Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثامن 8 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثامن 8 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثامن 8 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثامن 8 بقلم شيماء سعيد

يوم كتب الكتاب
حضر تميم ومصطفي واتنين شهود علي العقد
المأذون _ باااااااارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
مني بدموع _ مباااارك يا حببتي
حورر _ الله يبارك فيكي
تميم _ مباااارك يا حوررر
حورر _ شكرااا يا استاذ تميم
تميم _ لو سمحتي يا امي هاخد حورر ونمشي علي بيتنا
حورر _ تمام عن اذنكم
مني _ تميم خلي بالك منها
تميم _ متقلقيش خاالص عليها
وبعد مدة وصل تميم وحور شقتهم ، دخل تميم وحور البيت
تميم _ ممكن أتكلم معاكي شوية
حورر _ اتفضل
تميم _ انا متأسف جدااا بس انا عمري ما هقدر أحبك في يوم من الايام ، احنا هنعيش مع بعض أخوات كل الي انا طلبه منك انك بس تعمليلي الاكل وترتيبي البيت وتغسلي الهدوم انا اسف جدااا
حورر ببتسامه _ انا عارفة ان دا الي هيحصل حتي لو انت متكلمتش وقولت كدااا انا كنت هقولك بس انا عندي طلب
تميم _ اتفضلي
حورر _ انا هنزل الجامعة من الاسبوع الجاي وغير كدا هشوف شغل ليا بعد الجامعه ومتقلقش خاالص مش هقصر في شغل البيت
تميم _ بس انتي ملزومة مني مينفعش تشتغلي
حورر > أسفة يا استاذ تميم وأتمني تحترم رغبتي
تميم _ الي تشوفيه عن اذنك دي اوضتك ودي اوضتي بس عندي طلب ياريت متدخليش اوضتي انا هروقها بنفسي
حورر _ تمام عن اذنك
دخلت حور اوضتها وقفلت عليها الباب وغيرت هدومها واتوضت وصلت العشاء بس هي مش عارفة تنام لان المكان غريب عليها فقررت انها تقعد تكتب
” خسرت كل شئ بين عشية وضحاها ، فقدت سندي وأمني وحمايتي بفقدي لأبي ، تمنيت لو كان بمقدوري تجاوز الأمر ولكن لازال طيفه أمام عيني ، اشتاق لعناقه أشعر ببرودة في قلبي جعلته يتجمد لدرجة كبيرة حتي دموع عيني لا تقدر علي اذابه الجليد الذي اصاب قلبي ….وكأنها أعلنت العصيان والطغيان علي قلبي ….” شيماء سعيد
سطرت كلماتها ونامت بمكانها دون شعور
عند تميم
تميم _ عمري مافكرت اني هتجوز بعدك بس كنت مضطر عارف انك زعلانه مني بس والله أنا تعبت من نفسي ، نفسي يجي اليوم الي أشوفك فيه تاني ، أكيد مع الوقت بيقرب عمري ماقدرت انساكي بعد كل السنين دي بحبك يا نوررر
تاني يوم الصبح
استيقظت حور علي طرقات علي باب الغرفة ، قامت مسرعة ارتدت حجابها وفتحت الباب
حورر _ صباح الخير أسفة بجد راحة علي نومه
تميم _ صباح النور ولا يهمك عادي بس انا نازل الشغل وهفطر هناك لاني اتأخرت قولت اصحيكي قبل مانزل
حورر _ شكراا ليك وانا أسفة بجد
تميم _ مع السلامه
حورر _ في رعاية الله
في الشركة
نغم بتستأذن انها تدخل لأدهم
نغم _ السلام عليكم
ادهم _ وعليكم السلام ، في حاجة يا نغم
نغم _ بصراااحة يا فندم كنت عايزة ارجع الشغل بنفس الطريقة القديمه لان دراستي هتبدأ الاسبوع الجاي ولو في اي حاجة طارئه هاجي الشركة وأتمني حضرتك تقدر ظروفي
أدهم _ تمام يا نغم بس لازم تاخدي موافقة الاستاذ مروان الاول لانه هو مدير الشركة
نغم _ هو مينفعش حضرتك توافق عليها
ادهم ببتسامه _ انا موافق بس انا هقول لاستاذ مروان واجيبلك الموافقة النهائية …
نغم _ شكرااا جداا لحضرتك عن اذنك
عند يزيد
ليث _ مالك يا يزيد شكلك مبسوط وماشاء الله الضحكة من الودن للودن
يزيد _ قولي اعملك ايه مكشر زعلان مبسوط زعلان اعملك ايه بس
ليث _ لا دا واضح الموضوع كبير
يزيد _ ليث سيبك مني دلوقتي قولي ايه أخبار عيال الأنصاري
ليث _ والله يا صاحبي طالبين راسك قصاد إبنهم والأنصاري مش هيسيبك في حالك
يزيد بضحكة عاليه _ علي بركة الله ان شاء الله هنشوفهم قريب بس وهما علي حبل المشنقة
ليث _ متقلقش احنا مع بعض وهنجيبهم
يزيد _ قولي بقا ايه الخطة
بدأ ليث في شرح الخطة ليزيد ……
ويزيد مركز في كل حرف …..
يزيد _ يبقا هنتحرك يوم الجمعة الساعة ١ الفجر
ليث _ تمام يا يزيد
يزيد > خدلي بقا اجازة ليوم الخميس علشان انا هخطب
ليث _ وأخيرررررررررررررررررررراااااااا يزيد باشا قرر يتجوز يا بني دا وعد مراتي غلبت معاك
يزيد _ تقول بقا ايه القلب ومايريد سلملي عليها ولا اقولك هرن عليها واعزمها علي خطوبة
ليث _ اتلم يا باااباااا قال يكلم مرااتي ليه اتشليت أنا ولا حاجة شوف رايح فين
يزيد _ طب خليني اسلم حتي عليها دي بردو اختي
ليث بصوت جهوووووووووررررررررري _ يزززززززززززييييييييييددددد
يزيد _ لا اوعك تيجي انا سحبت الدعوة مع السلامه
ليث _ مع السلامه يا عريس
يزيد _ سيحلي بقاااااا وخلي اللواء يعرف علشان يديني درس معتبر
ليث _ دا الحاج يبتي وصايا لا تنتهي
يزيد _ ربنا يحفظه اسيبك انا واطير
عند حوررررررررررر
توضأت وصلت الصبح والضحي وبدأت في مهام البيت ، قامت باعداد الطعام وترتيب البيت ولفت نظرها تلك المكتبه الموجودة في الغرقة الاخري وحينها لم تسطع السيطرة علي قدميها قامت بفتح الباب واتجهت لها بدأت تلقي نظرة عليها
حوررر _ نفسي اقرأ الكتب دي شكله بيحب القراءة جداااا لا وكمان مش بيقرأ لاي حد انا هاخد كتاب منهم وبعد ما خلصه ارجعه تاني وأكيد مش هيعرف
وفجأة دخل تميم ولقاها واقفة في أوضته ، اتعصب جداااا لانه طلب منها انها متدخلش الاوضة دي
تميم _ حووووووووووووووووووووووررررررررررررر
حوررر بخضه _ نعم
تميم _ بزعيق انا مش قولتلك متدخليش أوضتي دي ايه مبتفهميش ولا انتي طارشة قوليللللللللللي
حورر _ اسفة بجد واوعدك مش هقرب منها تاني
تميم _ بعصبيه برررررررررررررررررررررررررررررره
حورر لسه واقفة في مكانها مش قادرة تتحرك خاالص
تميم _ قولتلك اطلعي برررررررررررره ومسك ايدها وطلعها بره وقفل الباب في وشها
كل دا وحوررر مش قادرة تتحرك ولا مستوعبه حاجة ومش قادرة تاخد نفسها وبعد شويه دخلت أوضتها واترمت علي السرير تعيط لحد مانامت والدموع علي عنيها
تميم _ اتعاملت معاكي كويس يا حورر ومرتضش أخليكي تشوفي الجانب المظلم مني بس انتي الي عملتي كدااااا وذنبك علي جنبك
فضلت حورر طول اليوم في الاوضه وخايفة تطلع هي عارفة انها غلطت بس غصب عنهااااا
حوررر _ ياارب حلها من عندك أنا تعبت من كل حاااجة في حياتي نفسي أرتاح زي البشر انا عارفة ان الدنيا مفيهاش رااحة والراحة في الاخرة نفسي اجيلك يارب انت الوحيد الي عارف انا مالي علاجي وراحتي عنك يارب
تاني يوم عند حورر
قامت الفجر اتوضت وصلت وقعدت تقرا الاذكار وورد القرآن
وبعد كداا قامت حضرت الفطار وحطيته علي السفره وخبطت علي الباب
حووررر _الفطار علي السفرة والقهوة كمان
ومشيت قبل ما يفتح تميم الباب بلحظة
تميم _ فتح الباب ملقهاش قعد أكل وشرب القهوة ولفت نظره ورقة مكتوب فيها أسفة بجد علي الي حصل امبااارح واوعدك مش هقرب من الاوضة تاني واتمني انك تسامحني ،،،حوور
عند جهااااااااااااااااد
معااااذ _ جهااااااااااااااااااااااااااااد
جهاااد بتوتر _ مالك يا معاذ
معاذ _ مالك يا بنتي في ايه مش علي بعضك
جهاااد > خااايفة جدااا
معاذ _ يا ماما دي خطوبة مش جواز يعني اهدي كدااا واجهزي علشان يزيد كلها ساعتين وهيجي
جهاد _ حاااضر
جهاد بتطلب نغم
جهاااد _ السلام عليكم انتي فين اتاخرتي جااامد
نغم _ وعليكم السلام ساعة والله هكون عندك جالي شغل مستعجل هخلصة واجي متقلقيش
جهااد _ تمام وحوررر
نغم _ مش هتعرف تيجي بس هنكلمها فيديو
جهاد _ ماااشي اما اشوفها بس مع السلامه
نغم _ في رعاية الله
نغم خلصت الشغل الي معاها وهتروح وقفه مستنية الاسانسير وفجأة لقت مروان واقف جنبها
مرووان _ ازيك
نغم _ تمام عن اذنك
مرووان _ استني يا نغم
نغم وضربات قلبها بتزيد _ خير يا استاذ مرووان
مرووان _ مالك يا نغم بتحاولي دايما تتجنبيني ليه ، انا مروان معقول نستيني
نغم _ آسفه يا استاذ مرووان غير الشغل مفيش حاجة بينا عن اذنك
مشيت وهي حاابسة دموعها مستنتش الاسانسير وفجأة لقت مروان ماسك دراعها
نغم بعصبية _سيب ايدي لو سمحت
مروان _ مش هسيبها لازم تسمعيني يا نغم انا عارف اني غلطت بس والله حبيتك مش عارف امتي وازاي حياتي ناقصة من غيرك انا مقدرتش حبك زمان بس ندمت علي كل لحظة مرت عليا من غيرك انا بحبك
نغم _ وانت اكتر انسان بكرهه علي وش الارض انا الي غلطت زمان مش انت ودفعت تمن الغلطة زمان ومش هدفع التمن تاني وسابته ومشيت
مرووان _ هعمل اي حاجة واوصلك يا نغم حتي لو غصب عنك
عند جهاد
وصلت نغم بيت جهاد حاولت تبين انها طبيعية جدااا
نغم _ مبااارك الخطوبة
جهاد _ الله يبارك فيكي عقبالك
نغم _ لايا ماما انا هعيش واموت وانا سنجل اما جو المرتبطين وشغل البنات دا مبحبوش وهئ ومئ مراارتي مش ناقصة يا أختاااه
جهاد _ حراااام عليكي هموت من كتر الضحك مش قادرة يا مفترية
نغم _ يلا يا حببتي العريس وصل
جهاد _ خااايفة جداااا
نغم _ بت متصدعنيش امال كنتي هتموتي وترطبتي بيه فلقتينا ودلوقتي لا ومش عايزة هتجلط اسكتي بقا ويلا اطلعي وانا هكلم حوررر
معاذبيخبط علي الباب
معاذ _ يلا يا جهاد يزيد وصل
جهاد _ حاااضر ثواني وجايه
طلعت جهاد ويزيد مش قادر ينزل عينه من عليها شايفها ملاك جداااا
كانت لابسه دريس لونه كشمير وعليه النقاب والخمار بنفس الدرجة علي الرغم من انه مش شايف حاجة خالص غير عيونها
سعاد _ لبس جهاد الشبكة يا يزيد
يزيد _ انا عندي مفاجاة لجهاد واتمني تعجبها ، اتفضل يا شيخ
معاذ _ انت جايب مأذون ليه
يزيد _ ناوي أكتب كتابي النهاردة واتمني انك توافقي
جهاد _حاسه انها بتحلم وفاقت علي صوت يزيد وهو بيسألها موافقة نتجوز النهاردة ولو وافقتي هبقا أسعد إنسان علي وش الارض
جهاد _ هزت راسها دليل علي موافقتها
يزيد _ اكتب يا شيخ بسررعة قبل ماتغير رايها
معاذ _ والله واقع ومفيش حد مصدق
الماذون _ باااااارك الله لكما وبارك عليكمااااااااااا
وفجأة لقت جهاد يزيد حضنها ومتبت فيها ومش عايز يسيبها مش مهتم مين موجود ولا أي حاااجة
وبعد شويه الكل خرج من الاوضة وسابوهم
يزيد _ أنا مش مصدق نفسي انك بقيتي مرارتي ، طول السنين الي فاتت دي وانا بحبك ومكنتش قادر أكلم دعيت ربنا تكوني مرارتي وفرحت جدااا لما شوفتك لابسه النقاب كان نفسي اشوفك وقتها بس قولت اني مش هشوفك غير لما نتجوز
جهاد _ كانت بتسمع كلامه ودموعها نازلة عمرها متخيلت ان يزيد بيحبها الحب دا كله
يزيد _ رفع النقاب من عليها لقي دموعها نازلة وقلق جامد ، مالك تعبانه اوديكي لدكتور ردي عليا علشان خاطري
جهاد _ عمري ماتخيلت انك بتحبني زي ما بحبك ، تعرف لما معاذ قالي انك هتتجوز قريب حسيت اني بموت معقول بعد كل دا مش هتكون من نصيبي ، حسيت اني روحي فارقتني ، فضلت طول الليل بعيط وادعي ربنا اني اقدر انساك بس مقدرتش ولما عرفت انه انت يوم الرؤية اتصدمت كنت فرحاانه جدااا بحبك يا يزيد من اول ما فتحت عيني عليك
وانا بحبك
يزيد _ بحبببببببببببببببببببببببببك يا جنتي ، وبالمناسبة دي لسا المفاجات مخلصتش هاخدك ونخرج شوية ايه رايك
جهاد _ اكيد موافقة
في بيت نغمممممممممممممممممممممممممممممممممم
الأب _ واخيرا جناب السنيورة جات بعد اللف بره ولا لسه بدري
نغم _ خير يا بابا في ايه
الأب _لاوكمان بقالك صوت ماشاء الله بتعرفي تردي عليا طبعا ماانا الي سايبك اخرسي مش عايز اسمع صوتك في عريس متقدملك وانا اديته معاد بعد بكرة وانا موافق عليه
نغم _ وانا مش عايزة أتجوز دلوقتي
الاب _ انا مش باخد رايك انا ببلغك ، امشي من قدامي داهية تاخدك ونخلص منك
نغم > ……………..
يا تري تميم هيعمل ايه مع حوررر
ياتري دي النهاية ليزيد وجهاد ولا حياتهم لسه هتبدأ
مروان هيعمل ايه ومين الي متقدم ل نغم
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!