Uncategorized

رواية بائعة الورد الفصل الثامن 8 بقلم أسماء ابراهيم

 رواية بائعة الورد الفصل الثامن 8 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل الثامن 8 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل الثامن 8 بقلم أسماء ابراهيم

يوم جديد تشرق فيه الشمس باشعاتها الذهبيه تداعب عيون عسليه صافيه وتقيظها من نوم عميق ..
تستيقظ ياسمين علي ضوء الشمس الساطع تذهب الي الحمام تنعم جسدها بحمام دافئ وتتوضأ وتخرج ترتدي إسدال وتؤدي صلاه الصبح وبعدها ارتدت ثيابها المكون من بنطلون اسود وعليه تي شيرت سماوي وعقدت شعرها علي شكل ذيل حصان وأخذت حقيبتها وخرجت لتذهب الي محل الزهور الخاص بها.
الحجه وداد: صباح الخير ياسمين ايه يابنتي خارجه بدري ليه النهارده دي روضه قالت عندكم محاضرات بعد الظهر.
ياسمين وهي تقبل رأس الحجه وداد: عندي مشوار مهم قبل الجامعه اطمني ياست الكل ربنا يخليكي لينا تعرفي أن بحبك زي جدتي بالظبط ياما نفسي تيجي معايا قنا وتعقدي يومين تغيري جو وتتعرفي علي عيلتي.
الحجه وداد بتوتر واضح: اه اه ربنا يسهل يابنتي وبعدين يالا بقي روحي شوفي مشوارك وخلي بالك من نفسك.
ياسمين: ماشي حبيبتي وحياتك ياحجه وداد تقولي لروضه ما تتأخرش عشان المحاضره باااي.
خرجت ياسمين من المنزل ووقفت تنتظر تاكسي فخرجت ورائها ناني ونظرت لها بتكبر وألقت السلام .
ناني: هاااي ياسمين واقفه كده ليه لو رايحه الجامعه ممكن نوصلك انا بروح مع صحابي بيعدوا عليه بالعربيه.
ياسمين: ميرسي يا ناني بس رايحه مشوار قبل الجامعه متعطليش نفسك.
ناني: اوكي ياقلبي باااي ..وبعد ثواني جاءت سياره فاخره أخذت ناني .
ياسمين: ربنا يهديكي ياناني انسانه غريبه . 
وفي السياره كانت تجلس ناني بجوار تامر وذهبا الي الجامعه 
تامر: قوليلي ناني مين المزه اللي كنتي واقفه معاها .
ناني: دي ياسمين الشناوي بنت سالم قاسم الشناوي من أكبر عائلات الصعيد اكيد تسمع عنهم .
تامر: اه طبعا وكمان صديقه شدوي المرشدي ده كده حلو اوي.
ناني: هو ايه اللي حلو اوي وبعدين شدوي وياسمين دخلهم ايه بموضوعنا.
تامر بضحك: هتعرفي كل حاجه لما نخرج بعد الجامعه يالا وصلنا هاركن العربيه واحصلك ياقمر.
::::::::؛؛؛؛؛:::::::::؛؛؛؛؛:::::::::؛؛؛؛؛::::::::::؛؛؛؛؛؛؛:::::::::
بفيلا قاسم الشناوي كان الجميع يجتمعون علي السفر لتناول وجبة الإفطار.
طاهر: يوسف اتصل عليك يامعتصم ولا لأ ياولدي 
معتصم: اه يابابا اتصل ووصل مطار القاهرة بالسلامه هايروح شغله وبعدها يسافر المأمورية في مطروح.
الحجه حسيبه: ربنا يكتب سلامته ويرجعلنا سالم غانم يااارب.
لبني: يااارب ياما احسن كل مره يطلع مأمورية قلبي يوجعني عليه.
الحج قاسم: هنفضلوا نتحدد علي شغل يوسف كتير يالا خلصوا فطور وحد فيكم يعملي الشاي ويشيعهولي علي الجنينه وانتي يا إلهام تاخدي نغم وتتدلوا السوق تجيب كل اللي نفسها فيه .
محمود باعتراض: كيف يعني يابوي ينزلوا لحالهم وبعدين هاتجيب ايه البت دي .
الحج قاسم: ماليكش صالح يامحمود ويالا روح لحالك علي الشركه ويارب تكون عملت اللي قولتلك عليه للحج عامر.
معتصم: كله تمام ياجدي عمي محمود قالي امبارح والنهارده كل حاجه هاتوصل لأصحابها.
الحج قاسم: خير ماعملت ياولدي يالا كل واحد يروح يشوف مصالحه واني طالع الجنينه.
خرج الحج قاسم الي الجنينه وذهبت خلفه نغم تحمل بيدها صينيه الشاي وقدمتها له وقالت…
نغم: ربنا يخليك ويباركلي فيك ياجدي انت الحاجه الحلوه اللي في حياتي.
الحج قاسم يربت علي كتفها: انتي النسمه الحلوه اللي في حياه محمود ولدي ماتاخديش علي خاطرك منيه يابتي مهما كان ده ابوكي ومسيره يرجع لعقله.
نغم: مش زعلانه ياجدي كل الحكايه اني نفسي احس بحنان الاب علي بنته نفسي لما اكون محتاجه حضنه اجري عليه ويخبيني جواه تعرف ياجدي أن اصحابي البنات يفتكروا عمي طاهر هو ابويا من كتر ما كان يحصل حاجه وهو اللي يجي عشان يحلها.
الحج قاسم: كلنا وياكي يابتي وبنحبك وعمك طاهر طول عمره بيعتبرك بته ومحمود ربنا يتولاه برحمته يالا روحي جهزي حالك عشان تلحقوا تاجوا علي طول.
قامت نغم وقبلت يد جدها ودخلت البيت وبعد دقائق خرجت مع والدتها للسوق.
وبالمطبخ كانت لبني ومني يحضرون الخضروات والطيور لتجهيز الغداء مع ام سعيد المسئوله عن المطبخ .
مني: والله يا لبني نغم وإلهام صعبانين عليه اوي لحد امتي محمود هيفضل طبعه كده .
لبني: محمود طول عمره قلبه قوي وقاسي ومايهموش غير الفلوس وبس وولده اللي يحمل اسمه ربنا يهديه .
مني: يارب انا قلبي وجعني لما شوفت نظره الحزن في عين مني ولا دموع نغم اللي محبوسه تعرفي أن سالم الله يرحمه كان علي طول يقولي أنه بيحس أن محمود ده مش اخويا وأنه كان دايما بعيد عنه وعن طاهر .
لبني: الله يرحمه سالم هو كان في حنيته ولا طيبته كان يتحط علي الجرح يطيب واهاا ربنا عوضنا بيكي وحبيبه قلبي ياسمين مرات ولدي.
الحجه حسيبه: مين يشهد للعروسه ربنا يسعدكم ويخليكم لبعض ويبعد عنيكم العين والشر وأهله.
لبني ومني مع بعض اللهم آمين يارب العالمين.
مني: إلهام ونغم خرجوا ياماما الحجه.
الحجه حسيبه: ايوه يابتي ربنا يسعدهم ويهدي ولدي عليهم يا لبني هاملي اللي في يدك وروحي هاتي من الجنينه شويه فاكهه وانتي يامني اعملي حساب ابو ربيع وولاده عشان نشيعله الغدا.
مني: حاضر ياماما عملت حسابهم وربنا يباركلكم ويجعله في ميزان حسناتكم.
الحجه حسيبه: ويباركلنا فيكم يابتي هاقوم اصلي الظهر وارجع اساعد وياكي.
____________________________________
في مديريه الامن كان وصل يوسف واجتمع مع أفراد الشرطه الذين سوف يقومون بأموريه بمطروح وخاصه علي الحدود الليبية.
يوسف: تمام يارجاله جاهزين العمليه دي مهمه جدا ولازم نقبض عليهم مش عايزين يفلت مننا واحد فيهم وخاصه ابو براء ده اللي بيقولوا عليه اللهو الخفي.
مصطفي: تمام يافندم بس اللهو الخفي علي نفسه هانجيبه لو في بطن الحوت.
يوسف: ربنا يسترها معانا يالا بينا كل واحد يجهز 
خرج الجميع وذهب يوسف الي مكتب اللواء وإعطائه التمام.
دخل يوسف وألقي التحيه العسكريه وقال..تمام حضرتك يافندم جاهزين وهانتحرك خلال عشر دقايق.
اللواء: تمام ياحضره الرائد ربنا معاكوا يارجاله وخلي بالك يايوسف المهمه دي صعبه ودي فرصه نقدر نقبض عليهم ونخلص بقي من موضوع الحدود والميشليات اللي بتسلل علي مصر.
يوسف: اكيد يافندم وما تقلقش حضرتك كله تمام استأذن حضرتك.
اللواء: في حفظ الله ورعايته صحيح رجال زي عمك سالم الله يرحمه كان وحش في شغله وبيرعب اي حد.
خرج يوسف وأخذ حقيبته وانصرف مع فريقه الي المطار لإتمام المهمه .
أما عند ياسمين كانت في محل الورد وعدت عليها شدوي بالعربيه ليذهبوا الي الجامعه وعند وصولهم للجامعه تقابلوا مع روضه وذهبوا الي الكافيتريا جلسوا واخذت كل واحده منهم كوب نسكافيه وأثناء حديثهم أتت عليهم ناني وقالت
ناني: هاااي ايه ياروضه انتي لسه جايه ولا ايه مش كان عندك محاضره.
روضه بغلاسه: لا ياناني ماعنديش محاضره وبعدين من أمتي بتسألي يعني .
ناني: لا ابدا بس كنت شايفكي الصبح مستعجله حتي خرجتي قبل ياسمين .
ياسمين باستغراب: ايه ده انتي خرجتي قبلي ياروضه طيب ماكنتي نزلتي معايا .
روضه: استني ياسمين هو انتي بتراقبيني ولا ايه ياناني.
ناني: وانا هاراقبك ليه انا كنت واقفه في الشباك وشوفتك وانتي نازله فقولت ان عندك محاضره وبعدين انا غلطانه اني بطمن عليكي بااااي.
شدوي: يا أم رخامتك ياشيخة انا عارفه انتوا طايقينها ازاي دي.
ياسمين: اهي ميشيت وراحت لحالها في ايه ياروضه وكنتي فين بدري كده.
روضه: ابدا كان في إعلان علي النت خاص بالشركه عند باباكي ياشدوي عايزين مهندسين ديكور تحت التمرين فقولت اقدم فيها اهو حاجه اقدر اساعد ماما بيها.
شدوي: يابنتي انتي مجنونه وتروحي لوحدك ليه كنتي اتصلتي بيا بابي عمره ما يرفضلي طلب عيوني ليكي ياروضه.
ياسمين: بردو ياروضه بدوري علي شغل هتقدري ازاي تشتغلي مع الدراسه.
روضه: هقدر وفرصه ان شركه المرشدي طالبه ناس في اخر سنه في الجامعه يعني مواعيد الشغل مناسبه لمواعيد الجامعه.
شدوي: ماتقلقيش عليها ياسو انا كمان هاروح اشتغل معاها وبكده بابي هيساعدنا احنا الاتنين ياسلام بقي لو تسيبك من الورد وتيجي معانا تبقي فله اوي.
ياسمين: لا ياقلبي انا مرتاحه وسط الورد بتاعي ويالا بقي نروح السيكشن فاضل خمس دقايق مش عايزين نتأخر احسن دكتور سراج يزعل وتغمز لشدوي.
___________________________________
في مطعم شيك جدا كان تامر وناني يتناولون الغداء 
ناني: اهو جينا وتغدينا كمان ياتامر ايه بقي المعلومه اللي عندك هاتقدر بيها تستغل فادي بيها.
تامر: قوليلي الاول انتي عايزه ايه بالظبط من دكتور فادي.
ناني: مش عايزه حاجه في الجامعه انا الحمدلله بنجح وبتقدير كمان كل اللي عايزاه أنه ياخد باله مني ويحس بحبي ليه .
تامر: امممم افهم من كده انك بتحبيه وعايزه تعيشي يومين.
ناني: لا طبعا أنا مش بتاعت يومين والسلام انا عايزه ابقي حرم دكتور فادي المرشدي لكن انت عايز ايه منه.
تامر: ماشي يابيبي انا مش عايز غير اني انجح واخلص بقي من موال الجامعه ده والمعلومه اللي عندي أن دكتور فادي له اخت في الجامعه معانا وهو مش معرف حد وانا هاستغل ده في أنه ينجحني.
ناني: انت مفكر أن دي حاجه تقدر تستغلها عادي يعني أنه يخبي له اخت عشان ماحدش يقول إنه بيميزها عن باقي الطلبه وبعدين تطلع مين أخته.
تامر: تبقي شدوي مراد المرشدي والصديقة المقربه لياسمين سالم الشناوي وروضه محمد عبد السلام.
ناني: انت بتتكلم بجد ده كده الفرصه جاتلي ولحد عندي من غير تعب شابوووو تامر.
تامر: لا اهدي كده وافهم هاتعملي ايه مش عايز حوارات .
ناني: ولا حوار ولا حاجه كل الحكايه أن روضه وياسمين معايا في السكن وهحاول اتقرب منهم وابقي صاحبتهم.
تامر: تمام اوي وانا بقي هحاول اعرف معلومات عن شدوي وايه نظامها مع اخوها.
ناني: اتفقنا وميرسي بجد علي العزومه الحلوه دي مضطره امشي دلوقتي وهابقي اكلمك فون باااااي.
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية طلب صداقة للكاتبة مي علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!