Uncategorized

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثامنة 8 بقلم أسماء عبدالعظيم

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثامنة 8 بقلم أسماء عبدالعظيم 

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثامنة 8 بقلم أسماء عبدالعظيم 

رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة الثامنة 8 بقلم أسماء عبدالعظيم 

عم الصمت في المكان وفاجأه صوت ارتطام قوي علي الارض ايوه كانت اسماء واغمي عليهاا 

_بخوف… اسماء يا اسماء قومي يا بنتي 

_ثواني هجيب الدكتور واجي حالاا 

حاول احمد يقوم قطعه ابوهاا 

_لا يا ابني خليك انت انا هشيلهاا 

_ابتسم بتوتر وقال في نفسه… يا خرابي المتخلفه دي شكلهاا عرفتني هعمل ايه 

ابوهاا شلهاا نيمهاا علي السرير الي في الاوضه بتاعت احمد وبعدهاا جه الدكتور وكشف عليهاا 

_طمني يا دكتور 

_حاجه بسيطه هي اكلت الاول 

_ابوهاا بنفي… لا 

_طب دي عندهاا انيماا اهتمو بأكلهاا شويه عشان كده هتتعب اكتر 

_احمد بتعب.. طب يا دكتور هتفوق امتي 

_كمان ساعه.. عن ازنكوا 

_اتفضل 

_طب يا احمد انا هروح اجبلك لبس واكل غير دول وهاجي 

_ماشي متأخرش 

_ماشي… وطلع 

_ابوها بشك.. بس تعرف لي يا احمد يا ابني اغمي عليهاا وقبل ده ميحصل قالت انك مش احمد 

_بتوتر.. مم مشعارف ياعمي ممكن هي تكون ييعني عشان الكدمات ووشي مش باين قالت كده 

_بعدم اقتناع.. اممم ماشي لما تصحي بقاا نعرف منهاا الي حصل بس انت مال صوتك صوتك متغير خالص يا ابني عندك برد ولا ايه 

_بصله بصدمه مكنش مفكر للحوار ده هو صحيح نسخه منه بس الصوت مختلف سيكاا.. احمم مش عارفه يمكن تعب في الاحبال الصوتيه شويه 

_بشك.. اممم الف سلامة عليك 

_بتوتر.. الله يسلمك 

قطععم دخول الممرضه اتفاجأت وبعدهاا بصت بخبث 

_السلام عليكم 

_وعليكم السلام 

_محتاج حاجه يا استاذ احمد 

_احمد اتفاجأ انهاا عرفه اسمه…. هو انتي تعرفيني وعرفتي اسمي ازاي 

_بصتله بزهول وقالت.. اكيد احنا نعرف اي اسم مريض عندنا… حضرتك محتاج حاجه 

_بصلهاا بلامبلاه.. لا شكراا 

بصتله وانتبهت علي الي جنب احمد وقالت 

_هي مالهاا 

_اغمي عليهاا 

_امم الف سلامة عليهاا 

_بصت لابوهاا حضرتك مينفعش تقعد كده يا عمو 

_امال اقعد النحيه التانيه يعني 

_بضيق…. لا حضرتك دي اوضه مرضا مينفعش الزيارات من دلوقتي انتهت اصلاا 

_مستني بنتي لما تفوق عشان اخدهاا وامشي

_طب اتفضل معاياا حضرتك استناا بره عشان المريض يرتاح ومنعملوش ازعاج 

_بنفاذ صبر… ماشيي 

طلع معاهاا قعد مستني بره واحمد في الاوضه  بص علي الي نايمه جانبه زي الملاك 

_انتي ازاي كده ملاك نايم يا بختك يا احمد وضحك بخبث الي هو انا يعني ده انا لما اتجوزك هتتعزبي عذاب اصبري بس علياا انتي والحيوان خطيبك 

اسماء بدأت تفوق وفتحت عنيهاا

_اهه انا فين 

_بصلهاا.. انتي في المستشفى وكان مغمي عليكي 

بصتله واستغربته وبصت حوليهاا ورجعت بصتله وقامت جريت مسكت ايده 

_احمد احمد حبيبي انت بخير اي الي جرالك 

_بتألم.. يخربيتك دراعي دراعي 

_بدموع.. وجعك.. اسف

_حس انه قسي عليهاا شويه.. خلاص يا اسماء حصل خير 

_انت بخير طيب قولي الي حصل 

_مفيش يا ستي كنا ريحين نقبض علي شويه بلطجيه و اتخطفت معرفش ازاي وصحيت لقيت نفسي مدغدغ زي ما انتي شايفه كده

_ان شاءلله يموتوا ان شاءلله يجلهم البوسير 

_ضحك اوي…. البوسيرر ههههه مش قادر 

_بغضب.. وهو انا قولت حاجه غلط يعني

_لا طبعا قطع لسان الي يقول كده 

قطعهم دخول الممرضه المفاجأ 

_استاذ احمد انااا…. 

_اسماء بصت لمصدر الصوت بغضب.. انتي اي الي جابك هناا 

_بصتلهاا وعملت نفسهاا مش عرفاها.. جبني فين انا الممرضه هناا حضرتك 

_لا انا عرفاكي وعمري ما انساكي ابداا انا سعتهاا كنت قتلتك 

_قطعهاا.. اسماء خلاص في اي بقاا خلاص 

_لا مش خلاص خليهاا تطلع يا اما هقتلهاا دلوقتي حالاا 

_خلاص دي مهماا كانت الممرضه يعني 

_بغضب..تطلع بره يعني تطلع 

_بنفاذ صبر.. خلاص خلاص هطلعهااا وانتي كمان كنتي عايزه ايه 

_ابتسمت.. كنت جايه اغيرلك علي الجرح 

_جرح ايه 

_جرح وشك

_بس انا لسه مغير عليه و.. 

_لا لازم يعني عشان لما تعدي فتره لازم تغير عليه 

_قطعتهم اسماء بغضب.. بااس تغيري اي الي دلوقتي ده اتفضلي بره 

_بغضب.. تاني هتقوليلي بره 

_ابتسمت بخبث.. مش انتي مكنتيش تعرفي انا مين 

_بتوتر.. مم معرفش 

_طيب يلا اتفضلي يلاا اطلعي قولي ل بابا يجي 

_ابتسمت وهي طالعه .. حسابك تقل اووي يا حلوه 

طلعت ادت خبر لابوهاا واول ما عرف دخلهاا علي طول 

_بحنان.. اسماء انتي فوقتي انتي بخير

_انا كويسه يابابا متقلقش عليا 

_طيب يلا عشان الوقت اتأخر

_بزعل.. طيب طيب نستناا شويه

_الوقت اتأخر يلا بقاا وهنبقي نيجي بكره 

_بجد طيب يلاا 

_وبصت لاحمد وهمست.. سلام يا قلبي هجيلك بكره وهكلمك لما اروح 

اكتفه بأبتسامه وهي خرجت اخدو تاكسي ووصلو البيت وقبلتهم امهاا

_ايه يا بنتي احمد حصله ايه 

_بحزن… ناس خطفو ووشه واخد فيهاا غورزه ومدغدغ يا ماما 

_طب خشي يا حبيبتي ارتاحي انتي 

_ماشي 

_بصت لابوها.. في ايه 

_بحيره.. مش عارف حاسس ان في حاجه غلط في خطيب بنتك 

_بعدم فهم… ازاي يعني 

_مش عارف 

_امال انا الي اعرف

_انا داخل انام عشان مصدع

_ماشي 

في الاوضه بتاعت اسماء عماله تفتكر هو كان شكله عامل ازاي ومتعور وتعبان ازاي وبتحس بروحهاا بتتسحب منهاا وهي بتفتكر وعماله تعيط 

عند احمد كان جه رائد وجبله الاكل واكل وجبله لبس وكلم الدكتور عشان يشوفه هيطلع امتي وكتبله علي خروج وجه يطلع لقي الممرضه في وشه ابتسملهاا وغمز وشورلهاا علي الاوضه 

جريت عليهاا لقت فيهاا ورقه ” انا ماشي بس عايزك ده رقمي…………. وتعليلي علي العنوان ده…………..”

ابتسمت بسعاده عشان حققت الي هي عيزاه فاكره انهاا كده هتخلي زي الخاتم في صباعهاا واحد مال وجمال وجهه طعم لاي حد 

تحت احمد ورائد وقفين بيتكلموا 

_هتقدر تسوق 

_بتعب.. لا تعالي يلاا

_ماشي تعالا اوصلك وابقي ارجع انا 

وفعلا ركبوا العربيه ووصله لحد البيت وطلع “و حد هيسألني هو عرف منين هقولك هو كان جايب عنه كل المعلومات ما اكيد هيبقي عارف شارع ايه وعماره كام وكمام هو مش سهل للدرجادي” 

رن الجرس وابوه فتحله وبصله بزهول 

_احمد حبيبي مالك ايه حصل 

_بتعب.. مفيش يا بابا وقعت بس 

_طب ادخل يا ابني ادخل 

ودخله علي اوضته وسابه وطلع وبص للاوضه والبيت بزهول وحقد .. بقاا هم قعدين هناا وانا كنت متشرد في الشوارع ماشي 

وعلي الناحيه الاخر احمد الحقيقي فضل يزعق بصوته كله عشان حد ينجده و يفكه لكن لا حياه لمن تنادي مفيش حد ينجده وهو في حته مقطوعه 

_بتعب.. انتو يا كلاب يا اوس…  فكونييي 

_واحد جاله.. يا عم صدعتناا اخرص بقاا 

_فكني 

_مقدرش البوص هيقتلني اتفضل افتح بوقك عشان تاكل يلاا 

_مش عايز اكل انا عايز امشي فكنييي 

_عنك ما كلت انا همشي وهاخد الاكل والميه ومفيش تاني 

_بتراجع.. خلاص خلاص هات اي حاجه من شكلك 

_هنقعد نغلط بقاا 

_خلاص خلاص هات  

واكل احمد الاكل وشرب ميه وسابه وطلع 

عند احمد التاني قاعد فيى الاوضه فاجأه التلفون رن 

_الو 

_الو ازيك يا احمد عامل ايه طمني عليك بخير في حاجه بتوجعك 

_احمد حس احساس غريب الي هو اول مره حد يهتم بيه اول مره يحس الاحساس ده احساس الامان والخوف بنسباله غريب…احم الحمد لله بخير

_بستغراب..مالك يا احمد فيك اي احكيلي 

_مفيش حاجه

_هو انت صوتك متغير ليه عندك برد 

_لا معنديش برد يمكن عشان كانو بيضربوني وصوتي اتنبح 

_يمكن 

_بس انتي ليه قولتي اني مش احمد 

_عشان مكنتش انت فعلاا 

_بعدم فهم..ازاي

_يعني انت دلوقتي وشك متشلفط وحالتك حاله وانا متعوده عليك قمر كده مش بلمنظر ده 

_ضحك..والله 

_ابتسمت..اه والله 

_طب لي اتخانقتي مع الممرضه 

_بضيق..لي السيره المعفنه دي واستغربت سؤاله..بس انت عارف لي

_بتوتر..انا مش فاكرهاا اصلاا 

_مش فاكرهاا لي

_عشان انا مفتكرش غير سموكتي حبيبتي بس اي بنت تانيه هرميهاا في الزباله 

_امم اضحك علييا اضحك

_مش بضحك عليكي ياسطاا 

_ضحكت..ياسطاا ده انا مقولتهااش حتي 

_وانا قولتهاا اهوو 

_…

_…….

_سكتي ليه 

_مش لقياا حاجه اقولهاا 

_ولا انا 

_يبقي اقفل احسن ..سلام

_بتسرع..اسمااء استني استني..وكانت قفلت في وشه اصللا 

_اووف كده هتشك هحاول بكره معاهاا تاني  

عند اسماء 

_ده انا لو شفتك هفشفتشلك دماغك بس استناا علياا بس 

وفاجأه تلفونهاا رن بصتله بصدمه 

يتبع..

لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية عوض من الله للكاتبة ندى حافظ.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى