Uncategorized

رواية ونحب تاني ليه الفصل التاسع 9 بقلم منة الهواري

  رواية ونحب تاني ليه الفصل التاسع 9 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل التاسع 9 بقلم منة الهواري

 رواية ونحب تاني ليه الفصل التاسع 9 بقلم منة الهواري

” قفلت نور مع خديجه و بصت المكتبه بعد ما نظافتها وبقت جميله بمعني الكلمه قطع تفكيرها دخلول شاب طويل و وعريض و لالبس بنطلون جينز اسود و قميص ابيض و لالبس نضاره شمس “
_ حضرتك عاوز حاجه ؟!
“قلع النضاره و عينه بتتجول في المكان “
_ هو فين عم حسام عاوزه 
_نور بحزن : الله يرحمه ويغفر يارب
_لا حول ولا قوه الا بالله ، ربنا يرحمه ، انا اسف والله ماكنتش اعرف..
_نور : مافيش حاجه ، حضرتك عاوز ايه انا بنته 
_ انتي بنته نور صح 
_نور بأستغراب : ايوه انا هو انتي تعرفني 
_ انا مازن …..
_نور : ايوه حضرتك مازن ايه انا معرفكش
_ انا مازن ابن صاحبه الي شريكه في الملجأ 
نور بأستغراب: ابن صاحبه ايه ، و ملجأ انا مش فاهمه حاجه 
_ باباكي شريك في ملجأ اطفال من حوالي خمس سنين ، و هو شريك استاذ عبد الله الي هو ابويا ، و هما أصحاب من زمان و اقترحوا علي بعض يفتحوا ملجأ اطفال ، و فعلا فتحوا الملجأ اللي في حوالي خمس شهور بالظبط فتحوا ، و بعد حوالي سنه ابويا توفي و من شده حزن امي عليه توفت بعيده و كنت في حاله صدمه من الي حصل و باباكي الله يرحمه الي كان ماعيا علي طول في كل حاجه ، كان شايل الملجأ كله و مهتم بيه علي أتم وجه، وكنت مسافر المانيا ، واما رجعت مروحتش الملجأ جيت علي هنا علي طول وانا عارف مواعيد المكتبه و كنت حابب اعمله مفاجأه و أنه هيفرح أن جيت من السفر ، وكان بيعتبرني ابنه الله يرحمه يارب 
” خلص كلامه بعد ما نور دموعها نزلت و قد ايه باباها طيب و حنين ، وان ابن صاحبه ساعده لما اهلوا توفوا ، لما يكون في شخص بتحبه اوي و يروح منك و تفقده احساس محزن جداا “
_مازن: انسه نور ، انا اسف لو فكرتك بحاجه 
_نور وهي بتمسح دموعها: انا اصلا منستش عشان افتكر المهم ، انا لسه عارفه منك حكايه الملجأ و باباك الله يرحمه و كده 
_مازن: شكله كده عم حسام مقلكوش عليه ولا جاب سيره عنه 
_نور: هو فعلا مجبش سيره عنه خالص ولا حتي احنا لمحنا حاجه، بس انا معرفش مااما عارفه بالحوار ده ولا لأ ، و كمان بابا كان بيشتغل مع جوز خالتي في الشركه بتاعته الي صفي الشركه بعد وفاه بابا و بعد كده سافر بس دا الي اعرفهه
_مازن: طب اعمل ايه يعني؟! 
_نور وقفت: انت هتيجي ماعيا البيت و تحكي الي انت قولته ده ليهم 
_مازن بأستغراب : تمام انا موافق ، بيتكوا فين 
_نور : بيتنا قريب من المكتبه ، يعني خمس دقائق هنكون و صلنا
_مازن : تمام يلا 
” نور قفلت المكتبه و مازن ساعدها في قفلها”
_مازن: طب انا عربيتي اهه تعالي نروح بيها 
_نور : لأ هنمشي علي رجلينا ، و المشي رياضه 
” سابته و مشيت و هو استغرب و قال “
_ دي مجنونه ولا ايه ، المشي رياضه فعلا 
” مشي و راها و ساكتين محدش اتكلم و وصلوا البيت و طلعت و بتخبط”
_ مازن: دي شقتكوا صح ؟!
_ نور : لأ دي شقه خالتوا ، أما شقتنا فوقيها ، اصل خالتوا و ماما ساكنين فوق بعض ماحبوش يبعدوا عن بعض 
“قطع كلامهم فتح الباب و كانت زينب “
_زينب بأستغراب : نور مين الاستاذ 
_نور : دا مازن 
_زينب : ايوه برضوا مين يا حبيبتي هو انا كده عرفته 
_نور : ندخل طب و بعد كده هتعرفي كل حاجه ، بقيت العيله جت 
_زينب : مافيش غير خديجه بس 
_نور : تمام ، اتفضل ي استاذ مازن 
“دخلت نور و مازن و زينب مش فاهمه حاجه ولا حتي هدي و خديجه الي سألوها  و قالتلهم نستني بقيت العيله “
“عند نادر و سهيله “
_نادر: سهيله انا تحت البيت انتي فين ؟!
_سهيله: انا نازله اهه 
_نادر : طب يلا……
“مكملش كلامه و لقاها نازله من البيت و اول ما شافها عدل نفسه بدل ما كان ساند علي العربيه و شافها لاابسه فستان أسود في ورد صغير و طرحه اوف وايت و جذمه كعبها صغير و ميكب خفيف جدا لانها مش محتاجه هي جميله ، وقفت قصاده وهو لسه متنح و باصصلها “
سهيله: نادر روحت فين مالك 
_نادر فاق علي صوتها: انا ..هنا اهه 
_سهيله: ماشي ، بس ايه رأيك شكلي حلو 
_نادر بأبتسامه: بصراحه يعني؟!
_سهيله: قول شكلي وحش 
_نادر: شكلك عامل زي اميرات الديزني بجد بس انتي احلي منهم بكتير اووي 
_سهليه اتكسفت وقالت: شكرا يا نادر مش عارفه اقولك ايه 
_نادر: متقوليش حاجه ثانيه واحده 
” سابها و راح فتح باب العربيه و طلع بوكيه ورد لونه احمر و متلف بطريقه حلوه اوي. و راح مقدمهولها”
_سهيله: دا ليا 
_نادر: ايوه ليكي ، كنت حابب اصالحك و علي اي حاجه زعلتك مني ، مسمحاني 
_سهيله بأبتسامه: انا مسمحاك و عمري ما هزعل منك و ياريت انت كمان سامحني علي اي حاجه عملتها و علي كلامي معاك 
“فتحت شنطتها و وطلعت علبه و قدمتهالوا”
_سهيله: اتفضل افتحها و انت تعرف 
“نادر اخدها و فتحها و لقه ساعه شكلها حلو و شيك “
نادر : الله جميله جداا 
_سهيله: صافي ي لبن 
_نادر : حليب يا اشطا ، يلا اركبي بقي عشان اتأخرنا 
_سهيله: يلا 
“ركبوا العربيه و هما فرحانين أنهم خلاص اتصالحوا ، وياتري كمان قلوبهم اتصالحوا “
_خلاص يا ماما انا جاي اهه ، انتوا و صلتوا طب خلاص انا طالع اهه 
_اه يا بني آدم مش تحاسب 
_ انا …. انسه خديجه 
خديجه:نوح ..قصدي استاذ نوح ، انا اسفه ، كل مره تيجي فيك …
_نوح بضحك: وانا كل مره اخبط فيكي ، صدفه حلوه بصراحه 
_خديجه: نعممم !!!
_نوح: قصدي .. هو انتي جايه عند نور 
_خديجه: ايوه خالت نور عزماني علي الغدي و هنعمل حفله صغيره ل نور بمناسبه رجوعها 
_نوح: ما هيا برضوا مرات خالي عزمانا انا و حنه و  ماما وكده ، طب يلا نطلع بدل وقفتنا دي 
_خديجه بضحك: فعلا يلا 
“طلعوا فوق عند شقه هدي فتحت الباب “
_هدي : ايه ده انتوا جايين مع بعض 
_خديجه: لأ دا انا قابلته وانا طالعه يا هدهد 
_هدي بضحك: طب ادخلي يا لمضه ، و ادخل يبني انت كمان 
_نوح: ماما جوه و جنه
_هدي : ايوه جوه ، و نادر و سهيله جوه لسه جايين ، يلا ادخلوا
“دخلوا كلهم و شافوا مازن الي الاسئله بدور حواليهم مين ده وايه حكايته ، نور قالت”
_نور : دلقوتي اقدر اقول مين مازن عبد الله و هو الي هيقول علي كل حاجه 
_مازن : انا مازن عبد الله……………………………
” حكي مازن كل حاجه ليهم و كلهم في حاله ذهول من مازن و من الي حكه و خلص كلام وقالت هدي”
_هدي: انا ماعنديش فكره عن الملجأ ده ولا عمره حكي عنه
_مازن: نفس الكلام الي قالته الانسه نور 
“نادر ادخل و اتكلم”
_نادر: طب ايه الي يثبت الكلام ده ؟!
_مازن: انا ممكن اجيب العقود و الورق الي يثبت الكلام ده 
“نادر كان هيتكلم بس قطعته نور و قالت”
_نور : طب نقدر نشوفه امتي ؟!
_مازن: بكره لو حابه هديكي مكان الملجأ و حضرتك تيجي انتي و الوالده و لو حابه تجيبي اي حد معاكي 
_نور : خلاص تمام ، بكره هاجي و اديني عنوان الملجأ و رقم تليفونك لو سمحت 
_مازن: اكيد اكتبي 012******* دا رقمي ، وده عنوان الملجأ********
_نور : تمام كده وان شاء الله هتصل بحضرتك قبل ما اجي 
_مازن: تمام ، استأذن انا بقي 
_هدي : ليه يبني خليك قاعد و اتغدي ماعنا 
_مازن : معلش يا طنط لاازم امشي و كمان انا لسه راجع من السفر النهارده ذي ما قولت لحضرتك 
_هدي : الي يريحك يبني ، تعالي اوصلك الباب 
_نادر : تعالي اتفضل ماعيا 
” نادر و هدي وصلوا مازن لحد الباب لحد ما مشي “
_نادر : انا هاجي معاكي بكره ماينفعش تروحوا لوحديكوا 
_هدي : طب و شغلك يبني 
_نادر : هستأذن منهم و اقولهم هاجي متأخر شويه 
_هدي : ماشي يبني 
نوح ل خديجه: انتي فاهمه حاجه 
خديجه: لأ مش فاهمه حاجه بصراحه 
نوح: مالناش دعوه بس بقولك 
_خديجه: اتفضل ؟!
_نوح: انتي اتقابلتي في الشركه الشركه و هتبقي المسؤله عن الشغل الي هيجي بالالماني و تترجميه و تجبهولي ، واها انتي اتقابلتي في الشركه مش عشان صاحبه نور تؤتؤ انتي اتقابلتي عشان شهادتك و تقديرك الامتياز الي في الشهاده 
_خديجه: وانت ليه قولت الكلام ده يعني 
_نوح: عشان عارف الي بيدور في دماغك اول ما قولت انك اتقابلتي في الشركه
_نوح: طب انا جعاان مش ه ناكل ولا ايه يا جماااعه ، يامرات خالي بطني بت هو هو 
“كلهم ضحكوا علي كلامهم “
_سعاد : ولد عيب 
_جنه: انتي اول مره تعرفي ابنك ، هو لما يجوع مش بيعرف يتحكم في نفسه 
_هدي : حبيبي هياكل حاضر ، يلا يا بنات تعالوا معايا 
“قاموا حضروا السفره و قعدوا مع جو أسري جميل و خلصوا اكل و حلو كمان و كل واحد فيهم روح بيته و نور و هدي طلعوا شقتهم “
__________________????_____________ 
“في المساء “
“نور و خديجه و سهيله بيكلموا بعض فون”
خديجه: بس انتي مصدقه و مقتنعه بالي بيقوله 
_نور: الله مش عارفه بس من كلامه حسيت أنه صادق 
_سهيله: بس أنا حسيت من كلامه أنه هو صادق وكمان عمو الله يرحمه كان طيب جداا وممكن نتوقع منه حاجه زي دي 
_نور : الله يرحمه ، تصدقي ممكن 
_خديجه: الله يرحمه ، طب هتعملي ايه لو طلع كلامه صادق فعلا يا نور 
_نور: هشوف الدنيا شغاله ازاي ، الاطفال ايه الي بيحصلهم و ايه اخبارهم و اهتم بيهم وكده 
_سهليه : خير ان شاء الله ، ابقي شغليني بقي عشان صاحبك مش لاقي شغل 
_نور بضحك: تدفعي كام وانا اشغلك عندي 
_سهيله: قولي انك عاوزه العشره جنيه الي معايا و تخليني أفلس اكتر 
_خديجه: علي اساس انك معاكي عشره جنيه فعلا 
_سهيله: الغدر بيجي من أقرب الصحاب فعلا ، محنا لقينا شغل بقي و هنتطنططط علينااااا
_خديجه : انا …انا يبنتي انا غلبااانهه 
_نور : ايه ده ايه ده انتي اتقابلتي امتي يابت ومن غير ما تقولي كمااان 
_خديجه بضحك: اصبري طيب احكي يا ستي الاستاذ نوح النهارده قالي بكره 9 بالدقيقه اكون في الشركه و اتقبلت عشان شهادي وكده مش عشان انا صحبتك وانتي قريبته بس 
_نور: اممممممم وانا اقول البت فرحانه كده ليه 
_سهليه: ولا ايه كمان كل شويه بيتكلموا مع بعض ولا كأنهم عارفين بعض بقالهم كتير 
_خديجه: شششش في ايه كلمه كمان هقفل ، مافيش حاجه عادي يعني يلاا روحوا ناموا عشان ورايا شغل 
_نور:ناموا عشان ورايا شغل نينيننينينينينينيي 
“خديجه قفلت في وشهم و ضحكوا عليها وكل واحده قفلت و نامت “
“في الجهه الأخري عند جنه في الفون”
_ طلع عنده ملجأ ، هنعمل ايه 
_……………
_ازاي يعني دا في صاليحنا 
_…….…………
_ حلوه الفكره ، طب يلا سلام بقي عشان محدش ياخد باله 
“جنه قفلت مع الشخص المجهول و نامت”
“ناموا ابطالنا علي أحداث جديده”
_______________________________
” صباح يوم جديد ملئ بالحداث ????”
“صحيت نور من النوم و لبست و جهزت نفسيها وهدي كمان و نزلت لقت نادر واقف علي العربيه “
_هدي : صباح الخير يا حبيبي 
_نادر: صباح النور يا خالتوا ، صباح النور يا نور 
_نور : صباح الخير ، مش ها تتحرك ولا ايه ، عشان متتأخرش 
_ نادر : تمام يلا 
” ركبوا العربيه و نادر بيحاول يتكلم مع نور وهي بترد علي قد كلامه و شغل الاغاني الي هي بتحبها و هي لااحظت كده ف قالت”
_نور : اقفل ي بني ايه الاغاني الي علي الصبح دي ، شغل قرأن عشان ربنا يفتحها في وشنا و ينور طريقنا 
“نادر بصلها و كان في نص هدومه قفل الاغاني و شغل القرأن “
_نور: شغل صوره البقره يبني بصوت عبد الباسط عبد الصمد صوته حلو 
_ نادر : حاضر ، اي أوامر تانيه 
_نور: ايه اوامر دي لو مدايق احنا ممكن ننزل علي فكره و في مواصلات كتير يعني 
_نادر: حد قالك قبل كده أن معاكي سوسن 
_نور: بس شكلهم هيقولوا قريب 
_نادر: نععمممم ؟!
_هدي: نور بس عيب ، يعني سايب شغله و جاي يوصلنا و كمان مش عاجب معلش يبني 
_نور: هو انا قولته يجي يوصلني هو الي أصر يبقي يستحمل 
_نادر : ليه كنتي عاوزاني اخليكي تروحي لوحدك انتي و طنط وانا ايش عرفني صادق ولا كداب صح. ولا ايه 
“نور كانت هتتكلم بس صوت هدي قطعهم و قالت “
_هدي : وصلنا يا جماعه يلاا و رايا 
“نور و نادر بصوا لبعض و نزلوا ، المكان شكله جميل جدا جدا ، جنينه كبيره و فيها اللعاب و الأطفال بيلعبوا و شكلهم جميل جدا، دخلوا جوه و اتقبلهم مازن”
_مازن بأبتسامه: صباح الخير، مواعيد مظبوطه 
_نور : صباح النور ، هي فعلا مظبوطه تأخير نص ساعه بس 
مازن ضحك: عادي جداا الزحمه في مصر كده 
_نادر: استاذ مازن فين الاوراق و الحاجه 
_مازن: موجودين يا استاذ نادر ، اتفضلوا معايا علي المكتب 
“مشيوا معاها لحد المكتب و دخلوا و قعدوا قدامه و طلع الاوراق و بدأ يشرح كل حاجه والي فعلا اتصدموه “
_نور : دي فعلا قمضه بابا و الأوراق مظبوطه من الشهر العقاري 
_هدي : كلام نور صح و خط حسام الله يرحمه انا عارفاهه 
_نادر: متأكدين يا جماعه
_نور: يعني هنكدب يعني 
_نادر: مش قصدي بس 
“نور قاطعته و كلمت مازن”
نور : دلقوتي اقدر اساعد ازاي قولي بابا كان بيعمل ايه وانا هعمله 
_مازن : باباكي كان بيهتم بكل حاجه تخص بالأطفال وانا كنت مسؤل عن الحسابات كلها والي ناقص في الملحأ و كمان احنا مش لوحدينا في دادات هنا كتير عشان الاطفال 
_نور :تمام اقدر ابدأ امتي؟!
_مازن: لو حابه دلقوتي و أعلمك كل حاجه ماعنديش مانع 
_نور : وانا برضوا ماعنديش مانع ، يبقي الدكتور نادر يقدر يروح شغله و ماما لو حابه تقعدي عادي 
_هدي: لأ هقعد اعمل ايه الاستاذ هيقعد يعلمك كل حاجه ، يوم تاني اتفرج علي الملجأ الي بيان أنه جميل 
_نور: تمام يا ماما 
_نادر : يلا يا خالتوا عشان اوصلك بعد اذن الانسه نور يعني 
_نور: الي ماما تشوفه هي الي هتروح معاك مش انا 
_هدي: يلا يبني نمشي و خلي بالك من نفسك ي نور 
_نور: حاضر ي ماما  
” نادر و هدي مشيوا و فضل نور و مازن الي اخدها علي مكتب باباها و علمها كل حاجه و قلها لما تخلصي تعالي علي المكتب عشان اشوف شغلك و افرجكك علي اللجأ”
.
.
.” بعد مرور ساعتين في مكتبها و خلصت و راحت مكتبه بس قبل ما تخبط علي الباب سمعت صوته بيقول “
_انتي اتجننتي ، ازاي دا يحصل 
يتبع…….
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية تزوجت فتاة السابعة عشر للكاتبة رحمة أيمن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!