Uncategorized

رواية فتاة الملجأ الحلقة التاسعة 9 الجزء 2 بقلم ملك محمد

 رواية فتاة الملجأ الحلقة التاسعة 9 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

رواية فتاة الملجأ الحلقة التاسعة 9 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

رواية فتاة الملجأ الحلقة التاسعة 9 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

اياد بغضب : ملاك انا بكلمك بصيلي 

ملاك بخوف ادارت وجهها له 

: نعم انت بتكلمني انا 

اياد بغضب : لا بكلم نفسي

ملاك بإبتسامه مصطنعه 

: تمام 

ثم تركته ومضت خطوتين للأمام

اياد بعصبيه : ارجعي مكانك تاني

ملاك رجعت للخلف قائله بخوف

: ها

اياد بعصبيه : انتى ازاي تسبيني بتكلم كدا وتمشي

ملاك : مش انت ال قولت بكلم نفسي انا بقى سبتك تاخد راحتك معاها يعني انا غلطانه

اياد بضيق : لا ياشيخه 

ملاك بذمجره : انت رجعت ليه ها عايز اي مني انت مش مشيت مع الهانم وسبتني 

اياد : وانتي ال عملتيه دا صح 

ملاك بغضب : قولتلك موقعتهاش 

اياد : انا مبتكلمش على وقعتيها ولا لا انتي عارفه انا بتكلم عن اي 

ملاك تذكرت حين تركته وذهبت مع مروان 

فردت قائله بإستنكار 

: لا معرفش انت بتتكلم عن اي 

ثم نظرت لماكينة الأيس كريم الموجوده بالكافيه قائله بتمويه

: تاكل ايس كريم 

اياد بتنهيده : بطلي حركات الأطفال دي 

ملاك أمسكت بذراعه ونظرت له ببراءه 

: طب ناكل ايس كريم وبعدين نتخانق 

اياد مجرد ما وقعت عينه في عينها ورآى تلك البراءه واللطف ابتسم قائلا

: بتعرفي تضحكي عليا كدا ازاي 

ملاك بإبتسامه : يبقى هناكل ايس كريم

ثم تركت زراعه ومضت متجهه نحو البائع 

اياد امسك بها قائلا

: انتي رايحه فين اقفي هنا 

ملاك بذمجره : بطل تمسكني من قفايا كدا يقولوا اي دولقتي ماسك عيله

اياد : مانتي فعلا عيله 

ثم تركها وذهب لمحل الأيس كريم وطلب اثنان واحده بالفنليا وواحده بالشكولا 

رجع اياد لها وفي يده الأيس كريم 

خرجوا للشارع معا وجلسوا على الرصيف 

ملاك بلهفه مثل الأطفال ممكن بقى الأيس كريم بتاعي

اياد :عايزاه فانليا ولا شكولا 

ملاك : انت عارف اني بحب الفانليا 

اياد بلامبلاه : تمام خدي الشكولاه 

ملاك بتعجب : ها 

اياد : اي مش عجبك ارجعه

ملاك بضيق : لا عاجبني يارخم هات 

” ثم فتحته وبدأت الأكل”

اياد نظر لملاك قائلا

: انتي عارفه طبعا خدتي ال بالشكولاه ليه

ملاك : اها عارفه انك بتعاقبني بس بردو انت الغلطان

اياد : يعني معترفه ال انتي عملتيه غلط

ملاك : انا عارفه ان مكنش ينفع امشي مع حد غيرك بس بردو انت غلطت لما صدقتها وكذبتني

اياد : انا مكذبتكيش انا عارف انك مبتكذبيش بس بردو هرجع وأقول يمكن الغيره عمياكي وانا مش حابب كدا قولتلك مية مره نرمين غاليه عندي زي اختي بالظبط 

ملاك : طب وهي بتعتبرك اخوها

اياد : اكيد

ملاك بتنهيده وهي تنظر له: ممكن 

ثم أكملت أكل الأيس كريم 

اياد كان ينظر لها بحب 

ملاك لاحظت ذلك فقالت

: الأيس كريم ساح على ايدك هتفضل تبصلي كتير

اياد بإبتسامه مد الأيس كريم الخاص به لها 

ملاك بتعجب : اي 

اياد : خدي ال بالفانليا 

ملاك  بتعجب : بس دا بتاعك

اياد اخذ منها الأيس كريم الخاص بها واعطاها الذي معه 

ملاك بذهول : بس انا كلت منه 

اياد ببرود: مانا عايز أكل مكانك عندك مانع 

ملاك شعرت بالإحراج فأدارت وجهها ف الجهه الآخرى وابتسمت بكسوف 

اياد : تعرفي انا كنت ناوي ارجع وأكسرلك دماغك بس ال خلاني هادي كدا اني ملقتكيش ماشيه معاه

ملاك بخوف وضعت يدها على رأسها 

: اي العنف داه 

اياد بجديه : خدي بالك بقى بعد كدا علشان…..

فجأه يقطع حديثه صوت إتصال هاتفه

اياد : الو يا سميحه

المربيه : الحقني يا اياد بيه يوسف سخن جدا والحراره مش عايزه تنزل

اياد وقف بعصبيه : انتي ازاي متقوليش ليا من بدري 

المربيه : مانا رنيت عليك بس انت باين مشوفتش الموبايل دا غير ان حضرتك اتأخرت اوي النهارده 

اياد أغلق الهاتف بضيق وذهب بإتجاه سيارته

ملاك ركضت خلفه قائله

: في اي يا اياد

اياد بغضب : يوسف تعبان لازم اخده للدكتور هتروحي ولا هتيجي معايا

ملاك : اكيد هاجي معاك اطمن عليه 

____________

“ف المنزل وبعد الكشف على يوسف والأطمئنان عليه”

اياد يجلس بجانبه على السرير ويحتضنه

يوسف ببكاء : مردتش ع موبايلك ليه ع طول يابابا دي اول مره متردش عليا

اياد تذكر ان هاتفه رن ولكنه كان يتحدث مع ملاك فلم يلقي له بالا 

قال بحزن : انا اسف حقك عليا 

يوسف نظر لملاك قائلا

: مين دي 

اياد : دي خطيبتي وهتبقى مامتك مش انت كنت عايز ماما 

ملاك كانت تجلس ولم تنطق بكلمه 

يوسف بحزن : هي دي بقى ال مخلياك مش مهتم بيا مش كدا 

اياد : لا لا الموضوع مش كدا

يوسف : انا مبحبهاش ومش عايز اشوفها

ملاك شعرت بالإحراج فخرجت من الغرفه وتركتهم 

نام يوسف وأطمئن اياد عليه وخرج لملاك

اياد : ع فكره يوسف ميقصدش انا متأكد انه لما يعرفك هيحبك

ملاك بإبتسامه : عادي انا مش زعلانه منه دا طفل اهم حاجه خلي بالك منه وابقى طمني عليه

ثم جذبت حقيبتها وارتدتها 

اياد بلهفه : هتمشي 

ملاك : اها انا اتأخرت اوي على ماما 

اياد جذب جاكته من ع الكرسي قائلا

: استني هوصلك

ملاك : لا لا خليك مع يوسف لو صحي وملقكش جمبه هيزعل

اياد بحزن : طيب خدي بالك من نفسك وطمنيني عليكي اول لما توصلي 

______بقلم ملك محمد__________

ف المنزل كانت ملاك تجلس على سريرها وتتذكر ما حدث اليوم مع اياد 

فجأه تدخل عليها والدتها 

: القمر صاحي ولا نام

اعتدلت ملاك في جلستها قائله

 : ماما تعالي انا صاحيه

اقتربت والدتها وجلست بجانبها على السرير قائله

: اي ال مسهرك لدلوقتي 

ملاك بإبتسامه: مفيش مش جايلي نوم مش اكتر

والدتها : مش جايلك نوم بردو ولا بتفكري فيه 

ملاك ابتسمت ونظرت لأسفل

والدتها بلطف : لما انتي بتحبيه كدا ليه رفضتي عرض الجواز منه

ملاك بتنهيده : خايفه ياماما معرفش ليه هو اه بيحبني وانا بحبه بس السنين ال بعدناها عن بعض اكيد غيرة فيه حاجات وغيرتني انا كمان 

والدتها : طب واي يعني يابنتي ماكلنا بنتغيير بس اهم حاجه الحب متغيرش 

ملاك بشرود : مش عارفه بس اياد دلوقتي مسؤل عن طفل والطفل داه ممكن ميقبلش بوجدي ف حياته وكدا اياد هو ال هيتعذب ف النص 

والدتها : متفرضيش حاجات محصلتش الطفل لو اتعود عليكي هيحبك مع الوقت 

ثم جذبتها لحضنها قائله 

: الحب مش سهل نلاقيه ولو لاقناه لازم نعمل كل ال نقدر عليه علشان نحافظ عليه 

________________

“نهار يوم جديد ف الشركه”

طلب اياد ان يرى ملاك في مكتبه 

ملاك ذهبت له ودخلت عليه فوجدته ينظر ف الملفات فقالت

: احم انا هنا يافندم

اياد بإبتسامه : تعالي عايزك 

ملاك اقتربت منه 

: تحت امرك 

اياد : اي جو الرسميات داه دانا محضرلك مفاجأه النهارده 

ملاك بتعجب: مفاجأه ! مفاجأة اي 

اياد وقف من على مكتبه واقترب منها وامسك بيدها قائلا

:انا لو قولت مش هتبقى مفاجأه  

ملاك ببراءه : لا قول عايزه اعرف بجد انت عارف اني فضوليه

اياد : انتي فضوليه وزنانه كمان طيب المفاجأه ياستي اني هعلن عن خطوبتنا النهارده ف الشركه

ملاك بذهول: ها 

اياد : مصدومه كدا ليه المفاجأه مش عجبتك

ملاك بتوتر : لا مقصدش بس انت فاجئتني

اياد بإبتسامه: النهارده هلبسك خاتم الخطوبه علشان الكل يعرف انك تخصيني ومحدش يقرب منك فاهمه

ملاك : بس انا كان نفسي ماما تكون معايا ف مناسبه زي دي

اياد : اطمني هنعلن عن خطوبتنا هنا وهنكمل فرحتنا مع والدتك انا مستحيل انساها 

ملاك بإبتسامه: دايما مش ناسي حاجه كدا 

فجأه تدخل عليهم نرمين وفي يدها يوسف 

اياد نظر ليوسف قائلا : اوعى تكون عملت شقاوه انت لسه تعبان

يوسف : تؤ تؤ انا ولد شجور

نرمين : مغلبنيش خالص ع فكره 

ملاك بتعجب : هو يوسف هنا معاك من امتى

اياد بغمزه : جبته علشان تاخدو ع بعض اكتر 

ملاك : بس هو كان تعبان جامد امبارح عامل اي دلوقتي

اياد : بقى احسن بكتير الحمدلله انا عايزك بس تاخديه معاكي شويه ف مكتبك 

ملاك بسعاده : اكيد طبعا انا متأكده انه هيتبسط معايا 

نرمين كانت تشعر بالغيظ لكنها لم تظهر هذا 

: ايادو صحيح الملف ال طلبت تصحيحه امبارح خلص ولا لسه

اياد نظر لملاك قائلا : الملف انا بعتهولك تصححيه خلص ولا لسه

ملاك : اها خلص ثواني وهجبهولك 

“ثم ذهبت لمكتبها لتجلب الملف

 لكنها لم تجده”

ملاك ظلت تبحث عنه بهروله وهي تحدث نفسها قائله 

: انا فاكره اني خلصته وحطيته هنا هيكون راح فين 

” ثم تذكرت انها عند مجيئها الصبح رآت نرمين تخرج من المكتب وتخفي شيئا خلفها “

ذهبت لمكتب اياد قائله

: نرمين انتي اخدتي الملف من ع مكتبي 

نرمين وهي تتظاهر بالصدمه 

: ملف اي ال هاخده ياملاك انا ال يدخلني مكتبك اساسا

ملاك بعصبيه : بس الملف انا ملقتوش مكانه وانا شوفتك النهارده خارجه من المكتب

نرمين وهي تمثل البكاء: انتي بتتهميني بالسرقه لا كدا كتير اوي كتير 

اياد كان يراقب المشهد دون تدخل 

ملاك بغضب : بطلي تمثيل انا متأكده انك خدتيه مفيش حد غيرك هيعمل كدا

نرمين وهي تمثل القهر: انا مش عارفه انتي لي بتكرهيني كدا انا عملتلك اي علشان تتهميني اتهام زي داه وع العموم انا اسفه انا هتحمل نتيجة اهمالك

ملاك بغضب : بطلي تتكلمي بالطريقه دي انا عارفه انك بتمثلي 

اياد خرج عن صمته قائلا

: ملاك مينفعش نتهم حد اتهامات باطله بدون دليلل بطلي بقى شغل العيال داه 

ملاك بصدمه : ابطل شغل العيال !

اياد : روحي انتي يانرمين ع مكتبك

خرجت نرمين بإبتسامة نصر كالعاده

ملاك ببكاء : انت معقول لسه مصدقها 

اياد : ملاك افهمي الملف ف ستين داهيه لو ضاع منك هعمل غيره بس بلاش تحطي نرمين ف دماغك علشان خاطري 

ملاك ببكاء: بس انا مضيعتوش وانا شوفتها خارجه من المكتب النهارده 

اياد احتضنها قائلا : بطلي عياط طيب  قولتلك كل حاجه محلوله 

ملاك ببكاء: بس انت مش مصدقني

اياد : اعتبريني مصدقك بس قولتلك مينفعش نتهم حد بدون دليلل ال انتي بتقوليه دي مش أدله وطول مانتي مركزه معاها هتفضلي شايفاها شخص سئ دي حتى اعتذرتلك بدون سبب  

ملاك ببكاء شعرت انها أخطأت ف اتهامها فقالت : تمام ماشي انا ضيعته وهدور عليه تاني واجيبه

اياد وهو يحتضنها : قولتلك يولع الملف متشغليش بالك وبطلي عياط بقى انتي عارفه نقطة ضعفي اشوفك بتعيطي 

ملاك مسحت دموعها 

اياد بلطف: يلا انسي ال حصل وخدي يوسف معاكي شويه وفرفشيه ها

ثم نظر ليوسف الذي يجلس ع الكرسي يشاهد ما يحدث 

قائلا: ينفع كدا خلتيه يشوفك بتعيطي 

ملاك اخذته معها بلطف وذهبت لمكتبها 

________

بعد مرور بعض الوقت وملاك تجلس مع يوسف في مكتبها 

كانت محبطه مما حدث معها وشارده 

فجأه تأتي ناريمان وتقول لها 

: انا اسفه بس انا فعلا مخدتوش

ملاك نظرت لها قائله : خلاص حصل خير انا ال اسفه 

نرمين اخرجت من جيبها قطعة شكولا واعطتها لها  قائله 

: اعتبري دي دليلل اعتذار مني 

يوسف عندما رآى الشكولا جذبها من يد نرمين بلهفه 

ملاك اخذتها منه بسرعه قائله

: لا يايوسف شكولا لا بابا اياد قالي غلط عليك

نرمين بخبث : اديلو حته صغيره مش هتأثر عليه يعني اياد بيبقى يعمل كدا

ملاك بخوف : لا بلاش افضل اما اسأل اي

يوسف بذمجره نظر لملاك قائلا : انتي وحشه انا مش بحبك

نرمين بخبث : ياخساره الولد هيكرهك جامد ع العموم انا رايحه مكتبي لو احتجتي حاجه قوليلي

ملاك نظرت ليوسف وجدته حزين جدا بسبب الشكولا فقالت في نفسها 

: حته صغيره مش هتعمل حاجه زي نرمين ماقالت وبعدين انا عايزاه يحبني 

ثم فتحت الشكولا وأعطته منها 

يتبع..

لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية لو كان خيراً لبقى للكاتبة نورهان صبري.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!