Uncategorized

رواية مطلقة وقعت أسيرته الحلقة التاسعة 9 بقلم ياسمين جمال

 رواية مطلقة وقعت أسيرته الحلقة التاسعة 9 بقلم ياسمين جمال

رواية مطلقة وقعت أسيرته الحلقة التاسعة 9 بقلم ياسمين جمال

رواية مطلقة وقعت أسيرته الحلقة التاسعة 9 بقلم ياسمين جمال

فى المساء 
فيلا السيوفى 
كانت رضوى جالسه فى غرفة والدتها فى قمة سعادتها حين وصل ادم ومعه المأذون ليدلف الى الغرفة مع المأذون وعامر ليتم عقد القران وبارك لهم المأذون ليغادر المأذون وقام عامر معه لأيصاله الى الباب  ليتبقى سمية وادم ورضوى 
سمية:الف مبروك ياولاد 
ادم :رضوى:الله يبارك فيكى ياماما 
ادم:طب انا هستأذنك واخد رضوى معايا مشوار ياعمتى 
وهنا جاء عامر ليصيح به بطريقه مرحة 
عامر:دا كتب كتاب بس ياخويا مش دخله مينفعش تطلع معاك لوحدك 
لينظر له ادم والشرر يكاد يخرج من عينيه 
سمية:عندك حق ياعامر 
لينظر له ادم بصدمه 
ادم:حتى انتى ياماما طيب يلا يامراتى نمشى من البيت ده ومسك يدها وخرج ليضحك عامر وسمية عليه 
عامر:ربنا يسعدهم بس ربنا يستر لما خالد يعرف 
سمية:ده اللى كان لازم يحصل ياعامر اخوك عليه حركات غريبه ومبقتش فاهماها 
عامر:معلش ياماما طيش الشباب 
سمية:ربنا يصلح حالكم ياحبيبى 
……………………..
رضوى:افتح عينى 
ادم:لاء لسه  
رضوى:هو منظرنا ايه والناس شايفاك شايلنى كدا 
ادم:هههه هتعرفى دلوقت وبردوا مش هقولك 
رضوى:انت ذكى كدا ليه 
ادم:علشان لازم اكون كدا ثم انزلها 
ادم:فتحى 
لتفتح رضوى عينيها ببطئ لتتفاجأ بالورود والزينه فى كل مكان لتنظر الى ادم بفرح واحتضنته 
ادم:حبيبتى لسه فى مفاجأة تانى 
رضوى:ايه هى 
ادم:لفى وانتى هتعرفى 
لتلتفت رضوى لتجد صحباتها لتصرخ بفرحه ونظرت لأدم 
رضوى:بحبببببك مووووت 
ادم:وانا بعشقك يارضوى كان لازم تحتفلى ياقلبى بكتب كتابنا حتى ولو بحفلة بسيطه 
لتبتسم له رضوى ورحبت بصديقاتها وجاء بعض اصدقاء ادم وفرحوا كثيرا ليغادر الجميع ولم يبقى سواهم 
رضوى:هنروح 
ادم:انتى عايزة ايه 
رضوى:عايزة اقعد معاك لوحدنا 
ادم:وهو ده اللى هيحصل 
ليخذها بين احضانه 
………………..
دلف ذالك الشاب الى تلك الغرفة ليقف امام الكاميرا لكى يخبر البوص بما حدث ليصيح به قائلا 
البوص:ازاى ده حصل هاتلى الثعلب حالا وراقبلى الكلب ادم كويس وخليك جاهز 
الشاب:تحت امر سعادتك ليغادر الغرفه فتعاملهم مع البوص من خلال تلك الكاميرا 
………………………..
فى صباح يوم جديد 
استيقظت رهف لتجد ريناد جالسه على الكرسى امامها لتتفاجأ من جلستها هكذا لتعتدل فى جلستها ونظرت لها 
رهف:رينو فى ايه
ريناد:ممكن افهم فى ايه بقى هربتى وقلتى بكرا واهوه بكرا جه 
رهف:يابنتى اهدى مش كدا هفهمك حاضر بس هروح اغسل وشى واحكيلك 
ريناد:روحى يامى  لتدلف رهف الى الحمام الملحق بالغرفة لتخرج بعد دقائق 
لتجلس امامها وبدأت فى سرد ما حدث 
رهف :بس كدا ياستى 
ريناد:ومين سى ادم ده كمان 
رهف:ابن خال سيفو 
لتضربها ريناد على كتفها 
ريناد:ايه سيفو دى ماتحترمى نفسك يابت 
رهف:غيرانه يابيضه 
ريناد:انتى هبلة يارهف 
رهف:كتير قالى كدا بس انا بردوا مش مقتنعه 
ريناد:علشان هبلة ياقلبى وتركتها وخرجت 
رهف:هو انا فعلا هبلة لاء اكيد غيرانين منى لتلحق بها 
…………………………….
دلفت ريناد الى المطبخ بينما توجهت رهف الى الصالون حيث يوجد سفيان 
رهف:صباح الخير 
سفيان:صباح النور 
رهف:عملت كدا ازاى 
سفيان:عملت ايه 
رهف:اول مرة اشوف رينو بتخاف كدا دايما عنديه ومش بتخاف بس الله عليك عرفت تسيطر عليها 
سفيان:عادى 
رهف بصوت منخفض:ايه الغرور ده 
سفيان:شكرا واتفضلى عايز اشرب قهوتى بهدوء 
رهف:قهوة قبل الفطار 
سفيان:مزاجى كدا عندك مانع 
رهف:اكيد يعنى ده مضر بالصحه 
سفيان:هى كانت صحتى ولا صحتك 
رهف:انت مغرور كدا ليه متنزل شويه ياعم وتتكلم عدل 
سفيان:ايه الكلام الاهبل اللى بتقوليه ده يارب صبرنى 
رهف:ليه ياخويا كنت قاعد مع جوز مجانين 
سفيان:فعلا قاعد مع جوز مجانين انتى واختك وتركها ودلف غرفة مكتبه 
لتفتح رهف فمها من هول الصدمه لتضه يدها على خصرها واردفت فى غيظ 
رهف:هوريك بقى شغل المجانين بيكون ازاى 
وصعدت الى غرفتها وبعد دقائق علا صوتها بالصراخ ليصعد لها سفيان وريناد ليفتح سفيان الباب ليجدها تقفز على فراشها وهى تصرخ ليدلف لها سريعا بينما ربعت ريناد يديها امام صدرها وابتسمت ابتسامة بسيطه 
سفيان:فى ايه 
لتقفز رهف على ظهره وتمسكت به 
ليتفاجأ سفيان من فعلتها 
رهف:صرصار ياسيفو صرصار 
ليأخذ سفيان نفس عميق ثم اردف بغيظ 
سفيان:ممكن تنزلى من على ضهرى 
رهف:لاء لما تموته الاول 
سفيان:واموته ازاى وانتى على ضهرى كدا 
رهف:شئ ميخصنيش 
ليخرجها سفيان من الغرفة وانزلها 
رهف:ادخل موته بقى 
سفيان:طفلة انتى طفلة متكبرى بقى انا مش ناقصك كان مال اهلى من الاول وتركهم وهبط الى الاسفل 
ريناد:عملتى كدا ليه واهوه عجبك كدا كنتى فاكرة ايه هياخدك بالحضن ويقولك متخافيش ده مجرد واحد غريب وبيحمى نفسه مش اكتر افهمى بقى وتركتها وذهبت الى غرفتها 
لتقف رهف فى مكانها لتهبط دموعها على ماحدق فهى تعاملت كما تفعل مع فهد ولكن حقا فهد اخيها فمن هذا الشخص لكى تتحدث معه كذالك 
………………….. 
دلف ادهم الى غرفة ابنته ليجدها نائمه فى احضان سهيلة ليقترب منها وقبل جبينها وخرج من الغرفه ليقابل والدته فى الاسفل 
ادهم:صباح الخير ياست الكل 
عايدة:صباح النور رايح فين اكده 
ادهم:مشوار مهم  وتركها وخرج ليأخذ سيارته وذهب الى مقر حكمه ليأمر بحضورها  ليغادر الحارس ليأتى بها سريعا 
المرأة بخوف:فى ايه ياكبير 
ادهم:ليه
المرأة:مش فاهمه 
ليصيح بها ادهم بغضب 
ادهم:انتى فاهمه فأنطقى احسنلك 
المرأة:خطف ابنى وهددنى بيه يابيه وقالى ان الدواء ده مش هيضرها هيخليها تسخن بس 
ادهم:ومجتيش وقولتيلى ليه وكنت جبتلك ولدك 
لتصمت 
ادهم:انا امنتك على بيتى ودخلتك فيه بس دلوك انتى اللى حكمتى مبقيش ليكى مكان اهنه قدامك اسبوع وتغادرى اهنه يلا غورى من وشى 
لتغادر المرأة وهى تلعن نفسها على ما اقترفته من خطأ فأين ستذهب الان 
………………………
مهاب:خد بالك ياعدى الفترة دى هيخرج بيها ولازم ناخدها 
عدى:مش عارف يامهاب بيه بس هو كشف خطتنا لانه استدعى الخدامه عنده 
مهاب:بس خوفه على بنته هيخليه ياخدها المستشفى بس بحراسه مشدده 
عدى:قصد حضرتك ان 
مهاب:بالظبط يالا اعمل شغلك 
عدى:تمام يامهاب بيه وتركه وخرج 
…………………………
شركة السيوفى 
دلف خالد الى عامر بعصبيه 
خالد:ممكن افهم ازاى تعمل كدا من ورايا 
عامر:خالد اهدى صوتك عالى 
خالد:انت خليت فيها صوت 
عامر:متحترم نفسك بقى ياخى 
خالد:هيطلقها ياعامر هيطلقها فهمت 
وتركه وخرج 
عامر:دا اتجنن رسمى ولا ايه 
………………….
دلفت هناء الى اشهى 
هناء:اشهى حبيبتى يالا قومى اللبسى عندنا ميعاد عند الدكتورة بعد ساعة 
اشهى:مش عايزة اخرج ياماما 
هناء:ده علشان ابنك يالا قومى 
اشهى:حاضر 
هناء:هروح اللبس تكونى انتى كمان لبستى 
اشهى:تمام 
……………………………..
كان عز جالس على كرسيه الهزاز يتذكر ما فعل 
فلاش باك 
عز:عايزك تنفذ اللى هقولهولك بالحرف الواحد 
        :اؤمر ياباشا 
عز:هيجى عندك ناس تسأل على سندس وهبعتلك الصورة بتاعتها دول تفهمهم ان ادهم العزايزى هو اللى خدها من اكتر من خمس سنين داهم المنطقة وخدها بالاجبار فاهم 
       :تمام ياباشا انت تؤمر 
باك
عز:الدور عليك ياادهم بيه 
وهنا سمع صوت خبط على الباب ليسمح بالدخول ليدخل مساعده الخاص 
عدلى :كل حاجه جاهزة ياباشا 
عز:تمام نفذ فى الوقت المناسب ياعدلى 
عدلى:تمام ياباشا 
…………………..
كانت رضوى فى جامعتها حين جاءت اليها احدى صديقاتها 
مها:رضوى اخبارك 
رضوى:الحمد لله يامها انتى اخبارك ايه 
مها:كويسه انتى وراكى حاجه 
رضوى:عندى محاضرة بعد ساعتين 
مها:طب تعالى نشرب حاجه فى الكافتريا 
رضوى:يلا بينا  ليجلسا سويا 
ليطلبا كأسان من العصير 
لتنظر مها الى الجرسون ليطمئنها برأسه 
ليشربا العصير سويا
مها:ايه رأيك نتمشى احسن 
رضوى:ياريت لان المكان زحمه اوى 
مها:منا بقول كدا برضوا 
…………………….
كانت اشهى وهناء ينتظران دورهم حتى صاحت الممرضه بأسم اشهى ليدلفا الى الداخل لتقوم الطبيبة بفحصها وطمئنتها على الجنين ليخرجا وهما سعداء لرؤية الجنين ليعودا الى المنزل وهما فى قمة سعادتهم 
……………
فهد:رومتى عاملة ايه 
لتلتفت له روما وقامت بالجرى نحوه واحتضنته 
روما:وحشتنى اوى يا افهد 
فهد:وانتى ياحبيبتى وحشتينى اوى قوليلى عاملة ايه دلوقت 
روما:بقيت احسن لما شوفتك 
فهد:مش ناويه تقوليلى مالك 
روما:معلش مش هقدر يافهد 
فهد:خلاص براحتك ياقلبى وقت متكونى جاهزة احكيلى 
روما:تمام 
فهد:ايه رأيك نخرج نتفسح شوية 
روما:بجد 
فهد:بجد 
روما:والمستشفى 
فهد:انا خدت موافقه من المستشفى ياستى 
روما:يحيا العدل لانهض سريعا واخرجت ملابس لها ودلفت الى حمامها الخاص 
…………………
دلف ادهم الى القصر ليصعد الى غرفة ابنته ليجدها تتقيأ بألم ليقترب منها 
ادهم:خديجه حبيبتى مالك ثم نظر الى سهيلة 
ادهم:حصل ايه 
سهيلة:معرفش مرة واحده كدا قامت تتقيأ 
ادهم:انا هاخدها على المستشفى لبسيها بسرعه وخرج من الغرفه ورن على حارسه الخاص بتجهيز حراسه كبيرة لأخذ ابنته للمستشفى 
…………………………
فى الجامعه 
كانت رضوى تشعر بألم كبير فى رأسها
مها:مالك يابنتى 
رضوى:مش عارفه حاسه بصداع رهيب 
مها:طب تقعدى ولا تروحى 
رضوى:لاء انا عندى محاضرة مهمه هروح اشترى برشامة صداع احسن 
مها:طيب تعالى لتأخذها مها الى احدى الجراجات لتشير بيدها ليخرج شابان  من العربيه وتوجهو اليهم  كانت رضوى تشعر بدوار كبير ولكنها تجاهد فى فتح عينيها 
رضوى:مين دول وسقطت مغشيا عليها 
ليأخذها الشابان الى وخرجا سريعا 
…………………………
كان ادهم فى طريقه الى المستشفى حين قطع طريقه سيارتان بهما رجال مسلحه ليبدأ تبادل اطلاق النيران ليقضى ادهم ورجاله عليهم ولكن لم ينتبها لذلك القناص الذى يقف اعلى احدى المبانى يصوب سلاحه على ادهم ليضغط على الزيناد لتستقر الرصاصه بصدر ادهم ليلتفت ادهم للخلف وحرسه الخاص لينصدمو حين انفجر عليهم الرصاص من جميع النواحى ليسقط جميع رجاله ارضا ومن بينهم ادهم الذى اصيب بثلاث طلقات ليصبح الطريق بحر من الدماء 
………………………………..
كانت سندس جالسه تتوسل الى الله بحمايتهم فهى ليس بيدها شئ سوا الدعاء لله وانقبض قلبها حين دلف ذالك العز اليها ليضع امامها التابلت لتشاهد ما اصابه لتصرخ بأعلى صوتها 
سندس:ابننننننننننننى 
عز:عارف الصدمة كبيرة عليكى بس لازم تتعودى ياما هتشوفى من ده كتير 
وخرج حين سمع رنين هاتفه ليجيب على المتصل 
عز بصدمه:يعنى ايه مش موجودة يابهايم لينصدم حين ……………
……………………………
عزت:مش عايزك تظهر خالص فاهم هما اكيد بيدورو عليك 
ناصر:وانا هفضل مستخبى كدا كتير وانا معملتش حاجه وانت اللى عملت عايش حياتك عادى 
عزت:انت عايز ايه 
ناصر:منا مش هفضل مستخبى هنا كتير دا البهايم مترداش تعيش هنا 
عزت:خلاص اهدى انا بخلصلك الورق وهسفرك 
ناصر:استعجل 
عزت:مقلت خلاص اقفل بقى 
ريم :كنت بتكلم مين ياحبيبى 
عزت:هاه دا واحد صاحبى 
ريم:امممم طيب الدكتور كتبلك على خروج وانا كلمت على اخويا يجى ياخدنا 
عزت:ماشى ياحبيبتى 
………………………..
ادم:ازاى يعنى يافندم والدلايل ولا علشان ابن عم ابوه لواء يبقى نتهم بنات الناس بالباطل 
العميد:ادم احترم نفسك واعرف انت بتكلم مين 
ادم:ممكن تفهمنى حضرتك معناه ايه انك تخفى الدلائل دى 
العميد:دى اوامر ياحضرة المقدم انا مش موافق بس دى اوامر واجب التنفيذ 
ادم:وانا مش هتنازل عن الحق حتى لو كان التمن حياتى يافندم وتركه وخرج 
العميد:عارفك ياادم مش هتتنازل وهتجيب حق البنت دى بذكاء كعادتك وانا هسهلك المهمه بس من غير متحس بأى حاجه 
………………………(فاكرين لما ادم طلب معلومات عن عزت من ظابط معاه فى الشغل هو جبله المعلومات والمعلومه اللى محتاجينها ان ابن عم ابو عزت لواء )
………………….
هبطت رهف الى الاسفل لتسأل احدى الخدم عنه لتخبرها الخادمه انه بغرفة المكتب لتذهب رهف الى هناك ودقت الباب ليسمح سفيان لها بالدخول 
سفيان:فى ايه 
رهف بدموع :انا اسفه على اللى حصل بس انا متعودة اعمل الحركات دى مع فهد وكدا عارفه انه مش مبرر وانك مش اخويا بس دى حركاتى وعملتها مع حضرتك بأندفاع وشكرا خالص لحضرتك على استقبالى انا واختى فى بيتك وانقاذك ليها بس ان شاء الله مش هنطول هنا كتير وبأذن الله مش هنضايق حضرتك اكتى من كدا وتركته وصعدت سريعا الى غرفتها 
ليلوم سفيان نفسه على ماتفوه به فى الصباح 
………………………………..
كان خالد يسوق عربيته بيد واليد الاخرى ممسكه بزجاجة الخمر ليتوقف فجأة حين وجد تلك الفتاة تمر الطريق ليبتسم بخبث ليهبط سريعا ليسحبها الى عربيته وسط صراخ الفتاة وترجيها له بتركها وكانت تضربه بكل ما اوتيت من قوة لكى يتركها ولكن هيهات فهو قوته تفوقها بمراحل ليلقيها فى الكرسى الخلفى وكتف يديها فوق رأسها بيد واليد الاخرى تحاول خلع ملابسها لتصرخ الفتاة بقوة لعل يأتى من ينقذها من ذالك الوحش 
يتبع..
لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حب وجنون للكاتبة ياسمين جمال

‫9 تعليقات

  1. كنت بقرا الروايه من فتره وبسبب عدم تكملتها نسيتها وقرأت روايت أخرى وبعدين افتكرتها ورجعتلها وبردو ملقتهاش كملت كده هنزهق ومش هنتابع الروايات

  2. روايه مطلقه وقعت اسيرته من الروايات الجميله و الرائعه ياريت تكمل بعد اذن الكاتبه وبسرعه بقالها فتره منزلتش حلقه جديدها

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى