روايات

رواية السارقات والعاشقان الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية السارقات والعاشقان الفصل الأول 1 بقلم رنا أحمد

رواية السارقات والعاشقان البارت الأول

رواية السارقات والعاشقان الجزء الأول

رواية السارقات والعاشقان
رواية السارقات والعاشقان

رواية السارقات والعاشقان الحلقة الأولى

باحدي عزب الصعيد.
كانت تجلس ذلك الحيه فتحيه هي واخوها عتمان للتخطيط لموامرائتهم الدانيئه بلاستيلاء علي كل املاك الحاج عبد القادر والد امل وفرح ودينا.
عتمان بمكر: ليش عاد حديدك الماسخ ديه ي فتحيه.
فتحيه بغضب: انا حديدي مش ماسخ يولد ابوي ده عين العقل مش بعد الخمس سنين الي قضاتهم مع الراجل الخرفان ده تيجي انت وتواخد كل حاجه بعد متجوز ولادك لبناته واطلع انا من المولد بلا حمص.
عتمان بخبث: متخافيش ي فتحيه حجك محفوظ عاد وبزايده كومان.
فتحيه بطمع: تعجبني ي عتمان بس خلي في بالك ان الجوازه دي تتم في اسرع وقت فاهمني ي ولد ابوي.
عتمان بمكر: فاهمك ي فتحيه علشان عبد الجادر ميلحقش يكتب حاجه لفاطنه اخته مش جده.
فتحيه بمكر: اجده ونص ي اخوي الوليه دي مهطولش ولا مليم واحد من فلوس عبد الجادر ده علي جثتي.
عتمان بمكر: متقلقيش ي فتحيه احنا مش بنلعب عاد كل حاجه في الاخر هتبقي لينا بس انتي همتك معانا اومال.
فتحيه بخبث: اطمن مانت عارف ان عبد الجادر زي الخاتم في يدي ميجدرش يجولي لا علي حاجه اطمن التلات عقارب للولادك علي الله بس وللادك يعرفوا يربوهم صوح.
ابراهيم: ليه الحديد الماسخ ده عاد ي عمتي انتي مش واثقه فينا ولا ايه.
فتحيه: لا ياخويا مش واثقه انتوا عيال طراي اكده وهما اقويا عايزين رجاله عافيه تكسر عظمهم وانت بالذات ي سي ابراهيم عارفه انك غرجان في عشق العجربه امل وخايفه ي ابن اخوي لتعملك شخلله في يداها.
ابراهيم:اطمني عاد ي عمتي ولداخوكي راجل وديني لكسرلك عضمها واقطعلك لسانها كومان.
فتحيه بمكر:تعجبني ي ولد اخوي ويريت تجول الكلمتين دول لاخواتك كومان.
ابراهيم:متقلقيش ي عمتي كل الي انتي عيزاه هيحصل.
لتلمع عيناه بخبث وطمع.
***************************************
في بيت اسد الحديدي:٠
كانت اشعه الشمس تتداعب هذا الوجه الوسيم ليفتح عيناه الخضراء الجذابه ليعتاد علي اشعه الشمس ليستيقظ بنشاط فهو يتمتع بجد ممشوق وعضلات مرسومه بحرافيه ولما لا وهوالمقدم
(اسد سعد الحديدي).
علي مائده الافطار:٠
اسد بابتسامه:صباح الخير ي ماما.
كريمه بابتسامه:صباح النور ي اسد نمت كويس.
اسد:يااه دانا نمت محاستش بنفسي من التعب.
كريمه بعتاب:انت بتتعب نفسك اوي في الشغل ي اسد.
اسد بابتسامه:جري ايه ي ست الكل مانتي عارفه الشغل المفروض انك تكوني متعوده علي كده من ايام المرحوم بابا الله يرحمه.
كريمه:الله يرحمه مانا كنت ببقي هموت من القلق عليه كده برضو وجيت انت مشاء الله وكملت مسيره القلق.
لياتي ذلك المزعج كريم.
كريم بمرح:صباحوا عسل.
كريمه بغضب:شايف اخوك ي اسد شايف الفاظه طبعا مهي من الاشكال البيئه الي بيدور معهم.
كريم: مش عيزاني امشي معاهم علشان بيئه ولا علشان فقراء مش من مستوانا.
كريمه بغضب:الاتنين مش معقول ابن اللواء سعد الحديدي يكون مصاحب واحد ابوه بقال والتاني مكوجي ايه الارف ده.
اسد بعتاب:لا يامي ده مش قرف دول مش ذنبهم ان اباهتهم كده وبعدين دي شغلانات شريفه والواحد يفتخر بناس زي دول وبعدين احنا من امتي بنبص للناس علي انهم اقل مننا ي امي.
كريمه بتزمر:افضل انت ي اسد كده حاميلوا ودافع عنه.
كريم بمرح:هو احنا لينا غيرك ي ست الكل انتي.
اسد:طب يلا ي اخويا علي الجامعه انا مش عارف انت هتتطلع دكتور ازي ربنا يستر.
ليقوم اسد بتوديع والدته والذهاب الي الوازره.
************************************
في حي السيده زينب:٠
في شقه احمد المنشاوي.
احمد بصراخ:يلا يبت ي حنين هتاخر علي الشغل.
حنين بطفوله وتزمر:جايه اهو ي سياده الرئد مالك.
احمد بغيظ:مالي ي اختي هتاخر علي الوزاره واللواء حمدي هيعمل مني كفته بسببك.
حنين:ي عم مانت بتروح كل يوم في ميعادك مفرقتش وبعدين احترم نفسك وانت بتتكلم معايا انا انسه عندها عشر سنين مش كده.
احمد بغيظ:ماشي يست الانسه يلا بقي هنتاخر لينزلوا الي الاسفل.
فكان عم محمود يفرش فرشته فهو بياع خضار معروف في ذلك الحي.
احمد بحده:برضو ي بابا عملت الي في دماغك وفرشت الفرشه.
عم محمود: معلش ي احمد ي ابني انا عارف انك بتستعر مني بس انا عايز اعملك اي حاجه احنا حمل كبير عليك اوي ي ضنايا.
احمد وهو يقبل يد والده:اوعي تقول كده ي بابا دانتا جزمتك علي راسي من فوق انا الي نفسي اريحك من الشقا ده.
حنين ببكاء مصتنع:لحظه ابكي اهي اهي متخلصونا بقي من فيلم الحرمان ده وجعتوا قلبي معاكم.
احمد بغيظ:يلا ياختي يلا ليرحلوا بضحك تحت دعاء اباهم اليهم.
************************************
في فيلا فهد العمري:٠
كان فهد يرتدي بدلته الرسميه للذهاب الي عمله ليذهب خارج الغرفه لينظر باشمزاز للمنظر الذي يتكرر كل يوم وهو يري فتاه بملابس فاضحه تخرج من غرفه والده لينظر لها باشمزاز ليقتحم غرفه والده كالاسد الغاضب.
فهد بغضب:هو انت مفيش فايده فيك انت عايز توصلنا لفين بالظبط.
جلال بحده:واطي صوتك واتكلم عدل احسالك ومتنساش انك بتكلم ابوك.
فهد بسخريه: لا والله ابويا ابويا الي بينام كل يوم مع واحده ولا بيشرب خمره ويسكر في البارت مع الحشاشين انت شايف انك تنفع تبقي اب اصلا.
جلال بغضب:يووووووه نفس الكلام بتاع كل يوم بس يريت ي فهد باشا متنساش ان انا الي عملتك لولا كل توصياتي مكنتش قدرت تتدخل كليه الشرطه ولاانك تبقي سياده الرائد فهد العمري.
فهد بحده:انا دخلت كليه الشرطه بمجهودي واصراري ان انجح وواصلها مش انت السبب ابدا.
جلال:نفس صفات امك بالظبط كانت دايما تنكر اي حاجه اعملهالها.
فهد بحزن وغضب:امي اه امي الي ماتت بحسرتها لما شفتك في سريرها مع اعزصحباتها صح وبعد كل ده يريتك اتعظت لكن لا عمال تتدوس في الوحل لما هتغرق وتغرقني معاك.
جلال بغضب: قولتلك اتكلم بادب وانا مش هبطل اي حاجه عايز تعيش معايا علي كده اهلا وسهلا مش عايز الباب يفوت جمل.
ليتركه فهد بغضب شديد ويرحل فهو يعلم انه يتحدث بلا فائده.
***************************************
في ضواحي الصعيد.
تحديدا غرفه امل وفرح ودينا.
فرح بقلق:وبعدين انا مرعوبه ي امل االعجرب عتمان كان هننه هو وولاده وانا قلقانه ليكونوا بيضربولنا مصيبه عاد.
امل:متخافيش ي بت انا معاكي ولا هيجدروا يعملوا حاجه دانا اكولهم باسناني وارمي جتتهم لكلاب السكك.
دينا بقلق:مانتي عارفه الحيه فتحيه ي امل دي عجربه وابوكي ماشي وراءها ومغمض عنيه علي الاخر.
لتتدخل نعمان الخادمه.
امل:ها يبت ي نعمات سمعتيهم بيجولوا ايه.
نعمات:ايوه ي ست امل سمعتهم بيتفجوا انهم يفاتحوا سيدي عبد الجادر في جوازكم من ابراهيم وعثمان وسيد ولاد عتمان.
دنيا برعب:واه شوفتي ي امل مش جولتلك ان العجربه فتحيه مش هتجيبها لبر واصل.
امل:جولتلكم متقلقوش عاد انا هتصرف.
فرح بتساول:هتتصرفي ازي ي عني ي امل خبريني يبنت ابوي.
امل بمكر: هتعرفوا كل حاجه في الوقت المناسب بس اما اشوف ابوي هيقف معانا ولا هيبعنا ليهم بالرخيص لتلمع عيناه بمكر.
*********************************
في غرفه الحج عبد القادر.
فتحيه بمكر:ايه رايك ي حاج في الي جولتهولك.
عبد القادر: استني اما افكر عاد ي فتحيه.
فتحيه بزعل مصتنع:تفكر ليه عاد هو ولا اخوي فيهم حاجه تتعيب ولا ايه.
عبد القادر:مش الجصد ي فتحيه بس انت عارفه البنات دول نور عنيا لازم افكر مليون مره اني لازم اديهم لليستهالهم عاد.
فتحيه بمكر:وهو فيه احلي من ولاد اخوي عاد دول بيحبوهم وهيشيلوهم جوه عيونهم بس انت توافق.
عبد القادر:هجول ايه عاد انتي عارفه مقدرش ارفضلك طلب واصل.
فتحيه بخبث:تسلملي ي حاج ي سيد الناس انا هكلم عتمان بكره بقي ونتفق.
عبد القادر:اعملي الي هتعمليه عاد وانا بكره هفاتح البنات في الموضوع.
فتحيه بطمع:ماشي ي خوي نام انت نوم العوافي.
لتبتسم لنجاح خطتتها لتفكربخبث ومكر في القادم.
***********************************
في مكتب اللواء حمدي الفيومي.
اللواء حمدي: انا جمعتكم النهارده علشان قضيه كبيره وشاغله الراي العام كله.
اسد: خير ي فندم.
حمدي: في سطو مسلح حصل علي البنك المركزي وقدروا يسرقوا منه مبلغ ضخم جدا.
احمد: كام سعادتك.
حمدي: حوالي اربعه مليار جنيه بس مش دي المشكله.
فهد: امال ايه هي المشكله سعادتك.
حمدي: المشكله ان البنك ده في مستثمرين كتير اجانب يعني دي سمعه مصر قدام العالم كله.
اسد: اطمن سعادتك أنشأ الله هنجيبهم في اقرب وقت سعادتك.
حمدي وهو يمسك بيده صوره ليقذفها امامهم هو ده.
ليتتطلعوا الي الصوره.
حمدي: تيفيد اندروا رجل المافيا المعروف انا متاكد ان هو الي وراء السطو ده بس للاسف ذكي ذكاء خارق محدش عارف يمسك عليه حاجه.
اسد: اطمن سعادتك هنجيبه في اقرب وقت انشاء آلَلَهّ.
حمدي: ده الي انا متاكد منه ي اسد علشان كده وكلتكم انتوا بالمهمه دي لاني عارف انكم قدها وقدود كمان.
اسد: تمام ي فندم انشاء الله هنكون دايما عند حسن ظن سعادتك.
حمدي: ده الي متاكد منه ي اسد علشان كده رشحتوكم انتوا للمهمه دي.
ليادوا جميعهم التحيه العسكريه ويرحلوا للخارج.
احمد: قضيه محتاجه تركيز.
فهد: فعلا ي احمد مجرم مش سهل ولا انت ايه رايك ي اسد.
اسد: اكيد هو مش سهل بس احنا برضو مش سهلين القضيه دي خلاص بقت بتاعتنا ودي الي هنقدر نثبت بيها لوزاره كلها ان فريق الصقور غير اي فرق تاني وهنتربع علي عرش القمه من القضيه دي.
فهد: عندك حق ي اسد والله هو ده الي لازم يحصل علشان نتقطع لسان اي حد بيششك في امتيازتنا ولا قدرانا.
لتتطلعوا لبعضهم البعض بنظره ماكره تعني ان القادم سيكون اقوي.
************************************
في ضواحي الصعيد: ٠
علي مائده الافطار.
عبد القادر: علي فكره عتمان طلبكم مني لولاده امنبارح وانا وفجت.
امل بضيق: وفجت كيف ي بوي من غير متجولنا ملناس لازمه ولا راي احنا اياك.
فتحيه بغضب: لمي نفسك ي قليله الربايه انتي هيكون ليكي راي بعد راي ابوكي اياك.
فرح بدموع: مترد عليها ي بوي انت سايبها تتحكم فينا كده وساكت.
عبد القادر: احنا بنجول الي في مصلحتكم ولاد عتمان امناح ومش هنلاجي زيهم واصل وانا خلاص اديت عتمان كلمه عايزين تصغروني اياك جهزو نفسكم علشان كتب كتابكم بكره بعد العشاء.
ليرحل عبد القادر لتبتسم فتحيه بمكر وخبث.
امل بغضب: مش هيوحصل سامعه ي فتحيه مش هنولك الي انتي عيزاه واصل.
فتحيه بخبث: الا انا عيزاه هيوحصل ي بت سعديه وهشوفكم وانتوا بتتربوا جدام عيني لما اشغلاكم خدامين ليا ولولاد اخوي.
فرح بغضب: اياكي تجيبي اسم امي علي لسانك الزفر ده يبت جعفر بياع الفول الله يرحم لما كنتي بدوري تبيعي فول ليل نهار علشان جوز جنيهات.
فتحيه بغضب: لمي لسانك ده يبت لقطعهولك مبجاش الا العيال كمان الي هيطعلوهم حس كلها يومين ونرتاح من خلاكم العفشه جابر يلمكم.
لترحل فتحيه.
دينا بخوف: هنعملوه ايه عاد دانا الموت عندي اهون مني اتجوز سيد الزفت ده.
فرح بقلق: بتفكري في ايه ي امل عاد شركينا معاكي ي خيتي هنعملوا ايه في المصيبه دي.
امل بشرود: هنهربوا من هناه خالص.
فرح بصدمه: انت بتجويلي ايه ي امل عاد نهربوا ده ابوكي كان جطع خبرنا.
دينا بخوف: ابوسي ايديكي ي امل فكري في حل معجول احنا كده تبقي نهايتنا الموت ي بت ابوي.
امل بغضب: هو مفيش الي الحل ده عاد ابوكم شايفين بيبيعنا بالرخيص ولا سال فينا واصل هنستني ايه عاد هنستني لما نلجيهم بيبعونا زي العجول عاد وونلاجي نفسنا خدامين ل فتحيه وولاد اخوها علي جتي ان ده يحصل واصل اسمعوا الي هجلوكم عليه وانتوا ساكتين فاهمين عاد ليوامه لها بصمت لتفكر هي في خطه الخروج من هذا السجن.
*************************************
في شقه سياده الرئد نبيل نور الدين.
كانت تجلس لمياء وهي تتطعم ابنتها الصغيره ليدخل نبيل بغضب شديد.
نبيل بغضب: انتي ليه مصره تتدمري حياتنا ليه.
لمياء باستغراب: قصدك ايه ي نبيل.
نبيل بغضب: قصدي قضيه البنت الي اسمها وفاء الي سعادتك قبلتيها وهتترافعي عنها.
لمياء: وايه المشكله مش فاهمه.
نبيل بحده: المشكله ان انتي مش عارفه الولد الي انتي بتتهميه ده يبقي ابن مين.
لمياء بفضب: قول كده بقي كل الي همك الولد طبعا لانه ابن مستشار كبير بس انا بقي هجيبله اعدام دي اقل حاجه.
نبيل بغضب: وانتي ليه مصممه ان الولد ده هو الي اغتصبها مش يمكن بتتبلي عليه.
لمياء بغضب: ي سلام لا والله وبنت غلبانه زي دي هتعرف الحيوان ده منين والي عرفته بقي انه كتير اتهموه في قضايا اغتصاب بس سعاده المستشار كان بيخرجه انا بقي مش هرتاح غير لما اجبله اعدام.
نبيل بغضب: حرام عليكي كفايا انانيه فكري فيا شويه ولا في بنتك احنا مش قد الناس دول.
لمياء بغضب:اتكلم عن نفسك بس يسياده الرائد انا قدهم واقوي منهم كمان انت الي اتقي الله شويه فكر في ان عندك بنت ممكن لقدر الله تتعرض للي حصل للبنت ساعتها كنت هتعمل ايه.
نبيل:براحتك انا كل الي يهمني هي بنتي وانا هعرف احميها كويس اما ساعتك واضح انك مش محتاجه حمايه ولا همك حاجه.
لمياء بحده: عندك حق الحامي هو الله وبعدين انا اقوي من انك تحميني انا بنت اللواء سعد الحديدي واخت المقدم اسد الحديدي يعني مش محتاجه مساعده من حد.
لترحل وتترك ذلك الغاضب الذي دائما ان الحمايه دائما بالنسبه لزوجته هو اخيها اسد وليس هو.
**********************************
يحل المساء:٠
في فيلا اسد الحديدي:٠
علي مائده العشاء.
كريمه بحده:اسد شكلك بجد تعبان جدا لوسمحت ريح نفسك شويه.
اسد بابتسامه:حاضر ي امي قوليلي لمياء عامله ايه وجودي بنتها.
كريمه بتنهيده:اختك دي دماغها ناشفه وهتجنني معاها.
اسد:ليه بس ي امي.
كريمه بغيظ:الهانم مش راضيه تحمل تاني من بعد جودي هتجنني.
اسد باستغراب:ماما جودي عندها اربع سنين ولمياء صغيره ليه الاستعجال.
كريمه بحده:انت مش فاهم ي اسد الهانم بتقولي انا مبقتش حاسه مع نبيل بلامان والجوده.
اسد بحنان:ماما ابوس ايديكي براحه عليها خودي بالك منها انا مش عارف علشان شغلي ابقي جنبها وكمان طلعتلي قضيه العن من الي قبلها.
كريمه:قضيه ايه ي اسد.
اسد:مجرم خطير قام بسطوا علي البنك المركزي سرق منه حوالي اربع مليار جنيه لعملاء اجانب كمان.
كريمه بقلق:اسمه ايه المجرم ده ي اسد.
اسد:اسمه ديفيد اندروا.
لتخحط عيناه بشده من ذلك للاسم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية السارقات والعاشقان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!