روايات

رواية ملك روحي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الجزء الخامس والثلاثون

رواية ملك روحي البارت الخامس والثلاثون

رواية ملك روحي الحلقة الخامسة والثلاثون

تحدث مازن بمرح حظكم ان الوحش
مش موجود وإلا كان خلي إيديكم توحشكم وشبابكم ضاع
تحدث زياد بتأكيد أه والله مش مسموح لاي حد من الرعايا
لمس الملكه بتاعته بس ممكن الموضوع يتسرب
وتبقي واقعه سوده علي دماغ الكل
رد أدهم بحده مافيش حاجه هتتسرب ولا حاجه واللي يعمل كده هنفخه
جلست ملك بين ناهد وآمال وسألت عن أحداث الأيام الماضيه
قصت لها مي كل ما حدث شعرت ملك بالإختناق
حبيبها كان يتألم وحيدا ولم تكن جواره
تابعت ناهد تعبير وجهها لتعلم ما يجول في خاطرها
وترفع عنها تلك المشاعر لا يا حبيبتي ماكنش لوحده أنتي عشتي معاه
كل آلامه من بعيد كنتي حاسه بكل حاجه بتحصله
صرختك لما عمل الحادثه وصرختك لما قولتي
بيموت كل ده كان تعايش أرواحكم أنا أمه وما حاسيتش بيه زيك وقامت بإحتضانها
هتف مازن بسعاده ده كل رجالة العيله غيرنين
لأنهم ما جربوش الإحساس ده
تحدثه بفزع يارب ما حد فيكم يجربه ولا يعيشه
أبدا ده
إحساس صعب وألم فوق إحتمال البشر
دخلت حور بفرحه كبيره عندما رأت ملك
حمدالله علي السلامه يا قلبي وحشتيني
قامت ملك بإحتضانها وأنتي أكتر يا حبيبتي
أخبار الكوره أيه
تحدثه بحب وحشني سؤالك عليها يا ملوكه
ملك بابتسامه حزينه هفضل أسالك عليها
لحد ما تولدي بالسلامه
**********
دلف زياد بالتوئم محمد ومحمود باشا وصلوا
يا جدعان قامت ملك بضمهم لاحضانها بحب وحنان
الكون وحشتوني وحشتوني أوي يا حبايب قلب
ماما تعلق بها التوئم ظلت تقبلهم وتلعب معهم
بسعاده وضع محمد يده علي صدرها
همست بحزن معلش يا حبيبي معدش ينفع
رجع الجميع القصر ماعدا ملك رفضت ترك
حسام أنا مش هرجع من غير حسام خلي بالكم
من الأولاد
******
مر ثلاث أيام وملك لا تفارق حسام إلا للصلاه في نفس المكان كانت تجلس جواره تتحدث عن
حبهم وإحساسها يوم الحادث وأنها سوف تظل جواره ولن تتركه حتي لو طالت غيبوبته سنين
******
خرجت ملك لمعتز الذي تحدث بإحترام حضرتك طلبتي تشوفيني
سألته ملك بحزن مين عمل كده في حسام
شريف حمدان يا فندم وهو الوقت في المخزن
طيب أنا عايزه أشوفه لو ينفع الوقت ضروري
ما ينفعش حضرتك تروحي مكان زي ده
حسام باشا لو عرف يزعل مني
بلاش فندم وحضرتك أنت صاحب حسام
وأخوه بس أنا لأزم أقابله
وافق معتز هو يعلم مدي عشق حسام لها وأنه
لا يرفض لها طلب
شاور لها أتفضلي معايا
تحركه جواره حتي توقف أمام إحدي سيارات الحرس وفتح لها الباب الخلفي ركبت معه السياره وبعد ساعه وصلت مخزن كبير
دخلت ملك بخطوات قويه وجدته مربوط بسلاسل حديديه
ولا يرتدي قميصه وجميع جسده ينزف من التعذيب
وجه ملك حديثها لمعتز ممكن تسيبنا مع بعض شويه وياريت إزازة مايه
شاور معتز لاحد رجاله فأحضر المياه
معتز وهو يعطي ملك المياه بس ما ينفعش أسيبك
معاه
تحدثه بهدوء يعني هيعمل معايا أيه وهو مسلسل كده
أبتعد معتز وعيونه عليها
أقتربت ملك من شريف وهي تفتح زجاجة المياه
و تقربها من فمه لتسقيه تناول منها الماء بلهفه من شده عطشه
ثم جلست علي كرسي أمامه لتسأله بتعب ليه عملت كده
ليه دايما عايز تخرب حياتنا
تحدث بهيام لا يناسب وضعه علشانك علشان
بحبك ومش قادر أعيش من غيرك
تحدثه بحزن يعني تقبل تعيش مع وحده قلبها
ملك راجل تاني
تحدث بغيره وحده ما هو خطفك من جوزك الأولاني
وخلاكي تطلبي منه الطلاق
نظره له بصدمه من معرفته شيء مثل هذا الحدث الذي يعتبر سر بينها هي وزوجها و طليقها فقط أنت عرفت أزاى
لما أعجبت بيكي ورفضتي تخونيه
دورت علي كل حاجه تخصك وجوزك هو الحكالي
هتفت بحب بس مافيش أي وجه مقارنه بين حسام وبين طليقي
طليقي كان بيعاملني وحش و ماكنش عايزني
لكن حسام عرفت معاه معني الحب والحنان والأمان
كنت بنام وأنا متأكده أن فيه عيون تانيه بتحميني
وبعدين أنت مش بتحبني أنت بتحب الشكل الجديد
وحده رفضتك ورفضت فلوسك وأنت مش متعود
علي الرفض
بتحب التدين والاخلاق اللي بتشوفهم
لأول مره بس مش بتحبني أنا
تأملها بحب طيب ليه بكون عايز أشوفك
وعندي ٱستعداد أعمل أي حاجه علشان أوصلك
هتفت بهدوء عايز نصيحه
هز رأسه بإبتسامه عكس وضعه أي حاجه منك
بحبها
أنت تاخد بعضك وتروح تزور البيت الحرام
تغسل قلبك وتمحي ذنوبك صدقني هترجع واحد
تاني خالص ساعتها
تعرف أنك مش بتحبني أنا
وأن الدنيا فيها حب أطهر وأنقي من حبك ليا
وربنا يبعتلك الإنسانه اللي تكون شريكتك في طريق الجنه
أيه رأيك أنسي العداوه والكره والمال
والذنوب وأفتكر بس أن عملك هو الباقي
توعدني
رد عليها برضوخ أوعدك
نادت ملك لمعتز الذي كان يتابعها من بعيد أوامرك
ممكن تفك بشمهندس شريف وحد يوصله
لحد بيته
نظر لها بعدم فهم أفندم حضرتك عايزاني أسيب
اللي كان السبب في أن صاحبي وصديق عمري في غيبوبه بين الحيا والموت لا طبعا
تحدثه بهدوء أنت بتشك في حبي وإخلاصي لحسام
هتف دون تردد لا طبعا
أنا لو شايفه في الإنتقام دواه كنت عملتها
بنفسي بس ده هيزيد العداوه والكره وأنا عايزه
ولادي يعيشوا بعيد عن الجو ده
وبعدين يا سيدي لما حسام يرجع بالسلامه أشتكيني
ليه
أبتسم معتز لطيبه قلبها و تمنيه لرجوع صديقه حاضر طلباتك أوامر
******
رجعت ملك المشفي وتعقمت وظلت جوار حسام
تصلي
وتقراء القرآن وتدعوا له بعد يومان كانت محتضنه يده كفايه يا حبيبي أنا محتجالك وحشتني قوي
وحشني صوتك وحشتني عيونك الكلها شغف وعشق وحشني حضنك اللي برتاح فيه وبيحميني
من هموم الدنيا هو أنا موحشتكش
خرج صوته ضعيف وحشتيني أوي يا ملك روحي
انتفضت ملك بسعاده ألف حمد وألف شكر ليك يا رب
حبيبي حمدلله علي سلامتك يا عمري
أحتضنت وجهه بيدها وظلت تقبله بشوق وسعاده
هتف بعشق وسعاده حبيبتي أنتي بجد ولا
أنا مت ودخلت الجنه
تحدثه بوله لا يا قلبي أنت عايش وبين إيديا
و إنحنت تقب*له بحنان وحب بعد فتره
تركته
بشوق أه منك يا ملوكه بتستغلي تعبي
و بتتغرغري بيا
ضحكت ملك بكل صوتها مين يقدر يقاوم إغراء
حسام باشا حتي وهو تعبان حبيبي بيكون أوسم
راجل شوفته في حياتي
رنت ملك مفتاح الإنذار دلف الدكتور و الممرضه
فريد بقلق فيه قطع كلامه عندما وجد حسام أبتسم
حمدلله علي سلامتك يا باشا
الله يسلمك يا دكتور فريد
بداء فريد الكشف حتي يطمئن علي جرحه
بعد الكشف علي حسام الحمد لله كل حاجه
كويسه والجرح كمان معدش غير أيام ويبقي
مالوش وجود الوقت حضرتك هتتنقل للجناح
*****
بعد قليل أتت كل العائله في جناح حسام حتي
معتز وحاتم
كان الكل يحتضنه بحب وسعاده منقطعة النظير
كأن روحهم الغائبه ردت لهم مره أخري
أخذ أولاده بقوه في أحضانه وظل يقبلهم وحشتوني
يا حبايب قلب بابا
تحدث معتز بحب صادق وحشنا وجودك يا وحش
وأنت أكتر يا معتز كلكم وحشتوني جداا ماكنتش متوقع أشوفكم تاني
حكوا له ما حدث منذ الحادثه حتي الآن وهو يتأمل يسمع لهم وعيونه تركض خلفها حتي تشبع و ترتوي من معشوقته تمني أن يفرغ العالم من حوله وتبقي هي فقط حتي ينهل من نعيم قربها
ويعوض ما فاته في تلك الأسابيع ويعزف علي
جسدها سيمفونية عشقه وجنونه بها
****
تجلس وهي تشعر بسخونه تسري في جسدها
بسبب خجلها من الجميع فهو لا يبعد نظره من فوقها
وهذا يشعرها بأنها فتاة مراهقه تخجل من نظرات
حبيبها
وجه حسام كلامه لمعتز فين شريف
وقبل أن يرد معتز تحدث أدهم ما تقلقش موجود بقاله فتره في المخزن
تحدث معتز بقوه شريف مشي من يومين
نظر له الجميع بزهول وصدمه
أدهم ومراد مشي أزاي وإحنا مربطينه بسلاسل
مافيش حد يعرف يفكها
أنا الطلبت منه يفكه ويمشيه
نظر لها الكل بٱستغراب فهو السبب في وجود
زوجها وحبيبها علي شفا الموت كيف فعلت ذلك
تأملها حسام ثم قال لمعتز مافيش مشكله أكيد عندها
أسبابها
تحدث مازن بعصبيه سبب أيه اللي يخليها تسيب واحد من ألد أعدئنا بعد الكارثه اللي عملها
تحدث حسام بقوه هي مش محتاجه تبرر لحد حاجه
ملك تعمل اللي عايزاه
رمقته ملك بحب وضغطت علي يده شوف عايز تعرف أنا عملت كده ليه
أنا أم عايزه ولادي تعيش في جو من الحب والألفة
مش بين عداوه وحقد
تحدث حاتم بهدوء بس إحنا عمرنا مابدأنا معاه عداوه هو
دايما سباق بالشر
صدقني هيكون إنسان جديد غير
بتاع زمان
هتف زياد أيه مخليكي متاكده مش هو السبب
في كل المشاكل الحصلت ليكي أنتي وحسام
عارفه وفاهمه كل ده بس حبيت
أعطيه فرصه أخيره بعيده عن الدم ليرجع لربنا
أو تتصرفوا معاه بطريقتكم
*****
تحدث حسام بغضب من طريقتهم يتعاملوا معها كأنها متهمه ويجب عليها الشرح والتبرير لكل شخص موجود
أنتم اتجننتوا قاعدين تحاسبوها كأنها في محكمه
اعتذر الجميع وبرروا له أنهم يتحاورا فقط ليس إلا
ذهب الجميع بعد الإطمئنان عليه تركوه حتي يرتاح
نظر لملك برغبه شديده
::تحدثة ملك بمرح أعقل كده يا وحش إحنا في مستشفي
جذبها حسام وهمس بطريقة حميميه مثيره
حضني مش وحشك
تحدثه بشوق ولهفه وحشني جدا جدا
بس خايفه علي الجرح
****
هتف بشغف ولا مليون جرح يمنعني عنك
و إنحني علي عنقها يقب*لها بنعومه
زادت قبلاته شغف وجنون
مم جعلها ترجع إلي الخلف لتلملم شتات نفسها
حبيبي يرجع حد يدخل علينا
أقفلي الباب وتعالي سمعت ملك كلامه ورجعت جذبها لأحضانه بقوه
لينهل من شهدها وهي بادلته شغفه بجنون كلما
تذكرت أنها كانت ستخسره في لحظه زادتها لهفه
وبعد فتره أبتعد عنها
******
حسام وهو يحتضنها برقه فيه راجل يتضايق
لما حبيبته تشتاقله للدرجه دي دا يبقي مجنون
ثم أكمل بغرام أنتي علي طول بتوحشيني
وبكون عايزك ومش بكتفي منك أبدا
وبعشق كل أوقاتي معاكي وبحس بالنشوه والاكتمال
وأنتي بين إيديا وفي حضني
بس المره دي غير أكتر من رائعه لو بعدي عنك هو
الوصلك للحاله دي كل فتره أبعد أسبوع علشان
أرجع ألاقيكي كده من غير خجل ولا كسوف
****
تحدثه بحزن مش البعد هو السبب
إحساس الخساره هو اللي وصلني لكده
أنت مش متخيل أنا حاسيت بأيه لما قلبي قالي
إنك بتموت ومش هشوفك تاني
ضمها حسام أكتر لاحضانه كان يتمني دمجها بين ضلوعه وينزع من قلبها كل أحزانها وتعبها
قبل خصلات شعرها أنتي عمري البتدا يوم لقاكي صدقيني
كل لحظه عشتها من غيرك ندمان عليها كنت
بتمني أقابلك من زمان وأربيكي علي أيدي
تكبري أقدام عيوني بعشقك يا عمري
***********

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك روحي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!