روايات

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثامن 8 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الفصل الثامن 8 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الجزء الثامن

رواية جعلتني ملتزما البارت الثامن

رواية جعلتني ملتزما
رواية جعلتني ملتزما

رواية جعلتني ملتزما الحلقة الثامنة

يبقي فتحيه والبنات عندهم حق اما بيقولوا انك عاوزه تقللي مننا قدام الناس ،
همس وهي تبكي :بالله عليكي ياعمو متقولش كده، ده انا ماليش اهل غيرك ف الدنيا، ايه دخل ان هلبس النقاب ب أني هقلل منك!!!
ابراهيم : مش كفايه سايبك تلبسي لبسك المبهدل ده ،
والناس كلت وشي عاوزاهم يقولوا ان شوهنا وشك عشان كده لبسناكي البتاع ال هتلبسيه ده ،
همس بصدمه: انا ب البس كده عشان ربنا
ابراهيم مين قال كده : ان الله جميل يحب الجمال …
مش ال بتعمليه ف نفسك ده
همس : ربنا بيحب جمال الروح

 

 

وجمال الادب
وجمال الاخلاق ياعمو مش الزينه المحرمه لان للاسف ده دمار مش جمال !!
ده ربنا قال ” ولا تبرجن تبرج الجاهلية الاولي ”
وربنا نهي ف ايه تانيه وقال
“ولا يبدين زينتهن”
وتكمل وهي تبكي بحرقه ،
ربنا امرنا ان نستر نفسنا مش نكون سلعه رخيصه الكل يتفرج عليها،
ياعمو عمرك شوفت جواهرجي رامي الدهب ع الارض وواقف يبيع فيها بسعر رخيص،
مش بنشوف كده غير ف السلع الرخيصه ،
ربنا حفظنا زي الالماظ والدهب ،
ابراهيم وينهي الكلام : ال عندي قولته انا مش ناقص فضيحه وطول ماانتي ف بيتي ع جستي انك تلبسي البتاع ده …
خرجت همس من غرفة عمها تبكي فوجدت زوجة عمها وبناته يقفون ع باب الغرفه ويضحكون ،
اغلقت باب غرفتها عليها لم تتخيل ان يفكر عمها بهذه الطريقه ابدا ،
كيف يوصف الحجاب والستر،
بهذا الوصف
وكيف يكون نظرة الناس للالتزام بهذه الطريقه ؟!!!
من يترك العفه من اجل مظاهر مزيفه قامت لتقيم الليل وتصلي ركعتين قضاء حاجه
فقد اعتادت ع ان تصلي ركعتين كلما وقعت ف شده ،
او اصابها مكروب،
فليس لها منجد غير الله فهو الذي يريح قلبها ويبعد عنها الحزن والهم
ياسمين : محاضرات النهارده كانت صعبه اووووي،
حاسه اني مش فاهمه حاجه ^^
بس دكتور كريم حاسه انه مبقاش حاطك ف دماغه،
حتي مسألكيش النهارده !!
همس ساكته ليه كده يابنتي ،،،
همس : ايه بتقولي ايه !
ياسمين : ده انتي مش معايه خالص بتفكري ف ايه ^^
همس: انا كلمت عمي ع النقاب،،

 

 

ياسمين :موافقش صح
همس : عرفتي ازاي؟!
ياسمين : شئ بديهي انتي مش شايفه شكلك عامل ازاي
همس : لو كان بابا عايش كان هيشجعني،
اكيد ربنا ليه حكمه ف كده،،
ياله الحمد لله
ياسمين :متزعليش بكره ربنا يرزقك بواحد يكمل معاكي دينك، ويشجعك ع الطريق الصح ،
همس : الله المستعان بس هو فين ده يااختي حد يستعجله
ياسمين :

همس : الله المستعان بس هو فين ده يااختي حد يستعجله
ياسمين : هو مين اتهبل يقع الوقعه دي ،
مش عارفه انا مستحملاكي ازاي اصل
ا ربنا يجعله ف ميزان حسناتي بقي
همس: انا لومنك اهرب من قدامي دلوقتي
…….

 

 

كريم : مش عارف ياياسر فيها حاجه غريبه، اوقات بحسها صادقه و اوقات بحسها انسانه مزيفه، اصل مبقاش ف حد كويس ،،
ياسر : ياكريم مين قال كده ،
الكويسين كتير اوي بس احنا ال محاوطين نفسنا ف وسط فصيله واطيه ،
كريم : متتكلمش كأنها ملاك انا سألت ع البنت دي ابوها وامها ماتوا، وعايشه عند عمها، ويعتبر مفلسين،،
ليه متكونش راميه عنيها عليا عشان فلوس وحابت انها تدخل عليا بطريقه مختلفه،،،
ياسر : هههههههههه والله انت موصفتش ليه، عاوز تثبت ان الناس كلها وحشه ،،
وبعدين هي مش طيقاك اصلا،،
كريم : كل الحكايه اني مش ساذج،
ومش بيضحك عليا بسهوله !!
ياسر : طيب ما تفكك منها خالص ولو كويسه لنفسها ،
ولو وحشه برده لنفسها
كريم : ده اتحدتني ومفيش حد ي تحدي كريم عبد الحميد ،،
ياسر بخوف مصطنع : انا ك بهير انبهرت
كريم : طب امشي من وشي بدل ماافجرك مش عارف ربنا وعدني بااصحاب عاهات ليه بس ………..
ياسمين : يعني حضرتك.مفيش تصوير ورق غير جمب مبني تجاره
العامل : ايوه المكنه بايظه
طيب : جزاك الله خيرا
همس : تقف لتصوير ورقها بجانب تجاره ..
ايه ده مش دي رنا !!!!
مين ال واقفه معاه ده
تأخذ الورق وتذهب ال حيث كانت تقف رنا، ولكنها لم تجدها،،
وقد لمحتها تركب مع هذا الشخص ف سيارته الخاصه ،
كانت همس ف حالة ذهول تام ،
كانت تعلم ان

 

 

رنا وريهام لم يكونوا ملتزمين،
ولكن لم تشك ابدا ف احترامهم …
همس:يااالله اعمل ايه دلوقتي؟!!!
اقول لعمي ولا اعمل ايه…..
وف الطريق
ياسمين : مالك يابنتي زهقانه كده ليه
لسه موضوع النقاب مدايقك !!!
همس : لم ترد…
فلم تكن باستطاعتها ان تخبر صديقتها شئ مثل هذا،
مهما يكن فهم بنات عمها ،
همس : اها زهقانه شويه ،،
تذهب همس للمنزل وتصلي ركعتين استخاره فقد كانت ف حيره من امرها،،،،
فتحيه : اختك مالها ياريهام:
من اول ما جت وهي قاعده تعيط كده ليه!! هنسيبها ازاي ونروح لخالتك؟!

 

ريهام ببرود : مش عارفه ياماما تلاقيها اتخنقت ف الشغل انا جهزت نفسي ع ما نيجي هتبقي كويسه.
فتحيه : همس لمي اكل الغدا واغسلي الاطباق ولو عمك جه اعمليله ياكل !!
همس : حاضر
…..
همس : رنا ممكن نت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!