Uncategorized

رواية زينة حياتي الفصل الثامن 8 والأخير بقلم عليا الحموي

 رواية زينة حياتي الفصل الثامن 8 بقلم عليا الحموي

رواية زينة حياتي الفصل الثامن 8 بقلم عليا الحموي

رواية زينة حياتي الفصل الثامن 8 والأخير بقلم عليا الحموي

ام مازن: قولتي ايه يا بنتي   فرحي قلب المسكين ده (وهيه تشير ل مازن)
زينه بسعاده: موافقه يا ماما موافقه
مازن بسعاده قرب منهم وحضنهم الاثنتين بس أمه سحبت زينه بعيد عنه وقالت : ولد …ممنوع اللمس الا يوم الفرح 
مازن وزينه ههههههههههه 
تم كتب كتاب زينه ومازن بحضور صديقاتها وام مازن فقط 
ام مازن: الفرح الخميس الجاي يعني معاكم اسبوع أجهزة كل حاجه 
وانت يا مازن تغير اوضه النوم وتغير وتدهن الأوضه  لون حلو  وتجهيزها لاستقبال عروستك
مازن بسعاده : من عينيا يا حبيبتي 
اشارت ام مازن  لزينه بأن تقرب منه: دول يا حبيبتي جزء من مهرك  اخرجي مع صحباتك وروحي اشتري اللي انتي عايزاه  وبكرة تكملي الباقي  
زينه بخجل: جزء …دول كثير اوي يا ماما 
ام مازن: لا يا حبيتي ده مهرك وانتي تستحقي أكثر اما الباقي هحطهم بالبنك بأسمك  وعليهم نقوط مني  ينفعوكي وقت عوزه
مازن: يلا يا ماما نروح نتقي الشبكه بعدين يروحو يشترون حاجتهم
خرج مازن وأمه وزينه وصديقاتها امل وعبير لعند الصائغ 
نفت ام مازن قطع حلوه وغاليه لزينه  ومازن اختارتها خاتم الماس  ولبسهولها وباس ايديها وقال : مبروك علي انتي يا حبيبتي 
كانت زينه في قمت سعادتها 
جهزت زينا نفسها واشترت كل شي نفسه فيه 
قبل الفرح بيوم  كانت زينه واقفه في اوضتها تتفرج على فستان فرحها بسعاده 
سمعت صوت دق خفيف عل بابها  وفتحت الباب كان مازن
دخل بسرعه وقفل الباب وراه وسند على الباب 
زينه بضحكه: ماما لو  شافتك هنا  هتزعل منك …هيه نبهت عليلا مستقبلكش بأوضتي خالص قبل الفرح
مازن وهو يقرب منها: وانتي هتقوليلها
زينه .:هه , ايه ..انت ليه يتقرب كده  ….أنا هصوت والم عليك أمه لا إله إلا الله. أنا بقلك اهو
مازن بحب : اهون عليكي 
زينه بخجل: مازن لو سمحت متقربش كده 
مازن فضل يقرب لحد ما وصلها لحيط الاوضه سند ايديها على الحيطه وحاوطها بأيديهم 
مازن بحب وتوهان لزينه:  أنا ببححببكك  ومش قادر اتحمل لبكرى حتى تكوني بحضني 
زينه تاهت بعيونه وبكلامهوابتسمت ليه وقالت:  وانا بحبك اوي يا مازن انت حلم واتحقق الحمد الله 
مازن قرب من زينه اوي  ولمس خد زينه بشفايفه. …وزينه مستسلمه له 
باس خدها بوسه رقيقه : بحبك  ولف لخدها التاني ولايه وقال: بحبك 
وقرب من شفايفها وباسهم بوسه رقيقه   
زينه  حست أن جسمها دااب  وبادلته البوسه 
ام مازن فتحت الباب بقوه: ما شاء الله …ما شاء الله 
زقت زينه مازن بقوه  وخبت وشها بخجل من ام مازن
ما زن: احم احم ايه يا ماما  ؟
ام مازن: كده يا زينه .. أنا مش قلت الواد ده ميدخلش هنا ابدا
مازن:: أنا قلتلها يا ماما ..بلاش يا زينه. ماما تزعل 
قالت  متخفش ماما نائمه …بتتحرش بيا ياماما. زينه بتتحرش ببنك
زينه بصدمه: ايه. انت اتجننت .. والله يا ماما. هو.  هو اللي جه لوحده  وقلتله بلاش  ماما تزعل  .. وباسني والله العظيم هو باسني وتحرش بيا 
ام مازن : هههه كده بتعترفي من اول قلم؟
زينه بخجل: حقك عليا يا ماما .
مازن باس خد مامته وقال: فيها ايه يا ماما. ..عادي بنعمل بروفا لبكرى  
زينه:  اهو اهو سمعتي بودانك  ..بس وغلاوتك عندي لا بكرى ولا بعده يحصل حاجه. عقابا ليك يا محترم  يلي البنات بتتحرش بيك ..
مازن : وغلاوتك انتي عندي ..لولا ماما واقفه كانت الدخله بقت النهارده مش بكرى.وغمز لها
.صوت كف خماسي نزل على قفاه من أمه 
لف ليها مازن وهوه بيمسح قفاه بأيده وبيتوجع
ام مازن: يا قليل الادب  ..أنا معرفتش اربي صحيح 
اطلع ع اوضتك حالا  وإلا اقسم بالله  اعكنن عليك  ليله فرحك ونام وسطيو ????
مازن وهوه خار من الأوضه: ماشي ماشي. اتفقتو عليا ؟
وطلع وقبل ما يقفل الباب عليهم  غمز لأمه وقال : حتى لو نمتي عندنا بنفس الاوضه ..هدخل عليها ياماما. وقفل الباب بسرعه وهرب عل اوضه
ام مازن:ههههه والله معرفتش اربي …بقى ده كلام يطلع من مازن المحترم …شكل الحب ليغير فعلا
زينه بسعاده: الحب ليغير فعلا يا ماما ….بس مازن اتغير للاوحش   بقا قليل الادب  وجريئ جدا
اما مازن : خلاص يا حبيتي إذا مش عاجبك.  بلاش منه الجواز 
زينه تجري ناحيه ام مازن وتكضنها وتضحك : هههه عاجبني والله عاجب
ني 
ام مازن تحتضنها : يا حبيتي ربنا يسعدكم ….يلا روحي ارتاحي بكرى يومنا طويييلللل.
زينه : حاضر يا ماما تصبحي على خير
ام مازن: وانتي من أهله 
تاني يوم( يوم الفرح)
زينه كانت في أوضاعا وعندها  صديقاتها  عبير وامل 
والميكب ارتسيت   والكوافيره 
زينه قدام المرايه: لو سمحي انا عايزه مكياج ناعم  مش افر
الميكب ارتسيت : متخافيش ..وسبي نفسك انتي جميله جدا ومش محتاجه شغل كتير
زينه بيسمع : شكرا 
الكوافيره: وبما انك هتلبسي طرحه  هسرح شعرك واعملك  تسريحه ناعمه تحت الطرحه   ..يعني لما تشلحي الطرحه بأوضتكم. هيبقى شكله حلو 
زينه بسعاده: ابوه بالزبط أنا عايزه كده …حركه ناعمه بالشعر وبس 
وبصت لصديقتها بسعاده: عقبالكم يا بنات.   أنا مبسوطه انكم معايا 
عبير: حبيبتي انتي اختي مش بس صاحبتي لازم تبقى معاكي في يوم زي ده
امل: يعني لو مجيناش في يوم زي ده  تيجي امتا  .هاه ..هاه؟
زينه بسعاده: لما اخلص الشعر والميكاب  الدور هيبقى عليكم  …وبصت  والميكب ارتسيت : صديقاتي  هيعملو ميكب كمان ؟ 
ولا يهمك اخلص معاكي واجهتهم على طول 
زينه: شكرا
بعد مده
دق دق دق 
زينه بعد ما خلصت الميكب والشعر هيه والبنات وجهزت نفسها : ادخل 
ام مازن دخلت  وقلت بسعاده: ما شاء الله ما شاء الله
ثلاث قمرات  واقفين  
 بس عروسه ابني احلى وحده وحضن زينه بسعاده.  الف الف مبروك يا حبيتي 
زينه: ربنا يبارك فيكي يا ماما 
ام مازن : يلا بنات انزلو تحت وانا هنزل مع زينه بعدكم على طول 
امل وعبير  نزلو تحت وبعد شويه جا مازن وكان لابس تكسيدو اسود بقميص ابيض  وجزمه سودا وهاجه شيك وقمر كده 
نزلت ام مازن وهيه بتساعد زينه بفستان فرحها ووصلوا الدرج ونزلو شوي شوي
مازن واقف مبهور وسعيد بجمال زينه  وحاسس كأن كل خطوه بتنزلها زينه بتهز جسمه كله 
وصلت زينه وأمه قدام مازن
ام مازن: يلا يا حبيبي خد عروستك بعربيتك للفندق بلا نتأخر
مازن بعد ما شال عيونه بصعوبه عن زينه باس راس مامته وأيدها  : ربنا ميحرمنيش منك يا ست الكل
ام مازن: ربنا يسعدكم ويهنيكم  ويرزقكم بالخلف الصالح
مازن وزينه : اااامين 
مسك مازن ايد زينه وشد عليها بحب  وباس جبينها 
مازن: زي القمر يا حبيبتي
زين بخجل: تسلملي 
..
وصل الجميع لقاعه الافراح  وقعد مازن وزينه مكانهم 
مازن يهمس بأدن زينه :حبيبتي  احنا هنطلع من الفندق على المطار على طول
زينه بصدمه: مطار؟
مازن: هديتي ليكي  شهر عسل بباريس
زينه بسعاده: بارييييسسس  بجد؟ أنا مش مصدقه 
مازن: صدقي يا حبيبتي  انا لو اطول الف بيكي العالم كله مش هقصر
زينه: اي مكان معاك بيكون احلى مكان حتى لو فضلنا بالبيت
مازن: بحبك
زينه:بحبك
وعاشو بتبات ونبات وجابو  سيف وأسر
النهايه

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى