Uncategorized

رواية اتجار بالبشر الحلقة الثامنة 8 بقلم آية عامر

 رواية اتجار بالبشر الحلقة الثامنة 8 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الثامنة 8 بقلم آية عامر

رواية اتجار بالبشر الحلقة الثامنة 8 بقلم آية عامر

خلود بإنهياار وصريخ: علشاااان محدش غصبني علي حد اخووه انا اللي فضلت ألف حواليه علشاان يحبني..انا اللي خططت علشاان اوقعه…علشاان فلوسه…

يونس بصدمه: انتي اللي خططتي توقعيه.. علشان فلوسه.. مستحيل.. انتي بتكدبي ي خلود صح! 

خلود ببكاء:  لا مبكدبش هي دي الحقيقه.. 

يونس بغضب:  علشاان كده ابوكي مش طايقك ولا طايق يكلمك؟؟

خلود: انت كلمت بابا أمتي..

يونس بغضب: انطقي ي خلود..هو ده السبب 

خلود بغضب: بقولك كلمت بابا أمتي؟؟ رد علياااا

يونس بغضب: متعليييييييييييش صوتك عليااااا..وردي علي سؤالي الأول..

خلود بصريخ: أيوا..علشان كده أبويا مش طايقني..

فلاش بااك..

أبوها: انا مش مصدقك بجد..بنتي انا دماغها كده وبتفكر كده..

خلود: فيها اي لما اامن مستقبلي 

أبوهاا: هي اي واحده عايزه تأمن مستقبلهاا تروح تتجوز واحد أكبر من ابوها..انا مش موافق..

خلود: وانا بقولك ي بابا مش باخد رأيك..

أبوهاا بغضب: هتعصي أمري 

خلود: الأهم اني هخرج من الفقر ده..

أبوها: طب م انتي كان متقدملك زميلك اللي كان معااكي..مهو الواد مستقبله حلو وتقديراته حلوه ممكن يتعين معيد..

خلود: وأنا مش هستني الممكن بتااعه..أنا خدت قراري..

أبوها بغضب: يبقي انتي مش بنتي ولا أعرفك..ولو عملتي كده انا متبري منك ليوم الدين..

باااااااك.

يونس بصدمه: يخربيت جبروتك ي شيخه..انتي عملتي كل ده!!

خلود ببكاء: ايواا..عملت كل ده بس ندمت..انا ندمااانه..أنا كنت شخص بشع بشكل لا يوصف..رفضت أكبر حب كان ممكن يتقدملي وأهنت شخص وجرحته..انا مشتغلتش بشهادتي لأنها مكانتش بمجهودي..كنت ضاحكه علي واحد ومفهماه اني بحبه علشان خاطر يديني الإجابات..

يونس: انا بجد مقروف منك..

خلو ببكاء: بس والله انا اتغيرت..انا بقيت لوحدي لا ام ولا اب ولا اي حد في الدنياا..عايشه لوحدي في بيت كبير واللي كنت مفكره اني لما هورثه هعيش اسعد أيامي في العز ده كله..

يونس بغضب: ليكي علاقه بموت جوزك

خلود بحزن: ليك حق تقول كده بعد كل اللي سمعته..بس والله ابداا مفكرتش اني أاذيه ولا فكرت اني اموته ابداا..

يونس: متفكريش ان الكلام ده هيشفعلك..

خلود: انا عارفه اني غلطت..بس انا والله اتغيرت وندمت علي كل ده..انا بموت في اليوم ألف مره..وانا بتمني ابويا يرجعني لحضنه تاني..وانا بعاقب نفسي وحبي ليك ورفضت حبك علشان اتعاقب علي أذيتي للشخص اللي حبني بجد..بس الحقيقه هي اني بحبك..

يونس بحزن: مش هيغير حاجه ي خلود..اطلعي بره..مش عايز اشوفك تاني..

خلود: يونس سامحني علشان خاطري..انا مش هقدر اعيش مع ان انت وبابا مش مسامحني..وكمان الشخص اللي حبني..

يونس: خالد صح؟؟؟

خلود: ايوا..

يونس: مش هقدر أسامحك علي اذيتك ليا ولا لصاحبي…ولا هقدر انساا ان اللي انا حبيتها تطلع كده..امشي من هنااا ي خلود..

خرجت خلود من مكتبه وهي تبكي كم ندمت علي كل تلك الافعاال..كم ندمت حقاا..هي فقط اريد انا يحتضنهاا احداا وتبكي بين احضانه..اما يونس فجلس في مكتبه بصدمه مما سمع وعرف عن حبيبته..استدعي احد العساكر..

يونس: خليك وراها ولو حصلها اي حاجه كلمني..

كان قلقاا من محاولتها للانتحاار..ف اتصل بالخاادمه..

يونس: عنيكي عليهاا لتعمل في نفسهاا حاجه..

الخادمه: ماشي ي بيه..

حمل مفاتيح سيارته فلم يطق الجلوس في المكتب اكتر من ذلك ولكن..اوقفه دلوف شخصين للمكتب..

يونس: انتو..

احمد: احنا جاايين لحضرتك علشان قضيه البنات المخطوفه…

داليدا: احنا عارفين مين المسئول عن كل ده..

يونس: عرفتوه..مين؟

داليدا: جوزي..يونس باشا احنا لازم نسرع لأن النهارده البنات دي هتروح لملاهي ليليه واماكن تانيه..احنا لو ملحقناهمش النهارده يبقي خلاص..

يونس: متقلقيش ي مدام انا هتصرف..قوليلي كل المعلومات عن جوزك لو سمحتي..

اخبرته داليدا بالكثير واستمع لها يونس بإنتباااه..

يونس: حضرتك دلوقتي هترجعي بيتك..وتقوليلنا هيخرج امتي وتراقبي كلامه يمكن نعرف هيروح فين ونعرف مكان البنات..

احمد: م انا اكيد مش هرجعهااا للمجرم ده تاني..

يونس: دي مراته وهي قالت انه كان بيعاملها كويس..هي تاخد حذرهاا بس وهتبقي كويسه وبعدين احنا معااها..عساكري هنا هيحموهاا اكيد مش هنسيبها لوحدها..وانا كمان معاهم 

أحمد بضيق: طيب..بس انا هكون معاكم

يونس: توكلنا علي الله..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دلف خالد وبعده مريم الي بيته…

خالد: انا هجيب كام ملف كده واروح الشركه..

مريم بصدمه: بص قدامك كده!

خالد: اي ده مين اللي مزين البيت كده..

صفا: انا 

خالد: لي ي ماما..وبعدين انتي محتاجه راحه لي نزلتي من اوضتك..

صفا: مهو انت ابني الوحيد وانا لازم افرحلك..قولت مش مشكله نعمل فرح من الأول تااني..

مريم بصدمه: ااي!!!

خالد بتوتر: اي ي مريم فيها اي هنعمل احتفال بسيط مش أكتر..

صفا: ايوه ي حبيبتي اتصدمتي لي كده..

مريم بتوتر: لا لا ي طنط ده انا فرحت..متصدمتش ولا

 حاجه..

صفا: طب اطلعوا البسوا الهدوم اللي حطيتها في اوضتكم علشان المأذون علي وصول..

مريم وخالد: ااااااي!!

صفا: لا ده في حاجه بقي..

خالد بتوتر: لا هيكون في اي بس ي ماما..بس احنا اصلا متجوزين لي بقي مأذون مش فاهم..

صفا: م انا لسه قايله ي حبيبي عاوزه افرحلك..متتعبنيش معاك بقي..وانتي ي مريم يلا اطلعي اجهزي..والدتك هي كمان علي وصول..

مريم بإرتباك: حاضر..

دلفت مريم الي الغرفه ومن بعدهاا خالد الذي اردف..

خالد: هنعمل اي دلوقتي 

مريم: مش عارفه..مش عارفه هنعمل اي في المصيبه دي!!

خالد: انا مصيبه..

مريم: لا انا اللي كل شويه اقع في مشكله شكل والدنيا عماله تخبط فياا..

خالد بغضب: لا ده انا نيله اوي بقي..

مريم ببكاء: انت لي مش فاهم..ده جواز بجد مش اللعبه اللي كنا عاملينهااا.. 

خالد: مريم هو انا وحش أوي كده؟؟

مريم: لا مش كده..والله انا مشكلتي مش كده..انا بس 

خالد: انتي اي..في حد في حياتك؟؟ 

مريم: لا..بس انا كنت متخيله ان خلاص كده هرجع لحياتي الطبيعيه بقي..

خالد: متقلقيش ي مريم احنا ممكن نتجوز فتره وبعدين نتطلق..ولا اقولك انا هنزل اقول لماما كل حاجه..

مريم: لا لا..متقولهاش هي تعبانه..انت بس حاول متخليهاش تجيب المأذون…

خالد: حاضر ي مريم بس اهدي..

خرج من الغرفه ليتفااجئ بوالدته و والده مريم ليدلفوا للغرفه..

صفا: اي ده انتوا لسه مجهزتوش لي 

مريم: هنجهز اهوه ي طنط..

صفا: قوليلي ي ماما ي حبيبتي..يلا مستنياكو تحت..

ماجده بهمس بعد خروج صفاا..

ماجده: هتعملوا اي..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دلفت خلود الي بيتهااا وهي تبكي بشده…

الشغاله: حضرتك كويسه..

خلود: ايوا كويسه  سبيني لوحدي شويه..

رن جرس الباب..فذهبت الخادمه لفتحه..

سامح: مين القمر!!!

الخادمه: افندم!!

سامح: احم..خلود هناا؟

الخادمه: ايوا..اقولها مين؟؟

سامح: هو تحقيق ولا اي..وسعي كده..

الخادمه: ي استااذ مينفعش كده..

سامح: ي شيخه وسعي..

خلود: اي في اي م تتكلم عدل 

سامح: اي تا اي تاا..الف سلامه ي روح قلبي..مال ايديكي.

خلود بقرف: ملكش دعوه..

سامح: ليه كده بس ي عروسه..

خلود: ده بعدك..انا لا يمكن اقبل بواحد مقرف زيك..بيخطف في بنات الناااس..

سامح: اي..اي التخريف ده؟

خلود: خلاص ي حبيبي البوليس عرف كل حاجه..وهيقبضوا عليكوا..

سامح: محدش هيلمس مني شعره..وبردو مش هسيبك…يلا تعالي معاايا..

خلود: سيب ايدي ي حيواان انت..

سامح خرج من جيبه بخاخ في مخدر ورشه في وشهاا..كل ده والخداامه بتراقب واستخبت جوه..

حملها خالد الي سيارته وانطلق بعيداا..

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

احمد: متقلقيش ي داليدا انا مش همشي من هنا الا وانتي معايا..

يونس: ادخلي وحاولي متبينيش اي توتر…

داليدا: حاضر..

دلفت داليدا الي بيتهاا في خوف..حاولت ان تتمالك نفسها..

حسن: كنتي فين..

داليدا بتوتر: ده..ده..ليان الاتوبيس بتاع المدرسه فاتها وكنت بوصلهاا..

حسن بضيق: طيب..بس انتي عماله تتأخري وتخرجي كتير من غير اذني..وسيباني من غير فطار

داليدا: معلشي غصبن عني..مخليتش لي حد من الخدم يعملك اكل..

حسن قرب منها وضمها: انتي عارفه اني مباكلش غير من ايديكي..

داليداا كانت مقروفه منه وفي نفس الوقت خايفه..

داليدا: حاضر..هعملك اكل..

حسن: هرد علي التليفون ده واجي علشان اساعدك…

دلفت داليدا للمطبخ…تحضر له الطعاام بتوتر..ليدلف حسن بعدها بفتره..

حسن: قولتيلي بقي كنتي فين؟

داليدا بتوتر: م قولتلك كنت بوصل ليان

اقترب منها حسن امسكهااا من شعرهاا بقوه وغضب..لتصرخ داليدا..

حسن: بتبلغي عني ي داليدا…

داليدا ببكاء: سيبني ي حسن..ابعد عني..

حسن: ده انا هموتك ي داليدا..بتبلغي عني انا..

داليدا: اومال كنت عايزني اعمل اي لما اعرف ان جوزي بيتاجر في بنات النااس..

حسن: تنكتمي وتسكتي..ي تري بقي حبيب القلب بتتقابلو من زماان ولا وجوده معاكي صدفه..

داليدا: انت بتقول اي انت اتجننت..

حسن: انا مجنون بيكي من زماان..ده انا عملت بلاوي سوده عشان تطلقي من احمد..قتلت اختك الصغيره..ولبستها فيه..بس هو طلع منهااا…ايوه بشتغل شغل شمال..هي يعني جت عليا..لو مفكره اني هسيبك تبقي غلطاانه..

داليدا: انا بجد مصدومه فيك..

حسن: بس انتي طلعتي رخيصه وبتقابليه من وراياا..كله علي دمااغك والله لأندمك..

صفعهااا حسن بقوه لتسقط علي الأرض..اقترب ليقيدهااا..ولكن سحبه احد بشده ولكمه في وجهه بقوه..

احمد: بتمد ايدك الوسخه عليهااا..ده انا هقتلك..هتموت علي ايدياا..

يونس: بس سيبه ي أحمد..واحنا هنعلمه الأدب…

فجأه سحب حسن مسدس يونس وصوبه ناحيه احمد..

حسن: انا غلطان اني مخلصتش عليك قبل كده…بس ازااي لازم اصلح غلطتي…

وانطلقت طلقه من مسدسه….

ــــــــــــ

فتحت خلود عينيها بوهن.. نظرت حولهاا لتجد عدد كبير من الفتياات.. علي وجههم اثار للضرب والتعذيب.. 

خلود بصدمه:  البنااات.. انتو عارفين المكان اللي احنا فيه ده فين.. 

كانت الفتيات تبكي ونظر لها بعضهم ولم يتكلم.. 

خلود بصريخ:  ردو عليااا.. 

احدي الفتياات:  انسي.. حاولنا كتير نخرج بس النتيجه زي م انتي شيفاها علي وشنا كده.. 

احداهم ببكاء: احنا خلاص بقينا عاملين زي السلعه اللي هتتباع ومعاد بيعها النهارده بليل.. 

خلود بقوه: لا.. مش عايزاكم تعيطوا.. احنا كتير وأكيد هنعرف نخرج من هنااا.. وخليكم فاكرين ان الموت أهون ان حد يلمسناا في الحراام.. 

ووو

الاتجار بالبشر هو بيع وشراء الأفراد لأغراض ترتبط بالعمالة القسرية، والاستعباد الجنسي، والاستغلال الجنسي لأهداف تجارية عن طريق المهربين وغيرهم من المنتفعين. وقد يندرج تحت بند الاتجار بالبشر توفير النساء وتزويجهن بشكل قسري، انتزاع الأعضاء والأنسجة الحمل بالإنابة ونقل البويضات. ويمكن أن يتم الاتجار بالبشر في نطاق بلد معيّن أو يمتد ليشمل أكثر من دولة (جريمة عابرة للحدود الوطنية). ويعد الاتجار بالبشر جريمة موجهة ضد الفرد حيث يتم خلالها انتهاك حقوق الضحية المرتبطة بحرية الانتقال، حيث يتم نقله بشكل قسري، ناهيك عن الاستغلال الذي يتعرض له الفرد لأغراض تجارية فيمكن القول أن الاتجار بالبشر ما هو إلا عملية بيع وشراء للأفراد خاصة النساء والأطفال، ولا يجب أن تتضمن هذه العملية نقل للأفراد من مكان إلى آخر… 

يتبع..
لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ابن عمي للكاتبة نور عصام.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى