روايات

رواية دار الايتام الفصل الأول 1 بقلم شهد أحمد

رواية دار الايتام الفصل الأول 1 بقلم شهد أحمد

رواية دار الايتام الجزء الأول

رواية دار الايتام البارت الأول

دار الايتام
دار الايتام

رواية دار الايتام الحلقة الأولى

حمزه ماما انا قررت أخطب
ام حمزه. الف مبروك ي حبيبي ده يوم الهنا الا هي مين سعيده الحظ دي اللي خلت ابني يفكر في الجواز
حمزه. بنت اسمها ليندا وهيا متعلمه ومعاها كذا لغه وبتشتغل في شركه مترجمه يعني من الاخر
ام حمزه. طيب ده حلو اوي قولي من عائله مين وانا من بكره اروح وأخطبها ليك ي حبيبي
حمزه. ما هو اصل
ام حمزه. في اي ي ابني
حمزه. البنت معندهاش عائله ومتربيه في دار الايتام
ام حمزه. بصدمه 😳 انت بتقول اي بقا انا ابني يتجوز وحده معندهاش أهل لا وكمان متربيه في دار ايتام ويا عالم اخلاقها عامله ازاي ولا هيا من عائله مين ولا لي أهلها رموها في الدار ولا وراها مصيبه اي
حمزه. ي ماما انتي بتقولي ايه هيا مش ذنبها أنها لقت نفسها في دار ايتام ومتعرفش حاجه عن أهلها وبعدين البنت اخلاقها كويسه ولو انا شايف غير كده مكنتش فكرت اتجوزها وبعدين كفايه أنها اتربت في الدار واتعلمت وبتصرف علي نفسها
ام حمزه. انا مش هقبل ب وحده تربيه ملاجئ تاجي تعيش معايا في بيتي مستحيل سيبك منها وانا هجوزك بنت احسن منها وعندها عائله وبنت ناس ومحترمه
حمزه. وانا مش هتجوز غير ليندا ي ماما ي هيا ي بلاش خالص وخليني قاعد جانبك وساب أمه ومشي
ام حمزه. بعصبيه بقا انا ابني يتجوز وحده معندهاش أهل مستحيل اوافق وهو كام يوم وهينساها
حمزه. بعد ما طلع من البيت فضل ماشي بسرعه كبيره وفي الاخر وقف قدام بحر واتصل علي ليندا
ليندا. الو حمزه
حمزه. ليندا انا محتاجلك اووي
ليندا. مالك ي حبيبي انا معاك وجانبك في اي مالك وانت فين كده
حمزه. انا بره البيت واقف قدام البحر اللي ديما بنقعد قدامه انا وانتي
ليندا. طيب انا ثواني وهكون عندك
حمزه. بس
ليندا. مفيش بس انت محتاجلي ولازم اكون جانبك يلا سلام وقفلت معاه وجهزت نفسها ونزلت وراحت عند حمزه
حمزه. ليندا
ليندا. مالك ي حمزه
حمزه. بصراحه انا فتحت ماما في موضوعنا واني عايز اتجوزك
ليندا. بصت قدامها وقالت اااه واكيد طنط مش وافقت ما انا قولت ليك ي حمزه ابعد عني وسبني وان طنط مش هترضا بوحده زي تكون مرات ابنها
حمزه. لي يعني ي حبيبتي وبعدين انا قولت مستحيل اسيبك
ليندا. وعيونها بدمع قالت ي حمزه افهم بقا ومتخسرش مامتك علشاني انا عارفه قيمه الأهل في حياه ولادهم علشان انا معنديش أهل امشي ي حمزه روح ل امك وقول لها انا خلاص بقيت مش عايز اتجوزها امشي روح
حمزه. مستحيل انا بحبك ي ليندي مقدرش أخلف بوعدي معاكي انا هحاول أقنعها تاني
ليندا. وانا مش عايزاك ي حمزه وامشي وسبني امشييي بقولك اهي اهي
حمزه. طيب اهدي والله هنلاقي حل وهتكوني مراتي ومش هتكوني غير ليا ومسح لها دموعها واخدها و وصلها في المكان اللي قعده فيه بعد ما سابت الدار
وبعدها رجع البيت
ام حمزه. واخيرا شرفت اي كنت مع الهانم مش كده
حمزه. اه ي ماما كنت معاها
ام حمزه. وانا قولتلك اني مش هقبل بيها
حمزه. تعرفي ي امي لما قولت ليها انك مش موافقه قالت اي
ام حمزه. اكيد خلتك قاسي عليا وانك تقنعني بيها
حمزه. بالعكس ي امي قالت امشي وروح ل امك ومش تخسرها وأنها عارفه قيمه الأهل في حياه ولادهم علشان كده مش عايزاني اخسرك أو ابعد عنك أو يحصل مشاكل بينا بسببها شوفتي ي امي ليندا بنت كويسه وبتفكر في غيرها قبل نفسها لو وحده غيرها كانت خيرتني بينها وبينك واستغلت حبي ليها
ام حمزه. ههههه وانت صدقت ي قلب امك ده كلام بس علشان يبقا شكلها حلو قدامك وتبقا في نظرك بنت كويسه
حمزه. برضوا ي ماما برضوا انتي ليه مش مقتنعه أني بحبها واني راحتي معاها هيا وبس
ام حمزه. بكره تقابل وحده غيرها وتبقا هيا راحتك وسعادتك يلا روح نام ومش عايزه اسمع بسيرتها تاني
حمزه. انا داخل انام بس حتي لو مش هجبلك سيرتها بس قلبي هينبض ب اسمها هيا وبس وهفضل احبها وسابها دخل ينام
ام حمزه. انا لازم اكلم البنت دي واقولها تبعد عن ابني واديها فلوس وتمشي تغور من هنا
وتأني يوم ام حمزه خلت واحد يراقب حمزه ويعرف مكان ليندا علشان تروح وتكلم معاها وفعلا عرفت المكان وراحت ليها
ليندا. مين حضرتك
ام حمزه. انا ام حمزه اللي انت موقعاه فيكي انا جايه اقولك كلمتين وهمشي علي طول
ليندا. اتفضلي ي طنط
ام حمزه. ابعدي عن ابني علشان أنا مستحيل أرضا بوحده معندهاش اهل وي عالم وراها اي وخودي الفلوس دي وامشي من هنا ومش عايزه اشوفك قريبه من ابني
ليندا. انا مش ذنبي ي طنط اني اتربيت في دار ايتام ومعنديش اهل وبعدين أنا قولت ل حمزه يبعد عني بس هو مش عايز وخلي فلوسك معاكي ي طنط انا مش عايزه فلوس وحاضر هبعد عن حمزه
ام حمزه. لما يلاقيكي مش عايزه تكلميه هيبعد عنك
ليندا. تمام
وبعد ما ام حمزه مشيت ليندا فضلت تعيط 🥺 وتقول إنه مش ذنبها أنها اتربت من غير أهل ومتعرفش حاجه عن أهلها وأنه ليه الدنيا قاسيه معاها كده وأنه حتي الشخص اللي بتحبه وعايزاه أمه عايزه تفرق ما بينهم وأنه مفيش فرحه بتكمل معاها
ام حمزه. مشيت ورجعت البيت واول ما وصلت حصل ،،،،،،،،،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دار الايتام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!