Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل التاسع 9 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل التاسع 9 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل التاسع 9 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل التاسع 9 بقلم شيماء سعيد

 نغمممممممممممممممممممممممممممممممممم
الأب _ واخيرا جناب السنيورة جات بعد اللف بره ولا لسه بدري
نغم _ خير يا بابا في ايه
الأب _لا وكمان بقالك صوت ماشاء الله بتعرفي تردي عليا طبعا ماانا الي سايبك اخرسي مش عايز اسمع صوتك في عريس متقدملك وانا اديته معاد بعد بكرة وانا موافق عليه
نغم _ وانا مش عايزة أتجوز دلوقتي
الاب _ انا مش باخد رايك انا ببلغك ، امشي من قدامي داهية تاخدك ونخلص منك
نغم > نفسي أعرف ليه بيكرهني ودايما بيجبرني معقول يكون دا خووف منه عليا بس ازاي وانا من صغري عمره ما قالي كلمه حلوة ودايما بيضربني ويزعقلي ياااااارب حتي اهم قرار في حياتي هو اخده مش انا انا عباارة عن أنتيكه في البيت ملهاش أي راي
عند جهاد ويزيد
في أحد المطاعم الراقيه
دخل يزيد وجهاد
جهاد _ وااااو المطعم حلو جدااااا بس مفيهوش غيرنا
يزيد _ أصل انا حابب أقعد مع جنتي بعيد عن العالم كله فاتسمحيلي اخطفك شوية
جهاد ببتسامه _ بكل سرور
يزيد _ تعرفي ان فرحاااااان جدااااا يعني لو مت هبقي راضي جدااااا
جهاد _ ممكن متجبش سيرة الموت لان بخااف جدا اني افقد حد بحبه او عزيز عليا …. بابا لما مات وانا في ابتدائي تعبت جداااا لاني كنت متعلقة بيه حسيت اني وحيدة وهموت وانا وحيدة بس معاذ كان معايا قدر يخليني اطلع من حزني ووجعي كان هدية من ربنا ليا فعلا ، لكن انت لو حصلك حاجة تبقي نهايتي محتومة
يزيد _ متزعليش يا جنتي واوعدك عمري ماهسيبك هنبقا مع بعض لاخر العمر
فضل يزيد وجهاد يتكلموا ويعرفوا اكتر عن بعض وكانوا فرحانين جداااا ان ربنا جمعهم في الحلال
جهاد _ يزيد أنا اتاخرت جاامد لازم نمشي
يزيد _ جنتي انا زوجك يعني عادي ومتقلقيش هوصلك وكمان عندي شغل ضرووري
جهاد باستغراب _ شغل ايه يايزيد
يزيد _مامورية يا عمري بس دي من اهم الماموريات في حياتي
جهاد _ علشان خاطري بلاش تروح يايزيد شوف حد يروحها بدالك انا خايفة عليك
يزيد _ انا يوم ماقررت ادخل كليه الشرطة دا لان حماية بلدي من واجباتي ، أنا بدافع عن الحق وبدمر الفساد ، انت تعرفي ان الاشخاص الي هنقبض عليهم دول بيموتوا اشخاص كل لحظة بيتاجروا بأرواحنا وبيدمروا عقول الشباب شوفي كام ام اتقهرت لما ابنها مات قصاد عنيها شوفي كام اب حس ان ضهره انحني لما ابنه مات ، كام شاب حياته ادمرت وخسر كل حاجة حلوة بسبب المخدرات وكام زوجة تعبت وهي واقفة مع زوجها بتحاول معاه علشان تحافظ علي الي فاضل وبعد دا كلوا مش عايزاني اروح
جهاد _ عمري ماهكون سبب يوقفك عن هدفك في شغلك انا معاك يا يزيد
يزيد _ بحبك يا جنتي
وصل يزيد جهاد البيت وقبل ماتطلع
يزيد _ ادعيلي وانت بتصلي ووصيتي ليكي لو حصلي حاجة كملي حياتك متوقفيهاش
جهاد بدموع _ هترجع يا يزيد مش علشان حد علشاني انت وعدتني ووعد الحر دين عليك
يزيد مسك ايديها وطبع قبلة عليها وقالها هرجع باذن الله ومتعيطيش خليكي دايما فرحانة دموعك دي متنزلش علشان حد انت فاهمة يا جنتي
جهاد _ربنا يرجعك ليا بالسلامة يا حبيبي
عند حوووور
تميم بقاله يومين مشفهاش ولا حتي سمع صوتها والنهاردة رجع من الشغل لقي كل حاجة زي ما هي السفرة لسه الفطار عليها خااف ليكون حصلها حاجة
فقرر انه يشوفها ،،،،، خبط يزيد علي الباب واستني انها تفتح بس للاسف مفتحتش خبط مرة واتنين وعشرة وبردو زي ماهو فقرر انه يفتح ويدخل يشوفها …….
دخل يزيد واتصدم لما شاف حوووور ، لقاها واقعة علي الارض ودماغها فيها جرح صغير
يزيد _ حوووووووووووررررر انتي سمعاني
حورر _لااااااااارد
تميم _ حط ايده علي دماغها لقاها سخنة جداااااااااا وكمان بتهلوس
شالها وحطها علي السرير وطلب الدكتورة بسررعة
وعمل كمادات ليها تقلل من السخونية لحد ما الدكتورة تيجي
خبط الباب ودخلت الدكتورة
بدات تفحصها وكتبت ليها علي دواا وكل دا وتميم قلقان عليها
الدكتورة _ انت ازاي مهمل كدااا دي بقالها يومين مش بتاكل وعندها حمي وغير كدا حالتها النفسية وحشة جدااااااا فأرجوك تهتم بيها
تميم _ حااااضر يا دكتور
الدكتورة _ هي بتشتكي من اي أمراض او بتاخد اي ادوية لمرض مزمن
تميم _ مش عارف لان احنا لسه متجوزين
الدكتورة بتفهم _ تمام بس خلي بالك منها لانها ضعيفة جداااا وربنا يشفيها
تميم _ شكراا لحضرتك ووصل الدكتورة وطلب الدوا من الصيدلية وقعد جنب حورر يعملها كمادات واداها الدواء في مواعيدة ومنتبه للمحلول المتعلق ليها علشان لما يخلص يشيله
فضل تميم جنبها طول الليل بيراعيها وهي مش حاسة بحاجة خاالص
وفجأة ………..
عند يزيد وليث
وصل يزيد المكان المتفق عليه وبدأ التحرك هو وليث والمجموعة الي معاه قسمهم مجموعات
يزيد ١ من الامام ومجموعة ٢ من الخلف وانتبهوا جدا مش عايز الأنصاري يهرب ولازم نقبض عليه
دخل يزيد من الخلف هو وليث وبعد كدا بدأوا في التعامل مع الاشخاص المسلحين في البيت الخارجي
وبدأ الإشتباك وضرب النار في كل مكان وقدر يزيد واتنين معاه يتسللوا للبيت الداخلي والي يعتبر المخزن
قالهم يزيد هيعملوا اية ويتعاملوا ازاي
اتعامل يزيد مع العناصر الاجرامية وخلاص واقف هو والانصاري
يزيد _ اهلا بيك يا أنصاري
الأنصاري _ ازيك يا ابن زيدان ايه مش خايف تموت
يزيد _ لو مت هبقي شهيد وبدافع عن البلد لكن الي زيك لو مات عادي لانك أفه لازم نقضي عليها
يزيد وجه عليه السلاح _ خلاص اللعبة خلصت يا انصاري وهتتسلم للعدالة
الأنصاري _ انت لو فكرت انك هتقبض عليا تبقي غلطان جداا انت مش هتطلع من هنا عايش يا ابن زيدان وهتموت زي ابوك يا سيادة الضابط
يزيد _ هتدفع تمن جرايمك كلها واولهم ابويا الي قتلتة زمااان
اخيراااا انتشرت القوات داخل المكان وقدروا يقبضوا علي الانصاري بس للاسف يزيد اتصاب من احد رجالته وهو خارج بعد ما اتقبض علي الانصاري
ليث _ يزززززززززززييييييييييييييييييييد قوم يا صاحبي
يزيد _ متخااافش حتي لو مت انا هكون وفيت بوعدي ورجعت حق أبويا والناس الي اتظلمت وحياتها ادمرت لو مت يا ليث روح للمحامي متنساش دي وصيتي ليك وخلي بالك من وعد ولو جابت وليد سميه علي اسمي
ليث _ هتبقي كويس وهنرجع مع بعض تاني متقولش كداااااا
وبعد فترة وصلوا المستشفي
ودخل يزيد العمليات وليث خاايف عليه وبلغ ليث اهل يزيد
عند جهاد
كانت قلقانة جدااا علي يزيد وقعدة في اوضتها بتصلي وبتدعي ربنا يحميه ويرجعلها بالسلامة
رن تليفون جهاااد برقم غريب
جهاد _ السلام عليكم
ليث _ يزيد اتصااب في العملية وهو في المستشفي
جهاد _ مش حاااسة بحاجة حواليها خاالص ودموعها بتنزل وفجأة صرخت يزززززززززززززززززززيييييييييييدددددددددد
وجاء معاذ علي صوتها ولقاها منهارة
معااذ _ في ايه
جهاد _حكت ليه الي حصل ولبست ونزلت هي ومعاذ ووالدتها وراحوا المستشفي
وصلت جهاد ووصل اهل يزيد والكل منهار جداا
وبعد فترة طويلة خرررج الدكتورررررررر من العمليات
ليث _ طمنا يا دكتور يزيد عامل ايه
الدوك _ احنا قدرنا نطلع الرصاصة الي في كتفه وكمان الي في رجليه بس للاسف مش هيقدر يمشي علي رجليه تاني لان الرصاصة اخترقت جزء كبير من الرجل وغير كدا حصل تمزق لبعض الاوتار والشرايين فمفيش قدامنا حل غير البتر ومحتاجين موافقة منكم
الخبر وقع علي الجميع بصدمة وجهاد مش مستوبعة ولا مصدقة حاجة من الي بيقولوه
الدوك _ دي الموافقة الي المفروض تمضوا عليها في اسرع وقت علشان نلحق المريض سابهم الدكتور وكل واحد فيهم في دواامة
وفجأة مسحت جهاد دموعها _ واخدت الموافقة ومضت عليها وقالت انها لازم تبقي قوية علشان يزيد يخف ويقوم بالسلامة وتكون ليه مصدر قوة
دخل الدكتور تاني وعملوا بتر لجزء من الساق ونقلوا يزيد للاوضة عادية بس تحت الملاحظة ٢٤ ساعة
الدكتور _لازم المريض يعرف وان الموضوع هيبقي صعب في الاول عليه وهيأثر علي نفسيته بس لازم يبقوا جنبه
جهاد اخدت قرار ومش هترجع عنه مهما حصل
ياتري اية الي تميم شافه واية الي حصل لحور
ايه القرار الي جهاد اخدته
اية هيكون رد فعل يزيد لما يعرف بالي حصل
ياتري هتتخلي جهاد عن يزيد ولا هتكمل معاه
نغم حياتها هتمشي ازاي
مروان هيعمل اية
يتبع..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى