Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل الثامن 8 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل الثامن 8 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الثامن 8 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الثامن 8 بقلم أمنية الجزار

عمر صحي وهو بيصوت من الي ريم عملته 
وجه علي صوته والدته ووالده 
ايه ي متخلفةده غرقتيني مايه حد يصحي حد كده 
ريم ومش عارفه تبطل ضحك 
انت الي مش راضي تصحي وبحر ورحمه 
مستنينك تحت 
الام 
مش هتبطلوا شغل العيال ده 
الاب 
قوم ي بني علي شغلك يلا البنات مستنيه تحت 
وسابوه وخرجوا كل ده وسمر نايمه 
قام وظبط نفسه ونزل للبنات 
صباح الخير 
صباح الخير ي خويا سنه علي متنزل 
بس ي كلب البحر وامشي وانتي ساكته 
وصلوا المطعم وبدؤا شغل 
ولو كان مافيش شغل كان عمر ورحمه وبحر 
يقفوا مع بعض يتكلموا 
وجاسر احيانا كان بيروح يتكلم مع الشباب لانهم تقريبا 
كلهم من نفس سنه او اصغر شويه 
وزين كان بيقف معاهم بس بطل يعمل كده وده خلي جاسر استغرب 
عدي شهر علي الكل فيه الي مشاعره وضحت 
وفيه الي اكتشف مشاعر جديده 
واهل زين مسئول علشان مشاغل والده بعد ما وعدهم هيبقي يزورهم 
خلاص الدراسه هتبدأ بكره 
باليل عند بحر 
بحر وعمر وسمر وريم علي السطح 
عمر اتكلم 
هتبدؤا بكره دانتوا هتشوفوا ايام ميعلم بيها الا ربنا بس الي مطمني انكوا مع بعض
ريم اتكلمت 
ليه مش بيقولوا هنرتاح في الكليه 
ضحك عمر بصوته كله 
اه انتوا هترتاحوا فعلا ووجه كلامه لبحر 
هتيجي الشغل بكره امتي واستأذنتي اصلا من زين أو جاسر 
هزت راسها 
امم استأذنت من جاسر وهاجي انا ورحمه علي الضهر كده 
سمر اتكلمت باستغراب 
زين وجاسر مش دول صحاب المطعم مش المفروض تحترموهم شويه 
عمر اتكلم 
اه هما صحاب المطعم بس دول صغيرين قدي اصلا 
وهما الي قالولنا نشيل الألقاب عادي يعني 
عمر اعمل حسابك ممكن نيجي بكره مع بحر المطعم 
انام بتساؤل 
ليه ؟ 
سمر اتكلمت 
هنيجي مطعم يبقي ليه هناكل وكمان نشوفكوا وانتوا بتشتغلوا 
هز رأسه بالموافقه وبعدين أتكلم 
تمم انتوا كده كده نفس الكليه تعالوا مع بحر 
وكمل يلا ننزل علشان بكره يوم طويل 
عند زين وجاسر 
قاعدين علي النيل فجاسر اتكلم 
زين هو انت معنتش لتقف مع الشباب في المطعم ليه 
الكل استغرب من كده 
اتنهد واتكلم
بص انا هقولك انت صاحب عمري ومقدرش اخري عليك حاجه 
جاسر قلق شويه واتكلم بخوف 
فيه ايه ي ابني اتكلم 
اتنهد تنهيده طويله وقال 
بحر 
جاسر باستغراب
بحر مالها!! 
زين كمل 
مش عارف اول ما ابصلها بحس بحاجه غريبه 
بس حلوه ومعنتش بقف مع الشباب لاني بشوفها
مع عمر بتكلموا وتضحك بتضايق وببقي عايز 
اضرب عمر عايز اخبيها منه أو غيره 
ببقي عايز اليوم ميخلص علشان افضل اشوفها 
بحب شكلها لما تروح تجيب كتاب تقرأه في المطعم 
ها عرفت 
جاسر ابتسم 
شكلك وقعت ي زين وهنفرح بيك قريب 
زين بضيق
وقعت ايه بس وبعدين دي شكلها معجبه ب عمر اصلا 
ي ابني كل الي انت بتقوله ده بيأكد انك وقعت خلاص 
وعمر ممكن يكون زي اخوها أو بتعامله كده علشان وقف 
معاها يوم الشاب ده
اتنهد 
معرفش بقي لأ والي كمل عليا انها مش هتيجي بكره الا الضهر علشان الدراسه 
جاسر ضحك وبعدين قال 
لأ دانت واقع اوي ي صاحبي وكمل بحب اخوي 
ربنا يجعلها من نصيبك ي زين 
زين ابتسمله وأمن علي دعاؤه واتكلم 
اه ي اخويا وقعت اوي كمان عقبالك كده لما تيجي تقولي انك وقعت انت كمان 
جاسر اتكلم وهو قايم 
يسمع منك ربنا ونعمل فرحنا في يوم واحد 
زين قام هو كمان 
وكل واحد روح بيته 
 تاني يوم البنات صحيت وجهزوا لاول يوم جامعة ورحمه راحتلهم 
ي لا ي بنات بقي 
مالك ي رحمه مستعجله ليه ي حبيبتي 
ها مافيش ي ريم عادي 
بحر اتلكمت بصوت واطي بحيث الي تسمعها رحمه 
اهدي ي رحوم زمانه نازل ولسه هتشوفيه الضهر في الشغل 
رحمه بارتباك 
هو مين ده انا بس بقول علشان منتأخرش 
بحر ضحكت 
اه مانا عارفه 
عمر نزلهم صباح الخير ي بنات 
صباح الخير ي سي عمر 
امم عايزه ايه ي ريم علي الصبح 
ريم ببراءه 
انا ي ابني ولا اي حاجه عايزه سلامتك 
امم طب خفي عايزه ايه 
احم بص انا بقول تاخد العربيه وتوديدنا بيها وبعدين ترجع للشغل وكده كده لسه بدري 
سمر أدخلت 
صحيح ي عمر ايه الي منزلك بدري عن معادك 
اتكلم بارتباك 
ها عادي اصل كنت نازل اوصلكوا 
بحر ضحكت 
بتضحكي علي ايه ي بت انتي 
ابدا ي عمر يلا علشان توصلنا 
وصلهم الجامعه وراح علي الشغل 
في الجامعة 
يلا ي بحر علشان نلحق اول محاضره وانتوا ي بنات شوفوا محاضراتكوا يلا
سمر اتكلمت 
طب احنا هنيجي معاكوا المطعم علي فكره سلام 
ومشيت هي وريم 
رحمه بتكلم بحر وهما مشيين 
هتيجي تعمل ايه دي 
ي بنتي عادي عايزه تيجي هي وريم يلا علي المحاضره
راحوا محاضراتهم اليوم عدي بسرعه وجه معاد الشغل 
بحر اتصلت علي ريم علشان يتقابلوا 
ايه ي بت خفي يلا انتي واختك علشان هتأخر 
ايه طب سلام 
ايه ي اختي قالت ايه 
هسبقهم وهما هيجوا ورانا لسلهم محاضره يلا
واتجهوا للمطعم 
في المطعم زين رايح جاي في المكتب وجاسر كاتم ضحكته بالعافيه
زين وقف فاجئه وكلمه 
اضحك اضحك 
وهنا جاسر ضحك بصوته كله وبيجاهد علشان يسكت ويعرف يتكلم بعد مده 
اه كل ده علشان مشفتهاش من الصبح اصبر زمانها جايه 
زين اتكلم بضيق 
اتعودت اشوفها من اول اليوم ي اخي اوف الوقت ماله مش بيعدي ليه 
جاسر ابتسم 
دانت حبيت بجد بقي ي زين باشا 
زين سرح شويه واتكلم 
لا شكلي كده محبتش انا عشقت 
جاسر بذهول 
عشقت وفي شهر 
زين هو راسه بالموافقه 
اه عشقت وبعدين هو الحب والعشق بيستأذنوا قبل متقع فيهم انت بتلاقي نفسك وقعت 
جاسر مبتسم ومش بيتكلم
زين أستغرب 
مالك مبتسم كده ليه 
عادي فرحان لتمويل اخيرا وقع 
زيت ابتسم وسكت 
بره 
بحر ورحمه وصلوا ودخلوا يستلموا الشغل 
عمر شافهم رحلهم 
ها ايه اخبار اول يوم 
رحمه اتكلمت بتعب زفت ونيله يوم متعب الدكاتره 
بيرغوا كتير اوي ايه ده 
بحر مؤيده ليها 
فعلا معاكي حق 
عمر باشفاق 
معلش بكره تتعودوا ده لسه اول يوم يلا علي الشغل فيه بنات داخلين اهم 
رحمه راحت تشوفهم وعمر فضل واقف مع بحر 
فين ريم وسمر ي بحري 
لسلهم محاضره وهيجوا علي هنا هما عارفين المكان اصلا 
تمم انا هروح اشوف الشباب الي هناك دي 
زين خرج من المكتب علشان يشوفها جت ولا لسه 
خرج اول ماشفها ابتسم وراحلها 
انسه بحر 
لفت لقته زين 
اهلا استاذ زين 
زين بس احنا مش متفقين أن مافيش ألقاب ولا ايه
ابتسمت اه فعلا بس انت الي قلت انسه يبقي لسه محتفظ. بالالقاب 
ابتسم خلاص ي بحر المهم اول يوم كان عامل ايه
امم متعب والدكاتره بترغي اوي بس اهو هنتعود 
تمم ربنا يوفقك 
وسابها ومشي 
بحر حطت أيدها علي قلبها مالك بدق ليه حبيته 
طب والله هو بتحب بس مش هينفع 
اتنهدت ولاحظت دخول ريم وسمر المطعم راحتلهم 
حمد الله على السلامه ي بنات ها تأكلوا ايه 
ريم بانبهار 
ايه المطعم ده ده جامد ولا المكتبه دي حلوه اوي
معاكي حق ي بت ي بحر تفضلي في الشغل هنا 
سمر اتكلمت 
اه ماهي بتحب القراءه 
بحر بضحك 
طب قولوا عايزين ايه وبعدين اتأملوا في المطعم 
ومتخافوش عمر الي هيدفع اطلبوا براحتكوا 
طلبوا الاكل وبحر سبتهم ومشيت بس جاسر وقفها 
بحر ي بحر لفت بابتسامه 
ايوه ي جاسر 
اتكلم بتوتر شويه 
هو احم تعرفي البنات الي كنتي واقفه معاهم 
بصتله باستغراب فكمل 
اصلك كنتي بتضحكي معاهم يعني
امم اه اخواتي ي جاسر فيه حاجه 
ابتسم لا ابدا بس هم معاكي في الجامعة 
اه معايا قدي اصلا 
تمم 
سبته ومشيت وهو فضل واقف سرحان في واحده منهم 
زين من وراه 
ايه ي بني واقف متنح كده ليه 
!!!!! 
زين استغرب 
انت ي ابني سرحان في ايه 
جاسر. فاق واتكلم 
ها زين انت هنا من امتي 
زين بسخريه وتساؤل
من بدري ي خويا متنح في ايه بقي 
جاسر بص علي ريم وسمر وزين بص ناحيه ماهو باصص 
ايه يلا انت سرحان في مين بالظبط 
جاسر وهو سرحان في القمر الي هناك دي 
قمر قمر مين يلا 
جاسر وعينه على ريم 
القمر الي لابسه درس اسود وطرحه نبيتي دي 
زين بس لقاها 
اه ملها انت تعرفها 
اه اخت بحر هي والي معاها بس قمر 
زين ضحك 
شكلك هتحصلني ي صاح قبل ميكمل كلامه لقيوا 
عمر رايح ناحيه البنات وواقف يتكلم ويضحك معاهم 
جاسر بغيظ 
شكل عمر اجتماعي اوي مش عاتق بحر ولا حتي اخواتها 
جاسر نده لعمر 
عمر ساب البنات وراحله 
ايوه ي جاسر 
جاسر اتكلم بغيظ 
انت مش جاي هنا علشان طلبات الشباب بس مالك ومال البنات ملكش دعوه بيهم فاهم 
عمر لسه هيشرحله 
جاسر قطعه 
خلاص خلاص اتفضل علي شغلك 
عمر مش وهو مستغرب 
وزين مبتسم جاسر بصله 
مالك انت كمان 
ولا حاجه اصل  شكلك حلو وانت متضايق كده 
وسابه ومشي 
اليوم خلص وكله روح 
الايام بتعدي روتينه البنات الصبح في الجامعه والضهر في المطعم وعمر دايما بيوصلهم علشان رحمه 
وريم بقت تروح المطعم دايما علشان تشوف جاسر لأنها شفته اول مره وأعجبت بيه 
سمر متضايقه من بحر دايما 
وفي يوم 
بحر بنات انا مش هروح الجامعة انهارده هطلع مع عمر علي الشغل 
ريم بتساؤل 
ليه ي بحر 
كده انهارده عيد ميلاد عمر وهوشايط اصلا علشان محدش افتكرت فانا قلت هروح المطعم من الصبح لحد الضهر واستأذن وامشي وانا متفقه مع جدوا وعمي ومرات عمي يزينوا البيت وانا هجيب التورته 
ها ايه رأيكوا 
سمر بالامبالاه 
عادي 
ريم بحماس تمم وانا هحاول امشي بدري من الجامعه 
واجب اساعدهم هنا 
عمر نزل قاطع كلامهم 
يلا ي بنات 
بحر عرفته أنها هتروح معاه المطعم هي ورحمه 
ليه موركوش حاجه مهمه 
لا ويلا بقي 
راحوا وصلوا ريم وسمر وراحوا المطعم 
اول ما بحر دخلت راحت علي مكتب زين وجاسر 
احم لو سمحت ي زين 
زين بابتسامه هاديه 
ايه ده انتي مش المفروض انهارده في الجامعة 
احم ماهو انا مرحتش وكنت عايزه استأذن من الضهر كده لو ينفع انا ورحمه 
زين بتساؤل 
ليه فيه حاجه
بحر بهدوء وابتسامه 
لأ ابدا بس هو عيد ميلاد اخويا وحبه احتفل بيه 
مش اكتر 
جاسر بابتسامه 
كل سنه وهو طيب ي بحر 
زين
كل سنه وهو طيب ولو حبه تمشي من دلوقتي تمم 
بحر بفرحه 
لا شكرا همشي الضهر وشكرا جدا ليكوا 
وسبتهم ومشيت 
فضلت تشتغل لحد الضهر هي ورحمه  راحوا جهزوا البيت مع الباقي وكانت سمر وريم جم من الجامعة سعدوهم 
اتصلوا على عمر وعرفوا أنه في الطريق 
طفوا الانوار واستنوه 
اول ما دخل اتفاجئ والكل كان فرحان 
بس الجد اتكلم 
…………..
وكانت الصدمه 
يتبع…
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!