Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل التاسع 9 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل التاسع 9 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل التاسع 9 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل التاسع 9 بقلم أمنية الجزار

الجد اتكلم وكانت الصدمه 
كل سنه وانت طيب ي عمر وبالمناسبة دي 
خطوبتك انت وبحر بنت عمك الاسبوع الجاي 
فيه الي مصدوم وفيه الي فرحان وفيه الي اتوجع 
اول واحد اتكلم بفرحه محمد والد بحر 
مبروك ي ولاد 
رحمه غصب عنها عيونها دمعت وواقفه بالعافيه 
عمر مصدوم هو وبحر وريم مصدومه وسمر مش فارق معاها وأهل عمر فرحانين 
دول اخوات هيتخطبوا ازاي مينفعش 
بحر خرجت من صدمتها علي صوت والدها وهو بيبارك لها 
التفتت لجدها بدموع 
جدو انت بتقول ايه 
ايه بقول خطوبتك علي ابن عمك الاسبوع الجاي
عيطت 
ي جدي مش هينفع 
عمر اخيرا اتكلم 
جدي انت بتقول ايه انا وبحر اخوات وانت عارف 
مش هينفع 
الجد اتكلم 
لا هينفع انا قررت 
والد بحر اتكلم 
مبروك ي بنتي مبروك ي عمر 
والد عمر ووالدته باركولهم وهما لسه مصدومين 
بحر اتكلمت لاول مره مع والدها بصوت عالي  وقدام الكل 
حتي جدها 
انت ايه ي اخي مبروك ايه انت عارف ان احنا اخوات 
وبعدين بتقول بنتي دلوقتي بقيت بنتك دانا بخاف اكلمك 
دانت لسه من كام شهر كنت هدمر مستقبلي 
تقدر تقولي مش بتحبني ليه 
حاول يتكلم بس هي قاطعته 
ايه هتقول ايه بتحبني مثلا مظنش دانا من يوم ما جيت علي الدنيا وانت مش بطقني اصلا كملت بصوت اعلي 
كل ده ليه علشان جيت بنت وانت نفسك في ولد 
علشان كنت عايز امي تموتني قبل حتي ما جي علي الدنيا وهي رفضت 
طب انا ربنا اراد اجي بنت بتكرهني ليه دانا بعمل كل حاجه تفرحك بيا حرام عليك دانت كرهتني في نفسي 
 ولفت لامها بصوت مبحوح من كتر العياط والزعيق 
وانتي ي أمي عمرك ما وقفتي معايا يمكن المره الوحيده لما رفضتي تموتيني 
بس بعد كده بح خلاص 
لفت لجدها 
وانت ي جدي انت عارف اننا اخوات عايز تخطبني لاخويا وانا الي كنت بقول  
دانت الي فاهمنيفي البيت ده وانهارت في العياط 
ورحمه راحت حضنتها وهي بتعيط علي صحبتها وريم وسمر بيعيطوا ابوها وامها مصدومين مش عارفين يتكلموا أهل عمر سكتين 
عمر حزين علي أخته 
الجد وجه كلامه لعمر 
تعالي ورايا عايزك 
مشي وراه من غير نقاش 
في اوضه الجد عمر اتكلم 
ليه كده ي جدي دي بحر اختي 
الجد بهدوء 
انا عارف انا مكنتش هخطبكوا اصلا 
عمر بصله باستغراب 
امال ايه الي حصل بره ده 
تتنهد واتكلم
انا عملت كده اول حاجه علشان بحر تتكلم وتقول كل الي في قلبها زي ما حصل بره كده يمكن عمك يحس علي دمه ويعاملها كويس وانا كمان مكلمه قبل كده 
ثانيا بقي علشان اعرف اذا كنت بتحب رحمه وهي بتحبك ولا لأ 
عمر سكت شويه وبعدين اتكلم
طب افرض بحر مكنتش اتكلمت وسكتت علشان خاطر حضرتك 
وبعدين ايه انا بحب رحمه دي 
الجد بهدوء 
اولا بحر انا كنت متأكد انها هتتكلم لأنها مكبوته من سنين 
وكمل بخبث 
أما بقي انت بتحب رحمه وهي بتحبك دانا اول ماقلت انت وبحر هتتخطبوا 
انت بصيت اول حاجه علي رحمه 
وهي عنيها اتملت دموع وكان ناقص يعني عليها 
عمر بصدمه 
انت مركز بقي وسكت دقيقة واتكلم بفرحه
انت قلت ايه بتحبني يعني هي بتحبني زي مابحبها احلف كده 
الجد ضحك وقال
ي واد عيب هو الشعر الابيض ده من فراغ شد حيلك بس واحنا نروح نطلبها
عمر بحماس 
احلف كده انا اصلا قربت اخلص وكمان لقيت مكان كويس للكافيه وهفتحه في اقرب وقت 
الجد بصله بابتسامه هاديه 
طب اتفضل يلا من هنا زمان الكل مشي اصلا 
عمر فعلا خرج لقي الكل طلع بيته ورحمه وبحر بس هما الي موجودين 
عمر اتكلم بهدوء
بحر لو سمحتي كفايه عياط 
بصتله ومستمره في العياط بردوا 
اخد نفس طويل واتكلم 
طب انا هحكيلك جدك هي ورحمه انتبهوله 
وهو بدأ يتكلم ماعدا إنه بيحب رحمه وهي كمان 
بس ي ستي يعني مافيش خطوبه ولا حاجه 
وكمل بمرح 
منكوا لله عيد ميلادي باظ كشفت راسي ودعيت عليكوا يلا 
رحمه وبحر مقدروش يبطلوا ضحك 
عمر ابتسم ايوه كده اضحكوا محدش واخد منها حاجه 
رحمه قامت. لبحر اتكلمت 
ايه ي رحوم علي فين 
هروح ي بنتي بقي وكمان ورانا شغل بكره بدري ولا نسيتي لن مافيش جامعه 
عمر. وقف طب يلا علشان اوصلك 
لأ مافيش داعي 
أتكلم بحده خفيفه انا قلت يلا وسابها وخرج 
بحر ابتسمت علي ابن عمها الي حبه باين في عينيه 
خلاص ي رحوم اقلك انا هاجي معاكوا اهو اتمشي شويه 
وبالفعل عمر وبحر وصلوا رحمه وروحوا 
كل واحد طلع شقته من غير كلام 
وبحر متكلمتش مع اهلها ودخلت نامت علي طول 
تاني يوم في المطعم 
زين اول مابص لبحر اتخض وراحلها علي طول 
يتبع…
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!