Uncategorized

رواية مجنون أخته الفصل الثامن 8 بقلم مريم محمد

 رواية مجنون أخته الفصل الثامن 8 بقلم مريم محمد

رواية مجنون أخته الفصل الثامن 8 بقلم مريم محمد

رواية مجنون أخته الفصل الثامن 8 بقلم مريم محمد

نور: ممكن اسألك سؤال
احمد: امم 
نور: بتعمل كده لي؟ لي مرحتش ورا نغم وهي بتعيط 
احمد: يمكن علشان صاحبي محتاجني وانا الوحيد الي فهته؟ اه انا معاكي بحب اختي حب جنوني بس علشان دي اختي كنت اانا ابوها واخوها واختها كمان فهي غاليه عليا 
نور بدأت تشوف احمد بطريقه جديده غير الي عرفتها خالص 
نور: تعرف اول مره في حياتي احكم علي حد غلط
احمد: إتم وبارد صح 
نور: كنت كده فعلا 
احمد: طيب ودلوقتي 
اتعلق بعنيها كأنه فعلا مستني الاجابه هو مش عارف غير ان نور حاجه لطيفه بنسباله رغم انه المفروض بيكرهها بس مش عارف ماله 
نور: اعتقد انك عارف 
احمد: ولو قلتلك لا 
نور: امم ماشي هقولك دلوقتي انا شيفاك حد بيحب الي حواليه بيخاف عليهم لدرجه انه ممكن في يوم من الايام يتسمي مجنون بيهم زي ما سموك مجنون نغم وضحكت صحيح مقلتليش اي حكايه مجنون نغم دي 
احمد ضحك وبصلها: علشان كنت دايما في المدرسه امسكها في ايدي وبقعد جنبها رغم ان المفروض الولاد في حته والبنات في حته لكن بفضل ماسكها في ايدي والمدرس بيضطر يقعدنا جنب بعض فسموني مجنون نغم ومواقف كتير ياما 
نور: علي كده كتر خير مراتك دا انت حتي شغلها هتروح معاها 
احمد: عرفتي ازاي؟ 
نور ضحكت: بجد يا مجنون 
احمد: مش مجنون بس البنت الي هحبها دي هتكون حاجه كبيره اوي بنسبالي فهتعلق بيها اوي ومش بعيد يتشال لقب مجنون نغم ويتحط مجنونها 
نور: طب يلا يا مجنون نجيب الاكل إتأخرنا اوي 
احمد:يلا 
نغم كانت وصلت البيت ومع مامتها 
ينفع تدعيلي يا ماما؟
امها:اكيد يا قلبي دعيالك والله
نغم بتعيط:وامها بتهديها بس ايوه هي المفروض تكون جنب وائل دلوقتي هي مش هتسيبه وقامت ولبست هدومها ونزلت فعلا تروح المستشفى
ولما وصلت كانوا الكل متجمعين حوالين وائل ونوعا ما بيحاولوا يلطفوا الجو وينسوه 
وائل اول ما شاف نغم كان متفاجئ نوعا ما لانها طلعت من عنده بتعيط 
:عامل اي دلوقتي؟
وائل:انا كويس وانت
نغم:بخير طول ما انت بخير
عدي شهر وخلاص وائل هيخرج من المستشفى دا اخر يوم لي فيها 
نغم:تيجي نعمل حفله صغيره النهارده؟
وائل:لا 
نغم:لي؟
وائل:علشان ببساطه مينفعش 
نغم:برده لي 
وائل:هتعزمي كل صحابنا صح؟وهكون عاجز قدامهم صح
نغم:حبيبي انا حابه نعمل حفله عاشان خاطري!
وائل بيفكر بس دا احساس صعب برده بس هو عاوز يفرحها كفايه بس انها اتحملت تقلباته المزاجيه:الي تشوفيه 
نغم:علي فكره بحبك اوي 
وائل:وانا كمان 
نغم بالفعل كانت محضره للحفله قبل ما تقول لوائل ودا ضايقه جدا لي هي عملت كده دي بس كانت مقرره بس رضت ضميرها وخلاص 
احمد.اخدهم روحهم ونغم فضلت في بيت وائل تكمل تحضير للحفله 
اما اهل وائل فإستقبلوه كلهم بفرحه علشان ابنهم لاول مره يدخل البيت من شهر
رقيه:اهلا بنور بيتي حبيب قلبي حمد الله علي السلامه 
وائل:الله يسلمك يا ماما 
رقيه:عامله اي يا نغم يا حبيبتي
نغم:الحمدلله بخير يا طنط 
رقيه راحت جنب ودانها:جهزتلك كل حاجه للحفله
نغم:تسلمي يا طنط والله
جهزوا للحفله وبدأو صحابهم يجوا
نغم مندمجه جدا في الحفله ودا نوعا ما ضايق وائل لانها مش مهتمه بيه 
حمدالله علي سلامتك يا وائل والله زعلت جدا
وائل:الله يسلمك يا سما قضاء الله وقدره الحمدلله
سما:فعلا والله طب واخبارك انت ونغم عارفه تهتم بيك 
السؤال حرفيا وائل حسه تريقه عليه لانها شايفه نغم مجتش ناحيته
 من ساعت ما بدأت الحفله 
نور انسحبت بهدوء للبلكونه 
احمد شافها وراح وراها 
:مش بتحبي الدوشه زي صح؟
نور:تقريبا مخنوقه شويه
احمد:لي؟
نور:حاسه علاقه نغم ووائل متوتره اوي 
احمد:وانا ملاحظ برده بس قلت متدخلش يعني لو في يوم من الايام اتخانقت انا ومراتي مش هحب ان نغم تدخل 
نور:دا لو مراتك مفضحكتش يعني وقالت لامها واختها ومعرفش مين 
احمد:متخفيش معندهاش اخوات بناتت 
هنا نور قلبها وجعها مش عارفه السبب بس هي برده معندهاش اخوات بنات ايوا بس هو هييجي يقولها لي اكيد بيعتبرها زي اخته 
احمد كان نفسه تفهم تلميحه صح وهو مش عارف لمح لي كده اصلا 
نور:هو فيه واحده؟
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى