Uncategorized

رواية مصائر مجهولة الفصل الثامن 8 بقلم سما محمد

    رواية مصائر مجهولة الفصل الثامن 8 بقلم سما محمد

رواية مصائر مجهولة الفصل الثامن 8 بقلم سما محمد

رواية مصائر مجهولة الفصل الثامن 8 بقلم سما محمد

جليلة انتفضت من مكانها وقالت:انت؟
عمر بص لقي اكتر إنسانة مكانش حابب يشوفها في حياته فقال:مكنتش اعرف ان حضرتك من العيله ولو كنت اعرف مكنتش جيت
الجد بص بإستغراب وقال:هو في اية فهمونا تعرفوا بعض منين
جليلة بخوف:اصل..
عمر:انا هقولكم
جليلة هانم صاحبة امي من يجي ٢٠ سنه بس الفترة دي علاقتهم اتقطعت لان امي سافرت 
المهم طول ال ٢٠ سنه كانت بتحرض امي عليا وتفضل تقولها اضربيه وعلميه الادب ،لما تشتميه قدام الناس هيتحرج وبعد كدة مش هيغلط ،هو فاكر نفسه كبر عليكي ولا اية لازم يتعلم الادب ،سافري وسيبيه واكتر من كدة كمان
علاقتي بأمي كانت كويسة وانا صغير بس من ساعة ما دخلت في حياتنا وانا عايش أسوأ حياه كرهت حياتي وكرهت كل حاجة فيها لدرجة أني تعبت وكانوا هيودوني دكتور نفسي بس ازاي جليلة هانم اعترضت وقالت لا خليه يتعالج لوحده عشان يعرف المسئوليه 
كانت بتدخل في حياتنا وفي كل حاجة تخصنا كأنها من عيلتنا واللي حابب اقوله دلوقتي أنه مش يشرفني اني اقابل الست اللي دمرت حياتي لا دلوقتي ولا بعدين 
بعد اذنكوا 
عمر طلع برا وزين طلع وراه يهديه
انما جوا
ملك فضلت تعيط وقالت: حرام عليكي عملتي كل ده فيه ليه عملك اية هو ذنبه ايه يعيش الهم ده وهو صغير ذنبه ايه يتعذب ده كله لدرجة أنه يتعب وأية اللي خلاكي تدخلي في حياته انتي ايه بالظبط مش كفاية خاربه حياتنا روحتي خربتي حياته 
جليلة:انتي يابت اتكلمي عدل بدل ما اقوملك
وليد:لا ما انتي مش هتلحقي تقعدي ثانية هنا عارفة لية؟ عشان انتي طالق يا جليلة وقومي لمي هدومك وامشي
جليلة:بتطلقني يا وليد والله لتشوف
الجد بصوت عالي:مش عاوز اسمع صوتكوا كلكوا بص لجليلة وقال وانتي تطلعي من هنا حالا مش عاوزين نشوف وشك
جليلة في ثانية طلعت عشان تلم هدومها
زين حضن عمر 
عمر دموعه نزلت وقال:كل ايامي كانت قرف وهم وعذاب بسببها اه امي السبب أنها سمعتلها بس هي ليه تعمل فيا كدة أنا كنت طفل عندي ٤ أو ٥ سنين لية اعيش كل ده في سني الصغير؟ ليه اتحرم من كل حاجة ؟ ليه اعيش كل ده
زين طبطب عليه وقال:اهدي يا عمر كل حاجة هتتحل مش تقلق وانا بعتذرلك عن عمرك اللي راح وان شاء الله حياتك الجاية تبقي حلوة معانا ومع ملك لما تبقي مراتك 
عمر :بس هي مش هتبقي مراتي 
زين:يعني اية؟
عمر:مش هتجوزها مستحيل اتجوز بنت اكتر إنسانة دمرتني وانا همشي حالا
جه يمشي زين مسكه وقال:هو مش لعب عيال مشاعر البنت اللي جوا مش لعبه ،عارف أنه حقك انك تعمل كل ده واكتر بس ملك مش ذنبها حاجة ولا بإيديها حاجة من اللي حصلت متدخلش ناس ملهاش ذنب في الموضوع ومتكسرش بقلبها
عمر: وبالنسبة لقلبي عادي يتكسر ؟
زين:اكيد لا بس انتوا بتحبوا بعض ليه تبعدوا عشان حاجة مش بإيديكوا 
عمر:انت شايف اية طيب؟
زين:شايف انك تدخل معايا جوا وتشوف ملك وتكلمها وتحدد معاد لخطوبتكوا وتتجوزوا ومتبعدوش عن بعض
وبصله وقال:يلا 
دخلوا سوا 
ملك شافته وعنيها كلها دموع كانت عاوزة تقوم تحضنه وتعتذرله عن كل حاجة حصلت بس مش ينفع 
الجد قال:انا اسف يا عمر انت حفيدي ومقبلش أن كل ده يحصلك وبالنسبة ليها هي ماشية حالا من البيت واتطلقت ومعدش ليها مكان بيننا 
عمر بهدوء تام :تمام
ملك بصت لعمر وقالت:انا وانت مش ينفع نتجوز
جت تطلع اوضتها الجد قال :ارجعي مكانك ياملك
ملك مسحت دموعها ونزلت من علي السلم وقالت:جدو بعد اذنك انا مش ينفع اقعد
الجد:هتقعدي وهتسمعي اللي هيحصل
عمر بصلها وقال بهدوء:مش عاوزه نتجوز ليه؟
ملك:لسة بعد ده كله بتسأل احنا مننفعش لبعض كل ما تبصلي هتفتكر اللي حصلك بسببها وهتتعذب وانا مش عاوزه ده يحصل 
عمر قالها:ملكيش ذنب في أي حاجه حصلت انتي هتبقي مراتي وهنعيش سوا هتخففي عني واخفف عنك ومحدش فينا ليه ذنب في اللي حصل
ملك:بس 
عمر: مفيش بس أنا هروح مع زين دلوقتي واجيب الشبكة وهلبسهالك ومش عاوز اي اعتراض
يلا يا زين
زين:ماشي يلا
وراحوا هما الاتنين يجيبوا الشبكة 
الجد:انتي بتحبيه؟
ملك: الصراحة اه 
الجد:يبقي مش تبعدي عنه عشان حاجه محدش فيكوا ليه ذنب فيها واتجوزوا وعيشوا حياتكوا 
ملك:طب وهو هيقدر يتخطي كل ده؟
الجد:انتي اللي هتقدري تنسيه وتخففي عنه وهو شكله بيحبك وانتي بتحبيه وهتكونوا مبسوطين بإذن الله
ملك:ربنا يعدي الايام دي علي خير
جليلة نزلت بشنطه هدومها وقالت :انا همشي بس مش هسيبك يا وليد
الجد قال:جربي تقربي من حد من عيلتي وهتشوفي هيحصلك اية
جليلة خافت لأنه مبيهزرش ومشيت من البيت 
فريدة بصت لملك وقالت:امسحي دموعك بقي كفاية عياط النهارده شبكتك يعني تفرحي وأية رأيك تلبسي الهدوم الجديدة وتفرحي عمر؟
علا:اه يا ملك روحي البسيهم
ملك مسحت دموعها وقالت:ماشي انا طالعة
زين:حلوة الدبلة دي اوي هجيبها لفريدة 
عمر:انت ناوي تعمل الشبكة النهاردة؟
زين:عاوز افاجئها كدة بالشبكة 
عمر :فكرة حلوة انا خدت سلسلة حلوة وخاتم واسورة ودبلة ليا وانت؟
زين:زيك بالظبط بس الشكل مختلف 
عمر:طب سوق بسرعة بقي عشان منتأخرش عليهم
زين:عاوزين اسوق بسرعة عشان تشوفها وقال اية كنت عاوز تسيبها يا شيخ اتنيل 
عمر:احم بلاش احراج بقي 
ملك لبست فستان وبقت زي القمر والكل فضلوا يقولولها جميل وحلو 
وكانت لسة بتلف بالفستان عشان توريهم 
دخل عمر وزين 
عمر اتفاجئ وعنيه لمعت من الفرح وقالها: ماشاء الله ربنا يبارك اية الجمال ده
ملك بكسوف:شكلي حلو؟
عمر:قمر 
ملك:هيخبقي البس كدة علي طول أن شاء الله
عمر:حلو اوي 
زين بص لفريدة وقال:جبت الشبكة يا عروسة
فريدة:قصدك بتاعت ملك؟
زين:تؤتؤ قصدي شبكتك 
فريدة:بجد؟
زين:اه والله وهلبسهالك مع عمر وملك
عمر قال:اية يا جدو يلا عشان نلبسهم الدبل
شيرين ام فريدة وام زين زغرطوا 
وفضلوا فرحانين ومبسوطين
جليلة في التليفون 
_ايوة يا توفيق أنا اتطلقت وهجيلك 
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى