Uncategorized

رواية انتقام مايا الحلقة الثامنة 8 بقلم منى رضا

 رواية انتقام مايا الحلقة الثامنة 8 بقلم منى رضا 

رواية انتقام مايا الحلقة الثامنة 8 بقلم منى رضا 

رواية انتقام مايا الحلقة الثامنة 8 بقلم منى رضا 

قعدو يعملو ل مايه انعاش ومايه في هالم تاني 

مايا: ماما خلتي انتو هنا صح هتخدوني معاكو صح وهتعوضوني عن الحنان 

كميليا! ان اسفه اني سبتك لوحدك في جوف الاتنقام ده يمايا 

مريم: لسه قدامك العمر كلو يمايا لسه فيكي تصلحي حياتك 

مايا: لحد امته هفضل انتتقم لحد امته ان موت قبل 11سنه موت لما رموني من علي الجبل خدوني معاكو لسه هتمسك ايد امها لقت حد بينادي عليها 

حمزه: مايا مايا متمشيش يمايا تعالي انتقمي مني لكن متمشيش عوز اعرف امي كان شكلها ايه متخليش موتها يروح هدريمايا قومي  لو عوزه تردي الدين لمي اصحي ومتموتيش 

مايا: انتا عاوز مني ايه بعد ده كلو عوز ايه عوزني اقضي عمري كله تحت رحمت ابوك 

حمزه: هحميكي منهم ان افديكي بروحي بس ارجعي يمايا ارجعي متسبنيش يمايا زي ممي سبتني 

مريم: ارجعي يمايا ارجعي وعلميه يالي علمتهمولك خليه انسان صالح  وخلي بالك منه 

مايا: هتوحشوني اوي ومسكت ايد حمزه

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

قام قلب مايا نبض مره تانيه الدكتور فرح جدا لانو كان بيعالجها بقالو كتير 

حمزه:كان خايف جدا عليها 

خرج الدكتور:حمدالله علي سلامتها حاليا هيا عده مرحله الخطر بس هتفضل تحت المراقبه 

رزان:الشكر الله شكرا جدا يدكتور 

دكتور ادم: علي ايه دي بنتي حمد.الله علي سلامتها عن اذنك 

رزان:الحمد الله يارب الحمد الله انك قومتها بسلامه الحمد الله 

يوسف: كان لسه هيروح يشوفها 

رزان:استنه عندك رايح فين انتا تنسه ان في واحده اسمها مايا دخلت حياتك اساسا لان مايا بقت وصيتي ان جدتها 

يوسف:مستحيل ده يحصل علي جثتي تخدي بنتي مني

رزان!مضحكنيش مبلاش كدب بقا مكلنا عرفين انك مش بتحب مايا وده كلو عشان الفلوس 

محمد:ياله يحمزه انتا ويوسف نمشي من هنا ونبقا نيجي في وقت تاني 

حمزه:مش جاي معاك ان هفضل هنا ويريت تفصل ميراث امي عن ميراثك عشان حصه امي هخدها ان ومش عاوز حاجه منك كفايه اني هسيبك مش هعمل فيك حاجه 

محمد:انتا بتقول ايه اانتا اكيد مش واعي ليالي بتقوله 

حمزه!ايوه مكنتش واعي لما ضربت المسكينه وخليتها تعمل حادث وكانت هتموت بسببي عن اذنك 

………………………؟……………………..

مره اسبوع علي عمليه مايا وهيا لسه حالتها غير مسقره وحمزه خاد حصه امه وبيشتغل في الشركه جنب دراسته 

رزان:دخلت لقه مايا بتبص من الشباك علي العصافير والشمس منظرها جميل  احم احم اذيك يروحي دلوقتي 

مايا:كويسه يماما 

رزان:تعالي اقعدي جبتلك اكل من عندي وقربت من ودنها وقلتلها ان يالي ظبخها 

مايا:ضحكت وقالت مش هبطلي باء حركاتك دي يماما 

رزان:يارب اقدر اعوضك عن يالي كنتي فيه يمايا ان اسفه 

مايا: مسحت دموعها وقالتلها كفايه انك دلوقتي معايه يماما ومش هتسبيني صح 

رزان:لاء مش هسيبك وياله باء خفي بسرعه عشان رميو وحشتيه اوي 

مايا:هوا لسه موجود دا وحشني اوي يااه مشفتوش من كان عمره سنه 

رزان:اول مهتخرجي من هنا هوديكي هناك اشطا 

امايا:اشطا 

كان هناك شخص بيراقب كل حركه بتصدر منها ال وهوا حمزه خبط علي الباب ودخل 

حمزه:احم احم اذيك يانسه مايا عمله ايه دلوقتي 

مايا:الحمد الله شكرا علي مجيئك الي هنا مكنش فيه داعي 

حمزه:ازاي بس هوا في اغلي منك عندي 

مايا:بصتلو بعدم فهم قصدك ايه 

رزان:طب حيث كده استاذن اني باء عشان تخدو رحتكو 

حمزه:مايا ان اسف علي يالي قلتو ليله الحادث انتي عارفه شخص يجي يقلي ابوك يالي رباك هوا القاتل دي صعبه

مايا:فعلا انك تتوهم ان امك عايشه وتطلع ميته دا مش سهل 

علي كلآ الماضي ماضي مبحبش افتحو تاني 

حمزه: بفرحه وابتسامه يعني سمحتيني 

مايا:بصت له لقت ابتستمه جميله جدا  تعرف ان ابتسامتك شبه ابتسامت ولدتك الله يرحمها كنت دايمن احب اضحكها عشان تبان غمزاتها واحط صابعي فيهم تعرف في يوم مسكت القلم وقعد اعمل نغزه لحد مخليت وشي كلوه عباره عن لوحه  فجأ جات  مامتك ولقتني بتقولي بتعملي ايه يمايا  

بعمل نغزه يماما شلتني وقالتلي انتي احلي نغزه في حياتي وشلتني يومها واتزحلقت بسبب الصبون يالي كنت حطا علي الارض وضحكت بصوت عالي جدا 

حمزه:ياه يمايا ضحكتك جميله جدا يرتني اعوضك عن يالي انتي فيه 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 مرت الايام وعلاقت مايا وحمزه اتحسنت ومحمد ويوسف ااعلنو افلاسهم وانسجنو بسبب الديون يالي عليهم بس مننساش ان فيه شخص لسه اسمو سالم الكنج 

_

خرجت مايا من المستشفي مايا:يااه يماما دان كنت قاعده في سجن 

رزان:ربنا ميعدها ايام يروحي

حمزه:نزل من العربيه اتفضلي يبرنسيسه 

مايا:تؤتؤ ان يالي هسوق 

رزان:بس انتي لسه خارجه يروحي مينفعش عشان خطري بلاش 

مايا:عشان خاطرك بس 

رزان:يسلملي وشك القممر ده 

ركبو العربيه ومشيو وصلو ڤله كبيرا اوي حديقه كبيرا جدا كان عباره عن خيال 

رزان:ايه رايك في بيتك الجديد 

مايا:ده اكيد تصميم ماما صح ياتيتا 

رزان:صح يروح تيتا 

حمزه:في سخص عاوز يشوفك لسه 

مايا: شخص مين  لقت صوت وراها بتبص لقت حصنها رميو 

بيجري عليهه سعت مشفتو اتفجأت جدا دا كبير اوي 

وقف عندها وبقا يلعبها بدماغو ومايه حضنتو وقالتلو رميو انتا لسه فكرني 

الحصان: صهل صهيل جامد جدا  مايا وان كمان منستكش 

دخلو الڨيله مايا: ايه يحمزه انتا ناوي تبات معنا ول ايه 

حمزه: هوا ان مقلتلقيش ان البيت ده بتاعي زي مهو بتاعك بظبت وهفضل جنبك يقمر   وغمزلها 

مايا: ناااااااعم  

يتبع..

لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أدمنت عشق للكاتبة هدى عبدالصافي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى