Uncategorized

رواية صقر العشق الفصل الثامن 8 بقلم مهرائيل ماجد

 رواية صقر العشق الفصل الثامن 8 بقلم مهرائيل ماجد

رواية صقر العشق الفصل الثامن 8 بقلم مهرائيل ماجد

رواية صقر العشق الفصل الثامن 8 بقلم مهرائيل ماجد

كانت تجلس بحديقة القصر ووتفكر بمن سلب قلبها لم تحتك به ابدا منذ آخر موقف حدث بينهما ف الاسكندريه ف هي لا تريد التحدث معه كي لا تشعر بما تشعر به …. تتذايد دقاات قلبها كلما رأته ف هي لا تريد أن يتذايد حُبه بقلبها ف هي الآن ادركت انها وقعت في غرامه كيف…كيف حدث؟؟ ف هي كانت تبغضه ماذا حدث هل يتحول الكره إلي حب..؟!كل شئ متوقع ولگن هذا الحب يجب أن ينتهي فهم عدوان ولن يصبحوا ابدا حبيبان أتت من خلفها الاء
الاء:القمر قاعد لوحده بيعمل اي
سلمي بابتسامه:ولا حاجه ي حبيبتي
الاء:مالك حساكي تايهه فيه حاجه..!!
سلمي:لا ابدا بس ضغط الشغل وكده
الاء:هعمل نفسي مصدقه
سلمي باستفهام: فين ميرا
الاء:مش عارفه بس أنا بقالي يومين شايفاها دايما مع امير غريبه
سلمي:فعلا بس اي سر التقارب ده
الاء:كله هيتعرف بكرا يسطاا 
سلمي:بقيتي بيئه يالاء اوعديني من اسر
الاء بفخر:مش حبيبي لازم اخد منه كل حاجه 
سلمي:يسهلك ياستي
ثم شردت بمصطفى …لحظات ورأته أمامها نظرت بصدمه هل هو قرأء ما بعقلها مااااذاا..؟!
الاء بابتسامه:ازيك يادرش
مصطفي باستغراب:درش….كويس ي …????يالولي
ثم وجهت أنظاره لمن خطفت أنفاسه بالخطأ
مصطفي:ازيك
سلمي بتوتر ونظرت لاسفل:كويسه
الاء:فين اسر ي مصطفي
مصطفي:بت انتي حلي عن دماغي مش هو المفروض خطيبك
الاء بفخر: تعديل ..جوزي
مصطفي:طب متتنفخيش اوي كده
الاء:اتنفخ براحتي انا حرم اسر الرفاعي
اسر من خلفها
اسر:ع وضعك امال كانت فين الجرأه دي امبارح ثم غمز لها
تحدثت بخفوت:هااااا…قليل الادب
اسر:عاملين اي
سلمي ومصطفى:فل
اسر:طب يارب دايما..بعد اذنكوا عايز مراتي عقولها كلمه ف بوقهاا ..اقصد ف ودننا
نكزته ف صدره ف تألم 
مصطفي:اتفضلوا
مصطفي:مالك حايك متغيره اليومين دول فين القط والفار 
سلمي:مصطفي مش فايقالكك ولا فائقه لهزارك
مصطفي بهدوء:فيه اي ياسلامي
سلمي:مفيش ثم تركته وذهبت ف هي تتجنبها لا تريد أن يتذايد حبها له
مصطفي:معرفش ده ابتدأ يدقلك امتي وهو يشاور ع قلبه… بس كل اللي اعرفه اني بحبك تنهد وذهب لتغيير ملابسه
************
الاء بغضب:عايز اي
اسر:اي هو اللي عايز اي هقولك كلمه ف بوقك
الاء:اسر بقيت قليل الادب ينفع اللي قولته قدام لولو ومصطفي ده احرجتني ع فكره
اسر:بصي انا زهقت انتي مراتي يعني اي حاجه بعملها مش غلط… أمسكت يده عندما قرر الذهاب
الاء وهي تحتضنه: اسفه اسفه بس أنا بتكسف
شدد من احتضانها بمكر:يعني وانتي ف حضني كده مش مكسوفه… ابتعدت عنه سريعا
الاء:قليل الادب مشش هتتغير اوووف
ضحك علي حديثها
اسر:قليل الادب معاكي انتي بس علشان انتي حبيبتي
الاء:بحبك
اسر:صلاه النبي احسن لوووولولي واخيرا كفاره يعم
الاء بخجل:اسر بس بقي متكسفنيش هعيط والله
اسر بضحك:خلاص خلاص
الاء:المهم فيه اي بين امير وميرا
اسر بغموض:مفيش بس اكيد أقاربهم ده وراه حاجه خطيره جدا بكرا كله هيتعرف
********************
امير:تتجوزيني…!!!
ميرا ببرود:ليه
امير:اي اللي ليه
ميرا:ليه عايز اتجوزني اي غير رأيك دلوقتي 
امير بهدوء:ميرا انتي ف خطر لازم حد يبقي جنبك يحميكي
ضحكت بسخريه:مستغنيين عن خدماتك أنا أقدر احمي نفسي كويس مافيش داعي تتجوزني علشان تحميني
… ضحكت بألم ف هو لا يكن الحب لهها
امير:ميرا افهمي
ميرا:شكرا انا فهمت كتير وتعبت يارانيا مافهمت حاجه بعد اذنك يادكتور سلام
واتجهت لغرفتها وارتمت ع فراشها تبكي كعادتها ف هي سئمت البكي منذ نعومه أظافرها وهي تبكي كان قدرها لا يريد لها السعاده مكتوب فقط بقدرها الحزن 
********
بالمطبخ
عبير:كل حاجه انقلبت انا مبقتش فاهمه حاجه
سعاد:هنفهم كل حاجه قريب
عبير:وباتريك ميرا متوافق ع اللي قاله امير
سعاد:هتوافق بس هتاخد وقت لأن هي مفكراه عايز يتجوزها علشان يحميها مش اكتر
عبير:سلمي حاساها متغيره
سعاد:سلمي بنتي بتحب قلبها ابتدأ يدق 
عبير بابتسامه:مصطفي بيحببها
سعاد:قريب هيتجمعوا كلهم
عبير بألم:مراد اللي زعلانه علشانه الواد ده شاف كتير من صغره
سعاد بوجع:شايل كل الوجع ف قلبه من وهو صغير الدنيااا جايه عليه وضده ف كل حاجه 
عبير:يااااااارب فرحه هو مش قد الوجع ده كله هو أضعف خلق الله
**********
دخلت غرفه تغيير الملابس نظرت لفستان جلبه لها وهي ف الخامسه عشر من عمرها نظرت له بابتسامه وجع
ميرا:ليه الوجع ده كله ف قلبي ليبيه يارب
خرجت خارج الغرفه وذهبت لجدها ف هو ينتظرها منذ فتره عندما أتت الخادمه تخبرها استدعاء الجد لهاا
دلفت داخل غرفته ابتسم عندما رأسها
الجد:تعالي ي حبيبتي 
جلست بجانب قدمه الممده ع الفراش 
ابتسمت له بود:بيقولوا انك عايزني
الجد:ميرا هتفهميني انتي دلوقتي كبيره يعني لازم تفهمي كل حاجه 
ميرا:جدي لو هنتكلم ف الموضوع. اللي قال عليه امير يبقي بلاش.
الجد:ميراا اسمعيني للآخر وبعد كده اتكلمي…امير بيحبك بس هو مش عايز يعترف بكده عارفه ليه علشان هو بالنسبالي الحب ضعف والصقر عمره ماايضعف ديالا زوجه امير اتوفت امبارح واظن انك لما روحتي مع امير شوفتها …امير اتجوزها علشان والدتها ماتت ومكانش ليها حد وكانت فيه عصابه عايزه وموتها وفعلا عملوا كده ضربوها لغايه ما فقدت الوعي وقتها افتكروها انهال ماتت بس هي لا مكنتش ماتت امير لما سابك من 15 سنه بعد ماجاتله مكالمه بموت ديالا وريناد امها طبعا جري امير وراح المستشفي بس حس بحركه من ديالا وقتها عرف انها مامتتش خذها وجبهالي هنا انا جبالها شقه وعين خدامه تهتم بيها وتمت ال18 سنه ف كانت لازم تتجوز لأن فيه خطر ع حياتها وان لازم حد يبقي معاها امير انجوزها وكان جواز سوري هو كان بيعتبرها اكتر من أخته وغلاوتها من علاوه سلمي والاء عنده واهتم بيها وحماها لغايه ماحصل اللي حصل امبارح وماتت ديالا هي كمان… ربنا يرحمها ويغفر لها
ميرا بدموع:يارب..تمام ياجدي أنا كده فهمت كل حاجه
الجد:تمام كده مش باقي غير قرارك ع عرض امير وانا تخليه يستنا ردك خدي وقت
ميرا:ماشي ياجدو بعد اذنك
الجد:اتفضلي
تنهد براحه ولكن دي الخوف ف أوصاله من أن يحدث شئ لحفيدته ف هو يريد حمايتها 
***************
دعونا نأخذ لقطه من حياته…. شخص لم يظهر بروايتنا إلا قليلا
جلس ينظر للسماااء بدموع ف هو من ادخل نفسه ف عالمهم المدمر ولكن ليس بإرادته كم يتمني أن ينتهي هذا الوقت سريعاا لا يريدهم بحياته ف هم من قتلوا معشوقته اقسم آلاف المرات أن ينتقم لها
مراد:هنخلص امتي بقي انا تعبت 
اتي من خلفه شخص مجهول
الشخص:قريب ..قريب اووي لازم أنتقم منهم اقوي انتقاام
مراد: لسه معرفنااش مين هو لغايه دلوقتي. 15 سنه عدت ومقدرنااش توصله معندناش المعلومات الكافيه اللي تفيدنا 
الشخص:مين قالك كده احنا ف لحظه ممكن نكشفهم
مراد:امال مستني اي
الشخص بغموض:هقولك ……وبدأ يقص عليه كل شئ 
مراد:ي ابن الجنيه…احم اسف
الشخص:المهم اعمل اللي قولتهولك وروح بقي البيت علشان كلهم ابتدوا يشكوا ف غيابك بقيت بتغيب كتير
مراد:حاضر 
الشخص:انا اسف
مراد:ع اي
الشخص:انا اسف مقدرتش احميهاا مقدرتش احمي الانساانه الوحيده اللي انت حبيتها مقدرتش احمي ديالا منهم
مراد بوجع:ده نصيبها بعد اذنك
الشخص بعدما ذهب مراد:هجيب حقها قريب ….هجيب حق اختي قريب…….!!!
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى