روايات

رواية عشقت طفله مجنونه الفصل الأول 1 بقلم مي أحمد

رواية عشقت طفله مجنونه الفصل الأول 1 بقلم مي أحمد

رواية عشقت طفله مجنونه الجزء الأول

رواية عشقت طفله مجنونه البارت الأول

رواية عشقت طفله مجنونه الحلقة الأولى

في بيت في صعيد مصر تحديدا في قنا في منزل عائله الهلالي اكبر عائلات الصعيد
كانت بطلتنا قاعده في المطبخ و مشغله الاغاني
على اغنيه (ابص لروحي فجاه)
ماسه وهي بتنظف وبتغني ابص لروحي فجاه لقيت ني تعبت من المفاجاه و عليت ضحكتي وبتضحك ضحكه عاليه في الوقت ده تدخل عليها امها وهي مستغربه ايه اللي انت مهبباه ده انت مش بتنظفي يا حبيبتي انت بتوسخي
ماسه زي الاطفال/يا ماما يا حبيبتي لو ما نظفناش تقول ما نظفتوش ولا نظفنا تقولوا بتوسخوا نعمل ايه
الام برفعت حاجب 🤨/انت ليه بتجمعي ما فيش غيرك انت قدامي ليه بتقولي احنا
ماسه بهمس/يا ماما عشان انا وروح الثانيه انت ما تعرفيهاش ان كل انسان عندي روح تانيه روح شريره وروح طيبه اللي قدامك دي روحي الشريره
الام باستغراب/روح تانيه مين يا بت ده انت اللي هتطلعي روحي اخفي من وشي الساعه دي والا هنزل شبشب عليك
جريت ماسه بسرعه من قدام مامتها على اوضتها وقبل ما تقفل الاوضه وقفت وقالت لو مش عاجبك طلقني طلقني
راحت الام قالعه الشبشب ورمياه على الباب ماسه بسرعه استخبت وقعد تضحك والله بموت فيك يا ست الكل وقعدت على السرير وطلعت تليفونها وجابت رقم واحده من صاحبتها
وقعد ترغي معاها وهي ناسيه ان اعمامها جايين
النهارده هو لازم تستقبلهم بس هي طنشت وقاعد تكلم صاحبتها كلام فارغ
الام كانت في المطبخ مش عارفه تعمل ايه الدنيا كلها تقلب تعدل وما فيش مكان مرتب خالص لو جيه جدي الكبير وشاف البيت كده هيعمل ايه ده مش بعيده يخلي جوزها يطلقها ابتدت تنظف وهي بتدعي ان ربنا يهدي بنتها اللي مجنناها معاها بس برده بتقول محليه البيت بجنانها فضلت تنظف
بعد شويه خلصت الام وهي خلاص مش قادره تقف طلعت على اوضتها غيرت هدومها واستنيت لغايه ما يجي الجد واخوات جوزها
بعد شويه بيدخل راجل باين عليه الهيبه و يقول
السلام عليكم يا مرات ولدي كيف اخبارك واخبار بنتك عامله ايه في دراستها مش في ثانوي بردك
الام بسرعه جريت عليه وماسكت ايده وبسيتها وقالت وعليكم السلام يا عمي بنتي زينه واحنا كلياتنا زنين بوجودك يا عمي تحب اندهلك من فوق
الجد صفوان الهلالي/جهزي لنا القاعه يا بنتي واندهي على بنتك وقولي لها جدك عايزك يلا يا اولاد
ويدخل الجد هو وعمام ماسه على القاعه الكبيره
الام حاطط ايدها على قلبها ودعت ان ربنا يعديها على خير طلعت تجري تندم على بنتها عشان مش ناقصه مشاكل مع جدها
ماسه كانت نايمه على السرير وبتاكل لب وبتتفرج على التلفزيون وماليه الدنيا قشر لب الام اول ما دخلت اتصدمت
الام بصدمه ايه اللي انت مهببه ده ارحميني شويه يا شيخه هلاقيها منك ولا من جدك ولا من ابوك
جدك و عمامك صلوا وانت لازم تنزلي عشان تستقبليهم
ماسه قامت مخضوضه يا لهوي جد في البيت لما انزل اسلم عليه عشان هو واحشني ووحشني غلست دمه وتحكماته يا باي ياما نفسي قطعتها امها بصوت عالي يا بنت اتهدي هتجيبي لنا نصيبه يخرب بيتك ويخرب بيت سنينك وبيت جنانك يا شيخه
ماسه/الله وانا عملت حاجه يا ماما انا بس بقول لك صفات جدي المميزه وبعد كده انا عندي درس ومش عايزه انزل تحت انا حره مش عايزه اشوف حد
الام بحده /هتنزلي يا ماسه ورجلك فوق رقبتك وده اخر كلام عندي وانت حره
وسابتها وخرجت ماسه قعدت على السرير وهي بتفكر ازاي تخلي جدها يمشي وما يجيش عندهم ثاني قعدت تضحك ضحكه شريره انا لقيت الحل يا جدو لازم شويه مقالب الدنيا ما تحلاش من غير المقالب ونزلت تحت عشان تنفذ اللي في بالها
🌵🌹🌹🌹🌵🌵🌹🌹🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌹🌹🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵♥️♥️♥️
في مكان ثاني تحديدا في القاهره في في قصر عائله الجبالي
في غرفه اشبه بالقصر
كان فريد وجنب واحده بعد شويه صح فريد
بص على اللي جنبه وابتسم ودخل خد شاور وبعد مده خرج وهو لافف فوطه حوالين وسطه
البنت بصله بهام وقالت انا من اشد المعجبين بيك مش مصدقه اللي حصل بينا يا نجم
فريد بضحكه رجوليه بينت غمازاته لا صدقي يا حبيبتي ويلا بقى عشان عندنا تصوير خرج البنت بسرعه وهي مبسوطه فريد بصي لروحه في المرايه وابتسم بغرور حط برفانه ولبس ساعته وبدلته اللي زادته وسامه وخرجوا بغرور وتكبر للتصوير
في التصوير
المنتج واسمه محمد/قرب منه وسلم عليه وقال يلا يا جماعه كلنا نبدا اتفضل يا نجم 1 2 3 تصوير
بعد ما مثلوا المشهد قرب منه وقال هايل يا نجم
فريد بثقه/اكيد لازم يبقى هايل انت مش معاك اي حد انت معاك فريد الجبالي قربت منه ميرا طبعا انت مش اي حد يا نجم فريد شدها ليه وقال لازم تعرفوا انتوا بتتعاملوا مع مين وبعدين هنكمل تصوير فين
المنتج محمد والله احنا المفروض نصور في الصعيد
فريد برفض/مستحيل اروح اماكن زي دي انت بتهزروا صح
ميره وهي بتحاول تهدي/اهدى يا فريد ان شاء الله كله هيبقى كويس بس نفهم الاول ما تتسرعش
فريد بنرفزه/اهدى ازاي انت مستوعبه بيقول ايه عايزاني انا اروح الاماكن دي
المنتج محمد ده المكان المناسب للمشهد اللي في الفيلم وانت كنجم مفروض تقدر ده وانت حر وده بيهدد في مسيرتك الفنيه فانت لازم تبقى شخصيه تعيش في الواقع
فريد/ مستحيل
وسابهم ومشى ميرا قربت من المنتج ادينا شويه وقت مفكر وان شاء الله هخليه يغير رايه وسبت ومشيت ورا فريد عشان تلحقوا وتحاول تقنعه
فريد في عربيه الاستراحه بيهتم بنفسه دخلت عليه ميرا وقالت ممكن اعرف اللي انت عملته ده بتسميه ايه عايز تدمر مستقبلك لو انت عايز انا مش هسمح لك تهد كل اللي وصلت له لازم تعمل الفيلم ده ده اللي هيوصلنا للعالميه وتبقى زي النجوم الكبار وبعدين فيها ايه لما تسافر ما انت ياما سافرت
فريد بمراره وحزن/سافرت كل البلاد ومستعد اسافر كل البلاد الا البلد اللي احنا رايحينها انت ما تعرفيش احنا اتطردنا منها ازاي اهل البلد ما كانوش عايزين كانوا بيقولوا عن بابا حرامي وما يستحقش وهو يعيش في بلدهم فهمت ليه انا مش عايزه اروح
ميرا قربت منه وقالت بس اللي خلفتي الشخصيه بعيده عن شخصيه فريد الجبال اللي الناس كلها عارفاه النجم اللي كل الناس بتحب تتصور معاه انا عايزاك تبقى افضل نجم وانت عارف انك مهنه التمثيل كله بياكل بعضه عشان كده لازم تبقى انت حوت وتاكل كل السمك الصغير فهمت يا فريد
فريد اتنهد/خلاص موافق جهزي كل حاجه
ميرا مسكت ايده خلاص انا هروح اقول للمنتج محمد انك وفقت ميرا خرجت من عربيه الاستراحه وهي خارجه قابلت جوز اختها مروان وقال لها
فريد جوه صح وافق ان هو يروح قنا
ميرا بغرور طالما انا موجوده فريد هيفضل نجم الجيل اللي مستحيل اي حد يدمره وسبت ومشيت
مروان مغروره قوي فاكره نفسها مين دي ودخل عند اخوه
كان فريد عامل ماسك عشان التصوير اعلان بعد ساعتين
مروان انت صحيح هتسافر وهتاخدني معاك صح
فريد احنا مضطرين نسافر وزي ما قلت لك امك مش لازم تعرف احنا هنسافر فين قول لي بقى عملت ايه مع منتج الفيلم اللي خلصناه قبضت ولا لسه
مروان بعمليه/ما تقلقش خدت 45 مليون وحطيتهم في حسابك في البنك
فريد تمام جهز لي كل حاجه عشان السفر
مروان تمام يا فريد انا همشي دلوقتي وابقى اكلمك بالليل
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
في نفس الوقت في الصعيد
ماسه دخلت على جدها وبست ايده وقالت دارنا نور يا جدي ما تعرفش توحشتك قد ايه يا جدي
صفوان بحب تسلمي لي يا بنتي ده انا اللي توحشتك اكتر وقولي لي بقى عامله لنا ايه واكل النهارده
ماسه ابتسامه شريره 😈/عامله لك فطير مشلتت وحمام ورز بكبسه وكل الوكل اللي بتحبه يا جدي وملوخيه بالارانب يعني من الاخر النهارده هتنبسط يا جدي وكله من عمايل ايديا وحياه عيني
صفوان قاعد يضحك يخرب بيتك فصلتيني طب يلا يا بنت جهزوا السفره
ماسه بمسكنه/حاضر يا جدي من عيني
وخرجت وهي بتبتسم على اللي هتعمله فيهم
ماسه خرجت وقالت لمامتها ان جد قال لهم يجهز السفره وابتدوا يجهزوا السفره هي ومامتها وحريمي عمامها بعد ما طلب منهم جد انهم يجوا على على بيت ابو ماسه
بعد شويه كانت السفره جهزت كانت كانت مليانه باشها واحلى اكلات دخل الجد والعمام والحريم يبتدوا يغرفوا لهم
الجد تسلم يدك يا ماسه والله طلعت شاطره يا بنت انت عدلك الجواز مش التعليم
ماسه بخث/تسلم يا جدي اهم حاجه ان الوكل اللي يعجبك الباقي مش مهم
بعد شويه خلصوا اكل وراحوا على القاعه والحريم قعدوا ياكلوا بس مامت ماسه ما قعدتش معاهم عشان راحت تعمل شاي للرجاله ماسه ابتسمت بخبث ان كل حاجه عملتها بتمشي زي ما هي عايزه وبعد شويه كانت طالعه ام ماسه ليهم بالشاي لكن اتفاجئت انه كلهم بيجروا على الحمام حتى جد كان منظرهم يفطس من الضحك🤣🤣😂😅
مامه ماسه حصل ايه يابا الحاج مالك
صفوان بتعب/معرفش يا بنتي نار جايده في مصاريني
الام بصت لبنتها لقيتها مبتسمه فعرفت ان هي عملت مقلب من مقالبها راحت قالت طيب يابا تحب اعمل لك حاجه
صفوان لا انا هاخد بعض واروح على البيت يلا يا ولاد يلا يا حريم وفعلا مشي كلهم هم كلهم بيطيروا عشان يخشوا الحمام الام قربت من بنتها وسكتها من ودانها وقالت وانا اقول البنت عقلت فجاه كيف اطلعي انت ياما من المطبخ وانا هعمل العزومه اتركي يا بنت بتخططي انك تدمري معدتهم
ماسه بعدت عنها وقالت انا ما عملتش حاجه دي كانت مقلب صغير انتوا كمان هتحاسبوني على المقالب ما بقتش عيشه دي انا هنتحر واخلصكم مني وسابت امها وخرجت بسرعه قبل ما امها تمسكها
الام ضربت كف على كف وقالت ربنا يهديك ويهدك يا شيخه زي ما هدي حيلي ويبعت لك بعريس يكون احول عشان ارتاح عشان لو بيشوف مش هيبص لك ابدا
ماسه بعد ما وصلت اوضتها وهي بتجري من مامتها ماسكه التليفون وكلمت بهيه صاحبتها
ماسه الو يا بهيه عامله ايه محدش سامع صوتك يا بنت
بهيه يعني انت اللي حد سامع صوتك مش مهم خلينا في المهم دلوقتي سمعت المدير النهارده في المدرسه بيقول النجم اللي انت بتحبيه يا بت وانا كمان بموت فيه فريد الجبالي هيجي هنا يصور وهيجي مدرستنا قضيف شرف والله فرصتنا ان احنا نتصور معاها جت يا بنت مش لازم نضيعها
ماسه بهيم/معك حق يا بنت مش لازم نضيعها اقفلي انت دلوقتي وبكره نتقابل في المدرسه قفلت الخط وراحت طلعت صوره لفريد من تحت المخده وقالت اخيرا جه اليوم اللي هتصور مع نجم المفضل ليا مش مصدقه نفسي ده حلم كل البنات ان هي تتصور مع انا مش هسيب الفرصه دي تضيع من ايدي واخذت الصوره وشالتها مكانها ونزلت عشان تراضي مامتها
في نفس الوقت في بيت عم ماسه احمد
احمد اه يا معدتي بتتقطع ومراته قاعده جنبه بتنوح برده تلاقيها ميرفت مرات اخوك هي اللي حطت لنا حاجات في الاكل عشان مش عايزانا نيجي عندها مع اني ما قلنا لهاش تعزمنا
بس والله بكره لاقول ليه لابو الحاج على اللي هي عملته انا مش هسمح لها هي تفوز هي وبنتها مش كفايه جوزنا ابننا لبنتها البوري اللي مش بتخلف
احمد اتهدي يا وليه لو حد سمعك هتبقى نصيبه انت عارفه ان ابويا بيفضل جوزها عشان كده احنا ما عندناش حاجه حل غير نحط بولغه خشمنا فهمتي
فتحيه بغل ايوه فهمت خلاص
هم بيتكلموا نزلت عليهم اختي ماسه اسيل وراحت عندهم وقالت تتمسوا بالخير عايزه حاجه يا مرات عمي انا نظفت البيت ونظفت الزريبه وطبخت وغسلت المواعين وغسلت الهدوم عايزه حاجه مني قبل ما يركب شقتي
فتحيه بغل لا يا اختي غوري على شقتك وحاولي تتشطري وتجيبي لنا عيل بدل ما انت عامله زي الارض البور
اسيل بدموع حاضر يا مرات عمي عايزه حاجه مني انا هطلع طلعت تجري على فوق وهي بتعيط
احمد لزومه ايه الكلام الماسخ دي عاد انت ما تعديش ليله من غير نكد
فتحيه دي اللي عندي اذا كان عاجبك
احمد انا سايبها لك مخدر وماشي ده عيشه تقصر العمر وسابها وطلع على الاوضه عشان ينام وهي قاعده تبص عليه وتقول هو دي اللي فالح فيه ما قدرش يقول كلمه جبال ابو وجاي يشطر علي يعني دي حاجه تقرف
🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵
في مصر في قصر الجبالي رجع رجع فريد ومروان على القصر بتاعهم ودخلوا والدتهم قاعده على السفره عشان ده ميعاد العشا ميعاد مقدس ما ينفعش حد يتاخر عليه كلهم قعدوا فريد قاعد على راس السفره وابتدى ياكلوا فريد منظم جدا ومهوس بالنظام والنظافه لدرجه ان هو لو لقى شعرايه بيقعد يزعق ويخرب الدنيا
فريد وهو بياكل احنا مسافرين يا ماما عشان كده انا حبيت اقول لك
الام الحب/طيب يا حبيبي تروح وتيجي بالسلامه ابقى كلمني ويا ترى تصوير فيلم ولا مسلسل
فريد لافلم هنقعد اسبوعين ونيجي عايزك تخلي بالك من نفسك واحنا مسافرين
الام /حاضر يا حبيبي ربنا يخليكم لي وما يحرمنيش منكم ابدا وانتم برده خلي بالكم من نفسكم طبعا هتسافر معاكم ميرا مش كده
فريد اكيد ميرا مديله اعمالي وماسكه كل حاجه فلازم هي تروح معانا حتى لو انت مش بتحبيها فلازم تعرفي ان هي مهمه في حياتي
الام /كم مره قلت لك يا فريد بعد عن ميرا انت مش شايف اختها عملت اخوك طول الوقت خناقات ومشاكل انت عايز تبقى زيهم
فريد بحده/ اظن دي حياتي وانا حر فيها بعد اذنكم شبعت وسابهم وراح على غرفتها
مروان /ليه كده بس يا ماما انت عارفه ان هو بيحبها وهي كمان بتحبه وبتعشقه
الام /دول ما يعرفوش يحبوا انت شفت اختها عامله معاك ايه مش عايزين نعيد الكره تاني وكما يقال لا يلدغ المؤمن من جحر مرتين انت ولادي ثروتي لازم احافظ عليكم ونبهكم لما تكونوا بتغلطوا
اذا كنت انت غلطت زمان انا مش هخليه يغلط دلوقتي ويلا كل عشان تروح ترتاح كملوا اكلهم وراح كل واحد على غرفته
في غرفه فريد دخل خد شاور ونام على سريره وهو بيفكر في اللي مستنيه في الرحله اللي هياخدها في قنا وغمض عينه المعاناه اللي هو شافها في قنا وفتح عينيه وقال انه هو لازم يكون قوي ويتغلب على كل حاجه ممكن تضعفه وتدمر مستقبله مستقبله اهم من اي حاجه نفض كل الافكار من دماغه وراح في نوم عميق
وهو ما يعرفش ايه اللي مستنيه في واني هتتغير حياتي كلها هناك
في اوضه مروان دخل خد شاور وهو حزين على كلام امه اللي قالته له بس هي معاها حق مراته مش
بتحبه بتحب الفلوس والسلطه والخروج بس عمرها ما حبيته رجع بذكرياته ازاي اتعرف عليه كان صديقتي في الجامعه اقنعته بحبها وان هي ما تقدرش تستغنى عنه وقتها عرفه على امه بس امه ما ارتحتلهاش وقالت له يبعد عنها بس هو كان بيحبها هو مصر عليها وتجوزها من اول شهر عرفها على حقيتها غمض عينه بوجع هو بيقول لنفسي يا ريت سمعت كلامك يا ماما بس قبل ما ينام اتذكر ان هم ليهم صاحب والده في قنا اخذ تليفونه ورن على الرقم اكلمه واتفق معاه ان هم هينزلوا عند لغايه الاسبوعين دول ما يخلصوا
قفل التليفون ونام عشان بكره عندهم سفر بدري
♥️♥️👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
في يوم مليء بالاحداث على الساعه 7:00 الصبح صحي فريد وجهز نفسه علشان يلحقوا يوصلوا بدري ومروان كمان صاحي ونزل عشان يفطروا قبل ما ما يسافر و وقاعده على السفره وهم بيفطروا جات ميرا عليهم وقالت بونجور يا جماعه هاي يا حبيبي خلصت فطار
الام تضيق/اتفضلي اقعدي كملي اكلك معاهم ولا انت جايه تاخديه بس
ميرا /لا يا طنط عشان نلحق نوصل عندنا سفر كبير يلا يا فريد
فريد/ قام من على الاكل وبص لمامته وقال احنا مطرين نمشي يا ماما عايزه حاجه
الام بحب عايزه سلامتك يا حبيبي خلي بالكم من نفسكم مشي مروان وفريد وميرا عشان يسافروا لقنا
والام قاعده بتدعي ان ربنا يبعد عنه ميرا ويخليه يحب حد من قلبه حد يغير له كل حياته
♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
نفس الوقت في بيت ماسه كانت بتاكل بسرعه وهي واقفه
الام باستغراب جرى ايه يا بنت ما تتهدي وكلي زي الناس في حد ياكل الطريقه اللي بتاكليها دي
ماسه /والاكل في بقها معلش يا ماما اصل متاخره سلام ابقى سلمي لي على اختي لما تيجي النهارده قولها بس زعلانه منك عشان ما لقيتيش معاهم امبارح وسابتها وخرجت
الام البنت دي مجنونه رسمي يا رب عقلها بقى
ماسه اول ماخرجت لقيت صاحبتي في وشها قالت لها هنعمل زي ما بنعمل كل يوم
بهيه بقلق/ متاكده يا ماسه ما حدش هيكشفنا من اهل البلد
ماسه بثقه/ يا بنت ما تخافيش انت مش معاك اي حد انت معاكي ماس على سن رمح يبقى احط في بطنك بطيخه صيفي ويلا بينا عشان ما تتاخرش على اللي هنعمله قبل ما نروح المدرسه
ماسه وبهيه راحوا جاريه على الطريق لاخر البلد اللي بتيجي فيه العربيات اللي مسافره واستخبوا ورا الشجره
في نفس الوقت في عربيه فريد كانوا خلاص قربوا يوصلوا على قنا وداخلين على الطريق السريع بس فجاه لقيوا حد بيحدف طوب على قزاز العربيه اتكسر كله وحاطين مسامير فرقعت الكاوتشات
فريد بصدمه/وغضب يا نهار اسود مين الحيوان اللي عمل كده ونزل من العربيه
ماسه وقفت بثقه وراء الشجره هي وتكلم صاحبتها عشان اما اقول لك توثقي فيا توثقي وفجاه سمعت صوت بيقول لها انت يا حيوانه بهيه اول ما سمعت كده اخذت بعضها وهربت بصي لي يا حيوانه
ماسه بصت بشويش واتصدمت لما شافت فريد قدامها وقالت فريد الجبالي
رايكم وتوقعاتكم يا ترى فريد هيعمل فيها ايه
لو عجبتكم هكملها
روايه عشقت طفله مجنونه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت طفله مجنونه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!