Uncategorized

رواية شيزوفرنيا الفصل التاسع 9 بقلم الشيماء عبيد

 رواية شيزوفرنيا الفصل التاسع 9 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل التاسع 9 بقلم الشيماء عبيد

رواية شيزوفرنيا الفصل التاسع 9 بقلم الشيماء عبيد

زي اللي يحب حاجة والحاجة أساسا مش عاوزه شوفت المأسأة????!
غرام بسخرية:بحبك!!مرة واحدة كده؟!
يونس بجدية:شايفك بتحاولي تقربي مني لما اطردت من الشركة رجعتيني بالوظيفة اللي اتمنتها بتخرجي معايا كتير 
غرام بضيق:وده مضايقك يعني 
يونس:مش مضايقني ياغرام بس مضايق والداك وكل الناس اللي في الشركة ابتدت تلاحظ ده وانا مرضاش أن حد يتكلم عنك وانا مش عاوزك تتعودي عليا أنا مجرد زميل عمل حاجة مؤقتة في حياتك ياغرام 
غرام بغموض:بتتحكم في مشاعرك بشكل رهيب 
يونس بتنهيدة:أبعدي ياغرام….أبعدي عني انا مش الشخص المناسب للصداقة أو الحب وأنا مش هسمح لنفسي أني أذيكي عارف قد ايه أذية المشاعر صعبة وانا مش خليكي تعيشي الاحساس ده بسببي أنتي تستاهلي ناس مرحة ولطيفة وقلبها طيب زيك ياغرام 
*مشي يونس وقبل مايبعد نادت غرام عليه التفت ليها وهو باصص للارض ومش عارف هو ليه مضايق ماده الصح هو مش بيحبها ليه يعلقها بيه هيستفاد ايه؟!ايه تصنيف وجودهم مع بعض بالنسبة له*
غرام بهدوء:لو كان قابلني حد محتاج فرصة والفرصة في أيدي أني أديهاله كنت هعمل كده ده تفسير عن رجعتك للشركة بالوظيفة اللي انت بتتمنها أم عن الصداقة فأنت صديق مفيش منه  أم عن الحب بقي فأنت يايونس مش عاوز تتحب ولا عاوز تحب ولا حبيت حد أنت واحد واقف محلك سر مستني الحب يجيلك لحد عندك مع أني واثقة أنك محبتش هدي أنت بس عمال تهرب من كل حاجة بحجة بكائك علي الاطلال…..أمشي يايونس وأنا هبعد زي ماأنت عاوز 
*يونس حس أنه غلط جدا وضغط علي غرام بطريقة غريبة كان عاوز يروح يعتذرلها بس أفتكر كلام أبوها فتراجع……
يونس:كده أحسن 
*غرام قعدت في عربيتها هي تعترف أنها كانت بتحاول تقرب منه وأنها اتعلقت بيه في فترة قصيرة أول مرة تعمل كده هي ديما مش في دماغها انها تقرب من حد أو العلاقات عمتا يبقي ليه حاولت تقرب منه أشمعنا يونس بس زي أي حاجة حلوة عمرها مابتكمل*
____________
*في بيت يونس*
يونس لفوزية(امه):أنا هروح لأخو حمدية بكره ان شاء الله ياأمي حابه تيجي معايا 
فوزية بحزن:برضو هتسبني يايونس 
يونس وهو بيبوس رأسها:مقدرش ياأمي والله أنا بس عاوز أعرف الحقيقة هدخل أنا أنام بقي عشان عندي شغل الصبح بدري 
فوزية:تصبح على خير ياحبيبي 
عبد الله لفوزية:تفتكري هو مسامحنا 
فوزية بتفاؤل:يونس ده تربيتي وأنا طول عمره بعمله يسامح 
عبد الله بمغازلة وهوبيغمزلها:هو فيه زي تربيتك ولا زيك ياقمر أنتي 
فوزية بضحك:يا راجل أسكت أنا كبرت قمر ايه قمر بالستر 
عبد الله بحب:كبرتي أيه بس أنا لسه شايفك من 47سنة بنت الجيران اللي لسه بضفاير ووقعتني من أول نظرة????
_____________
*تاني يوم في الاتوبيس كان يونس راكب ورايح شغله وفجأة لاقي غرام في الاتوبيس ماسكة أيد ست عجوزة وبتضحك معاه ضيقه لابسها الضيق جدا وأن كان فيه شخص بيبصلها بإعجاب شديد هو مش عارف ليه أتضايق بس بدون مقدمات راح باصص للشاب بنظرات غضب و…
يونس برفعة حاجب للشاب:نعم 
الشاب:فيه حاجة 
يونس بعصبية:أنت اللي فيه حاجة 
الشاب بضيق:ماتخليك في حالك 
يونس بضيق:أصل فيه حاجة في دينك أسمها غض البصر تسمع عنها 
*بتبصله من بعيد ببتسامة وهي ساكتة ومش راضية تتدخل والناس مش فاهمها ايه اللي بيتكلموا عنه فجاة غرام حست بأيد حد بتتحط عليها وبتبص لاقت راجل جمبها بيتحرش بيها رأحت مصرخة وهي بتبعده عنها قام يونس بسرعة وقوم الراجل من جمبها ضربه ووقعه علي كرسي كان فاضي وقال للسواق يقف وشد غرام ونزل*
يونس بضيق:ايه اللي أنتي لابسة ده؟!
غرام بأستفزاز:وأنت مالك؟!
يونس بعصبية:من أمته وأنتي بتركبي اتوبيسات عجبك اللي حصل ده وهقولك أيه برضو وأنتي لابسة كده 
غرام بخجل:كانت فيه واحدة محتاجة لمساعدة أنها تطلع والاتوبيس عالي عليها فقررت أساعدها وقفلت عربيتي وسابتها وقررت أركب معاها 
يونس بهدوء مصطنع:غرام لابسك ده غلط عمتا وأنك تركبي أتوبيس بالبس ده أكبر غلط 
غرام وهي بتمشي وتسيبه:تمام وياريت تخليك في نفسك بعد كده
*يونس قاعد في مكتبه بيفكر أنه يقبل عرض منير الصفتي ويسيب الشركة عشان ميشفوش غرام تاني وبعدين طلع الفون من جيبه ورقم السكرتير عشان يكلمه….
يونس:ألو أنا يونس عبد الله مستر منير قالي اني اتكلم علي الرقم ده عشان….
السكرتير قاطعه:أستاذ يونس حضرتك تقدر تستلم الشغل من بكره منير بيه كان كلمني في الموضوع وكان واثق من موافقتك لعرضه 
يونس بعملية:تمام شكرا بكره هكون موجود في الميعاد 
___________
*عند بيت حمدية*
*يونس بيخبط علي الباب بس مفيش حد بيفتح*
أحد الجيران:ده أخوها بعد الدفنة عالطول ساب البيت بيقولوا أنه أشتري بيت جديد في القاهرة يسكن فيه 
يونس:طب ماتعرفش العنوان 
أحد الجيران:انا مكنش ليا علاقة أوي بيه خبط علي البيت اللي جمبك ده أسالهم  
يونس:تمام شكرا
*خبط يونس علي باب اللي الراجل قاله عليه*
 تك تك تك 
-مين 
يونس:كنت عاوز الاستاذ فتحي (أخو حمدية)قالولي ساب البيت ممكن عنوان بيته الجديد 
_اه وماله ثانية واحدة أكتبلك العنوان 
*راح يونس للعنوان كان خايف يكون أخوها معندوش معلومات تدله علي أي شئ وفي نفس الوقت مش عارف المعلومات دي هتوديه علي فين تاني*
تك تك تك 
فتحي(أخو حمدية):من ساعة نظراتك ليا في العزاء كنت متوقع تجيلي تاني أتفضل أدخل 
يونس بعد مادخل:يعني كنت عارف الحقيقة ومجتش ليه قولتلي 
فتحي بغموض:دي مش أسراري عشان أشاركك فيها 
يونس:أيوه بس الاسرار ده تخصني برضو 
فتحي:أنت ممكن تعرفها من اللي يخصوك عالفكرة ….المهم عاوز تعرف ايه بالضبط 
يونس:مين الست اللي كانت بتشتغل عندها أختك 
فتحي:كانت ديما تقول  نسرين هانم 
يونس:الست دي كانت متجوزة مين؟!
فتحي:واحد أسمه منير الصفتي بيقولوا رجل أعمال كبير 
يونس بصدمة:منير الصفتي…
يتبع …..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى