Uncategorized

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل التاسع 9 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل التاسع 9 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل التاسع 9 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل التاسع 9 بقلم بسمة سلام

امام العنايه المركزه ينتظر الجميع ينتظر بخوف والعرق يغرق وجههم خوفا عليهاا.  
تنظر مريم علي حياه ونعمه وينظر مراد لابراهيم والشباب لبعضهم  وبالدخل يقف حاتم وادهم ينظرون لهم…. 
جلس حاتم بجانب نغم وايضا ادهم بجانب شوق… 
حاتم مسك يدهاا:  فوقي عشاني فوقي  مش هينفع دلوقتي
انتي اغلا ماليا.  انا مش هعرف اعيش ونتي مش معايا انتي حياتي ارجوكي يا نغم متحرمنيش من حيااتي..
…..
ادهم: فوقي لانك مش هتسيبيني انا مش هعرف اسيبك
 خديني معاكي ارجوكي يا شوق انا الوحيد الا هارف حقيقتك وعارف ان قلبك نطيف عشاني قومي بقااااا ونبي
 متسيبنيش بابسهوله دي…
فتحت شوق عينهااا بهدوء ومسكت ايد ادهم الا كان نايم عليهااا ويبكي..
ادهم: صحيتي 
شوق:اي دا نت مين 
ادهم: لا متهزايش 
شوق: وانا مين 
ادهم:… خاف ووقف ولسه ماسك ايدهااا
شوق: ههه اقعد يا كتنيله اقعد 
ابتسك وجلس بجانبهااا وسندت علي المخده وقعدت…
شوق: انا كويسه يا عم امسح دموعك 
ادهم: حضنهاا جامد وبدا يعيط..
شوق: طب اهدا اهدا انا تمم اهدا يا ادهم…
ادهم: فكرتك هضيعي مني 
شوق: لا انا قعد علي قلبكوقفت وهيا تمسك راسهااا
ادهم بفرحه حضنهااا  وبقوه.
شوق: اي ياض انت مصدقت ابعد 
ادهم: ياض تصدقي عيب عليكي  ليكي الشرف اني حضنك 
شوق: هتبعد ولا ااا
ادهم بعد بسرعه: لا وع اي اهوو 
شوق مسكت ىاسهاا وبدات تفتكر الا حصل.. 
شوق: البت البت نغم اسمها اي دي كانت علي الارض وولت انقذها من
ادهم مسك فمهاا: بس  جمبنا في السرير التاني اسكتي 
شوق: وجوزها عرف الحقيقه 
ادهم: اهاا
شوق:طب يلااا بينا 
ادهم: بينا فين 
شوق: نروح
ادهم: يبنتي دالكل برااا حتي نعمه 
شوق: طب يلا نروح 
ادهم: طب تفوقي حتي انتي لسه في اثر  البينك وممكن تنامي تاني 
شوق: يلا بقا 
ادهم: يلااااا يختي…
خرج ادهم ويسند شوق وجريت عليها مريم حاول يمسكها ابراهيم ولكن سبقتو وحضنتهاا بقوه..
مريم: بنتي حبيبتي مش قادر اصدق اني شيفاكي تاني 
شوق بصوت واطي: مش انا 
مريم:  حبيبتي انا اسفه اسفه اني سيبتك
شوق: حاولت تبعد ومعرفتش 
مريم : لو سمحت اوعي تبعدي عني لو سمحت انا مش قادره اصدق اني بنتي ف حضني…
ابتعدت شوق ومسكت دماغهااا: يا مدام يا مدام انا شوق مش نغم بنتك هيا الا جوا مش انا 
مريم: انا عارفه 
شوق: اماااال اي بقا 
مريم: الا جوا بنتي 
شوق: ايووو 
مريم: وانتي بنتي 
شوق: كانت تنظر بلا ملامح وهيا مش فهمه اصللااا هيا بتقول اي 
مريم مسكت وجهها  وقبلت جبهتهاا وضحك: واخير لقيتك 
نعمه: نعم انتي بتقولي اي 
مرين: بقول اخير لقيتك يا بنتي صح بنتي دي ولا مش بنتي 
شهاب: بنت مين يا طنط
اسر: يعني اي 
ابراهيم: هفهمكم 
مريم بصوت عالي: انا هفهمكم
خرج حاتم بسرعه: اي الصوت دااا لو سمحت نغم ف العناي… هو انتي صحيتي 
شوق: اها 
حاتم: اسف علي القلم الا خدي مني 
شوق: متفكرنيش طيب 
حاتم: اسف 
شوق: اخبارها اي 
حاتم: تعبانه لسه نايمه
شوق: ربنا معاها يلا يا نعمه بعد ازنكم 
مسكت مريم ايد شوق
شوق: نعم 
مريم: انتي مش سمعاني 
حاتم: هو ف اي يا طنط 
مريم: انتي بنتي انا صدقيني 
حاتم: ازاي يعني 
مريم: انا خلفت تؤام 
اسر: اي 
محمود: طب هيا لي مكنتش مع نغم لما انا لقيتهااا 
مسكت شوق دمغهااا واهتزت فمسكها ادهم ودمعت عيونها…..
نعمه: لا دااا اكيد تشابه اي الا يثبت 
مريم: DNA.. والتشابه الشكل ولا مش وخده بالك ولا اي   
ادهم: يمكن يا جماعه 
نعمه: لااا دي بنتي انا
شوق: نطقت بصوت موجوع ومهزوز بيبرس  واغماء عليهاا مره تانيه…وبعد سعات..
ابراهيم: مكنش لزم تتكلمي دلوقتي بذات يعني 
مريم: ام انا ام ومش  مصدقه اني لقيتهاا
ابراهيم: وعجبك كدا 
مريم: بس هيا افتكرت بيبرس 
ابراهيم: دلوقتي تفوق ونفهم 
مريم: طب هدخلهاا
ابراهيم: بلاش دلوقتي 
صحيت نغم وشوق ووقفو امام بعض ونغم مسكه دمغهاا وشوق تنظر لهااا…
نغم نظرت واتصدمت بوجود اختهاا رابطه الشاش علي راسهاا كانو 
 مثل بعض نسختين طبق الاصل ابتسامت وقربت منها وحضنتهااا جامد جدا 
نغم:  مش قادره اصدق اني لقيتك يا حور انا انا انا مبسوطه قوي  … ابتعدت عنهااا ومسكت وجهها 
نغم: انا دورت عليكي اول معرفت اني ليا اخت وروحتلك الكباري انا مش مصدقه اني لقيتك..
بعدت شوق يدهاا ونظرت لها وبدات تتامل ملامحهااا كان حاتم وادهم يقفون ويسمعون الكلام من بعيد…
نغم: حور انا اختك 
شوق: شوق اسمي شوق 
نغم: لا يا حبيبتي انتي  ااسمك حور بس انتي مش عارفه 
شوق: لا عارفه..
اتصدمت نغم: عارفه اي 
شوق: اني حور وان عندي توام كمان 
نغم: ازاي انتي فاكره كل حجة 
شوق: انا مش فاكره غير ان عندي توام واسمي زي مكنتي عارفه اسمم 
نظر حاتم وادهم بدهشه وصدمه…
شوق: وبيبرس وبس مش فاكره حجه تاني 
نغم: يعني انتي كنتي عارفه اني اختك 
شوق:  لما سمعت ادهم بيقول انها شبهي قوي وشوفت صورتك عرفت 
نغم: طب مش فرحنااا
شوق بصوت حاد: بيبرس عايش 
نغم: حبيبتي خلينااا ننسا كل حجة فاتت ونبدا من جديد
شوق: عايش ولا مات 
دخل الجميع وقطعهاا حضن  ونعمه..
نعمه: يا حبيبتي يا حبيبتي انشالله انا 
مريم: انتو اخوات صدقيني 
نغم وهيا تنظر بصدمه لها : هيا عارفه 
مريم:  بجد طب كويس يلا تعالو معايا ع البيت يلا يا ينات 
نعمه بعصبيه:  بيت مين يلا عندي انا دي بنتي انا 
حاتم:  براحه يا جماعه  
ادهم:  اهدو يا جماعه 
نعمه:  دي بنتي انا 
مريم:  هتضحكي علي نفسكك ودل بناتي انا 
نظرت نغم وشوق لبعض 
نعمه حضنتها حبيبتي يلا احنااا
شوق: انت با
ابراهيم:والدكم 
شوق: ممكن اعيش عندك 
ابراهيم بفرحه: طبعاااا
شوق: تمم 
نغم: اااا وانا وانا كمان هعيش هناك معا بابا واختي 
حاتم: بس 
ابراهيم: كدا  افضل للكل 
نعمه كانت مصدومه ونظرات بكيد مريم لها كان وجعهااا
نعمه: هتسبيني 
شوق: اهاا يا نعمه
نعمه: اها يا شوق 
شوق: مش يلا بينا برضوو 
نعمه: تمم بس افتمري انك سيبتيني 
شوق: سلام يا نعمه..
خرج الجميع واولهم مريم وكانت سعيده جدااا وخلفهم الشباب وابراهيم…
معوض: يلا يا ستنا متزعليش
نعمه: مزعلش لي هيا قطه دي بنتي الا ربيتهااا وحضنتها وعشت عشانهااا
معوض: سابتك بشوقهاا بقا 
نعمه: لا اكيد ف ح ف دماغهاااا…
نزال الجميع وبداو يركبه العربيات..
شوق: هو انتي رايحه فين 
مريم: هامشي 
شوق: انتي مش عايشه مع ابراهيم 
مريم: ااا لا مش عايشه مع بابكي بس هاجي اشوفك 
ركبت شوق ونغم وابراهيم ووصلو البيت..
ابراهيم: مش مصدق اني بناتي الحلوين معايا 
شوق: فين غرفتي طيب 
ابراهيم: هنااا فوق 
بعد خطوتين رجعت مره تانيه ووقفت امامهم وتحدثت بثقه مهزوزه: انتي مسلمه ولا مسيحيه
نغم ابتسامت لها ولي إبراهيم: مسلمه ونتي 
شوق: مسلمه تصبح علي خير الليل دخل… 
ابراهيم: تصبحي علي خير يا حبيبتي…
نغم ابتسمت: هنام معاكي ممكن 
شوق: لا مش بحب انام مع حد تصبحو علي خير 
تغيرت ملامح نغم للحزن وتابعت اثارهااا 
ابراهيم: لسه مش مستوعبه متزعليش 
نغم نظرت له وابتسمت: انا مش زعلانه انا فرحنه اني لقيتهاا
ابراهيم: وانا مبسوط ان بناتي الاتنين معايا يلا نامي انتي تعبانه 
نغم: حااضر باي…
بعد ساعتين اخذت نغم دش دافئ وارتدت قميص نوم لونه 
 اسود والروب وجلست بشعرها المبلل علي السرير وحاولت تلف الشاش علي راسهاا
وبعد وجع ربطته وبعدها سمعت صوت من البلكونه  …
 اقتربت ودخلت ولحظه كانت يد علي فمهااا ونائمه علي
السرير وشعرها مفرود  وكان حاتم فوقعاا ينظر ف عينهااا ويده علي فمهااا…
نغم: امم اممم
حاتم: سيبيني كدا 
نغم بعدت يده وابتلعت ريقهاا: لي 
حاتم: عشان انا ف الجنه 
نغم: ابعد يا حاتم 
نظر لها بقوه :  وحشتيني 
ابتعدت عنه ووققت بضهرهاا وعقدت يده بغضب: كداب 
اقترب منها وتلعب ف روبهااا وشم رائحه شعرهااا وحضنها من ظهرهااا… 
فدقّ قلبهاا بسرعه وحاولت ان تبعد ولكن عقد يده حول خصرهاا ونام علي كتفهاا…
حاتم بصوت حزين: وحشتيني 
نغم: لا انت خطب
قطعها صوته الحزين بسده  ودموعه: وحشتيني اووي يا نغم انا بحبك حاولت اكدب علي نفسي بس مش عارف انا كنت
 فاكر اني  بحبك.. بس د انا بحبك اكتر مني انا بحبك لدرجه اني ممكن اذي نفسي واوجع نفسي عشانك…
التفتت نغم لهوو وحضنته بقوه وغرزت يدهاا بشعره الطويل الناعم الرائع وبدات ف تهداته….
حاتم: بداء يحضنها بقوه اكثر واكثر: انا اتصدمت لما شوفتها واتصدمت لما افتكرت انك اتخطبتي بس
معرفتش اكرهك شوفتها ف الكباري وفكرتهاا
 انتي بس معرفتش اكرهك انا بحبك ومش هعرف اشيل
حبك من جوايا نغم انا انا 12 سنه بحبك و وبعدي  عني
 وسبتيني وبحبك انا مش عارف اعمل حجه غير
اني بحبك وبس…. فكره ان كل شويه يحصلك حجه وتسيبيني بتوجعني..
نغم: ششش بس يا حاتم اهدااا انا معاك اهوو وجمبك
حاتم حضنها بقوه اكتر ورفعها عن الارض: انا. بطمن ونتي ف حضني صدقيني انتي اغلي حجه ف حياتي كلهااا….
ابتعدت عنه وحاول ان يمنعهاا ولكنها ابتعدت ومسكت وجه : انا معاك ومفيش حجه 
حاتم: بس بتحلولي لما بتكوني ف المستشفي بصرحه 
نغم: ضربته ف بطنه تقصد اي انا مش حلوة 
ضحك وهو يتالم: اعااا لا طبعا قمر دايماا قلبي 
نغم ضحكت: ايو كدا 
اقترب اكثر ومسك شعرهاا المبلل ووضع يده علي خصرهاا بقوه..
نغم: ااييي
حاتم: بس الاسود هياكل منك حته 
نغم: ايوه منا بلبس اسود من صغري 
حاتم بغمزه من عينه وعمزتي الرائعه: . لا بس ف القمصان حجه التانيه شهاده لله 
نغم: اتلم يا حاتم الله 
حاتم: اقسم بالله احنا متحوزين 
نغم: لا سمعت من بابا انك طلقتني 
حاتم: ابوكي دا فتان بطريقه 
نغم: اتلم 
حاتم : قدم الاسود مقدرش الا قوليلي انتي ملبستليش اسود لي يوم الفرح 
نغم: حاتم اصلا يوم الفرح انت نمت علي الكنبه وانا علي السرير 
حاتم بتاثر: اهااا متفكرنيش بس ولا يهمك احنا فيها اهو
 والاسود هياكل منك حته يا قمر يا ابو عيون خضرااا انت 
نغم: اتلم لا طبعااا وابتعدت عنه بسرعه 
حاتم مسك يدها وشدهاا بقوه ونامت علي السرير.ونام فوقهاا وابتسم…: 
بصي  مهو اقسم بالله انا ونتي متجوزين وانتي مراتي فعادي… 
نغم: لا 
حاتم: اقولك اعتبريهااا شفقه احسان عطف اي حجه 
نغم: يا حاتم هتفضل كدا كتير يعني 
حاتم: يبنتي مهو يتعطفي عليه وانتي ام الكرم كلو يحبي هاا هااا… او تغيري  القميص دا لانه حامد جدااا 
نعم: تؤ تؤ ولا دا ولا دا ويلا امشي 
حاتم: فكره واحنا صغيرين لما كنت بعد  الاحضان بتعك 
نغم: كنااا صغيرين 
حاتم بغمره مثيره: نبدا نعد البوس بقا احنااا كبرنا 
نغم بصريخ: لاااااااااا
حاتم: حط ايده علي فمهااا: بس بس خلاص همشي 
وقف امام البلكونه وكانت هيا خلفه…
حاتم: انا غلطان اني جيتلك مانا عندي جاسمين وتتمنه بس تتمنه 
ضربتو بقوه علي كتفه: تتمنه اي يا واكي يا جربوع يا زباله..
التفت وحضنهاا ولعب حاجبه: بتغيري يا بطه 
نغم: لي مانت بقيت خاطب 
حاتم: وانا برضووو يمله عيني حد  غيرك 
نغم: عينك فارغه اصلا
حاتم: بس مش عليكي وربي 
نغم بابتسامة: طب يلا امشي 
حاتم:طب بصي بوسه اخويا من خدك 
نغم: لا 
حاتم: ونبي احس بس اني عملت حجه وفرحت.
نغم: امم هفكر 
حاتم: طب يلا ولا حبه اني حضنك كدا 
نغم: اخوي 
حاتم: كاني ببوس علاء صحبي طبعااا
نغم: اخوي يا حاتم 
خاتم:  ف اي يا نغم دي بوسه 
نغم: طيب بسرعه
حاتم بضحكه ساخره: لا بقولك اي انا متجوزك حوالي شهر وبحبك 12 سنه ومفيش غير دي فسيبيني اعيش اللحظه..
نغم: طيب 
اقترب منها اكثر وهو يضحك ومال علي كتفهااا وشعرها الذي تتسفط منه قطرت المياه.. 
وقبلها برفق فمسكت ف قميصه بقوه وهو ينظق ويقول..
بحبك يا ست البنات❤…
بعد دقايق وهيا مبتاسمه وهو ينام علي كتفهاا…
نغم: يلا يا عم امشي 
حاتم. يبنتي حرام عليكي كنت ف لحظه مبتتكررش غير كل 12 سنه 
نغم:  هصوت والم عليك الناس 
حاتم:  ف اي دي بوسه هو انا هختصبك علي العموم باي 
نغم:  باي 
حاتم:  هتوحشيني…
نغم:  يلا سلام 
حاتم:  طيب باي…
خرج من البلكونه وكان يضحك وسعيد بقوه وينسه جاسمين خطيبته المنتظره بتد ان تركهااا ف خطوبتهاا..
ف غرفه شوق كانت جالسه علي السرير وتتحدث ف الهاتف..
شوق: كل المعلومات عنهم عايزهاا واهم حد فيهم بيبرس كل حجه والمصايب بتعته فااااهم…
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!