روايات

رواية ستظل ملكي الفصل الثامن عشر 18 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الفصل الثامن عشر 18 بقلم رضوي يحيى

رواية ستظل ملكي الجزء الثامن عشر

رواية ستظل ملكي البارت الثامن عشر

رواية ستظل ملكي
رواية ستظل ملكي

رواية ستظل ملكي الحلقة الثامنة عشر

دلفه الي الداخل وجده الجميع و كانت الفتيات تختار شبكتها و الفرحه باديه علي وجههم اختارت كل منهم طقم من الالماس الانيق و كانه يآخذه اشياء رقيقه و تليق عليهم حيث كان الطاقم متكون من انسيال و اسوره و خاتم و دبله و سلسله و حلق !!

دلف شخص ما و اردف و كانت كلمته صادمه بالنسبه لهم و صعقه بشده من حديثه !!!

مالك بصوت عالي نسبياً و حب : يا سيدرا انا بحبك بحبك بكل لغات العالم قدام اهلك ابوكي و امك و اخواتك و صحابك و الناس كلها بحبك والله العظيم من وقت ما انتي صغيره بحبك و طالب إيدك قدام اهلك كلهم !!

يالله من صدمه حبيبي يعترف لي بحبه للمره الثانيه لم اصدق ما تفوه بيه الان رغم تجاهلك معي ولاكن كان قلبي و مازال ينبض بأسمك يقف امامي بوسامته المعتاده و لكن ذراعه المصاب قلبي خفض بشده من هول الصدمه ولاكن ماذا سيكون ردهم !!!

محمد الرشيدي : انت في وعيك يابني

مالك بحب : في وعي و بكلمك بجد حضرتك طولك عمرك تقولي انت ابني الخامس يا مالك وانا طالب منك بنتك رأيك إيه

محمد الرشيدي : ربنا يعلم معزتك عندي قد ايه يا مالك

مالك بسعاده : يعني موافق !!

محمد الرشيدي بضحك : انا موافق وامها اكيد موافقه الدور و الباقي عليها و علي اخواتها

نظر مالك سريعاً الي اخواتها نظرته رجاء رأه فيها كمية حب تكفي عالم بحاله اكتفه بهزه من راسهم تدل علي الموافقه ابتسم مالك و لكن لم تكتمل ابتسامته و نظر الي سيدرا التي نظرت الي فهد راه فيها نظره رجاء ايضاً اوما لها بآبتسامه !!!

محمد الرشيدي : ها يا سيدرا رأيك

سيدرا بجراءه اكسبتها من اخواتها : موافقه يا بابا

هلل الجميع بفرح شديد علي حبهم الذي اكتمل للتو لايصدق مالك ما قالته للتو يالله هل هي توافق ان تكون لي من كثرة الفرح داخل قلبي أريد أريد هذا الشعور لا يوصفه كلام العالم باكمله !!!

محمد الرشيدي بحب لابنته الصغيره : مبروك يا قلب ابوكي

سيدرا بفرح : الله يبارك فيك يا بابا

قام الجميع بتهنية مالك و سيدرا بصدر رحب و كان الجميع ما بالمحل يشاهد ما يحدث و ضحك علي جنان مالك و هو يعرض عليهم شيء ما !!!

محمد الرشيدي بضحك : يابني اهدي مش كدا

مالك بنفي : ابدا والله اجبلها الشبكه و نعمل الخطوبه كلنا مع بعض.

جميله بأبتسامه : خلاص متضيعوش فرحتهم

فاطمه بسعاده : انا بقول كدا برضو

محمد الرشيدي : خلاص علي بركة الله

اتجه مالك نحو البائع و اخذ لها طاقم الماس بسيط و جميل للغايه و بعد ذلك اتجه نحوها و البسها الخاتم التي يدل علي أنها مخطوبه بعد موافقه من ابيها صفق الجميع و من هنا لمعاد الزفاف ستبقا سيدرا مالك الحديدي بدلا من سيدرا محمد الرشيدي!

اتجهت سيدرا نحو ماسة التي كانت واقفه بجوار مازن و تنظر لها بفرحة كبيره اقتربت منها سيدرا ثم ارتمت بحضنها شددت ماسة علي حضنها أكثر !!

ماسة بهمس : مبروك يا قلب اختك

سيدرا بحب : الله يبارك فيكي عقبالك

اتجه نظر ماسة سريعا نحو فهد و هي تبتسم بسخريه علي حلمها الغير قابل للتحقيق !!

ماسة و هي تربت علي كتفها : تسلميلي ياقلبي !!

ابتعدت سيدرا عنها انهي الجميع من شراء ما يلزمه و غادره المحل و الكل وقف امام سياراته !!

محمد الرشيدي : بقولكو إيه ماتيجو نقعد في اي نادي دا حتي الجو حلو اوي

وافق الجميع علي طلبه و اخذه عدة دقائق و هم يتشاورون علي المكان التي سـ يجلسه بيه وبعد ذلك حدده ما مكان لسهراتهم هذا !!

فاطمه : خلاص موافقين

جميله : حد عنده اعتراض

جاسم : لا مفيش اعتراضات

خالد : انا هنروح بقا

محمد الرشيدي : تمشو تروحو فين

محمد والد نسرين : كل واحد هيقعد مع خطيبته انا لازمتنه إيه

محمد الرشيدي : كل واحد هيقعد مع خطيبته واحنا مع بعض إيه المشكله !!

خالد : مره تانيه بقا

محمد الرشيدي بنفي : محدش هيمشي و كلنا هنروح مع بعض

ماسة بهمس لمازن : انا عاوزه اروح

مازن بآستغراب : ليه مالك !!

ماسة بنفي : مفيش بس مديقه و عاوزه اروح !!

مازن : هنروح معاهم ربع ساعة و نمشي

ماسة بضيق : يا مازن اسمع

قطع حديثها مازن و هو ينظر لها ببرود : قولت ربع ساعه

ماسة بضيق : بااارد

استلقي الجميع سياراته و اتجه نحو النادي !!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في شقه اقل ما يقال عنها روعه في الجمال في ارق اماكن القاهره في زايد نجد فتاه جالسه و هي ترتدي ملابس تكشف اكثر ماتخفي و ترتشف الخ***را !!

صوفي : وبعدين

مي بشر : بنت ال **** حيوانه ملحقتهاش لوله ايده الي مسكت ايدي اخر لحظه

صوفي بضحكه رقيعه : ما ممكن يكون بيحبها !!

مي بحنق : بس متقفلهاش في وشي

صوفي : و هتعملي إيه

مي و هي تضع ساق فوق الاخري : عيب عليكي دا انا مي طبعاً هشتغل هناك معه في الشريكه

صوفي : السكرتريه صح

مي بآيماء : اه سكرتريه بس مش عنده

صوفي بحيره : امال مين

مي بدلع : عند شهاب المدير التنفيذي للشركه بس هوصل لفهد في الاخر !!

صوفي بآستفسار : ازاي و البت الي معاه دي

مي بخبث : همشيها و من الشركه نهائي و بلا رجعه

صوفي و هي تنظر لها : ازاي

صوفي بخبث : هقولك

اخذت مي تقص لها عن خطتها التي سوف تآذي بها ماسة و هي تخطط بشر كبير و حقد !!

ماذا يحدث يا تري !!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

في النادي كان يجلس الجميع كل كابلز في طربيزه و الباقي قاعد في طربيزه جاء العامل و كل فرد املئه ما يرتشفوه من عصائر و كانت ماسة غير متجوده معهم و كانت في عالمها الخاص بها !!

مازن : يابنتي مالك

ماسة : مخنوقه يا مازن

مازن : من إيه

ماسة : هبقا احكيلك

مازن بغلاسه : دلوقتي !!

نظرت اليه ماسة بضيق : اووف حاضر

قصت له ماسة ما حدث منذ الصباح و معملة فهد لها و مي ذلك الشيطانه الحقوده و المستغله !!!

مازن بتنهيده : اه

ماسة بحنق : اهو كلو بسبب انثي الخرتيت دي

مازن بضحك : هههههه انثي الايه

ماسة بضحك : الخرتيت

و كانت تحكي له علي عدة مواقف اخري ببراءه و مي تخطط لها علي شيء ما و هي لا تعلم شيء !!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

               “عند مالك و سيدرا”

حبيبــــــــــى في غيابك أَشتاقك حد الأَلم

وفى وجودك أَعشقك صمتا

و بين عشقك الصامت

و أَلم الشوق إليك

أَتنفـــــــــسك حـــــبا.

══════🍃

مالك بعتاب : كدا تبعدي عني

سيدرا بحب : والله العظيم ما بعت بس انت فجأتني كنت عارفه انك بتحبني زي ما انا بحبك بس جت في وقت غلط يا مالك و فهد زعل معايه

مالك بتنهيده : فهد دا سيبيه عليه

سيدرا بتوجس : هتعمل إيه

مالك و هو يغير مجري الحديث ثم اردف بمناغشه : احنا هنقعد نتكلم عن فهد ولا إيه

سيدرا بخجل : هنتكلم في إيه طيب

مالك بخبث : الاه احنا بنخجل اهو

سيدرا بحنق : بطل غلاسه

مالك بحزن مصطنع : انا غلس

سيدرا بلهفه : والله ماقصد خلاص متزعلش

مالك بآلم مصطنع : ااااه

سيدرا بلهفه : إيه يا مالك

مالك بآلم مصطنع : قلبي بيدق جامد

سيدرا بتوتر : طب ليه

مالك بحب : علشان بيحبك

سيدرا بخجل و ضحك : حرام عليك والله

مالك بضحك : ههههه خلاص

سيدرا و هي ترجع خصلات شعرها خلف اذنها : متهزرش كدا تاني !!

مالك بأيماء : تمام

سيدرا بمرح : اشطا

مالك بمكر : إيه

سيدرا بعدم فهم : إيه

مالك بضحك : إيه

سيدرا بمرح : العب باليه

مالك بصدمه : نعم

سيدرا ببلاهه : متخدش في بالك

مالك بضحك : تمام

صمتت سيدرا و هي ترتشف العصير نظر اليها مالك و هو يلعن غبائها في سره بضيق شديد !!!

مالك بحنق : سيدرا

سيدرا بآنتباه : نعم

مالك بتوجس : مش ناسيه حاجه

سيدرا بآستعباط : إيه

مالك بحنق : خلاااص

سيدرا بهمس : بحبك يا مالك قلبي

مالك بحب : وانا بعشقك يا نجمة المالك

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

                  “عند جاسم و ساره”

حين احببتك…

عرفت دلالات الوقت

فلم أعد أحمل ساعه في معصمي

فعندما أبكي أعرف أنني في تمام ساعة الشوق

وعندما ينبض قلبي ألمآ أعرف إنني في تمام الحنين إليك

وعندما أراك أتمني أن يتوقف الزمن

══════

جاسم بحب : ياه يا ساره مش مصدق ان دبلتي بقت في أيدك و كمان 8 ايام هتبقا خطوبتنا

ساره بحب : انا بحبك اوي يا جاسم

جاسم بعيون بتلمع من الحُب : وانا بعشقك يا قلب جاسم

ساره بحزن : من يوم ما بابا مات وانت الي وقفت جمبي و معايه و لما عنيت كتير بسبب موته انت كنت معايه و مالك و ماما ثم اردفت بحب حسيت قد إيه انت حنين و حبيت حنيتك و حبيت حبك ليا !!

جاسم بآبتسامه : ربنا مايحرمني منك ياقلبي !!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

                “عند جاسر و خديجه”

قالت بصوت خافت (أحــبــك)

قال لهآ إصــرخي حين تقولينهــآ

فقالت بهـــدوء أخاف أن أرددهآ

بـصـوت مرتفع فيعيدهـآ الصــدى

ﯠيشآرِگــنـﯥ فـي حُــبَــڪ

ف أنت لي

بضحك : يسلام والله الواحد مش مصدق

خديجه بضحك : مصدق إيه

جاسر بتنهيده : انك معايه انا بحبك اوي فوق ما تتصوري

خديجه بحب : وانا كمان بص هقولك علي حاجه لما اتصحبنا و صحوبيتنا طولت بدا شعور كدا جوايه يتحرك مكنتش فاهمه إيه بس كنت بستني اكلمك بفراغ الصبر كنت بتوحشني بطريقه مجنونه لما ابعتلك و اقولك يا جاسر تقولي قلب جاسر حبيت جمله قلب جاسر و كان نفسي تقولهالي علي طول و مره وراء مره مبقدتش قادره استغني عنك… حسيت انك شيء اساسي في يومي اني اكلمك …اليوم الي كنا مبنتكلمش فيه كنت ببقا حاسه ان شيء ناقصني….و بعدين لما وصلت لمرحلة ما بعد الحب عنفت نفسي اوي انا ليه غبيه كدا انا حبيته و هو شعوره إيه طب لو حبني اهله هيوفقه علي كدا…عمره ما هيبص ليه علي الاقل الفوراق الاجتماعيه و الكلام دا لحد ما قولتلي بحبك و فرحت اوي و كبرت في نظري اوي لما قولتلي هتقدملك ….

جاسر بآبتسامه واسعه : هحبك إيه تاني

خديجه بضحك : ههههه بحبك يا جاسر

جاسر برومانسيه : وانا بعشقك يا عيون جاسر

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

                 “عند مراد و نسرين”

كانو جالسين يتحدثه في عده امور مختلفه ولكن قطع حديثها و هي تري ماسة تنهض من جوار مازن و تتجه نحوها و نظرت إليها بآستغراب !!!!

نسرين بآستغراب : رايحه فين

ماسة و هي تضع حقيبتها علي الطاوله : رايحه التوليت

نسرين بأيماء : اوكي

مراد بحنق : يعني جايه تحطي شنطتك عندنا

ماسة بشراسه : انا يا شبح عندك مانع

مراد و هو يبتلع ما بحلقه : الطربيزه و اصحاب الطربيزه تحت امرك

ماسة بضحك و هي تعدل ملابسها : حبيبي يا برو

غادرت ماسة من امامهم و اتجهت نحو المرحاض بينما نسرين ظلت تضحك علي مراد و ماسة !!

مراد بضيق : إيه مالك

نسرين بضحك : هههههه جبت ورا

مراد بمرح : اها ياستي دي شبح في نفسها ربنا يبعدني عنها انا عاوز ادخل دنيا و دي هتخرجني منها

ضحكت نسرين مري اخري ولكن قطع صوت ضحكتها هو صوت صريخ ماسة

انتفض الجميع و هم يهروله نحو المرحاض !!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ستظل ملكي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!