روايات

رواية المبروكة الفصل الخامس 5 بقلم رشا منصور

رواية المبروكة الفصل الخامس 5 بقلم رشا منصور

رواية المبروكة البارت الخامس

رواية المبروكة الجزء الخامس

المبروكة
المبروكة

رواية المبروكة الحلقة الخامسة

مرات عمي… .
كنت بتقول ايه ل نهي يا سعيد شيفاك واقف منسجم معاها ده أيام ما كانت عايشه معنا هنا عمري ما شوفتك وقفت معاها كدا
سعيد….. وفيها ايه لما اكلمها مش بنت عمي
مرات عمي…..
فيها أنى عاوزة اجوزك وافرح بك ومدام مش عاوز سمر اهو نهي موجودة ومتعلمه وخريجه جامعه ومش محتاجين نسأل عليها ولا أنت حاطط عينك على واحدة من الشغل بص يابني أنا رأيي بنت عمك أولى بك
نهي…..
كنت عارفه كل اللى بيتقال كأنى واقفه معاهم وفرحانه أوى وخايفه الفرحه تبان في عنيا وطبعاً مش محتاجين تسألوا عرفت إزاى البركه في القرين 🧟🧟

‏خرجت ومعايا الاطباق بعد ما سعيد قال ل مرات عمي لو انتى شايفه كدا يا امى خلاص أنا هكلم ابويا انهاردة بس بعد ما نخلص فطار واشوف رأيه ايه
وعليت صوتى وأنا خارجه وقولت الفطار العسل للناس العسل بألف هنا يلا يا عمي احسن والله ازعل منك ومجيش عندكم تاني
عمي….
أنا جيت يا لمضه وببص لقيت مراتي بتضحك ايه ده اخيرا ده أنتى قلباها نكد بقالك كام يوم ولا علشان نهي هنا لو ع كدا بقي بنت يا نهي مافيش خروج من البيت تاني ههههه وفضلنا نضحك ونهرج
نهي…..
خلصت ترويق البيت عند عمي وجهزت الغداء كمان وقولت ل مرات عمي معلشي هدخل الاوضة عندك اغير هدومى علشان اروح عندى درس عاوزة الحقوا وطبعاً وافقت وقفلت الباب عليا وكنت مجهزة عمل محبه المره دي وقلبت المرتبه ورشيتها كلها وعدلتها وظبطت الملايه من تاني وغيرت ملابسي وظبط حالي وخرجت وسلمت عليهم وجايه امشي سعيد بصلي وبص ع موبيله فهمت
أنه عاوزنى اتصل عليه أول ما اوصل البيت

ومشيت وأنا الفرحه مش سيعاني ياااااه أخيرا سعيد هيبقي ملكي ووصلت البيت وطبعاً اتصلت على سعيد
وبعد كدا أخدت العيال اللي جابتهم ليا خالتي أم سيد ودفعتهم فلوس رمزيه منها مساعده لهم ولاهلهم زى ما أنا مفهمه خالتي أم سيد
ومنها يبقي قدام الناس كلها أن أنا بدي دروس ويبقي محدش يقدر يقولى من أين لكي هذا
وحتى لو رجعت في يوم متأخر الناس هتقول رجعه من الدروس كدا أنا ظبطت نفسي قصاد الناس وقصاد الحكو’مه وقصاد سعيد
وتانى يوم اتصلت على عمي وقولت له أنا عاوزة اكلم مرات عمي اسألها ع حاجه ولما كلمتني حصل الآتي
مرات عمي….
ايوة يا نهي يابت تبقي خدى رقمي المرة الجاية
نهي….
حاضر بقولك يا مرات عمي في واحدة ست بتبيع ملايات كنت عاوزة اجيب ليا بس أنا مبفهمش فيهم وفي بنات زمايلي قالولى اطلعي ع اسواق الجمله هاتي منهم أحسن واوفر انتى ايه رايك

مرات عمي….
سوق الجملة احسن وبيبقي في محلات كتير وتختاري اللى يعجبك
نهي… معلشي يعني ممكن تكونى معايا انتى عارفه أنا ماليش حد غيرك لو مفيهاش تعب عليكي
مرات عمي….
يابت أنا أمك تعب ايه اللى بتقولى عليه شوفي أنتى عاوزة تروحي امتى وأنا معاكي في أى وقت
نهي….
ربنا يخليكي ليا يارب خلاص أن شاء الله الاسبوع الجاى بعد ما اوضبلك البيت نروح سوي
مرات عمي….
ولا توضبي ولا تعملي أى حاجة أنتى تعالى هنفطر كلنا ونروح وناخد معانا سعيد اهو يشيل معانا يلا ظبطي حالك أنتى اهم حاجه سلام يا بنتي وقفلت
عمي….
ايه الحنيه دى كلها ربنا يهديكي يارب أنتى بتراضي بنت يتيمه وملهاش حد غيرنا
مرات عمي….
بيني وبينك أنا فكرت كويس ولقيت أن نهي خريجه جامعه أحسن من سمر و لقيتك أنت كمان مش طايق سمر ولا أختى وكمان الواد سعيد ميال لها وعاوز يتجوزها ومكسوف يكلمك قولت ايه
عمي….
ده يوم المني أنا كنت عوزها ل سعيد من زمان بس كنت ساكت لما لقيتك مصممه ع بنت اختك الفاشله دى وكنت خايف اعترض احسن يكون سعيد بيحبها لكن مدام الواد بيحب نهي ع خيرة الله بس قولى له يفتح معاها هى الكلام أحسن تتحرج منى
واهو بالمره ياخدوا ع بعض شويه ولا انتى شايفه ايه
مرات عمي….
هى دى تفوتنى ما أنا علشان كده قولت لها هجيب سعيد يشيل معانا قولت اهو يتكلموا سوى بعيد عن البيت
وأنت هتيجي معانا علشان نمشي أنا وأنت سوي ونسيب البنت مع الواد سوي
عمي…. طول عمرك ناصحه 😂😂😂
نهي….
كل الحوار اللى بيدور بين عمي ومرات عمي عرفته وكنت فرحانه بنفسي أوى كدا الخطه ماشيه زى ما أنا عاوزة بالظبط وسيبت الأحداث تمشي زى ما مرات عمي مخططه بالظبط وخرجنا كلنا وكنت بتعمد مكلمش مع سعيد ويكون كلامي مع مرات عمي علشان تحاول هى تخلي سعيد يكلمنى ونكون مع بعض وبعد ما اشترينا حاجات كتير وروحنا مرات عمي خدتنى ع جنب
وقالت ليا هو انتى زعلانه من سعيد قولت لها لأ خالص ليه بتقولى كدا قالتلي
طول ما إحنا بره وتكونى معاه الاقيكي سيباه وماشيه معايا أنا وعمك هو قال حاجه تضايقك عرفيني أنا زى أمك يا حبيبتي
قولت لها خالص بالعكس سعيد دمه خفيف ومحترم جدا بس أنا عارفه أنه اكيد مالوش في المفروشات علشان كده كنت بسيبه واجيلك اخد رأيك
مرات عمي….
ريحتي قلبي أصل بصراحه كدا مخابيش عليكي وانتوا الاتنين ماشين مع بعض كنتوا لايقين ع بعض أوى وفجأة كدا تخيلتكوا مع بعض في الكوشه علشان كده قولت لما اسألك وأعرف رأيك ايه لو سعيد عجبك أنا هجوزهولك
نهى….
اتجوز سعيد بس مش يمكن هو بيحب واحده تانيه
مرات عمي….
أنا بسألك أنتى رأيك ايه جوبيني
نهي….
رأيي ايه هو ده كلام يا مرات عمي هو في أحسن من سعيد ده كفايه أخلاقه وكمان هو أنا أطول تبقي أنتى حماتي بس بصراحه أخاف يكون هو مش عاوزنى
مرات عمي…..
لا متخافيش أنا سألت سعيد الأسبوع اللى فات وقالي أنه موافق وعمك كمان موافق وكلهم كانوا منتظرين رأيك
نهي….. عملت نفسي مكسوف وسكت
مرات عمي……
لووووولوووولى 😘😘😘 ألف مبروك يا مرات ابني
نهي…..
لقيت عمي وسعيد دخلوا علينا وبيقولوا ما تفرحونا معاكوا ردت مرات عمي وقالت إن شاء الله هنعمل خطوبه سعيد ونهى الاسبوع الجاى ايه رايك يا أبو سعيد
عمي…..
ده يوم المني أفرح بولادى الاتنين ع خيرة الله من بكره ننزل نجيب الشبكه وانتى يا أم سعيد تروحى مع نهي وتجيبوا أحلي فستان ل عروستنا
سعيد…. تسمحلي يا بابا أنا اللى هجيب مع نهي الفستان
عمي….
ومالوا يابني خلي بالك منها واوعي تزعلها
نهي…..
كنت مبسوطه أوى وبالذات لما مرات عمي اتصلت ب أختها قدامى وقالت لها إحنا اخوات ومينفعشي نزعل من بعض وأنا بكلمك علشان اعزمك ع خطوبه ابني الاسبوع الجاى ع بنت زى القمر خريجه جامعه ومؤدبه وبنت أصول والله يا أختى أنتى أول واحدة اعزمها لازم تيجي ما سعيد زى ابنك بردو وقفلت
كنت عارفه أنها قاصدة تكيدها ضحكت وقولت لها ضر’به معلم هههههههههههه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المبروكة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!