Uncategorized

رواية غرام الأسد الفصل الأول للكاتبة شروق محمد

 رواية غرام الأسد الفصل الأول للكاتبة شروق محمد

رواية غرام الأسد الفصل الأول للكاتبة شروق محمد – كامو

رواية غرام الأسد الفصل الأول للكاتبة شروق محمد

كلنا نخطئ ومين فينا ملاك ولاكن الأهم ان نعرف غلطنا ونعترف بيه ونتعلم منه، الحياة مليئه بالإحجار فلا تتعثر بها بل اجمعها وابن بها سلماً تصعد به حول النجاح.

“رواية غرام الاسد” فيها بعض الواقع مابين الحياة الاسريه والمشاكل وبعض الرومانسيه ومعني الاصدقاء وقرب الأباء من الابناء، وبعد الأباء من الابناء وبعض من المشاعر

بحثنا عن الحب ومشينا وراءه ونسينا أنفسنا وعالمنا ورسمنا طريقنا بالخيال والأساطير لم نعلم أنه مؤلم ولم نتصور مقدار العذاب الذي قد يسببه فعشنا لحظة فرح يملؤها العشق لكننا وجدنا عذاباً وألماً لم يكن في الحسبان فالم الحب يمزق الجسد وعذابه يدمر القلب

—————————–

كانت تجلس في غرفتها حائره في امر والديها وشاردة في الماضي وذكرياته واثناء ذلك دلفت منال الي الغرفة دون ان تشعر بها غرام.

منال: غرام انتي يابنتي بنده عليكي من بدري

“” فاقت غرام من شرودها””

غرام: نعم ياماما في ايه

منال: قومي ياله عشان تشوفي العريس

غرام: لا ياماما مش عاوزاه مش عاوزه اتجوز

منال: ياحبيبتي قومي ابوكي هيزعق ويعمل مشكله

غرام: مش عاوزه اتجوز ياماما مش عاوزه اغنيها

منال: ابوكي هيعملنا غم في البيت لان دي مش اول مره يجي عريس وترفضي، طلعي ياحبيبتي ابن عمك من دماغك وقلبك مش هيجي من السفر ماتحلميش كتير قومي شوفي العريس

غرام: هو بالساهل اطلعه من قلبي عمركم ماهتحسو بيا ومش عاوزه اشوف العريس حرام عليكم بقي انتو كدا بتظلموني سيبوني مش عاوزه اتجوز

منال: هتفضلي كدا لحد امتي ياغرام انتي بقالك ٣ سنين بترفضي عرسان وبرضه مستنياه يرجع

غرام: هيرجع ياماما هيرجع بس بالله عليكي مش عاوزه اشوف العريس اتصرفي

منال: طيب اقؤل ايه لأبوكي دا علي اخره

غرام: قوليله نايمه تعبانه اتصرفي بالله عليكي

منال: ربنا يستر طيب ماتطلعي دلوقتي وبعد كدا قولي مش مرتاحه وكدا

غرام: ماما عشان خاطري ارحميني

” خرجت منال لتعتزر لزوجها عن عدم خروج ابنتها للعريس وتبرر له موقف ابنته “

ايهاب: فين غرام ياام غرام

منال: تعبانه خالص ونايمه معلش ياابو غرام سيبها تعبانه واتأسف للراجل

ايهاب: انتي عاوزه وشي يبقي في الارض اه انتو خسرانين حاجه والمحروسه مش عاوزه تتجوز ليه بقي وبتمثل انها تعبانه وانتي كمان بتكدبي عشانها

منال: ياابو غرام اسمع بس

“تركها ايهاب ودلف الي غرفه غرام بعصبيه وغضب”

ايهاب: لا سامع ولا منيل انت يابت قومي كلميني

غرام: نعم يابابا

ايهاب: في ايه فهميني بقي كل مايجي عريس بترفضيه ليه انا احترت معاكي

غرام: مش عاوزه اتجوز يابابا هو وجودي هنا مدايقكم في ايه مش عاوزه اتجوز افضل اعيد وازيد كتير

ايهاب: أستغفر الله العظيم، ليه يابنتي بس دي سُنة الحياه يا حبيبتي عاوز افرح بيكي قبل ماأموت واشيل ولادك واشوفك متهنيه

غرام: طيب يابابا سيبني شويه نفسيتي ترتاح وانا الي هقؤلك انا موافقه للي هيجي بس سيبني دلوقتي مش مرتاحه

ايهاب: خلاص ياغرام بس اعرفي اني مش هسيبك كتير

” خرج والدها وهو يرمقها بنظرة ناريه لأحراجه من كل موقف يتوجد فيه بسبب ابنته “

ايهاب: اسف جدا بنتي تعبانه شويه ممكن نأجل المعاد واول ماتفوق انا هبلغك……

——————–

غرام ايهاب المنشاوي: تمتلك من العمر ٢٤ عام من القاهرة هي فتاة هادئة وجميله تعمل مدرسه لغه عربية وتعشق عملها كثيراً

تحلم ان تكمل حياتها مع أسد ابن عمها الذى تعشقه وتراه فارس احلامها وأمانها منذ الصغر.

———————

ايهاب المنشاوى: يمتلك من العمر ٤٦عام، والد غرام رجل مصرى شرقي كل ما يحلم به ان يزوج ابنته غرام ويحمل احفاده.

‏هو شخص عصبي وحاد الطباع وليس قريباً منها لحد ما

‏تزوج ولدتها عن حب.

——————-

منال منصور: تملك من العمر٤٣ عام ست مصريه اصيله جميلة وملامحها هادئة حنونه وتعشق غرام لانها ابنتها الوحيدة

هي تعلم بعشق غرام لاسد ولكن تريد تغير هذه الفكره من رأسها.

باقي الأبطال هنتعرف عليهم مع الأحداث

———————-

“نهضت غرام وتركتهم وذهبت الي النافذه حيث تتحدث مع نفسها وتسترجع الذكريات “

“فراقك وطيفك يمر قبالي وأسمع صدي صوتك في خيالي اي وداع يليق بحلم جميل كالحلم بك انت”

قربك ليا وخوفك عليا هو معني كل كلمة حب وكل شعور الأحبة انت ملكتني وملكت روحي”

‘غرام مع نفسها’ ليه كدا ياأسد سبتني وسافرت انا عارفه ان انت بتحبني قلبي متأكد بس كنت عاوزة اسمعها منك نظراتك ليا افعالك بتأكدلي انك بتحبني ليه ماقولتليش ” كانت دموعها تخدش وجنتيها بلا رحمة مع كل كلمة “

وأثناء ذلك دق الباب واستاذنت منال للدخول وقالت: غرام ممكن ادخل يا بنتي.

قامت غرام بمسح دموعها وقالت: اتفضلى يا ماما

منال: انتي برضه بتعيطي ياحبيبتي حاولي تفرحي زي البنات انتي مالكيش نصيب معاه حاولي تطلعي نفسك من الدايرة الي حاطه نفسك فيها دي

غرام: مش قادرة ياماما مش هقدر انساه ولا اطلعه من قلبي صعب والله صعب انا اول مافتحت عيوني لقيته قدامي كان علطول سندي بيدافع عني بيخاف عليا كبرت وهو سندني هو جوايا هو الأمان ليا روحه عايشه جوايا صعب، الحب عمره ماكان شويه كلام، شويه وننساه، صعب انتي عارفه ومجربه

ضمت منال غرام بشده وقالت: يارب يقرب البعيد ياقلبي، كبرتي بس لسه في عيوني صغيره

غرام: المشكله انه حتي مارنش عليا ولا مره قلبي خايف وقلقان عليه اوووي كان نفسي اسمع منه كلمة بحبك

منال: الصراحة الواد ده تقيل في نفسه وبصراحة كمان يتحب ابن الايه ده

“ضحكت غرام من بين دموعها علي مزاح ولدتها الحنونة”

منال: ايوة كدا اضحكي ياقلب امك وسبيها علي ربنا

غرام: ربنا يخليكي ليا ياماما بجد انا مش عارفه من غيرك كنت عملت ايه دايما مستحملاني وواقفه جمبي

منال: لانك ضي عيوني ونبض قلبي واختي وبنتي وحبيبتي كل حاجه حلوة ليا يامسكر انت

‘ضمت غرام والدتها بشده وظلت منال تضحك وتمزح مع ابنتها’

منال: ربنا يريح قلبك يابنتي ويسعدك

“” وبدأت منال تواسي ابنتها وتخرجها من الحزن التي تملكها وتملك قلبها “”

——————-

“علي جانب اخر”

أسد: الو ايوه ياحبيبي عامل ايه

سعد المنشاوي: الحمد لله ياقلب ابوك عامل ايه ياواد

أسد: وحشتني والله ياحاج وامي وحشتني اوووي والقاعده معاكم وحشاني

سعاد: يابكاش لو وحشناك كنت نزلت حتي تطمن علينا

أسد: شغل والله ياامي دعواتك ليا

سعاد: ربنا يكتبلك الرزق ياضنايا ويطمني عليك

سعد: واد انت لو ماجيتش قريب مش عارف لما اشوفك هعمل فيك ايه او مش هستنا لما اشوفك

تعالت صوت ضحكات اسد علي مزح والده وقال: لا قريب اوووي نازل عمي عامل ايه

سعد: الحمد لله انت مش بتتصل بيهم ولا اي

أسد: الصراحه لا ومأثر اووي في حقهم وزمانهم شايلين مني وبصراحه عندهم حق

سعد: اخص عليك انا ربيتك علي كدا برضه يااسد

أسد: هكلمهم وقريب اووي وعاوز منك خدمه بسيطه

سعد: عيوني ليك ياابني في اي قول علطول

أسد: بعدين اقؤلك سلام دلوقتي.

سعد: سلام ياابني ربنا يحفظك ويجيبك لينا بالسلامه

———————-

“أسد سعد المنشاوي: شاب وسيم رياضي يمتلك من العمر٣٢ عام من القاهره بدأ حياته بالأعتماد علي نفسه مع انه ليس فقير ولكن هو شاب مكافح سافر الي احدي الدول لبناء نفسه وعمل كيان له في العمل

وأيضاً يوجد حلم يسعي للوصول اليها

—————–

“سعد المنشاوي: والد اسد رجلاً طيب القلب يمتلك من العمر ٥٨ عام الاخ الاكبر لإيهاب، ليس لديه أبناء سوي اسد وكان حزيناً علي فراق

ابنه ولكن مع اصرار اسد تركه يسافر لانه يعلم جيدا انه ليس من السهل خضوع ابنه له”

——————

“سعاد: ولدة اسد ست مصريه اصيله ملامحها جميلة وتحب زوجها كثيراً وابنها هما الحياة بالنسبه لها ولا تستطيع العيش بدونهم

وتمتلك من العمر٥٤ عام”

———————-

“علي جانب اخر قام اسد باتصال علي صديقه المقرب عاصم”

أسد: اه ياندل فينك لسه فاكر ترد عليا وتكلمني

عاصم: غصب عني ياصاحبي شغل هعمل ايه بس

أسد: ياراجل شغل برضه ماكنتش عارف تسافر معايا

عاصم: صاحبك مش عاوز يسبني ياعم وانت الي صممت تختار تشتغل في شركته الي بره

أسد: انت عارف انا اخترت بره ليه المهم في جديد

عاصم: جديد اوووي

أسد: قلقتني قول بسرعه في ايه

عاصم: ……………..

أسد: انت بتقول ايه

عاصم: زي مابقؤلك كدا ده الي حصل

اسد: طيب اي حاجة تحصل بلغني علي طول

عاصم: ماشي يا صاحبي

اسد: مع يا عاصم لازم اقفل

عاصم: ماشي يا صاحبي سلام

اسد بحزن: سلام.

————————-

عاصم مدحت: شاب وسيم ورياضي صديق أسد من الطفولة بيثقو في بعض كثيراً ومقربين اكثر من الاخوات.

———————-

“علي جانب اخر كانت غرام تتحدث مع هاجر صديقتها علي الهاتف”

غرام: الو اذيك ياجوجو

هاجر: برن عليكي من بدري مش بتردي ليه

غرام: معلش مخنوقه شويه وماكنتش قادرة اتكلم

هاجر: ليه يابنتي في اي

غرام: اصل بابا كل شوية جايبلي عريس ومصمم اني اقابله وانا تعبت من ضغطة عليا ودي مش اول مره

هاجر: معلش ياغرام طيب فكري

غرام: انتي هتعملي زي ماما… كدا ياهاجر وانا الي قلت هتحسي بيا

هاجر: حاسه بيكي ياقلبي بس هتعملي ايه مع باباكي

غرام: مش عارفه بقؤلك ياجوجو

هاجر: قولي ياعيون جوجو

غرام: هو أسد مش بيكلم عاصم

هاجر: مش عارفه ياغرام بتسألي ليه

غرام: عشان أطمن عليه يعني اقرب ينزل ولا هيستقر هناك عاوزه اسمع صوته. صوته واحشني اووووي

هاجر: حبيبتي ربنا يقرب البعيد

غرام: طيب انا هقفل سلام

هاجر: حاولي تشوفي مستقبلك ياغرام كدا كتير ولو كان عاوزك كان قالك حتي قبل مايسافر او خلي عمك يكلم باباكي او يدي اي اشارة

غرام: خلاص ياهاجر بقي سلام

هاجر: مافيش فايدة سلام

——————

هاجر عماد: صديقه غرام منذ الطفوله تمتلك من العمر ٢٤ عام يعملون معا بنفس المجال هي فتاة هادئة وجميلة مثل غرام”

—————-

” اغلقت غرام الهاتف وظلت تبكي وتتذكر ذكريتها مع الاسد الذي احتل قلبها وعقلها “

ياتري يااسد انا فعلا غلطانه وكلامهم صح واني استناك ٣سنين كتير حتي من غير ماتقولي كلمه واحده..

“” وظلت غرام علي هذا الوضع تتحدث مع نفسها””

غرام اعمل ايه تعبت من كل حاجه تعبت من الوجع تعبت من البعد تعبت من كلام الي حواليا عاوزاك جمبي ياأسد ارجعلي بقي كفياك بعد وفراق “”

“دق الباب وكان الطارق ايهاب والدها “

غرام: ادخل

ايهاب: حبيبتي قاعدة لوحدها ليه

غرام: عادي يابابا

ايهاب: ممكن اتكلم معاكي شويه

غرام: اتفضل ياحبيبي

ايهاب: مالك ياحبيبتي في اي

غرام: مافيش حاجه يابابا

ايهاب: مافيش ازاي انا ملاحظ ان دموعك مابتنشفش خالص وعلطول قاعدة لوحدك ماتفكريش اني مش حاسس بيكي لا يابنتي حاسس بحزنك ووجعك بس مش عارف ليه موجوعه اتكلمي معايا ياحبيبتي مالك

غرام: خدني في حضنك يابابا ضمني نفسي احس بي الامان حاسه اني وحيدة

ايهاب: اخد غرام في حضنه وطبطب عليها اتكلمي يابنتي انا سامعك وهقف جمبك بس اتكلمي بصراحه

غرام: قلبي موجوع اوووي يابابا

ايهاب: ليه ياقلب ابوكي

غرام: مش هتزعل ولا تتعصب عليا

ايهاب: لا ياحب ابوكي وانا من امتي بزعقلك انا بزعقلك عشان مش عاوزه تشوفي حياتك وتتجوزي عاوز اشوف احفادي بيجرو قدامي

غرام: مش قادرة اكون غير لأسد يابابا مش عارفه افكر غير فيه حبيتة وهو الامان والسند ليا بعد حضرتك انا اسفه اني بكلمك بصراحه بس غضب عني ماعتش قادرة اسكت وانت كل شويه تغصب عليا ان اشوف العريس أسد ده كل حلمي ان اكمل حياتي معاه حبيته وغصب عني مش قادرة اطلعه من قلبي ولا عقلي مش قادرة

ايهاب: ياااااااه كل ده في قلبك ياغرام بس يابنتي هو ماقلش ليا ولا خلي عمك يكلمني حتي ولا حتي رن علينا من ساعت ماسافر يعني لو في امل كان بان وانا مش هقدر اشوفك كدا دايما حزينه ومكسورة لازم تخرجي من الي انتي فيه. غرام شوفي نفسك انتي دبلتي خالص بقيتي زي الورده الدبلانه وانا اب مش هقدر اشوف بنتي كدا واسكت اعملي حسابك العريس الي جاي ده محترم ومتدين وابوه صاحبي وراجل بمعني الكلمه فكري كويس لأني مش هقدر ارفضه واخسر صاحبي وصلي استخارة جايز ترتاحي وبعدين ياحبيبتي انتي اتعلقتي بي اسد لأن هو كان قدامك علطول كان بيحميكي ويخاف عليكي ولو كان عاوز يتجوزك علي الاقل كان اداني كلمه

غرام: بابا انت حاسس بيا

ايهاب: اكيد حاسس بيكي ومش عاوز اشوف في عينك الكسره الي شايفها دي

غرام: طيب هو بالساهل انساه او اطلعه من قلبي

ايهاب: حاولي ياغرام حاولي وهسيبك يومين تفكري وهدي العريس معاد يجي تكوني صليتي واستخرتي

“تركها وخرج وهو قلبه يتألم علي قلب ابنته التي احبت ولم تستطع الوصول لحبها. كان يتحدث مع نفسه قائلا: انا اه كنت بشوف نظرات وافعال اسد ليها وخوفه واهتمامه واحترامه ليها بس هو مااخدش خطوة وعدي ٣ سنين مش هسيبها تدمر نفسها وتعيش في وهم دي بنتي الوحيدة “

“جاءت منال اليه وجدته شاردا مع نفسه”

منال: مالك ياابو غرام بتكلم نفسك ليه

ايهاب: صعبان عليا حال غرام وحزنها علي حاجه مش هتحصل ورابطه نفسها بيها

منال: انت بتتكلم علي ايه ياحبيبي

ايهاب: علي اساس انك مش عارفه حبها لأسد وتعلقها بيه وهو حتي مافكرش ياخد اي خطوة

منال: هيا قالتلك

ايهاب: يعني كنتي عارفه وماقؤلتيش حرام عليكي تسبيها كدا كنتي عقليها

منال: هو الحب بي ايدينا بس ياحبيبي انت عارف ومجرب وصعب انها تنسي

ايهاب: انا مش هسيبها تدفن نفسها علي اوهام مش هسيبها انا هفضل وراها لغاية ماتعقل

—————

“أدت غرام فرضها ودعت ربها ان يعود حبيبها ونامت علي امل ان يعود او حتي يتصل بها ويعترف بحبه لها وكانت تفكر قائله: هو انا صح وكل الي حواليا غلط ولا انا الي غلط ومعلقه نفسي بي احبال دايبه .ظلت غرام تحدث نفسها وتفكر في كلام الجميع وتعبت من التفكر ونامت ولكن وجع قلبها لا ينام ولا يهدء ابدا.

صدقوا حينما قالوا وجع القلب والروح اصعب ما يكون..

يتبع..

لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!