Uncategorized

رواية المستحيل تحقق الفصل الثامن 8 بقلم زهرة

 رواية المستحيل تحقق الفصل الثامن 8 بقلم زهرة

رواية المستحيل تحقق الفصل الثامن 8 بقلم زهرة

رواية المستحيل تحقق الفصل الثامن 8 بقلم زهرة

روان بزمتك انتي مقتنعة بالي بتقولية انا مش هتجوز واحد مستواه التعليمي اكبر مني مش عاوزاه يعايرني في يوم 
نظر لها سيد بغضب و قام مسكها من شعرها و نزل ضرب فيها و قالى 
 بصي بقي عشان انا جبت اخري منك هتوافقي علي البشمهندس آدم هو هيجي بكره بليل و هيقعد معاكي كل الي يقول عليه توافقي عليه
روان بقلة حيلة طيب حاضر هوافق والله
سيد دا مش بمزاجك يا عين امك دا عصبن عن الي خلفوكي انتي فاهمة
روان بخوف حاضر حاضر
رماها سيد علي الأرض و قال غوري من وشي كتك البلا الأزرق في شكلك
روان قامت تجري و دخلت اوضيتها و قعدت منهارة من العياط
روان يا رب يا رب انا تعبت انا عملت اي لكل دا تعليم و قولت خلاص مش مهم هتعلم بس لما يجي وقتها 
انما جواز كمان عاوزين يجوزني بالعافية انا كل الي قولته مش عاوزة واحد مستوي تعليمه عالي اوي 
هههههههه أما يا بت يا روان هتتزلي زل كل دا بسبب عيلتك لما يبقي مهندس او كلها سنه و يتخرج و يبقي مهندس اكيد هيكون محتاج واحده من مستواه التعليم يعني مصيري هيكون يا اما الطلاق يا اما هعيش العمر كلة خدامة تحت رجله و مش بعيد كمان يجبلي مراته الحديدة اخدمها هههههههه
نامت روان بقهر و حزن في قلبها لو خرج هيكفي عالم بحالة 
بظلم محدش شافه في حياته حرمان من أبسط الحقوق ليها اتحرمت من التعليم 
طفله كان كل حلمها أنها تبقي دكتورة و تتعلم بس في تفكير عقيم تفكير متخلف تفكير ظلمها 
تفكير يمنع البنت من التعليم لأن كدا بيعتبرها عار ليهم 
نامت روان و هي بتتمني أن متصحاش تاني بس كان لسه ليها من العمر ما يكفي لأخذ لتعيش مره اخري في مستنقع الظلم و الزل 
فاقت روان من شرودها علي دخول دينا 
روان أيوة يا دينا في حاجة
دينا احم مستر مروان علي الفون عاوز يكلم حضرتك
روان نهاري نسيته خالص خلاص تمام حوليلي المكالمة
دينا حاضر 
دينا حولت المكالمة لروان 
روان الو 
مروان انا قولت اتصل اشوف حظي 
روان بابتسامة حظك طلع حلو اهو 
مروان متقوليش وافقتي صح 
روان أن شاء الله نكون عند حسن ظنك
مروان دا شي انا متاكد منه 
روان متحكمش علي حد قبل ما تشوف شغلة مش عارفه جايب الثقه دي كلها منين
مروان من الشركات الي اتعاملتي معاهم قبل كدا
روان برضو تجرب الاول و بعدين تحكم 
المهم عاوزه من حضرتك تفضيلي مكتب لأن طول فترة التصاميم هكون عندكم في الشركة
مروان بس كدا احلي مكتب هيكون متجهز من بكرة لو تحبي 
روان تمام في حاجة كمان الناس الي هتقص القماش و العارضات يكونوا موجودين دايما فيكون في اوضه موجودة دائما في الشركة لأن هخلص كل حاجة هناك 
مروان تمام اي حاجة تانية 
روان لا لما احتاج هبلغ حضرتك 
مروان تمام علي معادنا هتشرفينا بكره
روان تمام أن شاء الله
مروان مع السلامه
روان مع السلامة و قفلت معاه الخط
و رنت الجرس دخلتلها دينا 
دينا ايوه يا مدام روان
روان اجهزي لأن هنروح من بكرة شركة مروان بيه
دينا تمام 
روان و هي تقوم انا همشي دلوقتي
دينا طب بس هو اصل 
روان في أي اهدي و اتكلمي
دينا اصل ماما عازمة حضرتك علي الغدا
روان هه و هي محتاجة دا كله عشان تقوليها يلا بينا يا ستي بس اتصل بي سميرة الاول عشان متقلقش
دينا بفضول هي دي والدتك
روان لا دي الداده بتاعتي
روان اتصلت ب سميرة
سميرة الو
روان الو ازيك يا سوسو
سميرة بخير يا حبيبتي طول ما انتي بخير 
روان بقولك يا حبيبتي انا معزومة علي الغدا بره النهاردة متعمليش حسابي في الاكل
سميرة فجأة كدا و معزومة عند مين
روان عند دينا يا داده 
سميرة روحي بس متتتخريش انا بقولك اهو لو اتخارتي هتتعاقبي انتي فاهمة يا روان
روان عنيا يا قلبي مش هتاخر المهم خدي بالك من نفسك و الدوا يا سميرة خديه اوعي تنسي
سميرة حاضر يا ضنايا
روان يلا مع السلامة
سميرة مع السلامة
قفلت روان مع سميرة و نظرت لدينا يلا يا دينا
دينا بزهول هو انتي يعني وافقتي تيجي تتغدي عندنا و كدا 
روان هههههههه في أي يا بنتي مالك محسساني اني من كوكب تاني يلا يا بت هموت من الجوع 
دينا اشطا يلا بينا 
روان يلا 
ركبوا عربية روان و شغلوا اغنية 
سقف سقف اوعي توقف 
و روان هايصة جدا و بتضحك من قلبها مع الاغنية
دينا عمالة تسقف و تغني مع روان و فجأة قالت 
صدقي مكنتش فكراكي فريش كدا كنت فكراكي جد علي طول 
روان بابتسامة انا فريش مع الناس الفريش و نكد مع النكد تقدري تقولي بعامل كل واحد بطريقة
ثم قالت بشرود كنت في الأول هبلة و بعامل الناس كلها بطيبة قلب بس اكتشفت أن محدش يستاهل
دينا ازاي 
روان بعدين يلا وصلنا 
دينا يلا 
*******
في الشركة عند مروان
مروان طلب السكرتيرة تجيله
دخلت السكرتيرة لمروان عذرا ليست سكرتيره دي واحده جاية من كبارية 
ملابس قصيره جدا مكياج صارخ
السكرتيرة بمياعة و محن اموامرك يا فندم
مروان بحزم ناديلي محمود يا انسه نهي 
نهي بنبرة تحمل الميوعة حاضر 
ذهبت نهي لكي تستدعي محمود
مروان بعد خروجها اووف اي البني ادمة دي ماشي يا محمود الكلب مش انت الي جايبها والله لوريك بس كل حاجة بوقتها 
جاء محمود الي مروان
محمود طلبتي يا بص 
مروان ايوه يخويا طلبتك ثم رن الجرس لتدخل نهي و بنبرة دلع تحت امرك يا فندم 
مروان بحزم اقفي عدل و اتكلمي كويس لو عاوزة تكملي هنا في الشركة
و كام مرة قولتلك علي لبس الكباريهات دا انتي في شركة محترمة مش كبارية هو 
نظرت نهي الي الارض بإحراج من محمود حاضر يا فندم
مروان بصوا بقي مدام روان جاية هنا الشركة من بكرة
محمود بجد وافقت تعمل الكولكشن
مروان بابتسامة ايوه وافقت
نهي بغيره مين روان دي 
مروان دي اشهر ديزاينر في الشرق الأوسط
نهي و دي الي هتمسك الكولكش الي هندخل بيه المسابقة
مروان ايوه هي 
ثم أكمل حديثه انا مش عاوز غلطة 
هتيجي بكره و طول فترة التصميم لحد العرض هتكون موجودة هنا في الشركة
احترام من الكل ليها 
كل الي تطلبه يتنفذ من غير اي اعتراض مفهوم
محمود تمام
نهي باقتضاب مفهوم 
مروان تمام تقدروا اتفضلوا
خرج محمود و نهي من مكتب مروان 
نهي بقولك اي يا مستر محمود هي الي اسمها روان دي حلوه
محمود يختاااي حلوه بس دي وتكة يا بنتي 
نهي بغيظ ماشي 
محمود هههههههه و مشي و سابها
انتشر خبر مجي مصممة الأزياء المشهورة روان السيد الي الشركة منذ الغد و كان الجميع متحمس جدا للقائها
*****
دلفت روان مع دينا الي بيتها 
دينا يا ماما يا ولدي 
نادية ايوه يا بت مالك عاملة هيصه كدا لي 
ثم انتبهت الي روان فقالت بابتسامة اخيرا جبتيها 
انتي روان صح
روان بابتسامة ايوه صح 
جاء شاكر علي حديثهم اي دا عندنا ضيوف
نادية لا دي صاحبة بيت دي روان الي بنتك مصدعنا بيها 
دينا ماما 
نادية غوري يا بت شوفي الاكل و انا هبعد مع المزه دي 
روان و النبي انتي الي مزه 
نادية لا وليها في الالش كمان لا دي تبقي حبيبتي حبيبتي حبيبتي حبيبتي حبيبتي خمسة حبيبتي
ضحكت روان بصوت عالي و لكن قد اختفت ضحكاتها سريعا فور سمعاعها صوت شاكر يقول ****
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أسيرت قلبي للكاتبة فاطمة العربي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى