دي
فهد بكل غضب و هو بيجز على اسنانه
فهد / ممكن اعرف ايه اللي انتي كنتي لابسه ده، لابسه فستان دايب و متقطع و طرحه قديمه
فاكره نفسك أن انتي لسه عندكوا في الزريبه اللي انتي كنت عايشه فيه، انتي موش عارفة دلوقتي انتي مرات مين
روح حست بالحرج من كلامه بس في نفس الوقت عارفة ان هو عنده حق
فهد بكل غضب شد على ايد روح ووجعه اوي و هي قعدت تعيط و قاله
فهد بغضب / بطلي عيياط و فهميني ليه لابسه الفستان ده مع اني قبل ما انزل قولتلك البسي اشيك حاجة عندك لاني عارف ان الناس اللي كانت تحت أن هي مبتسكتش ففهميني ليه حرجت نفسك و حرجتيني معاكي
و بصوت عالي اوي خلي روح تنتفض من الخوف قاله
فهد / ليه، فهميني
شدها من ايديه ورايح ناحيه الدولاب و هو بيقوله
فهد / كل الفساتين اللي عندك دي و متلقتيش غير ده اللي تلبسيه
قطع كلامه اما فتح الدولاب و انصدم اما اتلق بس في قلبه ٥ فساتين كلهم قدام و دايبين و متقاطعين كمان 
فهد بص ل روح باستغراب و سأله بدهشه
فهد بذهول / فين باقي هدومك يا روح!
انتظر يسمع ردها فلم يأتيه اي اجابه منها فقط كانت تقف مكانه محروجه و موطيه راسه في الأرض و تبكي بغزاره
وقف ينظر إليه و هي واقفه على تلك الحاله ليقرب عليه و يمد يده و يرفع راسه إليه لينصدم من كميه الدموع التي أغرقت وجهها
فأخذ نفس عميق و اخد يلوم نفسه لأنه اتعصب و غضب عليه و قال/ ممكن اعرف بتعيطي ليه دلوقتي
فضلت صامته و دموعه بتنزل بغزاره مما خلها مقدرش يستحمل دموعها و اخدها في حضنه جامد و هي بتقاوم و بتبعد بس هو شدها عليه بقوه و اشتاله و قعد على الكنبه و هي في حضنه على رجليه و قاله
فهد بمرح / على فكرة قميصي ده معتش عايز يتغسل دلوقتي من كتر حنفيه الدموع اللي انتي غرقتيه بيه
روح حست بالحرج و قامت من حضنه و جت تقوم من حضنه بس هو ماسكها جامد
فهد برقه رفع رأسه ليه و سأله
فهد / احكيلي يا روح احكي لفهدك حبيبك احكيلي يا حبيبتي فين هدومك يا روح و ليه مفيش غير الفساتين المقطعه دي
فهد اخد روح في حضنه و قالها
فهد / احكي يا حبيبتي احكي و فضفضي ل فهدك على كل حاجة
روح هديت في حضن فهد و حكتله على كل حاجة
فلاش باك
روح قاعده هي و أخواتها سمر و سهر و سوسن و فرحانه قوي بالهدوم الجديده اللي أهل فهد بعتنهاله و مبسوطه اوي و كانت مسكت فستان عاجبه اوي و لسه قايمه علشان تقيسه اتلقت امونا الغوله مرات ابوه داخله عليهم الغرفه بجسدها الممتلئ و تقول بصوتها البشع / بتعملوا ايه انتي و هي عندكوا و سايبين مذاكرتكم يلا اتحركوا كل واحده تشوف وراها ايه
و بعدين قالت بتريقه/ وو انتي يا ست روح مين اللي هيغسل كوم الغسيل اللي بره ده، امك هتيجي من القبر هتغسله يعني
 فقالت بنته سمر / شوفي يا ماما الهدوم الجميله اللي جايه ل روح
ردت صفيه ب شر/ بس روح موش هتاخد حاجة من الهدوم دي، الهدوم دي هتسابها ليكوا
سوسن بغضب من تصرفات أمه الغلط / ازاي يعني يا ماما موش هتاخد حاجة روح الهدوم دي جايله هي ازاي احنا ناخدها
صفيه بشر / زي ما سمعتي يا عين امك، روح جوزها هيشترله اما تروح هناك لكن الهدوم دي هتسبهالكوا انتوا تلبسوها،و بعدين قالت بتهديد ولا ايه يا روح صح كلامي ولا غلط
روح بدموع نزلت بس مسحته في ساعته علشان اخواته ميزعلوش قالتله
روح / صح يا ماما اخواتي ياخدوا الهدوم دي
ردت سهر و قالتله
سهر / بس يا روح انتي الهدوم اللي عندك كله متقاطعه ازاي هتاخديه
ردت امونا الغوله صفيه بشر و قالت
صفيه / ماله هدومها يعني ما هي زي الفل و يلا كل واحده على مذكراتها وراحت عند روح وشدت الفستان اللي كان في ايديه اللي كان عاجبه و قالتله
صفيه / و انتي يا ختي يلا روح شوفي الغسيل اللي وراكي ولا انتي صدقتي نفسك انك عروسه و لازم ترتاحي
وراحت روح غسلت الغسيل و اخواتها زعلانين اوي عليه
بااااك
فهد بيسمع روح و هو مذهول و كل كلمه كانت روح بتقوله كان الغضب يمتلئ قلبه و اتمنى ان يروح يقتل مرات ابوه
روح بعد ما خلصت خرجت من حضن فهد و شافته و هو غضبان و قالت بسرعة
روح / بس صدقني انا موش زعلانه من مرات ابويا هي عنده حق اخواتي اولا بيا صدقني انا موش زعلانه، و بعدين كملت بدموع و قالت
روح بدموع  / بس انا زعلانه لاني احرجتك تحت انا اسفه يا فهد انا اسفه
فهد اخد روح في حضنه و قال بكل غضب
يتبع……
لقراة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية امرأة بطعم الوجع للكاتبة أماني عنان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!