Uncategorized

رواية ونحب تاني ليه الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة الهواري

  رواية ونحب تاني ليه الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل الثالث عشر 13 بقلم منة الهواري

_نور ل سهيله في الفون: أنا يبنتي قربت اوصل الكافيه انتي فين 
_سهيله: وانا قريت والله بس انتي عشان قريبه منه مش اكتر 
_نور: تمام ، اوعي ابعد عني 
سهيله: نور فيه ايه 
_ابعدوااا عني الحقيني يا سهيله 
_نوررررررررر ، انتي سمعاني 
_هاتي التليفون ده 
_نور: انتوا عاوزين ميني ايه ، هصوت وهلم عليك الناس كلها
_ متخافيش مش هتلحقي 
” طلع اسبريه كده و رشه علي وشها ، اغمي عليها “
_ شيلها يلا و حوطها في العربيه و يلا بينا
“حطوا نور في العربيه الي كانت مستنياهم “
“عند سهيله “
_نور انتي روحتي فين يا ربي ، انا هتصل ب خديجه 
“سهيله بتتصل ب خديجه الي كانت نازله من البيت “
_خديجه: سوسو انا لسه نازله من البيت
_سهيله: اوعي تيجي ، كنت لسه بكلم نور و قالت الحقيني يا سهيله و بعد كده الخط قفل و بتصل بيها فونها مغلق 
_خديجه: بصدمه انتي بتقولي ايه ، نور ممكن تكون اتخطفت أو حصل ليها حاجه 
_سهيله: معرفش اعمل ايه 
_خديجه: روحي لبيت نور و حاولي ماتبينيش حاجه و اتصلي ب نادر و قوليله  يقول ل مامته وانا هاجي 
_سهيله : تمام ، استرها يا رب
_خديجه : يلا باي 
“قفلوا مع بعض و خديجه واقفه مستنيه تاكسي يجي “
_خديجه: اليوم الي محتاجه فيه تاكسي مايجيش اووووفففف 
_بتنفخي ليه 
_خديجه بخضه: الله يخربيتك انا قطعت الخلف بسبب والله انت ايه الي جابك هنا 
_نوح: انتي مش قولتي أن مافيش حاجه وانك خلاص طالعه وانا مصدقتكيش بصراحه و قولت استني شويه بعد ما شكيت في المكالمه دي 
_خديجه: تلاقيك باصص في الخروجه ، فعلا كنت رايحه اقابل البنات ، بس سهيله كانت بتكلم نور و فاجأه كده قالتها الحقيني و ابعدوا عني 
_نوح: انتي بتتكلمي بجد 
_خديجه: اها والله هكدب ليه ، هي ممكن تكون اتخطفت 
_نوح: معرفش استرها يارب. تعالي يلا نروح عند مرات خالي و انا هتصل ب مازن 
_خديجه: طب يلا بينا 
” نوح و خديجه ركبوا العربيه و هو في الطريق اتصل ب مازن “
_مازن: انت بتقول ايه انا سايبها و هيا طلعت البيت ، ومقالتش أنها رايحه في حته 
_نوح: طب هنعمل ايه 
_مازن: انا جاي ، واتصل بأي حد تعرفه و عرف الكل سامعني و هنتجمع هناك عند بيتها عشان نشوف هنعمل ايه
_نوح: تمام هتصل بالكل 
“قفلوا مع بعض و مازن لبس و نزل ركب عربيته و في طريق بيت نور ، نوح اتصل ب مامته سعاد و قالها و هي في طريق ل هدي “
_ انت بتقول ايه 
_ بقولك في حد خطف نور غيرنا و منعرفش مين 
_جنه بغضب: وانت كنت فين و الرجاله فين و المفروض يكونوا مراقبينها 
_ شافوها و هي بتتخطف بس مرضيوش يدخلوا 
_جنه بغضب: انا مشغله نسوان مش رجاله ، ابعد عن وشي خليني اشوف الي جوه مرمي ده 
_ ماشي يا جنه ، روحي شوفي 
“جنه مشيت من قدامه و دخلت ل فارس “
_ انت الي عملتي كده 
_فارس: عملت ايه انتي عبيطه منا متكتف اهه هعمل ايه 
_جنه بغضب: انت الي خطفت نور صح و عاوز تعرفني قد ايه انت جامد 
_فارس بغضب: انتي بتقولي ايه هخطف نور ليه انتي غبيه ، وكمان انتي كنتي هتخطفي نور يا جنه 
_جنه : ملكش دعوه، طال مانت الي مخطفتهاش هيبقي مين يعني 
_فارس: معرفش شوفي مين هعمل كده و سبأقك 
_جنه : هعرف و متقلقيش مش هخليها تتهني يوم 
” جنه سابت فارس وطلعت بره “
_ ايه عرفتي مين ؟!
_جنه بغضب: مش هوا بس هعرف متقلقش 
“فون جنه رن و كان  نوح “
_ جنه : ششش اسكت ده نوح 
_رودي عليه و حاولي متبينش حاجه وخليكي علي طبيعتك ، وكأنك متعرفيش حاجه 
_جنه : حاضر ،،، نوح عامل ايه 
_نوح: انا كويس ، انتي فين يا جنه 
_جنه: انا… انااا مع صحابي في كافيه كده ، ليه في حاجه 
_ نوح: تعالي يا جنه علي بيت خالي بسرعهه 
_جنه: ليه في ايه ؟!
_نوح: نور اتخطفت و الكل متجمع هناك ، و اتصلت ب ماما و هيا جايه و بابا دايما في الشغل ومش فاضي 
_جنه: حاضر مسافه السكه ، باي 
_ قالك ايه ؟!
_جنه : العيله كلها هناك ولاازم اروح وانت عارف ليه ، يلا عشان محدش يحس بحاجه ، باي 
_ باي 
“جنه لمت حاجتها و ركبت عربيتها و وصلت بيت نور والي الكل وصل هناك مازن و نوح و خديجه “
هدي :في ايه فهموني ايه الي حصل و نور فين قلبي مش مطمن
_مازن: الي هتحكيلنا سهيله عشان هيا الي سمعت كل حاجه 
_سهيله : هحكي حاضر ……..
” نسيبهم يحكوا و نروح الي هتموتوا و تعرفوا ايه الي حصلها “
“””””””””””””___”””””””””___”””””””___””””””
” نور فاقت من تأثير البنك الي اترش عليها”
_ نور بخوف: انااا فين و ايه الي جابني هنا و عاوزين مني ايه 
_ اسكتي و خفي رغي و اللي هنعمل حاجات مش هتعجبك يا قطه
_نور بغضب: ابعد عني يا حيوان ، متقدرش تعملي حاجه و اعلي ما في خيالك اركبوا 
_ ماشي يا قطه بس انتي متوصي عليكي مانجيش جمبك 
_ نور : امشي يا حيوان من هنا 
_ انا حيوان انتي زودتها اوي كده 
” راح ضربها بالقلم علي وشها نور صرخت من شده الضربه و هو سابها ومشي “
_نور بعياط : يارب احفظني و احميني يا رب 
” عند بيت نور و الكل متجمع “
_ هدي بعياط: انا عاوزه بينتي ، هاتهالي ، ياحبيبتي المصايب علي دماغها كل شويه 
_ نوح: هنعمل ايه يا مازن 
_ مازن: لو بلغنا البوليس هيقولنا لازم يكون مر علي خطفها 24 ساعه وهيا مبقالهاش تلات ساعات حتي 
_ نوح: عندك حق ، طب عندي فكره تعالي نروح المكان ده و نشوف الكاميرات الي حوالين المكان و ممكن نوصل ل حاجه 
_مازن: فكره حلوه يلا 
_نوح: يلا 
_مازن: ثانيه واحده هو فين نادر ماجاش ليه 
_سهيله: اتصلت عليه كتير اووي بس فونه مغلق ومش عارفه أوصله و هو قاله أن عنده شغل كتير اوي النهارده 
_زينب: وانا برضوا لما اتصلت بيه اخر النهار قالي كده 
_مازن: طيب شكله مشغول اوي 
_ ابو نادر : يا انا هاجي معاكوا يبني مكان نادر 
_مازن: لأ يا عمي مقصدش حاجه خلي حضرتك موجود معاهم 
_ ابو نادر اسمه معتز : لأ هاجي معاكوا دي مهما كانت نور بنتي و ابوها الله يرحمه كان صاحبي قبل ما يكون شغال ماعيا في الشغل 
_مازن : خلاص تمام، يلا بينا 
_ خديجه : نوح 
_نوح: في ايه ي خديجه 
_ خديجه دموع: اول ما توصل ل نور اتصل بينا بالله عليك ، وخلي بالك من نفسك
_نوح: متعيطيش نور هتبقي بخير ، وانتي كمان خلي بالك من نفسك، يلا ادعيلنا 
_خديجه: هدعيلكوا حاضر 
” مازن و نوح و معتز ابو نادر ، راحوا مكان نور الي وصفته سهيله و بدأوا يشوفوا المحلات فيها كاميرات ولا لأ”
“عند نور بعد ما قعدت تعيط راحت في النوم أو شبه اغمي عليها من كتر العياط “
_ نور اصحي يا نور 
_نور حاولت تفتح عينيها و نجحت و حاولت تشوف مين 
_نور: انت مين ؟!..
_انا نادر يا نور 
_نور عدلت نفسيها: نادر عرفت مكاني منين 
_ ما انا الي جايبك هنا 
_نور: انت بتقول ايه 
_نادر: ايوه انا الي خاطفك يا نور 
_نور: انت بتستعبط خاطفني ليه أن شاء الله
_نادر : انا بحبك يا نور وانتي مش مهتمه بده 
_نور : انت اتجننت انت مخطوب اومال انت خاطب سهيله ليه 
_نادر: خاطبها اه ، بس مش بحبها ولا هحبها ، انا بحبك انتي 
_نور بغضب: انت بتقول ايه انت اتجننت ، خطبتها ليه طال مانت مش بتحبها ليه عملت فيها كده و فيا 
_نادر: كنت فاكر لما اخطبها هتعرفي انك لسه بتحبيني و ده حصل فعلا يوم الخطوبه واغمي عليكي و دخلتي في غيبوبه 
_نور بصوت عالي و زعيق: عشااان كنت فاكره انها لعبه منك ولا حاجه كنت فاكره هنساك وان مش هفكر فيك ، انا ندمت بعديها ولما عرفت أنك هتخطبها و عرفت غلطي لما عرفت كده و عيطت بسببك و كنت بفكر كتير بس انت طلعت اناني زي مانت يا نادر كل حاجه عاوزها تبقي ليك بس انا مش ليك 
_نادر بغضب: قولتك كذا مره بحبك وانتي كل شويه تقولي انتي زي اخويا ، كنتي عاوزاني اعمل ايه ، قولي 
_نور: انا عارفه أن انا قولت كده، عارف ليه اقولك أنا ، بسبب انك سيبتي وقت كسر ضهري وقت ضعفي و انهياري و اخترت انك نفسك انت و بس و برضوا اثبيت انك اناني قدامي كل مره بكتشف فيك حاجه 
_نادر: انتي من غيري ماكنتيش هتفوقي يا نور عارفه ازاي ، قبل ما تفوقي كنت أنا قاعد معاكي في الاوضه وال اصلا كنت دائما معاكي و بايت معاكي ، عارفه انا قولت ليه خليكي فوقتي
_نور: قولت ايه يعني 
_ نادر ؛ نفس الكلام الي قولته دلقوتي ، قولت أن انا بحبك وأن انا عامل الحوار ده كله عشان بس اخليكي تفوقي لنفسك و تندمي علي الي عملتيه ، فوقتي يا نور فوقتي عشان كلامي أصر عليكي و خلي خلايا المخ والأعصاب تفوق و تتحرك شوفتي بقي 
_نور : بس انا مش فاكره حاجه و لا حتي سمعت 
_نادر : دا طبيعي دا رد فعل يا نور 
_نور: بس انا خلاص يا نادر شيلتك من دماغي خالص بقيت انت صفحه في الزباله يا نادر بقيت ورقه محروووقه 
_نادر بغضب و قرب منها : وانا يا نور هتفضلي في قلبي يا نور و يخليكي تفتحي صفحه جديده و حلوه كمان 
_نور: نجوم السما اقربلك يا نادر 
_ نادر بضحك: ما هيا قريبه مني اهه و قدامي كمان 
_نور بغضب: نادر فوق لنفسك كده و شوف انت بتقول ايه ، و فكني و لو عاوزني ماقولش حاجه مش هقول بس ابعد عني 
_ نادر : مش هفكك غير لما تمضي علي الورقه دي  دي 
_نور: ورقه ايه؟!….
_نادر :ورقه جوازنا …….
يتبع…….
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية تزوجت فتاة السابعة عشر للكاتبة رحمة أيمن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!