Uncategorized

رواية رياس الفصل السابع عشر للكاتبة شيماء عسكر

 رواية رياس الفصل السابع عشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل السابع عشر للكاتبة شيماء عسكر

رواية رياس الفصل السابع عشر للكاتبة شيماء عسكر

بتقوم المي بتعب في جسمها و وجع في راسها 
المي.. اه يا دماغي   ..  بتقوم المي مفزوعه  من المنظر اللي جنبها و كمان معتصم نايم شبه عريان…  ينهار اسود ينهار اسود  .. و تبكي المي و تفتكر لليلة امبارح…  
في السياره…  
المي.. احنا جايين هنا ليه 
معتصم.. لا تعليق منه 
المي… انا مش هدخل نزلني هنا 
معتصم… برضه لا تعليق   بيوقف السياره  ،،  و بنزل منها 
معتصم بروح بفتح الباب لـ المي و بمسكها من ايديها  و بنزلها غصب عنها 
المي…  معتصم سبني  انت فايق لنفسك  بقولك سبني 
معتصم.. مفيش كلمه منه لعند دلوقتي  ،،،  بدخل بيها الفيلا و بقفل الباب عليه  و برمي المي علي الكنبه و بنام فوق منها وبمسك وشها
معتصم… واقفه تضحكي مع ده و ده   ها اما ربيتك من هنا و رايح 
المي…  اضحك او لا انت مالك قوم من عليا  و احترام نفسك  
معتصم…  مالي ها مالي هعرفك انا مالي  في ثانيه كان هدوم المي متقطعه    ..  والمي بتحاول تستر نفسها  بتغطي  صدرها ب ايديها…  معتصم انت بتعمل اي ابعد عني و حيات اغلي حاجه عندك ما تعمل كدا معتصم  فوق ارجوك 
معتصم وهو بقبل وش المي و رقبتها بعنف…  انا فايق كويس اوي  و فايق انا بعمل ايه كويس  علشان من هنا و رايح هتكوني  ليا انا و بس  
المي بتعيط… طيب خليني ليك في الحلال ابوس ايدك بلاش  
معتصم… انا ماليش في الحلال ي حلوه  
المي بكل قوة  عندها تبعد معتصم  عنها… بسبب الخبطه اللي تحت الحزم برجل المي،، بتقوم  المي بتحاول تخرج من البيت بس كان مقفول  بتطلع الطابق التاني،، و تقفل علي نفسها  الاوضه،،  
بطلع معتصم ليها.. انتي مفكره انك هتقدري تبعدي نفسك عني ولا ايه يا روح امك انا اجيبك لو في بطن الحوت
بروح معتصم بجيب النسخه التانيه من مفتاح الاوضه وبفتح و بدخل بتكون المي مغمي عليها  و واقعه علي الارض بنزل معتصم بشيل المي و بنومها علي السرير  و بنظر معتصم لجسم المي بشهوه بخلع عنها الملابس  و هو كمان  ،،  و بقبل المي  .،،  
و باخد اغلي حاجه في حيات كل بنت…..،،  
بعد ما خلص  منها…،،  
معتصم…  انتي طلعتي لذيذه اوي يا بت ياخربيت  جمالك  …،،،  و بنام جنب منها وهي لسه غايبه  عن الوعي بسبب الصدمه  اللي حصلت معها ان ازاي يفكر يعمل كدا فيها  ….،،،  
بتقوم المي تلم نفسها  و تقعد علي الأرض و تعيط علي حظها…،،  
و في نفس الوقت عند رياس 
رياس بتشوف حاتم داخل من باب المطعم بكل واحد…  بابا 
اما جاسر كان هيطلع علبه قطيفه من جيب الجاكيت  بس سمع رياس بتقول بابا  و كسر الفنجان..  
جاسر… مالك يا حبيبتي  
رياس…  جاسر ده بابا 
جاسر… طيب انتي خايفه ليه كدا متخفيش  طول ما انتي معايا اهدي هو مش عرفك اصلا في بلاش القلق ده  
رياس…  دي جاي علينا 
بمسك جاسر ايد رياس بحاول يديها الأمان…  اهدي  
باجي حاتم لجاسر و عيونه علي رياس 
جاسر  … في حاجه حضرتك 
حاتم.. ها اه عايز رقم معتصم صاحب حضرتك علشان محدش عايز يديني الرقم 
جاسر… وانت بقا عايز رقم معتصم ليه 
حاتم بروح يقعد علي الكرسي اللي جنب رياس و بشرب كوبايه العصير اللي قدام منها  وبقول… معلش يا بنتي اصلي مفطرتش و جعان 
رياس بتقوم من جنب منه تروح تقعد في حضن جاسر وهي في حاله اقل ما يقول عنها خوف و بتتذكر الماضي…،،  
جاسر… انت معندكش ذوق و امشي من هنا 
حاتم…  لا اهدي كدا يا باشا  انا بس عايز رقم صاحب حضرتك  وهمشي دلوقتي  وهرجع تاني
جاسر… و ترجع تاني ليه 
حاتم… اصل ليا عندك أمانه و عايزها  
تبدأ رياس تنزل دموع من غير صوت…  
جاسر بحاول ينهي الموضوع  ..  وانت مالكش حاجه عندي  …،،  وعايز رقم معتصم ليه و دي اخر مره هسالك بعد كدا هتكون في الشارع..،،  
حاتم.. اعصابك يا باشا…اصل بنتي مش ظاهرة من إمبارح و جيت اسأل عليها العامل هنا قال مرجعتش من امبارح  من وقت لما خرجت مع معتصم بيه  … 
جاسر… بنتك امممم طيب انا هتصل علي معتصم  
و رياس خايفه من نظرات حاتم ليها و بتمسك في قميص جاسر بقوه و بتحاول تدي نفسها الأمان من قرب جاسر ليها…  ،،  بتصل جاسر علي معتصم بس التليفون مغلق.. 
جاسر… تليفونه مقفول 
حاتم… معنديش حل تاني غير اروح البيت عنده  معاك العنوان 
جاسر… انت هتاخد و تدي معايا في الكلام ولا ايه امشي اطلع من هنا  
حاتم…  يا باشا اعصابك  بلاش بنتي دي هترجع و كمان بنتي دي هترجع ليا  …،،  كان  يقصد رياس و عيونه عليها و كلها شر
جاسر… انت مجنون يا راجل انت  امشي اطلع برا 
حاتم…  مش طالع انت اتجوزت بنتي من غير ما تدفع ليا مهر و الكلام ده 
في الحظه دي رياس كانت منهارة…  
رياس بصوت عالي… بنت مين ها انا مش بنتك ولا عمرك هتكون ابويا انت ناسي انت عملت فيا ايه وفي امي اللي ماتت بسببك ناسي يا حاتم فاكر لما بعتني علشان تاخد حقي لمراتك  ها فاكر كل ده ايه بح مبقاش في الذاكرة عندك دي انا مشيت في الشوارع كانت بموت من الجوع بعد موت امي لكن ربنا وقف ليا ناس بنت حلال كبرت وسطهم  لحد لما ربنا افتكر الامانه  …،،  وانت دلوقتي اهو جاي بدور علي بنتك تانيه..،،  عمرك جيت في بالك كدا و قولت انزل اشوفها فين طب عملت ايه مع المعلم اللي أخذني منك و دفعلك   500  طبعاً لا مستحيل ليه علشان انت مش انسان اصلا ولا عمرك هتكون انسان و دلوقتي جاي تاخد من جوزي انا مهر ههه ولا اطول قرش واحد من نحيتي   …،،  يلا مش في قلبك رحمه…،،  يلا ماشي ورا كلام النسوان….،،  حسبي الله فيك…،،،  عمرك ما هتكون ابويا  عمرك…،،،   جاسر عايزه امشي من هنا لو سمحت 
جاسر بحاول يكون هادي قدام رياس لكن في نار في قلبه  ….،،  حاضر  
باخد رياس و بطلع بس حاتم مش سكت قال بصوت عالي.. وانا من النهارده مش هسيبك في حالك يا بنت اميره مش هسيبك  …،،،  
بخرج جاسر و رياس في حضنه بركب رياس العربيه و بطلع هو جنب منها…،،  
رياس.. جاسر ممكن تاخدني  علي بيت معتصم لو سمحت 
جاسر…  حبيبتي انتي تعبانه دلوقتي يلا انروح
رياس… ارجوك 
جاسر… حاضر  
باخد جاسر رياس علي بيت معتصم  …،، 
اما بقا معتصم بقوم من النوم و بشوف المي قاعده علي الارض بتعيط لسه بقوم معتصم  بروح يقعد جنبها…  هههههههه تصدقي عجبني شكلك كدا اوي 
المي مفيش اي رد فعل منها غير نظرة  كلها وجع  …  ..  
معتصم… لا بلاش البصه دي انا حتي لسه مزاجي طالب منك اكتر يا جميل قومي كدا خدي شاور دافي و تعالي عايزك ????????  بعدين بزعق بصوت عالي فيها… يلا بت قومي  خمس دقايق و تكوني عندي 
المي بتقوم غصب عنها بسبب التعب اللي فيها  بتدخل الحمام  بتوقع الملايه من عليها في نص الحمام و بتروح علي الحوض و تقف قدام المرايا وتشوف عاكس وشها عليها علامة بالون ازرق و احمر و شعرها  مش منظم…،،،  بتروح المي تفتح الدش و تنزل تحته و دموعه بتنزل مع كل نقطة مياه بتنزل من الدش…  ،،،،  
بتخلص المي و بتلف فوطه من الحمام عليها  وبتخرج لـ معتصم اللي لسه قاعد مكانه 
معتصم وهو بطفي  السجاره..  شاطره  بروح معتصم يقفل باب الاوضة عليها  و باخد المفتاح معه… ،،  علشان متفكريش تخرجي غير لما اخلص شاور مش هطول عليكي ي جميل…،،،  بدخل معتصم   الحمام  …،،،  و المي بتحاول تخرج من الاوضة ب اي طريقه بتروح تفتح باب البلكونة  بس المكان عالي…،،  في الحظه دي بدخل جاسر و رياس من باب الفيلا  بنزل من العربيه هو و رياس…،،  والمي بتشوفهم  بتنادي عليه…  استاذ جاسر  بصوت واطي علشان معتصم  مش يسمع بس جاسر مش سمع برضو كان فيه زرع بتاخد المي قطعه من الزرع الناشف و بترمي قدام جاسر وهو داخل علي مدخل الفيلا  …  
جاسر… اي ده ببوص جاسر لفوق بتكون المي واقفه في البلكونه بالفوطه بس..  
المي بتحاول تتكلم بصوت عالي شويه علشان يفهم…  
الحقني والنبي 
رياس… جاسر دي المي صح 
جاسر… مش عارف  بس تقريبا معتصم عامل فيها حاجه 
رياس… ينهار اسود  
بروح جاسر بقف تحت البلكونه  و بكلم المي… في اي مالك 
المي… ساعدني 
جاسر… طب ادخلي  وانا هحاول افتح الباب  لو مقفول 
المي… طيب طيب بتدخل المي الاوضه وبعد دقيقة بخرج معتصم شبه عريان  
معتصم… ايه ي موزه وحشتك مش كدا 
المي.. انا عايزه اشرب 
معتصم بعدم رضا…  ماشي هنزل اجبلك   بفتح معتصم الباب و بقفل عليها من برا  وبنزل كان في الوقت ده جاسر دخل البيت من باب المطبخ   و بكون طالع منه و دخلت معتصم ليه… جاسر  انت بتعمل ايه هنا 
جاسر… كانت قلقان عليك و جيت اشوفك 
معتصم… مع مراتك 
جاسر.. وايه فيها يعني  
في الوقت ده اول لما رياس شافت معتصم وهو كدا خرجت برا تاني لعند لما جاسر يتصرف معه…،،  
جاسر.. روح البس يا معتصم 
معتصم… انا مرتاح كدا 
جاسر.. هو في حد عندك 
معتصم.. لا 
جاسر… متاكد  
معتصم… ايوه متاكد   
بدخل جاسر الصالون بكون فيه هدوم لـ المي من امبارح  …  
جاسر.. اه ماهو واضح اوي 
معتصم… عايز ايه يا جاسر 
جاسر.. عايز البنت اللي عندك فوق 
معتصم… ليه هي مدام رياس مش مكفيه صاحبي ولا اي اخص عليها 
في الحظه دي جاسر جاب آخره من معتصم و نزل ضرب فيه…  جاسر…  اللي فوق دي تكون اخت مراتي يا حيوان اما ربيتك و هيكون اخر يوم في عمرك لو اللي في بالي حصل
معتصم وهو بيرد الضربه لجاسر… اللي فوق دي ليا انا وبس لمزاجي  
جاسر… مزاجك يا وسخ عمرك ما هتكون نضيف ابداً  كل يوم مع واحده شكل 
معتصم… لما تنضف انت الاول 
جاسر بقلب معتصم علي الارض وهو فوق منه… طول عمري نضيف و متربي… بقوم جاسر من عليه  …  
في الوقت ده رياس كانت تحت البلكونه بتكلم المي 
رياس.. متخفيش  جاسر هيتصرف 
المي… الباب بنفتح 
رياس… طيب انا هدخل  
بتدخل رياس البيت.. مع عدم النظر لمعتصم بتطلع فوق…  
بكون جاسر واقف قدام الباب بعد ما فتح ليها وهي جوا الاوضه.. بتدخل رياس عليها..،،  انتي كويسه  ..،،، 
المي بترمي نفسها علي رياس… انا مش كويسه هو دمرني 
رياس… طب اهدي تعالي معايا فين لابسك…،،، 
المي… الحيوان ده قطع كل حاجه  كانت عليا 
رياس… طيب هحاول نشوف ليكي حاجه  تلمي بيها  نفسك  
…  بتخرج رياس لجاسر.. 
رياس… شكل صحبك متعدي عليها  
جاسر…  امممم
رياس.. عايزه هدوم ليها 
جاسر.. بصوت واطي… مش شايفك زعلانه عليها يعني 
رياس.. وانا هزعل ليه لاني عارفه انك هتجيب حقها 
جاسر.. يا واد يا جامد ???????? 
رياس… جاسر عايزه هدوم مش وقته 
جاسر… خشي هتلاقي هدوم ستات في الاوضه اللي هناك دي
رياس… هدوم ستات انت بتهزر صح
جاسر… لا مش بهزر وانا تحت لعند لما تشوفي اختك 
رياس… ماشي 
بنزل جاسر بكون معتصم قاعد علي الكنبه و عيونه علي السقف  …  
جاسر…  تقوم تلبس علشان هنروح للمأذون 
معتصم… ههه حد قالك اني بتاع جواز 
جاسر بعصبيه… امال بتاع اي الحرام  ياخي عيب علي سنك  
معتصم.. مالكش علاقه بيا يا جاسر و خد مراتك وامشي من هنا 
جاسر…بقا كدا طيب  انا هاخد مراتي و اختها وامشي بس والله يا معتصم لـ هتدفع تمن كل ده 
معتصم… عمري ما هدفع تمن حاجه انا عملتها بمزاجي  
جاسر… هنشوف…  
في الحظه دي بتنزل رياس وهي حاضنه المي وعيونه في الأرض علشان معتصم…  احنا جاهزين  
جاسر… طيب يلا بينا 
بتخرج رياس والمي و جاسر ورا منها وهو خارج من باب البيت قفل الباب بغضب 
المي… انا مش عارفه اشكركم ازاي 
رياس… هو ممكن نعرف ايه حصل 
جاسر… بس نروح يا حبيبتي هنعرف منها  
المي… انا لازم اروح بيتي  
رياس… طيب تعالى بس معانا شويه و جاسر هيوصلك  بيتك 
المي… تمام 
بعد شويه في فيلا رياس و جاسر  بتكون لميس هناك هي و اميمه كانوا علي اساس  بعملو حفله من تخطيط جاسر بس جاسر من الموقف اللي حصل  ناسي ايه في البيت جوا …  
بتفتح رياس الباب هي و المي بكون فيه ناس غريبه كمان في الفيلا… 
بدخل جاسر بعدهم و بخبط علي مقدمة رأسه… انا نسيت خالص 
رياس…ايه بحصل هنا ده 
جاسر…انا بقول نقعد برا احسن 
رياس…جاسر 
لميس…بتاجي عليهم… انتو ايه جابكم دلوقتي 
جاسر…انا كانت ناسي والله  لان حصل شوية حاجات خالي عقلي مكان راجلي 
لميس…مين دي ي رياس 
المي…رياس…انتي اسمك رياس 
رياس…ايوه اسمي رياس حاتم اختك ي المي 
المي في الحظه دي وقعت علي الأرض 
لميس…يالهوي دي ماتت 
رياس…اخرسي يا كلب البحر شيلي معايا
لميس…وانا اشيل ليه شيل يا جاسر دي طلعت اخت مراتك 
جاسر…بنزل بشيل المي بعد ما اخد الاذن من رياس  بروح علي الكنبه بنومها 
بتجيب لميس برفان لـ رياس..بتاخد رياس شويه علي ايديها و بتشمم المي…،، 
بتقوم المي وهي مش مصدقه … انا مش مصدقه انتي رياس اختي بجد  بتروحي المي تحضن رياس بحب و فرحه   زي كدا 
رياس…ايوه ياستي  ايه رايك تروحي ترتاحي شويه وبعدين نتكلم  
المي…حاضر 
رياس…لميس ممكن تاخديها لفوق
لميس…حاضر يا ست رياس    
بتروح المي مع لميس  
رياس  لـ جاسر…اما انت بقا كانت ناوي علي ايه 
جاسر بعمل نفسه غبي..ها مش فاكر  
ايوه زي كدا 
الصوره علي الواتباد يا بنات الفيس بوك ????????
رياس…جاسر  
جاسر..كانت حابب اعمل حفله صغيرة قد كدا اهو 
رياس… قد كدا اهو 
جاسر…ما تاجي نطلع فوق 
رياس…جاسر عيب عليك ها البيت كله ناس 
جاسر…هو حد شايف حاجه يا قلبي 
رياس…انت هتعمل اي مع معتصم 
جاسر بجديه… متخفش هياجي لحد عندها 
رياس….ربنا يخليك ليا يا حبيبي 
جاسر…قولتي ايه بقا 
رياس…قولت حبيبي   
باخد جاسر رياس في حضنه زي كدا 
و يعمل كدا 
رياس…جاسر ابعد الناس 
جاسر…ابو ام الناس كلها  
رياس… عيب تغلط ها عيب 
جاسر…لا انا مش قادر اصبر مع الحلاوة دي كلها و هوب كانت رياس علي كتف جاسر  زي شوال البطاطس… 
والناس بتضحك عليه وعليها 
بلف جاسر ليهم… اي الضحك ده كله كل واحد علي شغله عمرك ما شفتوا واحد و مراته ولا اي  وبطلع بـ رياس الاوضه و بنزلها علي اول السرير كدا بتقعد رياس  بضيق منه 
رياس…الناس تقول علينا اي دلوقتي 
جاسر…انا رديت لو مش سمعتي واحد و مراته  
وبعدين انا النهارده عريس ولا ناسيه يا عروسه 
رياس… ايوه نسيت
جاسر ..طيب لحظه هخليكي تفتكري بطلع جاسر خاتم ???? الماس زي ده 
رياس بفرحه… دي ليا انا 
جاسر… ايوه ليكي يا حبيبتي  … بمسك جاسر ايد رياس الشمال  بلبسها الخاتم و بقبل ايديها برقه و حب…  ربنا يخليكي ليا و طول العمر جنبي 
رياس… و خليك ليا 
جاسر بشوف الساعه  اللي في ايده  … لسه تلات ساعات هناخد منها ساعه 
رياس… تلاته علي اي و ساعه علي اي 
جاسر… تلاته علي حفل جوازنا  و ساعه نعيش فيها شويه شهد يا عروسه 
رياس… انت اكيد بتهزر صح
جاسر… نو مفيش هزار  و بقرب منها  ونقفل الفصل علي الناس العسل دي و …
يتبع..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!