Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل التاسع 9 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل التاسع 9 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل التاسع 9 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل التاسع 9 بقلم منة وائل

شروق :اااه ياني الواحد هيقع من طوله، خدي يا رباب هاتي الطلب ده
رباب :انا مش فاهمه انتي اي اللي مصبرك على الغلب ده ماتسمعي كلام المحامي وترفعي قضيه على ولاد عمك دول وخدي حقك
شروق: يا حماره اخد الحق حرفه، وانتي فكرك مش هيقدروا يخلصوا عليا انا وماما واخويا ده يقدروا ومحدش هيقدر يتكلم فهمتي
رباب:على الله كله
ترن ترن ترن
شروق:يووووو يا ماما شكلك هتكوني السبب في طردي النهارده
رباب :ردي عليها يمكن محتاجه حاجه
شروق:حاضر، الو يا ماما ايييي امير رر، انتي بتقولي اي يالهوي طب اتصرف يا ماما روحي بي لاقرب مستشفى ده محتاج أكسجين على مااجي يلا 
رباب:في اي ياشروق حصل اي
شروق:امير امير يا رباب تعب تاني ومش قادر ياخد نفسي واسطوانه الأكسجين بتاعته خلصت
رباب :طب الحقي بسرعه يا شروق
شروق :طب هعمل اي في المدير ده
رباب :روحي وانا هقوله روحي
شروق:حاضر
المدير :شروق يا شروق رايحه فين دي
رباب :يافندم اخو شروق تعب تاني ونفسي راح خالص لازم تروح تلحقه
المدير :يا ساتر يارب طيب ابقى اتصلي طمنينا ماشي
رباب:حاضر هبقا اتصل بيها يا فندم
المدير:تمم روحي يلا على شغلك رباب :حاضر يافندم
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في قصر العرباوي   
رعد :اي بتبصلي كده ليه
حسام :بصراحه مكسوف منك
رعد:هههههه لا ماتتكسفش يعني انا زي اخوك
حسام :هههههههههه بص انا اسف اوي بس والله…..
رعد:بس بس عارف كل اللي هتقوله بس اللي عاوز اوصلهولك اني عمري ما بصيت لنورهان غير انها اختي وبس ولو انا كنت اعرف انك بتحبها انا كنت كلمتها وفهمتها
حسام :لا لا يا رعد ماتقولهاش حاجه
رعد:وده ليه
حسام :انا عاوزها هي اللي تحس بنفسها عاوزها تعرف قد اي اني بحبها ومن زمان اوي 
رعد:كل ده في قلبك من ناحيتها، بتحبها من امتا
حسام :بحبها من يوم ما جات الدنيا بحبها اوي ومقدرش اشوف حد بيحبها غيري، وحبها ليك كان بيخلني اكرهك غصب عني كنت ديما بقول انا ناقصني اي منا اخوه وكل اللي عنده عندي طب شكلي يمكن مش عجبها
رعد:حمار، انك تفكر كده تكون حمار، ده قلب يا حسام القلب هو اللي بيخليك غصب عنك تميل لأشخاص معينه ممكن مايكونوش مناسبين ليك ولا اي حاجة بس مع الأسف قلبنا هو اللي بيختار
حسام:معاك حق
رعد:المهم بس انا عندي فكره هخلي نورهان هي اللي تقولك بنفسها انها بتحبك بس محتاجه وقت يلا قوم معايا عشان ننام الجو برد
حسام :يلا
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
            في منزل ساره
ساره:بقا انتي السبب في وجع البطن ده، وبعدين انا ذنبي اي انا دي حاجه باءيد ربنا وهو بيكلمني كده ليه انا طيب
شذي:لا انتي اكيد اتجننتي بتقولي اي انتي
ساره:يابنتي ده زعقلي عشان واحنا في المهمه صرخت عشان بطني ومكانا انكشف وكانت المهمه هتبوظ
شذي:طب ماهو معاه حق يا ساره في حد يعمل كده
ساره:وهو بمزاجي يا شذى دي ظروف يعني
شذي:اوه بس هو اكيد مش هيفهم كده
ساره:اكيد، بس ضايقني اوي بالكلام حتى لاحظتي لما رجعت كان شكلي معيط
شذي:اه فعلا هو قالك اي
ساره :مش عاوز اسمع صوتك واكتمي وحاجات كده ضايقتني كأنه له حق انه يزعقلي
شذي:طب ماتقولي لعمو رضوان
ساره:لا ياست لحسن بابا ياءذي في شغله ولا حاجه
شذي:طب مايئذي وانتي مالك
نظرت لها ساره وقالت وهي تنظر باءستحياء:مااهو انا اخاف عليه يعني
شذي:نعم نعم نعم تخافي على أي، لا تعالي هنا بقا يابنت عمو رضوان في أي بقا ورسيني
ساره :اي في أي انا بس مش بحب الاذيه لحد وانتي عارفه
شذي: اه اه منا عارفه، بت انطقي
ساره بقله حيله :بصي، هو مز مز مز يعني اول مادخلت من باب المكتب يا شذى لاقت قمر قاعد على المكتب وواخد مركزه كده كنت هموت واخد حضن منه اه والله
شذي:الله يخربيتك ده كله من اول يوم
ساره:اه والله بس ابن الرخمه مش مديني ريق حلو، لا واي انا اللي داخله وعملاله فيها بابي ومامي وكرواسوا وانا اصلا باكل البصل وانام
شذي:ههههههههههه يخرب عقلك طب وهتعملي اي
ساره :هعمل اي يعني اهو اما اشوف بكره بقا يلا اتخمدي
شذي:طيب براحه يخربيت ام دي كليه خلت جسمك ناشف كده
ساره :ههههههههه
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
           في المستشفي
ناديه :يارب ونبي
شروق :اي ياماما امير فين
ناديه ببكاء:امير جوا مع الدكاتره يا شروق امير بيروح مني يا شروق
شروق :لا لا ياماما ماتقوليش كده امير هيكون كويس ماتقوليش كده
ناديه :امير هيروح مني اااااه يابني
شروق :الدكاتره اللي هنا اخويا اخويا فين
الدكتور :ماتخافيش يا انسه حطناه على الأكسجين ماتخافيش
شروق :هو عامل اي دلوقتي
الدكتور :ماتقلقيش هو كويس
ناديه وهي تزفر باءرتياح :الحمدلله يارب الحمدلله يارب
شروق بحزن:عاوزه اشوفه
الدكتور :حاضر هتشوفي، بس صحته بقت في النازل خالص ياريت تبعدوا عنه اي دخان او اي حاجه بتقفل صدره
شروق:والله يا دكتور انا ببعده عن أي دخان وجبتله تكييف عشان التهويه في أوضته
الدكتور :معلش بردو خالي بالكم عليه عشان هو حاليا كان معرض لدخنه جامده قفلت كل فتحات التهويه اللي في صدره
شروق :طب والعمل يا دكتور
الدكتور :الادويه يمشي عليها وتبعديه عن دخان سجاير اي حاجه بتخنقه تمم 
شروق :حاضر يا دكتور 
…………..
الممرضه : حمدالله على سلامتك
امير بتعب :الله…… الله يسلمك
شروق: امير حبيبي، كده تخضني  عليك يا قلبي، انت مش عارف انك ابني اللي مخلفتهوش ياض والا اي
امير :اي يا ابله ماتخافيش منا زي القرد اهو
شروق وهي تقبل على رأسه عدت مرات  :ياقلبي يا قلبي بحبك انت قلبي والله
امير :وانا كمان بحبك اوي يا ابله
ناديه :كده تخض امك
امير :معلش ياماما انا كويس اهو ماتخافيش
ناديه :ربنا يطمنا عليك يا حبيبي
شروق :طيب بص يا امير نت غير نرفزه ولا اي حاجه انت رجعت للسجاير
امير بتوتر:ها….. لا ياابله عيب عليكي بعدت عنها خالص
شروق بمرح:ماشي هصدقك يلا ياض بطل دلع يلا قوم عشان نروح يلا
امير :هههههه حاضر ياابله يلا
            بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
      في الصباح في المطار
الحوار مترجم
جوليانا بمرح :مرحبا القاهره لقد أتيت إليكي
عصام :هههههههه هل تحبين مصر جوليانا
جوليانا :نعم، مصر ام الدنيا عصام انا احبها كثيرا، ما رايك يا ماركل
ماركل:اي شيئا تحبينه صغيرتي انا اعشقه
جوليانا بخجل: احم احم ماذا؟ اني جائعه كثيرا
عصام :هههههههه انتي تمزحين جوليانا لقد اكلتي اكتر من عشرت سندوتشات في الطائره لم تشبعي بعض
جوليانا :اوه عصام هل تنظر لي في الطعام
ماركل :تأكلين كما تشائين يا صغيرتي
جوليانا بخجل :ها… كح هيا بنا الحقائب جاهزه
ماركل وعصام :ههههههههههههه هيا بينا
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في قصر العرباوي
يجلس عبد الرحمن على رأس المائده ويقول :بقولكم اي يا ولاد
وائل:خير يابابا
عبد الرحمن :هو اخوك مش ناوي ينزل بقا ده وحشني اوي
وائل:ماانت عارف يابابا انه مش عاوز يقعد معانا
عبد الرحمن :طب يعني اعمله اي انا يعني عاوزني ارجعله الخدامه دي تاني، طب ودي اجبها منين دي طيب دي زمانها ماتت
وائل:مش عارف بصراحه يا بابا إذا كانت َماتت والا لا
فاطمه:لا ما ماتتش ياعمي
عبد الرحمن باستغراب  : وانتي عرفتي منين يا فاطمه
فاطمه :اصل في بيتهم القديم كنت بروح واعرف اخبرهم وكده
عبد الرحمن :طب وهي لسه هناك
فاطمه :مش عارفه والله يا عمي
عبد الرحمن :خلاص نبقا نروح ونشوف
رعد :صباح الخير
عبد الرحمن :صباح الخير يا حبيبي رايح الشركه
رعد :ايوا
سحر :بقولك يا بابا انا عاوزه اروح البيت عشان في حاجات نسيتها هناك
عبد الرحمن :هتروحي لوحدك
سحر :لا هاخد البنات معايا
حسام :صباح الخير على الجميع
عبد الرحمن :خدوا حسام معاكوا
حسام:على فين ياجدو
عبد الرحمن :هتروح مع عمتك وبناتها هيجبوا حاجات من بيتهم ويجوا
حسام :ماشي يا جدو
رعد :حسام تخلص وتحصلني على الشركه
حسام :تمم
………………
مشيره :خلصي وتعالي ورايا ها، اااااه
نادر :حسبي هتقعي
مشيره بخجل : نادر صباح الخير
نادر :صباح العسل ياقلبي
مشيره :ها… اي اللي بتقوله ده
نادر بهمس في اذنها  :هههههههه ماشي خليكي تقيله كده ليا، بس معلومه بسيطه بس انتي لي نادر العرباوي وبس سامعه
مشيره بتوتر :اا…. ماما بتنادي عليا
نادر:محدش بينادي
مشيره :طب ممكن توعي ايدك عشان مينفعش كده
نادر :وان قولت لا
مشيره :نادر اوعي بقولك
نادر :انا هوعي بس عشان نادر طالعه منك حلوه اوي
رعد:نااااااادر
نادر :يالهوي على اللي طالعلي في البخت ده، حاضر حاضر، يلا ياختي انزلي اهي الجاموسه نادت تاني
مشيره :ههههههههههههه
سحر :حسام معلش يا حبيبي اطلع انده نورهان اصل دي لو محدش لحلحها مش هتخلص
حسام باءندهاش:انا
سحر:ايوا يا حبيبي
عبد الرحمن وهو يغمز له : يلا يا حسام ههههه
حسام :هههههههه حاضر يا جدو
رعد:يلا يابني بقا
نادر:خلاص جيت اهو يلا
معاذ ومعتز :صباح الخير
عبد الرحمن :صباح النور، معتز اقعد افطر يلا عشان رايحين مشوار
معتز:حاضر ياجدي
معاذ:هو الغريب بصراحه ان جدو بيروح مشوار مع معتز، مش ده العره يا جدو
فاطمه:بس يا واد اي يعني هو مش حفيده بردو
وائل:اه صح يا بابا كنت فين امبارح انت. ومعتز
عبد الرحمن :من امتا بتسأل الاسئله دي يا وائل اي كبرت عليا
وائل:لا يابابا أعوذوا بالله خلاص انا اسف، عن اءذنك هروح الشركه
عبد الرحمن :بالسلامه
معاذ:طب انا كمان بقا رايح القسم
عبد الرحمن :روح لمجرمينك روح، الا ماقولتلش صحيح اي اللي في ايدك ده 
معاذ:ههههههههه ماشي يا جدو اقلش عليا براحتك، لا دي رصاصه بسيطه لما كنت في المهمه امبارح 
فاطمه :يالهوي طب وايدك عامله اي 
معاذ :لا ماتقلقيش ياماما دي بسيطه، هروح انا بقا سلام
…………….
دب دب دب
حسام :نورهان يلا عشان ماتتاخرش
دب دب دب.، نورهان مش بتردي ليه، طب وبعدين بقا هتقلقني ليه دي، طب ادخل والا اعمل اي
نورهان انتي فين
نورهان :اي يا مشيره كنت في الحمام، عاااااااااااااا
حسام :اي في أي يا مجنونه
نورهان :انت اي اللي دخلك هنا
حسام :يابنتي كنت بخبط عليكي وأنتي مكنتي؛ بتردي قلقت فدخلت معرفش انك في الحمام
نورهان :حرام عليك يا حسام خضتني انا كنت في الحمام بخد دش
حسام :طب اخلصي يلا عشان هنمشي
نورهان :انت هتيجي معانا
حسام :ايوا يلا
نورهان :طب معلش هطلب منك طلب اصل مشيره الزفته مشيت
حسام :اطلبي براحتك
نورهان :انا هدخل الحمام البس بسرعه وتستناني هنا وهخرج معلش ترفعلي سوستت الفستان عشان والله ما بطولها
حسام :سوسته، طب اناديلكي مشيره احسن
نورهان :لا دي غلسه وهتزلني ومش هترضي توفعهالي معلش ونبي
حسام :طيب يا نورهان يلا انجزي
نورهان بمرح :ماشي شكرا اوي اوي
………………..
حسام :ها خلصتي والا لسه
نورهان :خلاص اهو يلا ارفع السوسته
نظر حسام الي ظهر نورهان بتوتر وقرب يديه من ظهرها ويده ترتعش
نورهان :ماتيلا يا حسام
حسام :حاضر اهو رفعتها
نورهان :لي ده مالك عرقت كده ليه
حسام:ها لا مفيش يلا انا هنزل عن اءذنك
نورهان :طيب
            بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في شركه العرباوي
رعد:هي اتاخرت ليه كده
نادر:زمانها جاي
دب دب
شروق :صباح الخير يا فندم اسفه على التأخير بس كنت بدي لاخويا الدوا
رعد:لا مفيش حاجه، ممكن بقا افهم اي اللي حصل امبارح ده انامرضتش اكلمك والله عشان خاطر جزمتك المكسوره دي وكده وكان شكلك تعبان
شروق:معلش مش هتكرر تاني
رعد:تمم النهارده في اجتماع مع الشركه الاوروبيه مش كده
شروق :ايوا يا فندم الاجتماع على الساعه سته
رعد:خلاص تمم روحي شوفي شغلك
شروق:حاضر
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
          في شقه معتز
عبد الرحمن :صباح الخير يابنتي اخبارك اي دلوقتي
حور:الحمدلله بخير، انا عاوزه اكلم ماما
عبد الرحمن :اه طبعا بس هتقوللها زي مافهمتك تمم
حور:حاضر
عبد الرحمن :اتفضلي
حور:الو ايوا يا ماما لا ياحبيبتي ماتقلقيش عليا اه ده صاحب الشغل لا ياحبيبتي ماتقلقيش، اي بعيط لا يا حبيبتي مش بعيط ولا حاجه اخبار اخواتي اي، ماتخافيش هخلص شغلي وهجلكم يعني على بليل كده ان شاء الله اه ماشي يا حبيبتي مع السلامه
عبد الرحمن :اهدي يابنتي بقا ماتعيطيش حقك علي راسي انا، المهم لما ترجعي البيت عرفتي هرفهمي والدتك اي
حور بحزن:ايوا عرفت
عبد الرحمن :ماشي يابنتي
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
        في قسم الشرطه
معاذ:صباح الخير
العسكري :صباح الخير ياباشا 
معاذ:هو في حد جوا
العسكري :لا ياباشا
معاذ:اي، هي ماجاتش ليه دي، تكون عملت اللي قولتلها عليه
العسكري :في حاجه يا باشا
معاذ:لا روح هاتلى قهوه
العسكري:حاضر ياباشا
معاذ:غريبه مجتش ليه دي
ساره :كنت فاكرني مش جايه
معاذ برعب:يخربيتك ياشيخه خضتني انتي بتطلعي منين
ساره : ههههههه مش عيب لما تكون مقدم كده وتتخض
معاذ بغضب:اي اللي جابك
ساره :جايه شغلي اي هتمنعني
معاذ:استغفر الله العظيم يارب انتي عاوزه اي دلوقتي
ساره :مش عاوزه حاجه، هي ايدك عامله اي
معاذ:ملكش دعوه
ساره :طب انت بتتفرج على أي في التليفون
معاذ:وانتي مالك
ساره :بقا كده ماشي
دب دب
معاذ:ادخل 
فارس: بقا ماتسالش عليا كل ده يا رخم
معاذ: فارس مسعود يابن اللعيبه اي يابني فينك واحشني والله
فارس:وانت كمان والله واحشني اوي
معاذ:اي اللي جابك هنا ياض
فارس :تقولوا خدمتي هنا
معاذ:اي ده بجد يعني هتكون جنبي هنا
فارس :ايوا،. اي ده مش تعرفنا خطيبتك دي
معاذ:لا دي الظابط ساره شغاله معانا هنا
فارس :اه شغاله معانا هنا يعني زمايل اذيك يا انسه
ساره :الحمدلله بخير ازاي حضرتك
فارس :الحمدلله، خلاص انا جتلكم هقرفكم بقا
ساره:لا ازاي طبعا حضرتك منور، انا رايحه مكتبي يا معاذ باشا عن اءذنكم
فارس :اه طبعا اتفضلي، اي ياعم ده المديريه بتشغل نسوان صواريخ والا اي
معاذ:ماتتلم يلا دي بنت اللوا رضوان حسن
فارس :اي ده بجد بس اي بقا بطايه ماشيه
معاذ:فارس احترم نفسك بقا
فارس :خلاص ياعم سكتنا
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
       في شركه العرباوي
شروق :انا مش عارفه اي ده انا صابره بس كل ذه عشان خاطر الخطه غير كده انا كنت طربقت دماغه
عاصم :استاذ رعد جوا
شروق:ايوا يافندم…….. يالهوي
يتبع..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!