Uncategorized

رواية بنات السلطانة الفصل التاسع 9 بقلم نور عصام

 رواية بنات السلطانة الفصل التاسع 9 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل التاسع 9 بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل التاسع 9 بقلم نور عصام

في الصباح الباكر اتجمع جميع العائله 
نزلت سلطانه وهي ترتدي فستان ازرق ملكي روعه انصدم الجميع من منظرها اما النساء انغظو اكتر ????
جلست سلطانه على كرسي كبير العائله انصدمو جميعا 
محمد بغضب:” انتي اتجننتي يا سلطانه و لا اه دا مكان ابوي”
سلطانه ببرود:” كان لما كان هو صاحب البيت اما دلوقتي انا صاحبه البيت “
انصدم الجميع و نظرو لبعض سلمي ل نيره:” هو في اه “
نيره:” مش عارفه يا ختي بس انا شامه ريحه ابنك في الموضوع “
نزل جواد و قعد بكل برود 
محمد:” شوف يا جواد الست دي بتقول اه دي بتقول ان البيت بتعها “
جواد برود :” ماهو فعلا البيت و الشركات و الاراضي بتوع سلطانه و بناتها “
نزلت الصعقه على الجميع 
جبار وهو يهمس ل عماد:” ابنك القادر عملها “
ضحك عماد بهدوء 
صفيه بصدمه:” بتعتها كيف “
جواد بتذكر :” اه نسيت اقولكم اني كتبت كل حاجه بتعاتكم بأسم سلطانه و دلوقت كل فلوسكم بقت ملك ل سلطانه و بناتها “
انصعق الجميع بذلك الخبر 
سلطانه:” روحي يا صفيه انتي و وعد جيبو الاكل اصل انا مشيت كل الخدمين و لو فكرتوه تعترضو هتبقو مطرودين “
لم تقدر صفيه و لا وعد الاعتراض 
و فعلا ذهبو و جلبو الطعام و جائو ليجلسو
سلطانه:” انتو بتعملو اه انتو تفضلو وقفين كده هوت لحد منكمل اكل و بعد كده تاكلو “
وعد بغضب :” احنا مستحيل نستحمل كده حتى لو هنترض انا عندي فلوس انا و جوزي  “
سلطانه:” هههه  لا انا مش هترضكو انا هسجنكو “
نظر الجميع لبعض بجهل فأكملت:” اصل اجوازكم موقعين على وصلات  كل واحد 50 مليون جنيه “
انصعق الجميع من ذالك الخبر 
فنظر سلطانه ل  شغف وشورتلها فطلعت شغف ورق 
وادته ل امها مسكت سلطانه الورق و ادته ل جميل و عوض 
نظرو للورق وانصدمو عندما وجدو كلام سلطانه حقيقي
عوض بغضب:” احنا هنروح ل محامي لاني متأكد ان الورج ده مزيف “
وهج وهي تجلس و تضع قدم على ببرود:” توء توء يا عمو معقول عاوز تروح تشوف محامي و انا موجوده”
عوض بجهل:” كيف ياعني اش دخلك انتي “
وهج بفخر:” ايو يعني انتى عاوز تسأل محامي و انا موجوده انا  وهج الزيني المحاميه ..
انصدم كنان   الجميع ونظرو لبعض 
سلطانه بغل:” هو انتى مفكرني اني مش هعلم بناتي ولا اه انا بناتي متعلمين احسن تعليم عندك وهج محاميه و شغف دارسه اداره اعمال و عشق خريجه فنون جميلة و عهد مهندسه معماريه “
انصدم الجميع و نظرو لبعض في بعضهم الفارحين  و بعضهم من يملؤه الحقد
محمد بصدمه:” ازي انتي ماشيه من الصعيد و البنات كبار ازي علمتهيم “
سلطانه بضحكه رنانه:” ههههههه ضحكتني والله هو انتى مفكر اني معلمتش بناتي و انا في الصعيد ولا اه 
انا كنت بودي بناتي المدرسه في السر و لما طلعت بره الصعيد كملت تعلمهم “
انصدم محمد و الجميع و نهضو كي يذهبو 
سلطانه:” على الله حد يقوم اللي هيقوم مش هياكل الا ساعه الغدا  غير كده في ثواني هتكون الشرطه منوره المكان”
نظرو لها بغضب و جلسو غصب عنهم و فضل صفيه و وعد وقفين 
نظرت لهم سلطانه بشماته و تذكرت عندما كانت هي وبناتها يقفون بجانبهم على السفره كانهم خدم يتتظرون بواقي الطعام 
دقائق ونهض الجميع فهم اكلو شيء بسيط
نهض جواد وراهم وغمز ل  سلطانه وشاور ل خواته ليزهبو ورأه 
سلطانه ل وعد و صفيه و جميلة و ماجده و عواطف:”
انتو رايحين فين مش سامعين انا كنت بقول اه انا مش قولت ان مفيش خدمين في البيت يعني انتم اللي هتشيلو شغل البيت كلو”
نظرو لها بغضب 
سلطانه وهي تتجه لاعلى :” اه نسيت اقولكم ان اللي مش هيشتغل منكم مش هياكل “
قالت كلمتها و اتجهت الاعلى و فعلا بدأو النساء في التنظيف و هم يغلون 
????????????????????????????????????????
امام باب المكتب 
نظر جواد لاخواته وقال:” ها عارفين هتقولو اه طبعا “
يامن:” متخافش احنا فهمين”
جواد:” ربنا يستر “
دق على باب المكتب و دخل 
اول مشافه محمد بغضب قال:” انتى جاي ليه دلوقت بعد اللي عملته”
جواد بطيبه مزيفه:” والله يا خالي كان غصب عني “
الحج ابراهيم بغضب:” انتى هتستعبط غصب عنك كيف ياعني “
جواد:” والله يا جدي سلطانه اجبرتني اكتبلها كل حاجه والله “
الحج ابراهيم بعقده حاجب:” كيف يا عني اجبرتك”
جواد بخبث:” اصل زي منتى عرفت ان وهج محاميه فهي زورت امضتي على وصلات امانه و ههدتني اني لو مكتبتلها كل حاجه هتسجني”
فارس:” آه والله يا جدي هو ده اللي حصل “
محمد بعصبيه:” سلطانه زودتها جوي لازم تشوفلها حل لازم “
يامن بغل :” مفيش غير حل واحد هو اللي هينهي سلطانه”
محمد بلهفه:” اه هو”
يامن بشر:” بناتها لازم يكونو في ايدينا 
عشان نكسرها “
محمد:” كيف ياعني “
كنان:” ياعني ان احنا نضحك على بناتها و نعمل نفسنا بنحبهم و نتجوزهم وبعد كده نفضل وراهم لحد ميكتبولنا كل حاجه”
محمد:” فكره كويسه بس متجولوش للواد احمد ده بيحبهم و ممكن يروح يجولهم “
فارس:” لاء متخفش مش هنقلو حاجه”
عوض:” بس في حاجه انتم اتنين و بنات سلطانه الفضلين تلاته ازي بجى”
مازن:” انا يا عمي بعتبر  جواد و الشباب زي اخواتي و انا هساعدهم”
محمد :” حلو جده يلا ابدؤوا الخطه “
اتجه الشباب خارج الغرفه و بصو لبعض و ابتسمو ابتسامه انتصار 
اتجه الشباب ل غرفه سلطانه و جدو البنات و عماد و نيره و جبار و سلمى 
سلمى :” انا عاوزه افهم كل حاجه دلوقت “
يامن :” و احنا كمان “
جواد وهو يجلس بجانب سلطانه:” الحكايه و ما فيها ان انا قبل ما اجي للصعيد بيوم عرفت مكان سلطانه و..
فلاش باك 
وصل جواد للعماره اللي فيها سلطانه وطلع للدور اللي فيه الشقه رن الجرس و فتحت شغف 
شغف:” ايوه مين حضرتك “
جواد:” احم هو مدام سلطانه موجوده “
شغف:” آه موجوده اتفضل “
دخل جواد و انتظر قليلا حتى خرجت له سلطانه
سلطانه:” اتفضل مين حضرتك “
جواد:” انا ابقى جواد الحوصري ابن سلمى الزيني “
.
سلطانه:” اهلا وسهلا بس برضو حضرتك عاوز اه”
جواد:” انا عاوز حضرتك تسمعيني للاخر و تحاولي تتمتلكي في اعصابك “
بصتله بستغراب
اما جواد اخد نفس و بدأ يقص عليها كل شيء 
عبال مخلص جواد كانت سلطانه و قعت في الارض و بدات في البكاء هي وبناتها 
سلطانه ببكاء :” ااااااااه يا بنتي اه اه زنبها بس عشان يحصل كل ده فيها “
قامت سلطانه و مسحت دموعها بعنف:” والله مهسيب حق بنتي مهما حصل “
جواد:” و ده الموضوع اللي جايلك فيه بصراحه انا بحب بنتك كابر و عاوز انتقملها بس عاوزك تسمعنيني ازي هننتقم 
شغف بغل:” ازي”
وفعلا بدأ جواد يحكيلهم ازي هينفذو الخطه
بس مقلهمش على خطه مع فارس بتاعت تغير شخصيته 
سلطانه :” انا موافقه “
باااك 
جواد:” وبعد كده بدأنا خطتنا “
يامن:” طب مقلتلناش ليه “
جواد:” مكنش ينفع حد يعرف”
سلمى:” طب مقلتيش ليه ل ياسمين ليه دي نفسها تقولك انها بنتك “
سلطانه:” كابر ضعيفه و كانت هتكشفنا
جبار:” طب و عوض و جميل و موضوع الوصلات كيف”
جواد ببرود:” عادي ورق يتحط بين الورق و يتوقع “
نيره:” دا انتو طلعتو شياطين “
جواد:” هههه هو انتو لسه شوفتو حاجه”
جواد ل عهد:” و انتي يا عهوده خلي بالك عشان متكشفيناش “
يامن بغيره و عصبيه:” اه عهوده دي اسمها عهد مش عهوده “
جواد بخبث:” و انتى اه مزعلك “
يامن:” هو كده عهد اسمها عهد “
قال كلمته و اتجه خارج الغرفه 
ضحك الجميع ماعدا  عهد التي لم تفهم شيء
اتجه كل واحد ل غرفته 
????????????????????????????????????????????????
في غرفه سلمى دق الباب 
سلمى:” ادخل 
دخلت سلطانه 
سلمي:” خير يا سلطانه في حاجه”
سلطانه :” انا عاوزه اسألك سؤال و ياريت تجاوبي بصراحه “
سلمى بستغراب:” اكيد”
سلطانه:” هو انتي ليه وافقتي ان ابنك يتجوز بنتي رغم اللي فيها ليه “
سلمى:” مش فاهمه “
سلطانه:” يعني مافيش ام   في الدنيا بترضى تجوز ابنها ل واحده حصلها اللي حصل ل بنتي “
سلمى بارتباك:” انا بعتبر كابر زي بنتي و اكتر مافيش حاجه”
جائت سلطانه ل ترد لكن قطعها اتصال من جواد 
سلطانه:” الو……اه انا نازله فورا “
قالت كلمتها الاخيره و نزلت جري 
اما سلمى قعدت على السرير و بدأت دموعها بالسقوط 
????????????????????????????????????
في غرفه فاطمه كانت بتكلم حد 
فاطمه بضحكه شريره :” هههههه عاوزه كل حاجه تتم وفلوسك هتكون عندك “
قفلت التلفون و قالت:” اما شوف هتعمل اه يا استاذ جواد بعد اللي هيحصل ل حبيبه القلب هههههههههه”
????????????????????????????????????
نزلت سلطانه وركبت جنب جواد:” انتى بجد لقيت اللي اذى كابر”
جواد وهو يدور السياره:’ ايوه هو موجود في المخزن دلوقت”
بعد دقائق وصل جواد ل احدى المخازن المهجوره 
نزل جواد و سلطانه و دخلو المخزن
وجدو شخص مقيد اول مشافته سلطانه جريت عليه و فضلت تضرب فيه:” ليه يا حيوان عملت في بنتي كده ليه “
الرجل وهو بيحاول ياخد نفسه من كتر الضرب:” هو انتي بتتكلمي عن اه”
جواد وهو يسحبها من على الرجل 
جواد:” الطفله اللي صلتتك صفيه عشان تعتدي عليها من عشر سنين “
الرجل بتذكر:” اه بس انا والله معملت حاجه و بعدين صفيه قالتلي اني اقتلها مش اعتدي عليها”
جواد بغضب :” انتى هتستعبط ولا اه امال صفيه ادتك ال100 الف ليه”
الرجل بخوف:” اصل يا بيه انا يوم مروحت عشان اخطف البنت من قدام البيت لقيت سياره تانيه جت و خدت البت بعد كده عرفت ان البت اتقتلت فروحت و قولت ل صفيه ان انا اللي قتلتلها عشان اخد الفلوس”
جواد بعصبيه :” عارف لو مقلت الحقيقه هعمل فيك اه”
الرجل برعب :” والله يا بيه هو ده اللي حصل “
نظر جواد ل سلطانه بصدمه
سلطانه:” يبقى مين اللي عملها 
????????????????????????????????????????????
في غرفه سلمى و عماد 
كانت سلمى قاعده بتبكي 
دخل عليها عماد و اول مشافها بتعيط جري عليها بسرعه و ضمها ل حضنه 
عماد:” هششش اهدي يا قلبي مالك “
قصت عليه سلمى كلام سلطانه 
عماد بحزن:” كان لازم تقوليلقها احسن مدور ورا الموضوع و سعتها جواد هيعرف كل حاجه “
سلمى و هي تنهض من حضن 
عماد ببكاء و صريخ:” اقولها اه اقولها..ان اللي حصل ل بنتك حصلي انا كمان اقولها اااااه”
????????????????????
صدمه 
يترى فاطمه ناويه على اه 
ويترى مين اللي اذى كابر 
واه معنا كلام سلمى 
كل ده هنعرفه الفصل الجاي 
يتبع……
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!