Uncategorized

رواية رياس الفصل الحادي عشر للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل الحادي عشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الحادي عشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل الحادي عشر للكاتبة شيماء عسكر

بنات انا امبارح قولت رياس اللي شافت جاسر بس كان قصدي لميس اسفه  
تنزل لميس وتشوف ماريا قاعده علي رجل جاسر   
لميس بغضب..  اه يا بنت الكلب مافيش اي احترام خالص يا جاسر للبنت اللي علي ذمتك  انت اي معندكش دم يا اخي حس علي دمك بقا وسيبك من كل القرف ده بقا و فوق لنفسك   ..  وانتي  كانت بتكلم ماريا بس راحت عليها مسكتها من شعرها  اخويا ده مش اشوفك قريبه منو انتي فاهمه ولا مش فاهمه  
جاسر بغضب..  لميس سيبي ماريا في حالها 
لميس وهي بتكلم جاسر بس لسه ماسكه شعر ماريا بقوه وماريا بتعيط  …  اسيب مين انت مش مكسوف علي نفسك والنبي طب اي رجلك خلاص مبقاش فيها وجع  و بتشيل كمان النسوان الوسخه 
ماريا..  سيبي شعري اه جاسر 
جاسر..  لميس البنت حامل سبيها 
لميس..  مين اللي حامل 
جاسر قام من علي الكرسي واخد ماريا من تحت ايد لميس  ..  ماريا  حامل في ابني 
لميس…  اكيد بتهزر صح 
جاسر.. لا مبهزرش  
في الوقت ده نزلت رياس 
رياس بفرحه لـ  لميس..  يلا بينا بقا انا جاهزة  
لميس بضيق من جاسر..  يلا يا حبيبتي 
جاسر..  رايحين  فين 
لميس..  مش يخصك نروح مكان ما انروح خليك مع البرنسيسه بتعتك 
جاسر…  لميس احترمي نفسك متنسيش اني اخوكي ولازم تحترمني ولما اسالك تجاوبي 
رياس بتتدخل علشان ميحصلش مشاكل بسببها لانها متعرفش اي حصل هنا من شويه..  رايحين عند ماما اميمه 
جاسر  وهو عيونه علي لميس…  ماشي  
لميس.. رياس هتفضل معاياا  هناك 
جاسر..  نعم 
لميس.. زي ما سمعت يلا ي ريسو 
رياس…  يلا ي قلبي  
تمشي لميس وهي حاطه ايدها في ايد رياس زي العرسان كدا….  
لينا حساب بس نخرج من هنا 
رياس.. حساب اي 
لميس.. برا هتعرفي  لان عيون الاخ علينا دلوقتي  و متابع  …  وفعلاً لفت رياس راسه وتشوف جاسر متابع لعند لما طلعو من باب الشقه 
وتقرب ماريا منه..  
جاسر.. ابعد عني انتي اي انتي مفكره اني مصدق موضوع البيبي ده تبقي غلطانه مش جاسر المهدي علشان واحده زايك تضحك عليا 
ماريا..  جاسر ان مش بضحك عليك دي الحقيقه انا حامل بـ ابنك صدقني 
جاسر..  هحاول اصدق ماريا هحاول لعند لما نروح للدكتور   
ماريا بدلع..  حسنا حبيبي   وتقرب من وش جاسر  علشان تبوسه  …  “” اللهي تبوسك عقرب ???? احول ي شيخه “”  
جاسر بمسك شعر ماريا بيده..  اوعي تقربي مني تاني  انتي سامعه 
ماريا… حاضر 
جاسر..  امشي من وشي 
تمشي ماريا علي الاوضه  .. وتقفل الباب بغضب وتقعد علي السرير  وبعدين تضحك ضحكه شريره  …  كم انت ذكي ي جاسر ولكن ليس علئ فقد انتظر سوف يصبح كل شيء ملكي  فقد انتظر….   وبعدين ترمي جسمها علي السرير …  
اما عند جاسر طلع علي البلكونه 
وبفكر هيعمل اي مع المصيبه دي و عارف ان لميس مش هتسكت   
وافتكر الماضي  
فتاه..  حبيبي 
جاسر برغبه ..  نعم 
فتاه..  عايزه أقولك حاجه 
جاسر..  مش وقته بعدين  
فتاه بشر… .  لا لازم تعرفي  
. جاسر ببعد عنها… اتفضلي قولي  
الفتاه………………………..  
جاسر فاق من الماضي  علي صوت التليفون  ..  الو 
سليم..  باشا مصر عامل اي 
جاسر..  كويس 
سليم..  طب ما تفتح الباب 
جاسر.. باب اي 
سليم..  انا برا و جاي اسهر عندك بما  ان البنات عندنا 
جاسر..  ماشي ي سليم  
بقفل التليفون  و بروح  يفتح  لـ سليم  
بدخل سليم ورا جاسر اللي قعد علي اول كرسي قريب من الباب من التعب  اللي في رجاله 
سليم بضحكه..  كدا تمشي من تاني يوم عريس اي ده يا اخواتي  
جاسر..  فين معتصم 
سليم وهو باخد تفاحه من طبق الفاكهه اللي علي طاولة السفره..  صدقني معرفش بقالو كام يوم مختفي حتي مجاش الشغل ولا اتصل بيا 
جاسر بقلق..  وانت مرحتش ليه البيت ليه 
سليم..  كانت مشغول في الشركه 
جاسر..  طب تاخد بعضك كدا و تروح لعندو انت مش عارف حالته ي سليم  انت بتستهبل ولا اي مش فاهمك انا 
سليم…  اهدا يا جاسر معتصم مش صغير  وعارف هو بعمل اي اكيد عندو واحده  
جاسر..  طب يلا روح و اول لما توصل عندو تكلمني انت فاهم 
سليم..  حاضر ي عم   بمشي سليم من بيت جاسر و بروح لمعتصم 
ــــــــــــــــــــــ♡ــــــــــــــــــ
عند اميمه بقا 
اميمه..  شوفي بقا يا رياس انتي بكرا هتروح مع لميس اشتري شوية هدوم بصي عايزكي تدلعي نفسك خالص ماشي  و لميس  هتفهمك بقا الشغل في الشركه ازاي  
رياس..  بس انا مش عايزه اشتغل في الشركه 
لميس..  تبقي غلطانه بكرا جاسر يخف و يرجع للشغل  واحنا عايزينك لليل نهار في وشو  علشان تعرفي تكسبي التحدي اللي بنكم ده  
رياس..  انتي شايفه كدا 
اميمه بخبث..  مفيش غير كدا ي حبيبتي  انا عايزكي تربي جاسر ده احلي تربيه اما بقا الحيه اللي في البيت  متقلقيش منها احنا هنشوف شغلنا معاها  حطي في بطنك بطيخه صيفي  و ارتاحي 
لميس وهو بتقوم من علي الكرسي تروح تفتحت الاغاني..  يلا بقا عايزين  نسهر لصبح مع بعض
اميمه..  طب مع نفسكم انتو بقا هدخل انام 
لميس..  لا لا لا مستحيل تنامي  افضلي شويه كمان ي عمتو ارجوكي 
اميمه…  خلاص هقعد اتفرج عليكم  اتفضلي شوفي شغلك منك ليها 
لميس..  اشطا عمتو   تروح لميس  تقوم رياس   …  ايوه ي عروسه ي عسل  
رياس..  عروسه اه ماهو واضح بلا نيله 
تضحك اميمه عليها  
نسيب البنات شويه و نروح عند معتصم 
كان معتصم نايم علي الاريكه في الصالون والبيت  مش بيت اصلا كل حاجه علي الأرض   هدوم ستات
وهو نايم مش حاسس بحاجه من الشرب   بفتح سليم باب الفيلا و بدخل  يشوف المنظر ده 
سليم..  الله يحرقك ي معتصم اي الئرف ده  .،،،  بروح سليم عند معتصم ويهز فيه  ،،  انت ي زفت قوم لا و جاسر قلقان عليه ماهو في العالم الوسخ بتاعه اهو  
في الوقت ده تنزل واحده من علي السلم  لفه نفسها بفوطة حمام  ..  انت مين 
سليم بقرف منها..  تاخدي بعضك  وتمشي من هنا فوراً  انتي سامعه 
البنت بخوف..  حاضر هغير هدومي بس  و كمان عايزه باقي فلوسي 
سليم وهو بطلع التليفون  من جيب البنطلون..  مفيش فلوس قدامك خمس دقايق بس…  
تنزل البنت تاخد الهدوم اللي علي الارض وتمشي من قدام سليم..  
سليم…  ايوه ي جاسر البيه نايم في العسل كان عندو واحده ومش فايق لحد  
جاسر..   ……….  
سليم…  طيب ماشي مش باخد منكم غير القرف بتعكم ده  ،،  بقفل سليم التليفون  في الوقت ده بتكون البنت لبست  ومشيت من البيت 
سليم بشيل معتصم و بروح بيه الحمام و يفتح الدش عليه 
معتصم بقوم مخضوض …  انت غبي ي سليم 
سليم وهو برمي عليه الشامبو..  علشان تفوق من اللي انت فيه ده حرام عليك ي معتصم اتغير بقا فوق لنفسك و بلاش كدا 
معتصم.. تمام تمام هتغير امشي بقا من وشي ي سليم 
سليم وهو طالع من الحمام..  هستناك يرا مش تتاخر 
معتصم..  مراتك اانا علشان تقول مش تتاخربطلع سليم من الحمام بدخل علي المطبخ يعمل قهوه   ..  وبعدين بمسك التليفون و بفتح كاميرات المراقبه اللي في الفيلا عندو و بنصدم ان لميس بترقص  و رياس و اميمه قاعدين يتفرجوا عليها و مبسوطين   
سليم..  هو البيت بقا كباريه ولا اي 
بدخل معتصم عليه..  بتكلم نفسك 
سليم بققل التليفون  و بمد فنجان القهوه لمعتصم..  اشرب علشان تفوق ي بيضه  اي مفيش شغل عندنا خالص في الشركه   انت مش عارف ان جاسر تعبان و الدنيا كلها فوق راسي 
معتصم..  تعبان و لا الجواز واخد كل وقته ههههه 
سليم بضحكه من تحت السنان.. ههه لا دمك خفيف اوي   
معتصم..  طول عمري اي ده كان في واحده هنا راحت فين 
معتصم وهو بشرب من الفنجان  ..  مشيت و بلاش قرف تاني عايز تتجوز من الصبح بخالي  ماما تشوفلك عروسه حلوه و بنت ناس 
معتصم…  لا لا انا ماليش في الجواز والحوار ده كدا حلو 
سليم..  انت حر انا ماشي والصبح تكون في الشركه  
معتصم..  ماشي 
بمشي سليم و بفضل معتصم بفكر في المي  شويه و بعد كدا بطلع ينام 
اما عند المي بعد الخناقه  بتروح مع حاتم البيت و غدير بتكون مستنيه علي احر من الجمر 
غدير…  اهلا اهلا  بست الحسن فين الفلوس 
المي…  مفيش    و تسبيب  غدير بتتكلم و بتشتم  و تدخل الاوضه  
غدير.. عجبك كدا 
حاتم.. الصبر ي جميل 
غدير بدلع… جميل يبقا عايز حاجه
حاتم.. تعجبني وانتي فاهمه 
تضحك غدير ضحكه خلعة… هههههههاي  
نسيب الناس السافله دي بقا مع نفسهم  
و تاني يوم الضهر كانو البنات في المول  
رياس.. بس الحاجات دي كتيره اوي ي لميس 
لميس.. مفيش حاجه تغلي عليكي ي حبيبتي    الله شوفي ده كدا  
رياس..  جميل اوي   
لميس..  طب مستنيه ايه يلا علي جوا 
تدخل رياس تقيس ده.
..  الصوره علي الواتباد  اوك  ..  
وتخرج رياس  و لميس بتعجب بجمال رياس..  واو  انتي جميله اوي يا بنتي بجد خساره في جاسر 
رياس وهي بتقف قدام المرايا ..  ههههه طبعاً خساره فيه  
و بعد مرور عشر تيام   مفيش حاجه اتغيرت  غير ان جاسر بقا كويس و رياس لسه عند اميمه   
و لميس بتقرب من عز اكتر    
و المي  لسه زي ماهي في البيت  وكل يوم شد و جزر  من غدير و هي  
امال معتصم في أدمج  في. الشغل هو و سليم قبل جاسر ما يرجع تاني الشركه  
و طبعاً  ماريا لسه في بيت جاسر  
وجاسر الوضع عندو هادي مفيش خناق كل يوم بس انصدم   في اول يوم شغل ليه من رياس موجوده في الشركه  وفي مكتب لميس…  
في الشركه يدخل جاسر  المقر الاول للفرع الشركه بتعته   …  الكل صباح الخير  مستر جاسر حمدلله على سلامتك   كان الكلام ده من الموظفين في الشركه    بطلع جاسر الاسانسير   …  بكل تكبر و غرور و ثقه في النفس  بقف  جاسر قبل لما يدخل علي المكتب بتاعه بسبب ضحك جاي من مكتب لميس  بفتح الباب و بدخل علي طول بس بنصدم من رياس  و من شكلها الجديد 
لميس بخبث..  جاسر حبيبي الحمد لله انك رجعت تاني الشركه   
جاسر و عيونه علي رياس…  مين دي 
رياس بتقوم و بتقف قدام جاسر..  دي انا رياس  
جاسر..  رياس مين  
رياس بيرود ..  رياس مراتك ي حبيبي  
لميس..  طب اسبكم انا و شويه و راجعه  
تطلع لميس من وسط العيون منها الشغف و منها نظرت  التحدي والثقه…  
جاسر بروح بقعد علي مكتب لميس  وبسند علي المكتب و بعلب في القلم  و بهدوء ما قبل العاصفة …  وايه جابك هنا بقا ي مراتي ي حبيبتي 
رياس وهي بتشرب العصير اللي قدامها و بكل ثقه..  اصلي بقيت السكرتيره الخاصه لميس او تعتبر تحت التدريب  
جاسر بقوم من علي الكرسي و بروح عندها و باخد كوبايه العصير من ايد رياس و برميها بعصبيه  و بتخاف رياس منه   ..  ومن اللي ادكي الحق تشتغلي هنا ومن غير ما تقوليلي  
رياس بعدم خوف و قوه.. اه يعني المشكله اني ماقولتش اوكي اهو انت عرفت  وبعدين 
جاسر وهو بمسك فك رياس بعصبيه.. وبعدين دي عندي انا هتطلعي من هنا علي البيت ويكون رجلك تاجي الشركه انتي انتي فاهمه  
رياس وهي بتشيل ايدو بعصبيه و غضب… لا مش فاهمه  و  هفضل اجي هنا  لعند لما ازهق  من الشغل 
جاسر بخبث و قرب منها و مبقاش يفصل بنهم حاجة  وبعدين…….. 
نسيب جاسر بقا،،،،،و نروح عند لميس و سليم    
لميس.. تمام كدا  الصفقه دي جاسر هيفرح بيها اوي 
سليم بكل وقاحه.. بتعرفي ترقصي حلو اوي 
لميس بعدم فهم.. عفواً 
سليم.. زي ما سمعتي بترقصي حلو 
لميس فهمت قصدو   اي  .. اي ده بجد طب كويس علشان عز  بحب الست اللي بتعرف ترقص و كدا 
سليم بغضب… نعم ياختي عز مين 
لميس وهي بتمشي علشان تخرج من المكتب  .. عز هو فيه مية عز يعني اصل عز عايز يتقدملي وكدا  
وفي لحظه كانت لميس علي الكرسي اللي جنب الباب و سليم  ………….. 
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى