Uncategorized

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل التاسع 9 بقلم رانيا محمود

 رواية إنسان سافل بس محترم الفصل التاسع 9 بقلم رانيا محمود
رواية إنسان سافل بس محترم الفصل التاسع 9 بقلم رانيا محمود

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل التاسع 9 بقلم رانيا محمود

ندي صحيت من بدري تجهز فطار حلو لأمينه. كانت واقفه في المطبخ بتسمع الراديو كالعاده الصبح ذي كل يوم 
امينه هي كمان صحيت ودورت علي ندي لاقيتها في المطبخ 
ندي -: صباح الصباح واللي جاي احلي من اللي راح ..ايه الجمال ده القمر طاله الصبح في مطبخنا المتواضع 
امينه ضحكت من طريقه ندي -: ايه ده كله ايه ده كله لا احنا بقينا نقول شعر وكمان شعر حلامنتيشي 
ندي بضحك -: حلا ايه 
امينه  -: منتيشي ????ايه مسمعتيشي عنه ????
ندي -: وغلاوتك ولا شوفته حتي …المهم مزاج البرنسيسه بتاعتنا عامله ايه النهارده 
امينه بابتسامه مصطنعه-: الحمد لله راضيه 
ندي -” ايوه كده الرضا لمن يرضي ..مالناش في نفسنا حاجه كلنا عايشين في الدنيا دي باقدار الله ولطفه علينا ..المهم يلا بينا نفطر في الجونينا علشان نروح الشركه مع بعضينا 
امينه!: لا يا ندي مش هقدر اروح النهارده معلش مش قادره محتاجه يوم او اتنين كمان و بعدين….
ندي -: لا يا امينه اسمحيلي انتى كده مستسلمه للزعل .و ده ماينفعش انتي مخليه الحزن يسوق دنيتك و يبوظها كمان ..كفايه كده حزن 
أمينه-: اوعدك مش هطول بس يوم او اثنين والله مش اكتر…بس يلا بينا بقي الفطار هيبرد وبعدين انا جعانه ..بقولك فين الجونينا دي علشان نفطر فيها 
ندي بضحك -: هي في غيرها البلكونه اصل انا مالياها زرع و ليلي مسميها الجنينه بتاعتنا نفسها نعيش في بيت كبير و ليه جنينه …
أمينه-: يارب يحققلها اللي بتتمناه …صحيح هي فين ومامتك كمان 
ندى-: لا تقلقي يابرنسيسه ماما زمانها صحت الانسه ليلي و بتلبس وهتيجي ورانا و نفطر و بعد كده انزل انا وهي اصلها للمدرسه …صحيح يا ميمي الشله لو سألت عليكي اقولهم ايه 
أمينه-: قوليلهم الحقيقه كده كده لازم يعرفوا .انتوا مش بس اصحابي لا والله انتوا كمان اخواتي ..ما انتي عارفه انا وحيده ولت ليا اخ ولا اخت .ابويا وامي خلفوني و زهقوا بعد كده 
ندي -:يخربيت فقرك ضحكتيني….ماشي ياستي هقولهم 
في الشركه 
ندي وصلت الشركه .وطبعا شله الأنس كالعاده اجتمعوا الصبح 
سلمي -: صباح الخير يا بنات …الله هي ميمي ماجتش بردوا 
ندي -: ماجتش و علشان كده محتاجه اتكلم معاكم ..أمينه واقعه للأسف في كرب كبير اوي ..في البريك هحكليكم كل حاجه 
في البريك ::
نهي-:  احنا لازم نروح لامينه 
سلمي -: طبعا احنا نتقابل النهارده بعد الشغل ..نشوف اي كافيه جنب بيتك يا ندي
ندي-: اولا انتوا هتيجوا البيت عمدي علشان سببين 
اولا احنا كاستات نقعد براحتنا ومافيش حد يضايقنا في الكافيه .ثانيا والاهم امينه نفسها لمة تتكلم معاكم ممكن تعيط أو تنفعل فامتبقاش محرجه أو مش واخده راحتها فتبقي مضغوطه زياده 
نهي-: والله عندك حق ..بس كده مش هنتقل عليكي 
ندي -: ليه يعني هتقعدوا فوق دماغي ..ماتخفيش يا نهي عندنا انتريه السيوطي اخر شياكه ..بس سيبك من الكلام ده .المهم دلوقتي انا هتصل بامينه اشوفها الأول عندها استعداد تقابل حد و الأهم من كده عندها قدره للكلام علشان  انتوا مشوفتهاش امبارح دي كان منهاره بشكل يوجع القلب دي لو واحده إيمانها ضعيف والله ممكن كانت تنتحر. تخيلوا ان في يوم واحد يتقالها مش ممكن تخلفي وكمان أقبلي جوزك يتجوز عليكي 
سلمي -: الله يكون في عونها ..ماشي يا ندي شوف امينه هتعمل ايه واحنا منتظرين الرد 
اخر أليوم 
نهى وسلمى راحوا لامينه في بيت ندى بعد الشغل كانت أمينه قاعده بتعيط ومنهاره تماما سمعوا القصه كلها وطبعا علامات الغضب كانت وضحه على وشهم 
نهى اتنرفزت جدا وفضلت تزعق وتهزق في طارق????
 بس سلمى وندي كانوا أكثر هدوء????
نهى :-….انت لازم تطلقي منه ده بني آدم واطي حقير اذاي يقولك كده عيني عينك أنه عاوز يتجوز  وبعدين انتوا راجعين من رحله ياخدك كده على مشمك بسرعه ويتصل بالدكتور وقال ايه الدكتور يرد عليه عادي ولا فيه مشكله فرق توقيت بين القاهر وكندا… لا يا ماما فوقي دي حاجه تقلق ملعوب عامله واكيد هو عارف من بدري بس كان عاوزك تسمعي بودانك علشان من الصدمه تضطري توقفي على كل طلباته وسعتها هيقولك أنه كتر خيره انك لسه مراته ومطلقكيش ومش بعيد أنه يجيب اللي هيتجوزها في البيت عندك وتخدميهم كمان …لا يا امينه فوقي واجمدي واتطلقي بكرمتك …..(كانت نهى بتتكلم بعصبيه وبسرعه وكأن قطر بيجري وراها) 
أمينه بصت لندي ولسلمي:_ …وانتم ساكتين ليه رايكم ايه 
سلمى :_ ….شوفي يا أمينه الأول انتي اتاكدتي من نتيجه التحاليل والاشعه دي يعني عرضتيهم على دكاتره هنا 
أمينه”:- أيوه الفتره اللي فاتت كنت بلف على أكثر من دكتور ماهو ده اللي مخليني منهاره إني اتاكدت.ّّ(????وتبكي تاني)  
سلمى :_…. طب خلاص من غير عياط طلما اتاكدتي يبقى خلاص قدر الله و ما شاء فعل نتقبل الأمر بنفس  وراضيه بقدر الله  وفكري كده هتقدري تستحملي وجود زوجه ثانيه في حياتك لو تحبي تجربي وتدي لنفسك فرصه من حقك ماحدش هيلومك ولو تحبي  ترفضي من الأول بردوا من حقك ما حدش هيلومك بس زي ما انتي هتدوري على حقك يبقى انتي ما تزعليش ان طارق بردوا بيدور على حقه 
وفي كل الأحوال ماتسبيش شغلك
أمينه .:_…..ماليش نفس اعمل حاجه اروح شغلى ازاي وانا بالمنظر ده 
ندى :_..ّّلا يا أمينه انا موافقه تماما على كلام سلمى 
نهى مقاطعه :_….وأنا كمان موافقه( ورفعت ايديها لفوق????‍♀️
ضحكوا على طريقه نهى ..) .
ندى :_….نزلي ايدك يا هبله هو احنا فى مجلس الشعب هنا 
ندى كملت:_ …أيوه يا أمينه شغلك وبس اسمعي كلامنا سواء رجعتي لجوزك أو مرجعتيش .  الشغل مالوش دعوة يتحرق طارق على الدنيا بحالها بلاش الاستسلام 
طبعا من حقا جدا انك  تزعلي وتعيطي بس ماتطوليش كتير لأن الحزن بيجيب حزن والفرح بيجيب فرح استعيذي بالله وقربي من ربنا واعرفي أنه ابتلاء وامتحان من الله وربنا قالي (ادعوني استجب لكم )وقال (إني قريب اجيب دعوه الداع إذا دعان فليستجيبوا لي وليؤمنوا بي)
امينه :_لا اله الا الله وحده. اااه من الوجع اللي جوايا لو تعرفوا انا بموت كل لحظه.. انا بفتكر كل شويه ايام خطوبتي مع طارق اد ايه كانت ايام جميله وطارق كان أعظم راجل في الكون كله كنت بشوفه راجلي وسندي كنت بقوله كل حاجه امي وابويا ميعرفوهاش لحد دلوقتي.. انا مش بس حبيته انا عشقته كل حاجه فيه بالنسبه لي هو دنيتي يومي كله كانت بفكر فيه وبس????
ندي :_كفايه يا امينه ارحمي نفسك صدقيني كلنا كنا ذيك اي بنت لما بترتبط بشخص مش بتشوف غيره قدامها مافيش حد في الدنيا دي بيملي عنيها ذي حبيبها….. اقولك حاجه بس من غير زعل….
امينه :_قولي ياندي مهما كان اللي هتقوليه مش هيزعلني ذي اللي حصل لي
ندي :_انا مش شايفه ان طارق بيكرهك ده حقه انه يكون اب   ممكن الطريقه بتوجع بس يفضل ده بردوا حقه
نهي بتدخل في الحوار ذي القطر من غير فرامل :_حق ايه ابو حق ده جه كسر حقه على قلبه ..بقى يكسر قلب مراته ويوجعها في اكتر حاجه ممكن توجع اي ست انها متقدرش تخلف وتقولوا حقه ده راجل معندوش دم
سلمي :_اقسم بالله انتي اللي ما عندك دم…
نهي :_نعم انتي بتقولي ايه!!
سلمي :_ايوه انتي ماعندكيش ولادم ولا ذوق… ست ايه دي اللي متقدرش تخلف هو اي كلام دبش علي دماغك بتقوليه وخلاص الملافظ سعد يا بقره
نهي لم تكن تنتبه ان كلامها صدم امينه اوي
امينه بوجع وقلب موجوع وعيون متتلئه بالدموع :_سلمي ارجوكي متتخنقوش انا خلاص تعبت من الخناق والصوت العالي نهي معها حق ???? وبعيد عن كلام ومشاعر نهى بس انا عاوزه اعرف ليه هو دور علي حقه وليه زعل لما انا كمان دورت على حقي
سلمي :_اللي هو ايه يا ميمي؟ 
امينه بتتكلم بنرفزه :_حقي في اني أرفض اعيش وفي حياه جوزي واحده تانيه أرفض طلبه اني اربي ابنه من واحده غيري انا مش ملاك انا بشر ليه طاقه وقدره تحمل
ندي :_ميمي حبيبتي اقسم لك اني فهماكي وحاسه بكلامك صحيح انا متحرمتش من الخلفه بس اتحرمت من حاجه تانيه كلنا محرومين من نعمه معينه كل واحده فينا عندها حاجه مش عند التانيه مافيش حد عيشته كامله… انا بس كنت بوضحلك وجه نظر طارق علي قد مافهمت منك ومن طبعه ….بصي يا ميمي في الأول والآخر دي حياتك وده قرارك بس لازم تاخدي وقتك لان القرار اللي هتخديه هياثر علي مستقبلك 
ساد الصمت فتره من الوقت وكأن كل واحده من الشله كانت بترتب افكارها 
وبعد شويه مامت ندى حضرت الغدا واكلوا كلهم وكانوا بيهزروا وامينه اندمجت معاهم وفي سرها حمدت ربنا ان الأصحاب دول موجودين في حياتها.. شله الأنس روحت 
استأذنت أمينه أنها تروح بيت أهلها وقبل ما تمشي قعدت مع ندى 
أمينه :_….انا بجد يا ندى مش عارفه أشكرك ازاي بعد ربنا على مقابلتك الجميله دى حقيقي كنت محتاجلك جدا كنت حاسه انى لو مبعدتش عن زن طارق وأهلي إني هموت أو اتشل فعلا تعرفى انك اول حد جه على بالي لما حبيت اخرج من بيت أهلي وامشي بعيد عنهم
ندي :_انتي غاليه عاليا اوي يا ميمي كلكم غالين عاليا بس سيبك من ده كله الأهم اهدي وخدي قرارك براحه وصدقيني سيبك من كلام الناس ومن رأي بابا وماما لأنك انتي اللي هتعيشي نتيجه  قرارك لوحدك
امينه :_ندي انا مش بحب طارق انا بعشقه هو كل حاجه ليا هو اللي رباني من وانا في ثانوي كان بيحبني تعرفي انه كان بيستناني لما روح من المدرسه ويمشي ورايا ذي البادي جارد
ندي :_يعني افهم من كده ايه! ؟
امينه اخدت نفس طويل :_يعني اللي هيعوزه ربنا هيكون… يلا امشي بقى صدعتك. (وحضنت ندي… وهي كمان حضنتها جامد
امينه : انا بحمد ربنا على وجود صديقه زيك في حياتي انتي وسلمى ونهي 
ندى…:_…انتوا كمان  احلى حاجه حصلتلي في أم الشركه دي …وضحكوا هما الاتنين
ندى …..بصي يا أمينه قدر الله و ما شاء فعل لا اعتراض على قضاء ربنا 
أمينه اتنهدت تنهيده طويله وقالت:_ ….ونعم بالله 
ندى ..:-…ديما قولي …اللهم إني وكلتك امرئ فأنت خير وكيل اللهم دبرلي امرئ فإني لا أحسن التدبير والحمد لله على كل شيء
حضنوا بعض جامد بدون كلام المره دي وقامت أمينه وشكرت مامت ندى على الضيافه وليلى كمان 
ومشيت بس وعدت ندى انها بكره هتروح الشركه وكفايه إجازات لحد كده 
أما موضوعها مع طارق هتدي نفسها أسبوع تفكير بعيد عن الانفعالات لأن خلاص اللي حصل حصل وانتهي. لازم. بقي.تفكر بشكل عقلاني شويه بعيد عن العواطف 
___________________________________*
ندى راحت الشركه… أمينه فاجات اصحابها وكانوا مبسوطين بوجودها كمان جابتلهم فطار وعزمتهم عليه وكانوا مبسوطين خالص 
(نرجع بقى لأحمد وندي)
أحمد بعد رساله ندى كان بيروح الشركه عادي كل يوم بس بدون المهرجان اللي كان بيعمله. وهو داخل الشركه والكل كان مستغربه وابتدوا يطلعوا عليه إشاعات كتير منها أن ربنا هداه أو أن فيه واحده من الشمال اللي يعرفهم جوزها قافشها معاه حاجات كتير بس احمد ماهتمش بكلام الناس كالعاده 
أما ندى لما كانت كل ما عنيها تقع عليه كانت بتشوفه قاعد لوحده متجنب الكل بيشرب قهوته في صمت …فضل الحال كده تقريبا أسبوع لحد ما احمد قرر يتصل بليلي لأنها وحشته جدا وبعدين ندى مامنعتهوش عنها 
احمد:_الو لي لي حبيبتي وحشتني
ام ندي :_اذيك يا احمد يا ابني انا جده ليلي
أحمد :_اذيك ياطنط والله وحشاني بقالي كتير ماكلمتش ليلي.. معلش انا اسف….. اذي حضرتك وصحتك عاملها ايه 
جده ليلى -:والله تمام اذيك انت يابني
احمد:_ الحمد لله انا كويس ممكن اكلم ليلي ياطنط أصلها وحشتني
جده ليلي:_ ايه ده هو انت متعرفش
احمد:_ اعرف ايه حضرتك؟!
جده ليلي :_”ليلي يا ابني دراعها انكسر وهي محجوزه في المستشفى من  يومين اذي ماتعرفش مش انت لسه في الشركه دي حتي ندي مش بتروح الشركه بقالها يومين
أحمد  بارتجال لانه ماتوقعش اللي حصل:_…..انا اسف يا طنط أصلي كنت مسافر البحر الأحمر في شغل بقالي أسبوع .طيب قوليلي على اسم المستشفى لو سمحتي
في نفس اليوم باليل جاب احمد عروسه حلوه لليلى ورحلها المستشفي طبعا ليلى كانت هتطير من الفرحة لأنها فعلا بتحب احمد 
أما ندى فكانت متفاجاه بس من جواها  مبسوطة
ليلى …:_…ازيك يا uncle احمد انا مبسوطة إني شوفتك 
ندى مدت أديها تسلم.:_…ازيك يا احمد 
أحمد سلم على ندى :_……انا الحمد لله معلش انا لسه عارف النهارده لما اتصلت بليلي ووالدتك هي اللي ردت عليا وقالت لي 
ليلى ..:_…انا زعلانه منك جدا يا uncle كده مش بتتصل عليا زي الأول 
أحمد :-.طب ليه انتي ماكلمتنيش (وبص لندي???? ) مش احنا أصحاب بردوا 
ندى ابتسمت ابتسامه خفيفه.☺️:_…معلش عند حق غلطه وسامحها 
أحمد ابتسم.ّّّّ..:_…اوك علشان بس حالتك الصحيه (احمد بيكمل كلامه اللي هو في الظاهر لليلى ولكن في الحقيقه كان لندي عتاب أصدقاء وندي كانت متفهمه ده 
احمد -: قوليلي بقي ليلي مالها وليه هتعمل عمليه في دراعها مش ده كسر وبتعمل جبينه و تروح ليه بيات في المستشفى 
ندي -: لا مش كسر عادي ده كسر في كتفها مش هينفع معاه جبيره للأسف..الحمدلله علي كل شي 
احمد ينظر لليلي بحزن -: انشالله تقومي منها بالف سلامه يا قمر انتي super girl مش كده ولا ايه 
ليلي و ندي ضحكوا مع احمد و تقريبا نسيوا المستشفى ووتعابها ..أحمد قدر بوجوده الفتره الصغيره دي يكون ليه تأثير إيجابي وخلاه الجو مليان بهجه كالعاده 
بعد شويه أستاذن  وقالها أنه هيطمن عليها بكره بعد العمليه وهيجلها كمان ..فضلت ليلى فى المستشفي أسبوع وكان احمد بيروح كل يوم بس بالليل علشان مش عاوز حد يشوفه ويتكلم على ندى  وده شي بسط ندى جدا أنه بيخاف عليها (لحد دلوقتي بشكل برئ☺,)
ورجعوا تاني يتكلموا مع بعض (احمد ورمضان )زي الأول بالظبط وكان بردوا بيحكلها على مي وتطور العلاقه ما بينهم 
“_________________________________________
أمينه بعد الأسبوع اللي اخدته فرصه للتفكير قررت تواجه نفسها وتواجه طارق والعيله 
طلبت من طارق يجلها البيت بعد فتره طويله كانت هي رافضه تماما أنها تشوفه أو حتى ترد على تليفوناته وكمان طلبت وجود والدته وأخته وأهلها
أمينه كانت في اليوم ده رائعه الجمال بلبسها ومكياجها الخفيف واشراقه وشها حقيقي وكأن النهارده يوم خطوبتها …
.دخلت عليهم سلمت على الكل بس مامدتش ايديها لحد 
دخلت و الابتسامه الساحره على وشها زادها جمال على جمالها 
طارق كان هيتجنن عليها عاوز ياخدها في حضنه ويروح بيها قمر قاعده قدامه مجنناه على الآخر ودي شي كانت متعمداه أمينه 
أمينه :_…طبعا يا جماعه حضرتكم عاوزين سبب أنكم متجمعين هنا النهارده ….هقولك * بصوا انا بقالي فتره طويله بفكر في موضوعي انا وطارق الخلفه والجواز وطبعا انا معاك يا طارق تماما أن من حقا يكون عندك أولاد من صلبك ودي شي الشرع محلله وأنا مش معترضه ابدا انت فعلا. يا طارق لازم تشوف زوجه ثانيه وتخلف ويارب يسعدوك ويكونوا ذريه صالحه
طارق اتبسط جدا هو ومامته وكان هينفجر من السعاده لأن البدايه مبهجه وامينه بتتكلم بهدوؤ والسعاده باينه على وشها بوضوح ((بس ساعات كدا تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن)
أمينه كملت:_….وزي ما من حقك تدور على اللي يسعدك انا كمان أدور على اللي يسعدني 
واختفت الابتسامه من على وشها وظهرت معالم الجديه
أمينه :_…انا عاوزه اتطلق يا طارق ولو انت رفضت أعتقد فيه طرق ثانيه انت عارفها صحيح ممكن تاخد وقت بس في الآخر بتخلص فيا ريت بلاش تضيع وقت انت راجل لسه هتدور على عروسه ولسه عندك ارتباطات ثانيه فأكيد مش عاوز. تشغل. نفسك بلاش تضيع وقتنا وكفايه لحد كده
طارق. :_ليه كده يا أمينه انتي عارفه انى بحبك 
أمينه:_ انا عارفه يا طارق بس الحياه عموما مش بس الحياه الزوجيه بتحتاج حاجات ثانيه مع الحب  ارجوك يا طارق انت انسان متحضر ومن عيله محترمه بلاش تخلينا نقف قدام بعض في المحاكم 
طارق :_انا بحبك يا امينه وانتى بتحبيني كمان 
أمينه :_والله عارفه يا طارق بس زي ماقولتلك الحياه محتاجه حاجات ثانيه مع الحب .الجواز محتاج. حب وحاجات تانية …انت اهو مااكتفيتش بحبنا كنت محتاج أطفال….. الحب اللي بينا ما كنش مكافيك وأنا مش معترضه علي ده فعلا عندك حق وأنا والله اتمنى تلاقي اللي تملي قلبك دفي وبيتك بالاطفال
الكل بكي بلا استثناء ماعدا أمينه لأن خلاص دموعها خلصت وحست ان ربنا سبحانه وتعالى حط الرضا في قلبها
أمينه .:_بعد اذنكم يا جماعه .(وبصت على طارق)ارجوك يا طارق ننهي الموضوع ده بسرعه 
طارق كان باصص للأرض بس هز دماغه بالموافقة وانصرف الجميع 
__________#______________#_________
ندى و احمد كان بينهم مناوشات كتير بس في مره حصل بينهم صدام بس المره دي احمد كان وصل لمرحله من الإحباط واليأس عجيب حتى ان الكلام مع ندى اللي كان بيريحه معدش قادر يخرجه من الحاله السيئه اللي كان فيها وفي يوم جاله اتصال من مروان 
__”_#########___________””__________________
مروان صديق احمد هو سعودي كان زار مصر اول مره من 3سنين وكان في رحله للاقصر وأسوان تبع شركه احمد وكان في الوقت ده احمد معاه جروب ألماني بيزور المكان 
أحمد اتعرف على مروان وحبه جدا 
  وباسلوب احمد قدر يكتسب صداقه مروان واحترامه وكان هو صديقه الوحيد في مصر
أحمد عرف مروان على اسرار السياحه في مصر وكان بيعمله رحلات شيقه وممتعه بأسعار رخيصه وعرفه على. افضل الأماكن بأقل الأسعار واصبح احمد المرشد السياحي الخاص بمروان واي حد جاي مصر من طرف مروان وطبعا ده بيكون ليه عائد مادي كويس جدا جدا لأحمد 
كان اتصال مروان بالنسبه لأحمد نجده كبيره زي الغريق اللي اتعلق بقشه
يتبع ……
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!