Uncategorized

رواية عشق الرعد الفصل التاسع 9 بقلم جميلة أحمد

 رواية عشق الرعد الفصل التاسع 9 بقلم جميلة أحمد

رواية عشق الرعد الفصل التاسع 9 بقلم جميلة أحمد

رواية عشق الرعد الفصل التاسع 9 بقلم جميلة أحمد

اتفق جد برق مع محمد علي الخطوبه بعد أسبوعين حتي عوده رعد 
ومر الاسبوعين بدون احداث تزكر
*رعد وعشق كما هما احيانا تكون مشاغبه وهو مثل والدها يراوضها واحيانا تبكي واحيانا عاقله وهو سعيد جدا بها وهي لم تكلمه بخصوص سفره ودائما تتألم لتذكرها رفيقتها وطريقه كلامها معاها
*برق وجمان يرفعها لسابع سما وهي سعيده حتي ولو لن تدوم كما تشعر واحيانا تبكي حين تذكرها لعشق وعادة ما يلاحظ برق هذا 
*ادهم ولارا دائما هو يحاول ان يصالحها ولكن هي لا تستسلم وتطلب منه الطلاق
*مازن وچيلان لم يتحدثوا كثيرا ولكن كلما تحدثوا لا تخلوا من مشاغبه چيلان وعنادها 
*يارا تحاول نسيان جاسر الذي لا يعيرها انتباه فهو يحب غيرها ولكنها حتما تعشقه 
************************************
دخلت عشق الغرفه 
عشق : رعد قوم يا كسلان…. ايه ده انت صاحي وخدت شاور كمان 
رعد بتنهيد : عشق اقعدي 
عشق وقد شعرت بقلق : حاضر 
رعد : انا هرجع القاهرة النهارده لان بعد بكره خطوبه صاحبي 
عشق : هترجع….. بدأت الدموع تظهر في اعينها….. فهمت انا كنت سمعتك بتكلم صاحبك وبتقوله انك هتسيبني 
رعد : بتعيطي ليه 
عشق ببكاء : عشان هتسيبني وهبقي لوحدي 
مسك رعد وجهها بأيده ومسح دموعها 
رعد : مين قالك هسيبك 
عشق : انا سمعتك 
رعد : انتي سمعتي ان اللي هتجوزها هسيبها مش عشقي 
عشق : يعني ايه 
رعد : يعني انتي هتيجي معايا فحابب اقولك اجهزي عشان هنمشي كمان ساعتين 
عشق : بجد 
اومأ رعد برأسه وقبل جبينها وحضنها 
عشق : في حياتك ما تسيبني يا رعد…..حتي لو عايز تتجوز اتجوز بس سبني جنبك ماشي
رعد : هههههه في حد يبقي معاه الشمس دي ويفكر يتجوز 
عشق : وجهه نظر بس ليه شمس مش قمر 
رعد : لان القمر جسم معتم لكن الشمس مضيئه دايما
عشق : يعني انا شمسك 
رعد : انتي شمسي 
عشق : وايه كمان 
رعد وهو يقترب : وعشقي 
عشق : وبس 
رعد وقد لمست شفتاه شفتاها : وطفلتي وقبلها بحب وكانوا غائبين عن الواقع بعدها عنه وامرها ان تجهز ملابسها لكي يذهبوا وهي ظلت تفكر فيما حدث وتنظر في المرآه لوجنتها المشتعلتان 
وبالفعل ذهبوا ووصلوا للقاهره وخاصة قصرهم ودخلوا سويا وانبهرت بالقصر والحراس في كل مكان ينحنوا باحترام له 
عشق : انت شغال مع مافيا 
رعد : لا ليه 
عشق : اصل ازاي ضابط يبقي عنده القصر ده كله
رعد : هو انا مقولتلكيش 
عشق : لا مقولتش 
رعد : انا ضابط ورجل اعمال 
عشق : ازاي دي
رعد : زي الناس….. داده سميحه 
عشق : مين دي 
رعد : الداده دي يا ستي ماما نورهان جابتها ليا من القصر عشان اكلي ولبسي كده لاني كنت بجيب خدامه مؤقته 
الداده سميحه بابتسامه : اهلا يا رعد بيه 
رعد : ازيك يا داده 
الداده : الحمدلله 
رعد : دي عشق مراتي 
عشق : اهلا يا داده 
الداده : اهلا يا بنتي 
رعد : روحي يا داده جهزي العشا 
الداده : حاضر 
رعد : عشقي اوضتك جنب اوضتي في الدور التاني وعندك فساتين سهره كتير عشان مناسبتنا هتكتر وانا عارف ان هدومك كلها كاجول 
عشق : اشطاا
واكلوا سويا وذهبوا الي غرفهم 
عشق : حاضر تصبح على جنه 
رعد : وانتي من اهلها 
وتركته وذهبت الي غرفتها اخذت شاور وهو كذلك ونام ولكن سمع صوت بكاء بجانبه 
رعد : عشق بتعملي ايه هنا 
عشق : انا خايفه 
رعد : من ايه 
عشق : بحلم بكوابيس بليل وبخاف انام لوحدي 
رعد : يعني انتي مكنتيش بتنامي لوحدك 
عشق : لا ايمان او زينه او جمان بيناموا معايا واما جيت الصعيد انت 
رعد : هشش خلاص تعالي نامي معايا 
واخذها في حضنه وقبل جبينها وغطا في نوم عميق 
*************************
في اليوم التالي
كانت عائله برق تجلس سويا بما فيهم جمان وبرق
مازن : الخطوبه بكره رعد جيه 
برق : كلمته امبارح وقال اكيد
همس : يس ابيه رعد هيجي 
جاسر : مش عارف متعلقه بيه ليه دا حتي دمه تقيل وعصبي وبااااارد تلاجه
لارا : والله انت اللي بارد دا رعد سكر 
ادهم : رعد ايه 
يارا محاوله تهدئه الجو : ابقي خليه يسمعك او يسمعه 
نورهان : هيموتك بكل برود ويرش عليكم سكر…برق هو جاب مراته 
برق : كان قايلي مش هيجيبها قبل الجواز بس بعد مخصماك معتقدش 
ضحك الكل 
نورهان : طيب رن عليه 
برق : اكيد بيرتاح هرن عليه كمان شوية…..جمان تعالي عايزك 
جمان : حاضر 
وذهبوا سويا الي غرفتهم 
حضنها برق : وحشتيني اوي 
جمان بخجل : وانت كمان 
برق : لسه بتتكسفي دانا زي جوزك يعني
جمان مبتسمه : خلاص مش هتكسف 
برق : طب غمضي عيناكي 
اغمضت جمان اعينها واخرج برق فستان اوف وايت بكم مطرز باللون الدهبي من اعلي واطرافه يتوسطه حزام اوف وايت وحجاب نفس اللون ففتحت جمان اعينها وفرحت كثيرا 
جمان : الله يا برق جميل اوي 
برق : عجبك يا قلب برق
جمان : اوي شكرا وقبلته من وجنته 
برق : ايه ده هو حد قالك اني ابن اختك 
جمان : ماشيها بقي 
برق : خلاص سماح المره دي…..البسيه بكره اظن مجبتيش حاجه لسه 
جمان : ايوه
برق : طيب هسيبك واروح اكلم رعد 
جمان : مين رعد 
برق : رعد ياستي صاحبي وشريكي انا وهو مكناش نعرف بعض بس هو اتعرف علي مازن من تلت سنين في الشغل ومازن عرفني عليه وانا كنت عايز اعمل شركه خاصه منفصله عن شركة العيله وهو بقي شريكي بالنص وبعدين اطورت صداقتنا وبقينا اكتر من اخوات زي البرق والرعد
جمان : كل العيله بتحبه اوي 
برق : حتي جدي احنا اتعودنا عليه كتير وحتي طلبنا منه يعيش معانا بس كان رافض عشان البنات وكده 
جمان : والله خلتوني احترمه قبل ما اشوفه 
برق بشرود : كل اللي يعرفه يحترمه ودايما سؤال بيمر علي عقلهم ازاي احنا اصحاب…..المهم همشي انا وهبعتلك حد من البنات يقعد معاكي 
جمان : اوكي…..وذهب برق وبعد وقت جاءت لارا تجلس معاها وكانوا يتحدثون سويا 
لارا : ايه هو مفيش بيبي 
جمان : لسه بدري اوي 
لارا : ولا بدري ولا حاجه…..جمان مالك…. 
كانت جمان تمسك رأسها بألم ثم تضغط بشده 
لارا : جمان مالك……هنادي لبرق
رفضت جمان محركه برأسها 
لارا : يعني مش اول مره 
كانت جمان تبكي وتتألم فسندتها لارا لسرير
لارا : ممكن تفهميني ايه ده 
جمان بصوت تجاهد لاخراجه : من فتره وانا كده 
لارا : انا خايفه ليكون….. 
جمان : وانا لأن خالتي وجدو كده عشان كده ناويه احلل بعد خطوبه چيلان الم صعب بيخليني اخبط دماغي في الحيطه
لارا : مقولتيش لبرق ليه 
جمان : لارا انا حساكي اختي وهحكي ليكي بس اوعديني انك متقوليش لحد 
لارا : اوعدك 
وبدأت تقص لها عن زواجها من برق كيف كان عديم الادب وكيف صفعته وخطفها
*******************************
كانت عشق تمسك ورقه وترسم ورعد يتدرب فملت كثيرا
اتصل برق برعد وقاطع تمرينه 
رعد : عايز ايه 
برق : يخربيت كلامك اللي زي السم 
رعد : اخلص
برق : انت جيت 
رعد : ايوه انا في القاهرة 
برق : تمام تعالي 
رعد : بكره في الخطوبه 
برق : انت بتهزر 
رعد : لا معرفش اجي عشان….. 
عشق : اوف يا رعد انت نازل هنا دودودودووو وانا هموت من الملل وقاعده لوحدي 
رعد : هههههه مجنونه 
عشق : وانت غلس بقي هااااه عشان سايبني 
رعد : انا غلس 
عشق : بهزر يا رعود انت بارد بس واخرجت لسانها وجرت 
رعد : هههههه هبله وطفله….برق انت هنا من امته 
برق : ههههه من دودودودوووو لحد طفله…..انت جبتها معاك
رعد : اي هبقي احكيلك بكره 
برق : تمام هستناك سلام 
وقفل معه وذهب لعشق وجده ترسم 
رعد : بتعرفي ترسمي 
عشق : بيقولوا 
رعد : معاكي فون
عشق : كان بس اتاخد 
رعد : خلاص تمام وريني رسمتي ايه 
وجدها رسمته 
رعد : مين ده 
عشق : المفروض جوزي 
رعد : وجوزك حلو كده 
عشق : لا احلي….رعد ممكن طلب 
رعد : تؤمري يا عشقي 
عشق : عايزه فونك اكلم حد 
رعد : باباكي هرن عليه 
عشق : لا جمان
رعد : اللي كنت حكتيلي عنها 
عشق : ايوه 
رعد : انا هنزل الشغل بعد بكره هاتي الاسم وانا هجبلك عنوانها 
عشق : لا انا خايفه متسامحنيش ووقتها هتعب 
رعد : خدي الفون ونتكلم بعدين 
****************************
كانت لارا تفكرا في ان تخبرها عن شخصية برق الحقيقيه وكيف انه لن ينسي بسهوله وفاقت علي كلام جمان
جمان : بس ياستي حاسه انه حابب يكسرني بسبب القلمين دول
لارا بقلق : بتهيألي تهيأك غلط 
جمان : مش عارفة 
لارا : المهم بكره هعمل اي حجه واخدك وتحللي انا مش هقدر انتظر لبعد الخطوبه 
جمان : ولا انا فهروح واللي فيه الخير يقدمه ربنا 
رن فون جودي فردت 
جمان : الو….الو…..مين 
عشق تبكي :………
جمان : الو 
لارا : مين ده 
جمان : مش عارفة يا لارا…..الو….هقفل…….عشق
قفلت عشق الفون مجرد سمعها لاسمها 
لارا : معرفتيش مين
جمان : بيتهيألي عشق……بس عشق مش هترن ومتردش 
لارا : يمكن 
************************************
في اليوم التالي اخذت لارا جمان وفعلوا التحليل واخبرتها الطبيبه ان النتيجه بعد أسبوع 
تحدث رعد مع نورهان واخبرها انه سيأتي مع زوجته الي الحفله 
ذهبت الفتيات الي البيوتي لكي يتحضروا للحفله واجبر ادهم لارا ان تبقي معه في الحفله 
في البيوتي سنتر
لارا : الله ع الجمال يا ولاد
چيلان : ميرسي 
يارا : ايه العسل ده 
جمان : مش اختي يبقي طبيعي 
چيلان : بارده بس مزه
جمان : قمر بس لسانها طويل 
رن تليفون چيلان فابتسمت 
چيلان : وحشتني قد السما والنجوم والكواكب 
احمد : وانتي كمان يا بكاشه 
لارا : الله الله البت وقعت 
چيلان : هستناك النهارده متنساش انه كتب كتابي مع الخطوبه 
احمد : چي چي سماح المره دي عمار تعب جامد 
چيلان بدموع : يعني مش جاي 
احمد : چي چي اسف 
چيلان : خلاص ماشي 
احمد : وحياه صداقتنا يا عروستي متزعلي 
چيلان بابتسامه : عشان الكلمه دي مش زعلانه 
احمد : هي دي عروستي…..جمان عامله ايه 
چيلان : كويسه الحمد لله 
احمد : يارب دايما…….يلا سلام 
چيلان : سلام يا عريسي
وقفلت مع احمد ووجدت جمان تنظر اليها كأنها تترجها ان تحدثها عنه 
چيلان : هو كويس ومعرفش حاجه عن عشق لاني مسألتوش وهو مقالش ودايما بيسأل عليكي وقالي عمار تعبان ومش هيعرف يجي 
جمان بدموع : مش هيجي……اخويا 
چيلان : اكيد تعب عادي لو غير كده كان قالي 
جمان : اوكي 
وجهزت الفتيات وتوجهن الي مكان الحفله 
*********************
رعد : عشقي خلصتي 
عشق : ايوه نزلت اهوو
رعد : يخربيت جمالك 
كانت عشق ترتدي فستان ازرق داكن طويل ضيق حتي الركبه ثم يتسع ذو كم شيفون عاري الاكتاف وتركت شعرها مفرود للخلف وما زادها جمالا سلسله والدتها 
عشق : يخربيت جمالك 
كان رعد يرتدي بذله سوداء ويصفف شعره ويضع برفانه الخاص الذي يأسر القلوب وما زاده وسامه عيناه الخضراء 
رعد : يابنتي اخاف تتخطفي مني 
عشق : ايه العسل ده يا بابا 
رعد : ههههه…..خدي الفون ده بشريحه جديده 
عشق مقبله وجنته : شكرا يا احلي رعود
رعد : يلا قدامي انا اصلا مش مركز 
عشق : اففف انت طويل ليه 
رعد : ههههه ليه يعني 
عشق : اصل اصحابي دايما كانوا يقولولي اني طويله اوي ومش هلاقي عريس وانت جيت اطول مني فبحاول اكون طولك ولبست كعب بس انا لسه قصيره عنك 
رعد : بس انتي مش قصيره عني كتير دانتي واصله لانفي 
عشق : اففف كنت عايزه ابقي طولك 
رعد : امشي يا مجنونه 
عشق : اوكي يا عاقل 
****************************
نورهان : الله چي چي عسوله اوي 
لارا : ومازن كمان 
علي : برق رعد فين 
برق : زمانه جاي 
يارا : هو اتأخر ليه 
جاسر : اكيد المدام بتاعته
برق : اي صحيح دا جابها 
يارا : اكيد فلاحه ومحجبه ومفلطحه وقصيره مش قمر ذي جمان
جمان : يمكن تطلع العكس 
جاسر : مستحيل هي معاه………. الكينج رعد وصل 
يتبع…
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!