Uncategorized

رواية وفاء البارت التاسع 9 بقلم آية عبده

  رواية وفاء البارت التاسع 9 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت التاسع 9 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت التاسع 9 بقلم آية عبده

وفاء داخل غرفه العمليات
تنظر ريم الي النبض والتنفس 
دكتور عمر النبض بقا اضعف
ريم انا مكنتش موافق تدخلي العمليه دي ارجوكي الثبات 
رد كتور اسماعيل في ايه ياريم هي اول عمليه تدخليها
ريم بخوف وقلق بس دي اختي يادكتور
رد عمر معلش لو هتفضلي بحالتك دي اطلعي بره مش كل شويه هتسئلي 
رد الدكتور اسماعيل ريم انتي دلوقتي ممرضه وده عملك ارجوكي الثبات لتخرجي متحرجيش نفسك
لا لا لا خلاص انا كويسه هثبت 
********
خارج غرفه العمليات تتجه منال شمال ويمين بقلق وتوتر 
يااااارب بنتي نجيها يااااارب????
قامت منه واتجهت ببطء الي منال 
ماما اهدي علشان خاطري متخافيش وفاء هتخرج بالسلامه
بضيق منه ارجعي ارتاحي مكانك بتقفي ليه انتي لسه والده يابنتي ونادت الي رامي زوج منه 
رامي خد مراتك او رجعها غرفتها ترتاح 
ردت منه بتنرفزه انا مش همشي من هنا ياماما غير لما تخرج وفاء
ردت منال ،اهدي يامنه بلاش عصبيه انتي لسه والده وبترضعي ،خدها يارامي تقعد متخلاهاش تقف كتير
رد رامي حاضر ياماما منال ،اسمع الكلام يامنه واهدي العصبيه ووقفتك دي ممنهاش فايده 
حاضر يارامي اسندني اقعد لكن مش همشي من هنا 
تمام تعالي 
******* 
نظرت منال الي ساميه رأتها تقعد في ركن وتبكي بحرقه ،اقتربت منها 
مدام ساميه قومي ارتاحي انتي،تعبانه 
هزت رأسها بالرفض وظلت تبكي ????
ابتعدت عنها منال وظلت علي قلقها تقف علي باب غرفه العمليات
***********
داخل حجزه يتألم خالد
يااااااارب انقذها انا قاعد مقيد هنا هموت ???? مش قادر اعمل حاجه انا عارف يارب اني مش كويس واناني بس انت وحدك تعرف اني مظلوم نجيها يااااارب ااااااه????وفاء حد طيب ورقيقه وجميله حررررام تتألم كده ???? سامحيني ياوفاء وظل يضرب برأسه في جدار الحجز انا السبب انا ياريتني ماسيبتك تمشي يوميها انا غبي انا غبي ???? وظل يضرب رأسه بقوه حتي اغمي عليه ????
قام احد المحتجزين مثله وتقدم نحوه
انت يافندي مالك ايه ال صايبك وهزه لقي رأسه بها دماء كثيره وخالد مغمي عليه جري المسجون علي باب الحجز الحقونا الجدع غرقان في دمه انجدوه 
دخلو مسرعين نحوه ودخل الظابط وتقدم ليتفقد  نبضه وجد به النبض ورأسه تنزف دماء ،ابعدو عنه هو ايه ال حصل ،رد احد المحتجزين 
هو ياباشا كان بيعيط وفضل يضرب راسه في الحيطه واغمي عليه
خرج الظابط مسرع وطلب الاسعاف 
وبعد شويه جاء الاسعاف واخذو خالد الي المستشفي 
**************
داخل غرفه العمليات 
نظر عمر بقلق الي تنفس وفاء ونبضها 
رد الدكتور اسماعيل تنفسها بطئ جدا والنبض كذلك
رد عمر استمر يادكتور ان شاء الله 
ريم بتوتر وقلق ياااااااارب 
عمر صرخ فيها ،انتي يااستاذه بكلمك من الصبح ساعديني 
ردت ريم ببكاء حاضر
رد الدكتور اسماعيل ريم اخرجي بره مش ناقصين توتر
لا لا لا انا كويسه ونظرت الي وفاء لازم حد منا يفضل جنبها 
رد عمر بغضب هاتي المقص 
***********
اتجهو بخالد الي المستشفي 
وتفقده الطبيب 
رد الظابط ، حالته ايه يادكتور 
رد الطبيب اخد خمس غرز في رأسه
وحقنه مهدئه لانه بعد مافاق كان منهار 
رد الظابط ممكن اشوفه 
ايوه طبعا اتفضل 
دخل الظابط واقترب من خالد ،كان يهلوس باسمها وفاء عيشي متموتيش وظل يهرتل باسمها ويقول انا السبب انا السبب الظابط هز رأسه???????? ونظر الي خالد ثم خرج
خرج الظابط وامر المجند خليك قريب منه وفتح عنيك ليهرب ،انا هرجع القسم تاني 
حاضر ياباشا 
***********
دخل مسرع يتفقد جميع غرف المستشفي،الي ان لقاه خااااالد
اوقفه الشاويش انت مين
انا محمد صاحبه عايز اشوفه
ممنوع يابيه 
هشوفه بس وهمشي
وافق الشاويش ودخل محمد واقترب من خالد ،خالد ايه ال جرالك، ظل يهرتل ويهلوس باسمها وفاء وفاء 
رد محمد اجمد خالد متعملش في نفسك كده
**********
ساميه خارج غرفه العمليات تبكي انا السبب ياريتني ما بصيت لغيري ????
فلااااااش باك 
انا هفضل في الفقر ده  كتير
اسمعي ياساميه انا راجع من الشغل وفيا ال مكفيني
اوقفته ساميه اسمع ياسليم انا من حقي اعيش في مستوي كويس انا وابني ومش هفضل مستسلمه للفقر معاك 
رد سليم يعني ايه 
يعني طلقني ياسليم
بصدمه انتي بتقولي ايه ياساميه
ال انت سمعته ياسليم طلقني
وابننا
ماله ابننا هيعيش زي بقيه الناس
ايه الاستهتار وعدم الاتزان ال في كلامك ده
والله اتزان عن اي اتزان في الفقر ال معيشني فيه ده
لااااالا ياساميه الموضوع ده فيه حاجه تانيه
بقلق ردت ساميه حاجه ????حاجه ايه
امسكها سليم بقوه ،اسمعي كويس الكلمتين ال هقولهملك دول ،انا مش هتغير وهفضل علي مبدئي ومش هغيرها لاي سبب كان انا استحاله اذود هموم الناس واحرمهم من العلاج علشان خاطر مفيش معاهم فلوس استحاله استغل فقرهم ???? هتعيشي علي كده وكلمه الطلاق دي مسمعهاش تاني منك فاهمه وقام بزقها ووقعت علي الارض وذهب خارج البيت 
???? بغضب ردت ساميه كده ياسليم يبقي انت ال اخترت ده وانا مش هضيع حياتي وافضل منحوله في الفقر ده 
************
قطع شرودها 
مدام ساميه 
محمد خير مالك
خير بس في حاجه الاول وفاء،اخبارها ايه
ردت ساميه لسه جوه في غرفه العمليات 
ربنا يشفيها وتخرج بالسلامه
بقلق بتقول في حاجه في ايه
خالد 
قامت من مكانها مفزوعه ماله خالد
خالد هنا في المستشفي 
مش فاهمه يا محمد خالد فيه حاجه
ايوه خالد محجوز في المستشفي فضل يضرب راسه في الحيط واغمي عليه ونقلوه هنا
خااااالد ???? في اي غرفه 
تعالي معايا يامدام هوديكي ليه 
ذهبت ساميه مع محمد متجه لخالد تطمئن عليه 
ردت منه ربنا يخده
استوقفتها منال 
منه حرام عليكي اختك مابين الحياه والموت وانتي بتدعي علي الناس 
هو السبب ياماما اختي لو جرالها حاجه مش هسيبه في حاله 
بنفاذ صبر ،رامي خد مراتك من وشي انا عفاريت الدنيا قدامي دلوقت وهي كالعاده هتعليلي ضغطي انا مش ناقصه
*************
داخل غرفه العمليات 
نظر الدكتور اسماعيل الي نبض وفاء وتنفسها
دكتور النبض وقف
صرخ عمر بسرعه جهاز صدمات القلب بسرعه 
صرخت ريم وفااااااء  لاااا اختي امسكها الدكتور اسماعيل وابعدها وصرخ مينفعش كده انا ال غلطان اخرجي بره 
ظلت تصرخ ريم مش هخرج سيبني اختتتتتتي وفاااااء مااااااااتت اوعي ????????
????صرخ عمر خرجها بره يادكتور اسماعيل 
ظلت تصرخ ريم وانهارت لااااااا وفاااااااء????
يتبع..
لقراءة البارت العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى