Uncategorized

رواية احببت خادمة الحلقة الثامنة 8 بقلم حبيبة محمد

 رواية احببت خادمة الحلقة الثامنة 8 بقلم حبيبة محمد

رواية احببت خادمة الحلقة الثامنة 8 بقلم حبيبة محمد

رواية احببت خادمة الحلقة الثامنة 8 بقلم حبيبة محمد

شمس وهي تنظر إلي فاروق بفرحه: موافقه اتجوزك موااافقه 

___ 

ثم انزلها فاروق علي الارض وهو يتحدث مع نفسه …. كيف سامحتني شمس … فا انا كنت غير متوقع ان تسامحني..

شمس بملامح وجه متغيره: بس ….. بس 

فاروق بخوف: بس اي ؟ غيرتي رأيك ولا اي

شمس بأبتسامه : لا لا متقلقش 

فاروق مالك فيكي اي 

شمس : مفييش حاجه بس بسأل نفسي انت امتي لحقت تحبني … خايفه لتكون بتمثل عليا …. 

فاروق: ششش متقوليش كدا انا مستعد اعمل اي حاجه عشان اتجوزك وتكوني ليا…. عمري ما امثل عليكي تاني عشان بحبك بجد 

___ 

شمس : بأبتسامه يعني انت بتحبني 

فاروق: وبعشقك كمان ….. بس مش هقدر اسامح نفسي علي الكنت بعمله معاكي … وقت ما مديت ايدي عليكي ورشيت عليكي القهوه مكنتيش مجبوره ابدا تستحمليني 

شمس تقاطع كلامه : بس انا يا فاروق مش عايزاك تفكرني

 بالحصل تاني دي صافحه واتقفلت…مش عايزه افتحها تاني … ثم اكملت .. محتاجه اقعد لوحدي شويه لو تسمحلي اروح 

فاروق: اوصلك ؟ 

شمس: مش عايزه 

فاروق : شمس شمس … هاتي عنوانك 

شمس: اتفضل…. 

___ 

بعد ما وصلت شمس بيتها 

كانت تفكر في فاروق وما حدث معها…. فا هي تحبه . كثيرا وهو لا يعلم …. … لاكن موافقتها علي الزواج منهه كانت اجابه سريعه فا هي بعد ما فكرت في موضوع الزواج ترددت كثيرا بعد تفكير طويل راحت في نومها 

___ 

بعد وصول فاروق بيته ….. كاد يفكر في  شمس .. تعجب كثيرا علي حبه السريع لها .. هو شخص جاد الطباع كان لا يؤمن بالحب الصدفه… لاكن حبه لشمس …. كان اجمل صدفه لهه كان يفكر في زواجه هو وهي … ثم راح في نومه 

_____ 

شمس: هيححح…. اي ده الساعه كام …. ينهار ابيض … ١١ … اتأخرت ساعه عن شغلي … شمس كانت تجري كثيرا في بيتها لا تعرف كيف تلحق عملها ثم لبست واخذت اكلها وذهب للعمل 

____ 

(بعد وصولها للعمل )

شمس: اسفه جدا يا استاذ محمد اني اتأخرت كل دا 

الأستاذ محمد ….روحي الأستاذ ساره عشان هتخصم منك ..

شمس تذهب بحزن لأنها كانت بحاجه كبيره لهذه النقود 

شمس : … اتأخرت ساعه عن شغلي والأستاذ محمد بيقولك اخصمي من فلوسي 

____ 

ساره بأستهزاء ليش اتأخرتي علي عملك: 

شمس … حصل شويه حاجات اخرتني 

ساره: بدي بطاقتك 

شمس: اتفضلي…

ساره تتحدث مع نفسها بتعجب شديد: ………شمسسسس بنتيييييي 

شمس: ينفع اخد البطاقه

ساره ام شمس في تعجب وتنظر إلي شمس : ب…. بنتيييي. 

شمس: نعم! 

ساره: بفرحه انتي بنتيييي 

شمس: شكرا وحضرتك زي امي 

ساره: انتي بنتييي . .. شمسسس… بنتيي 

شمس : ينفع اعرف حضرتك بتقولي اي انا مش فاهمه حاجه 

ساره: انا …. اممكك 

شمس : شكرا جدا لكلام حضرتك….

ساره: افهمي . … لك انتي بنتيييي…بنتي انا اممك.. انا خلفتك 

شمس: حضرتك مشبهاني بحد تقريبا…. انا امي متوفيه من ٢١ سنه 

ساره: لا لا لا كل هاد كدبب ابوكي قالك هيك حتي ما تزعلي مني … انا خلفتك ورميتك لأبوكي..تركتكم في نص الطريق كنت مستهتره….. حتي ابوكي .. يوسفف اترجاني وقالي ما اتركه لواحده …. وقالي انك كتير بتحتاجيني… بس انا تركتك ومشيت 

شمس بتعجب : …. يمكن مشبهاني بحد… بس الغريب انك عرفتي اسم بابا 

ثم اخذتها ساره من يدها وذهبت بها للمستشفي شمس حاولت منعها وتقولها انا مش بنتك لاكن ساره صممت وعملت تحاليل عشان تبين انها امها 

بعد يوم .( ظهر التحليل) 

ساره أخذت شمس من يديها ووقفت تنتظر التحليل…شمس واقفه بتعجب لما تفعله ساره مديرتها في العمل 

___ 

الممرضه: اتفضلي التحليل 

اخذته شمس وبدأت بفتح التحليل بخوف…. لكنها لا تعرف لماذا هي خائفه لأنها متأكده بوفاه امها . …… شمس تقرأ التحليل ويديها ترتعش….. شمس رمت الورقه من ايديها وبصت لساره….. انتي…. انتي … امييي ؟ ووقعت في الارض فاقده الوعي 

___ 

فاروق ذهب لبيت شمس واطرق الباب لكنها لم ترد …مبتردش ليه دي …. ممكن تكون راحت الشغل ؟ 

ثم ذهب لمكان عملها 

وسأل المدير: فين شمس 

المدير: آخر مره لقيت استاذه ساره بتشدها من ايديها جامد ومعرفش راحو فين 

فاروق وجهه اتغير وبدأ يقلق علي شمس 

___ 

بعد ما فتحت عينها 

شمس تتكلم مع امها بصوت خافت: تمسك ايد امها … ياااه فقدت الامل من ٢١ سنه اني اشوفك… ابويا قالي انك متوفيه… عمري ما كنت اصدق انك تكوني عايشه …. ثم بكت … وتتحدث برعشه. سبتيني ليه ؟ 

ساره تمسك ايد شمس : كنت مستهتره يا بنتي … انا كنت ما بيهمني حدا حتي  بنتي … تركت جوزي يلي حبيته من سنين… كنت كتير سيئه ..لاكن اتغيرت م كنت بصدق اني في يوم اشوفك او المس ايدك 

___ 

شمس قامت من علي سرير المستشفي ونظرت لأمها …. مش هاخد موقف … بس الهقدر اعمله اني احضنك جامد اي …. ثم احتضنتها لمده ١٠ دقائق لم يتركو بعض 

___ 

اخذت ساره ابنتها وذهبت بها لفيلتها.. الكبيره بالامارات 

___ شمس : هسيبك وهروح القاهره يا ….. ماما 

ساره: ليش راح تتركيني ؟ 

شمس: بابا مستنيني و …..هتجوز 

ساره : بس ما بقدر اجي معك القاهره … المصاري و بيوتي وممتلكاتي كلهن هون ما بقدر اجي معك 

___ 

ذهبت شمس بكسره قلب كبيره وجرح … عشان امها لما صدقت تشوفها سابتها وحتي مفكرتش تسافر معاها عشان تقعد مع فلوسها 

ثم ذهبت بيتها وحضرت شنطه سفرها… كان فاروق واقف امام باب غرفتي وبينظر لي 

شمس بخضه: انت دخلت ازاي 

فاروق: من الشباك … انتي كنتي فين 

شمس : هحكيلك كل حاجه بس لما نسافر القاهره 

بعد سفرهما للقاهره 

شمس: بابا وحشتني اوي 

الحج يوسف: وحشتيني اوي يا بنتي 

فاروق: من غير اي حاجه هقول لحضرتك كلمتين… عايز اتجوز شمس 

الحج يوسف : بس يا بني شمس مش … 

شمس: موافقه يا بابا 

الحج يوسف : بجد طب علي بركه الله 

الحج عرفه: الف الف مبروك يا بني شمس عروسه زي القمر

شيماء: لا بجد يا عرفه انت هتجنني 

______ بعد اسبوع من تجهيزات الفرح 

تزينت شمس لبست فستانها… وتجهزت ثم خرجت لفاروق .. كان فاروق لابس بدله سوداء منظره انيق ونظرت لهه نظرات رومانسيه….. كان فاروق مدهش بجمالها ثم اخذها من يدها…. ……. ثم كتب كتابهما…

يتبع..

لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية شغف الفهد للكاتبة ميار محمود.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!