Uncategorized

رواية زوجتي المجهولة الحلقة التاسعة 9 بقلم إيمان شلبي

رواية زوجتي المجهولة الحلقة التاسعة 9 بقلم إيمان شلبي 

رواية زوجتي المجهولة الحلقة التاسعة 9 بقلم إيمان شلبي 

رواية زوجتي المجهولة الحلقة التاسعة 9 بقلم إيمان شلبي 

في فيله البحراوي خرج عدي ليجد والده ووالدته يتحدثون مع مريم 

سالم بزعيق:ما تنطقي يابت اي اللي جابك من بيت جوزك في نص الليل اكده عاد 

مريم بنرفزه ودموع:اكده انا مهطجهوش ياناس انا عاوزه اطلق منه بتاع الستات اللي بيشرب خمر وحشيش 

سوسن وهي تضرب بيديها علي صدرها:يامري عايزه تتطلجي من تاني يوم الناس تجول علينا اي عاد 

عدي بصوت رجولي:في اي يامريم لي عايزه تتطلجي 

مريم وهي تهرول نحوه وتمسك يده برجاء:اخوي اللي لا يسيئك طلجني منه الله يخليك لتبكي بقهر ليضمها عدي بحنان فهي مهما كان مازالت صغيره في عمر ال18

عدي:اهدي ياخيتي اهدي بس وجوليلي في اي اللي حوصل 

سالم بغضب:عجل اختك ياعدي وخليها ترجع بيت جوزها بدل ما اجتلها كفايه فضايح ليذهب سريعا ويبقي عدي وسوسن 

عدي:تعالي نجعد تحت ياخيتي ليذهبوا الي اسفل ويجلسون 

عدي بحنان وهو يحاوط وجهها:احكيلي براحه اكده لي عايزه تتطلجي من رعد 

مريم بدموع كالاطفال:خ خايفه منه ياخوي معوزاهوش

عدي:خايفه منه لي هو عملك حاجه جوليلي وانا اجطعه

مريم بخجل:هو معملش حاجه بس انا اللي دايما بعيط وخايفه منه وهو يتعصب  وعينه تحمر زي الوحش من عياطي ومن شويه لسه راجع من المكان العفش ده اللي بيشربوا في وكان مع واحده كمان لتبدا في البكاء اكثر وتقول كالاطفال:وبيجول احلي مني ياخوي هو انا وحشه عاد

عدي وهو يقهقه عليها فهو صدق عندما قال طفله:لاه ياخيتي انتي مش وحشه انتي كيف الجمر بس انتي اللي غلطانه ومينفعش اكده تعيطي علي كل حاجه زي الاطفال صح ولا اي كادت ان ترد لتجد الباب يطرق بعنف شديد وكأنها تيقنت من الطارق لترتعب وترتعش جميع حواسها لتهرول سريعا الي حضن والدتها وتختبئ فيه ذهب عدي ليفتح الباب ليجد من يدفعه بقوه 

رعد بغضب:فين مريم 

عدي وهو يهدائه:اهدي يارعد مريم اهني 

استمعت اذنيه الي شخص ما يبكي ويشهق بخوف ليلف وجهه ليجدها مريم تبكي في حضن والدتها 

عدي:تعالي اجعد يارعد نتكلم بهدوء 

رعد بجمود:معلهش ياعدي انا عايز مرتي عشان نمشي ومحدش ياخد باله من غيابنا 

مريم بخوف:لاه لاه انا مهجيش معاك ياهمجي لاه طلجني 

رعد بنفاذ صبر:عدي عجل اختك بدل ما اجتلها عاد 

عدي:اهدي بس يارعد ديه لسه صغيره وطفله 

كاد ان يرد ليجد الجميع سالم من الاعلي يقول بجمود 

جومي روحي مع جوزك يامريم 

مريم بخوف:لاه يابوي هو هيضربني عشان هربت والنبي لاه 

رعد بهدوء:انا مهمدش يدي عليكي يامريم جومي يابت الناس نتفاهم في بيتنا 

عدي وهو يقترب منها ويجذبها من حضن والدتها كي تقف امامه:امشي مع جوزك يامريم ومتخافيش رعد مهيمدش ايده عليكي 

مريم بصدق:صوح ياخوي 

عدي:صوح ياجلب اخوكي يالا بجي 

مريم:حاضر لتذهب نحو رعد بخطوات مرتعشه خائفه لتستغرب هي والجميع من رد فعله حيث مسك كف يديها برقه وخرج خشيت مريم ان يكون هذا هدوء ما قبل العاصفه لكنه خلف توقعاتها حين وصلوا الي المنزل وصعدوا الي غرفتهم ليغلق هو الباب بهدوء ويلتفت لها 

مريم بخوف:متضربنيش الله يخليك 

رعد بهدوء:روحي نامي يامريم 

مريم بذهول:ها 

رعد بصوت حاد نسبيا:جولتلك روحي نامي لتذهب سريعا الي الفراش وتغمض عينيها بخوف بعد فتره احست به بجانبها ويضمها لتنتفض وارادت الابتعاد ولكنه همس بحده:نامي وبلاش حركه وعدي ليلتك علي خير يامريم لتهاب نبرته وبعد فتره كانت تنام بعمق وهو ايضا

……………………………………………………………………

في صباح اليوم التالي وخاصه في القاهره وفي منزل ليال استيقظت ليال واحضرت وجبه الافطار لها ولقصي 

قصي وهو يخرج من غرفته :صباح الخير ياجلبي 

ليال وهي ترتب طاوله الافطار:صباح النور ياخوي يالا تعالي نفطر ليتجه قصي ويجلس علي الكرسي علي راس الطاوله وليال بجانبه 

قصي:عندك كليه النهارده ياخيتي 

ليال:لاه ياخوي 

قصي:طب ناويه تعملي اي 

ليال :معرفاش دماغي واجفه عن التفكير بفكر مكملش في اللعبه وارجع البلد 

قصي:تبجي هبله لو سبتيه للحربايه اللي بيحبها

ليال وهي تترك الطعام:اومال عايزني اعمل اي ياخوي انت عارف اني لو اشتغلت معاه هفشل لاني مش بعرف اعمل حاجه زي مانت عارف هبله

قصي:ههههههه هبله وكمان بتعترفي 

ليال بحزن:ايوه طول عمري بيجولوا عليا فاشله في كل حاجه في البيت والدراسه والطبخ وحتي في الكلام مع اللي حوليا 

وضع قصي كفه علي كفها الموضوع علي الطاوله ليقول بحنان:مين جال اكده انتي ست البنات وشاطره في كل حاجه ومهتفشليش  واصل وانا واثق انك هتخلي مالك يحبك 

ليال وهي تنهض وتحتضنه بحب:انا بحبك جوي ياخوي ربنا يخليك ليا ليبادلها قصي ويربت علي ظهرها بحب ويقول:وانا بحبك جوي ياخيتي ليبتعد عنه ليال وتقول بتحدي :انا موافجه اشتغل مع مالك ياخوي 

قصي:تمام انا النهارده هطلب اجابله واجوله انك عايزه تشتغلي وهو مهيرفضش 

ليال:اشمعني 

قصي بغرور مصطنع وهو يرفع ياقه قميصه:عشان انا قصي اللي محدش بيرفضله طلب لتبتسم ليال وتجلس تتناول هي وقصي وسط ضحكاتهم والتي ملئت المكان انتهي قصي ليذهب ويرتدي ملابسه استعدادا للخروج واستأذنت منه ليال لتذهب وتشتري ملابس ووافق هو وسط تحذيرات منه ان تعتني بنفسها 

…………………………………………………………………..

في فيله النجعاوي في الصباح استيقظت مريم لتجد نفسها مكبله لتلتفت وتجده ينام بعمق سرحت مريم في ملامحه الهادئه لتظل هكذا فتره حتي فزعت من صوته 

هتفضلي باصه اكده كتير قالها رعد وهو يفتح عينيه السوداء مثل الصقر لتحمر وجنتيها بخجل وتحاول الابتعاد عنه ليبتعد ويقول لها ببرود:جهزي نفسك علي بليل اكده عشان شبكه اخوكي وبت عمك 

مريم بدهشه:وه وه كيف ده ومين اللي جالك 

رعد:امبارح بليل بعد ما نمنا اخوكي اتصل وجالي انه نسي يجولي الخبر بسبب عمايلك السودا 

مريم بغضب:عمايلي انا ولا عمايلك 

رعد بنفاذ صبر:جومي من وشي بدل ما اجتلك 

مريم بخوف:طيب لتنهض سريعا الي المرحاض 

رعد لنفسه:ربنا يصبرني عليكي يابنت البحراوي ومجتلكيش من عمايلك 

…………………………………………………………………..

في فيله البحراوي كانت تجلس اريج بشرود امام المرآه وتتذكر ما حدث في صباح اليوم حيث استيقظت ووجدت في غرفتها فستان معلق لتفتحه ووجدته فستان رقيق لونه بيبي بلو ومزين برقه ووجدته معه ورقه مطويه لتفتحها وتجدها رساله من عدي(صباح الخير ياعروسه انا اشترتلك الفستان ده علي زوجي واتمني تلبسيه ومتحاوليش تبوظي الجوازه ديه لانها مش هتبوظ لاني قررت انها تكمل )لتطوي اريج الورقه بعصبيه شديده وتقول بغضب:طيب ياعدي انا هوريك لكنها ابتسمت بحب :بس بحبه اللطخ اعمل اي (لا رومانسيه اوي يابيبي????)

فاقت اريج من شرودها علي اصوات البنات من حولها يهنئوها بخطبتها ومنهم من يعاتبها علي المفاجاءه فهي لم تخبر احد 

…………………………………………………………………..

في كافيه ما كان يجلس قصي وامامه مالك 

قصي:اي اخبارك ياعم مالك فينك مختفي كده 

(ملحوظه:قصي بيتكلم عادي لانه عاش سنه في القاهره فاكيد اتعود علي اللغه) 

مالك بتنهيده:اااه ياقصي عايزني اقول اي ولا اي 

قصي:احكي يااخي 

مالك:اتجوزت ياقصي بت من الصعيد 

قصي بدهشه مصطنعه:اي وامتي حصل ده

سرد له مالك كل ما حدث حتي انه قال له ما فعله لينتهي ويوبخه قصي

قصي:حرام عليك يامالك لي تعمل كده وتسيب البت ليله فرحها 

مالك بلامبالاه:لاني مش موافق علي الجوازه ديه 

قصي:بس انت مشوفتهاش ولا مره 

مالك:لاء ومش عايز اشوفها ده حتي النهارده خطوبه عدي واريج بت عمي وانا اتحججت بالشغل عشان مشوفعاش هو شهر ولا اتنين واطلقها ونخلص فكك المهم انت اي اخبارك 

قصي:الحمد لله بخير كنت عايز اقولك صحيح 

مالك:خير 

قصي:ساره بت خالتي اللي شوفتها الصبح 

مالك بلهفه:مالها 

قصي بمكر:هي كانت عايزه تشتغل عشان تصرف علي نفسها وكده فانا اقترحت عليها لوكده تشغلها عندك

مالك بدون تردد:اعتبرها اشتغلت من دلوقتي 

قصي بابتسامه خبيثه:تمام هجبها بكره ونجيلك الشركه 

مالك:تمام ليتحدثون في امور مختلفه وبعد ذلك يذهب كلا منهما الي وجهته 

…………………………………………………………………….

ليال لمالك

=وقعت في حبي من اول يوم اني اسف ????????

يتبع..

لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية عشق من الماضي للكاتبة إيمان شلبي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!