Uncategorized

رواية انفصام الفصل الثامن 8 بقلم سما محمد

 رواية انفصام الفصل الثامن 8 بقلم سما محمد

رواية انفصام الفصل الثامن 8 بقلم سما محمد

رواية انفصام الفصل الثامن 8 بقلم سما محمد

مراد_فهميني اية اللي حصل
فريدة:اللي حصل انك ساكن قدامنا من فترة ٣ شهور قابلت صدفة لما كنت واقفة في البلكونة وقولتلي اسمك مراد وفي كليه هندسة وفي سنة تانية وانا قولتلك اني نفس سنك ونفس الكلية كمان تاني يوم روحت الجامعة لقيتك واقف بتشرح لقيتهم بيقولوا انك دكتور المادة استغربت وحسيت انك كدبت عليا روحت كلمتك قولتلك انت ضحكت عليا لية وقولتلي انك من نفس سني وانت أنكرت انك كدبت وقولتلي انا فعلا من نفس سنك وبعدين مامتك قالتلي انك عندك انفصام 
مراد وقفني وقال:استني استني ماما قالتلك اية؟
_ان عندك انفصام 
مراد: اممم انا كدة فهمت كل حاجة
_فهمت اية 
:هبقي احكيلك بعدين يا فريدة وساعتها هفهمك كل حاجة
فضلت الأيام تعدي ووضعنا زي ما هو بس بدأنا نتعامل ك صحاب وكأني ببدأ من نقطة الصفر عشان اقرب منه 
مراد:لية عملتي كدة 
ام مراد: عملت اية؟
_اعتقد انتي فاهمة كل حاجة يا ماما
:يبقي عرفت من فريدة مش كدة 
_اه عرفت وبسأل لية
ام مراد:لية اية
مراد:لية كدبتي عليها وخلتيها تفهم اني مريض وطبعا البيه متفق معاكي
ام مراد:اكيد وأصلا كان لازم اعمل كدة عشان اكسرها زي ما امها عملت فيا زمان 
مراد:عملتلك اية يا امي عشان كل ده
ام مراد:عملت كتييررر.
من ٢٧سنة فاتت كانت هدي”ام مراد” وصفاء”ام فريدة” صحاب جدا وفي يوم 
هدي:بقولك اية ياصفاء
صفاء:اية 
هدي:صراحة كدة أنا بحب عادل زميلنا اوي بس اياكي تقوليله
صفاء: عادل يا هدي!
هدي:اه مالك اتخضيتي لية؟
صفاء:لا مفيش
بعدها بشهرين هدي عرفت أن صفاء وعادل اتكتب كتابهم حتي ماكنتش تعرف انهم اتخطبوا راحت تواجه صفاء
هدي:لية عملتي كدة ها أنا قولتلك اني بحبه تقومي تتجوزيه
صفاء بحزن:غصب عني يا هدي اصل 
عادل جه من وراهم:في اية يا صفاء مالك 
صفاء:لا لا مفيش حاجة
باك
ام مراد:بعدها اتجوزت ابوك بس لسة لحد دلوقتي قلبي مكسور مش عشان لسة بحب عادل لا انا حبي لية اختفي من بعد ما اتجوز لاني حبيت ابوك حبك كبير جدا مكنتش اتوقعه بس اللي كسرني صاحبتي اللي غدرت بيا 
مراد:كل ده 
ام مراد:شوفت 
مراد:بس ده من زمان يا امي وانتي قولتي مش بتحبيه خلاص بقي أنسي وبعدين يوم ما تردي الضربة ترديها في فريدة لية هي ذنبها اية تدخل في كل ده حرام عليكي خلتيها تشيل هم مش همها
ام مراد: يا مراد اسمعني.
مراد:بعد اذنك يا امي لازم امشي مش هقدر اسمع اكتر 
ام فريدة:الو يا حبيبتي عاملة اية 
فريدة: الحمدلله ياماما انتي عاملة اية.
ام فريدة: كويسة يا بنتي 
مراد دخل الشقة
فريدة قالت لأمها :ماما انا هقفل دلوقتي عشان مراد وصل
_طيب يا حبيبتي سلام 
مراد : كنتي بتكلمي مين.
_ماما بتطمن عليا
مراد: تمام 
فريدة:مالك 
مراد:اية رأيك نهرط في حته رايقة عشان عاوز اقولك حاجه مهمة
فريدة: ماشي ثواني هلبس واجي
دخلت اوضتها قال في سره”مش عارف إزاي هكسر قلبك كدة بس القدر عاوزنا نحزن”
طلعت بعد شوية لابسة فستان موڤ هادي مراد في سره”لا اله الا الله ازاي هجرح ملاك برئ زيها كدة ازاي هأذيها”
فريدة حست أنه مضايق قالتله:مالك يا مراد هو شكلي وحش
مراد :لا لا وحشة اية انتي زي القمر 
وراح مسك ايديها ونزلوا راحوا مكان علي البحر كدة 
وقالها:فريدة أنا عاوزك تهدي خالص لأن اللي هقوله مش سهل
فريدة:انت خوفتني في اية
مراد خد نفس طويييل وقال:انا معنديش انفصام انا عندي اخ توأم 
_ايييه
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!