Uncategorized

رواية عوض ال معتصم الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن

 رواية عوض ال معتصم الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل الأول 1 بقلم رحمة أيمن

معتصم : يعني اي اتجوز وحده مطلقه !
ألهام  : دي مش وحده دي بنت اختي الله يرحمها 
معتصم  : انا تحت امرك في اي حاجه عشان انتي في الاول والاخر امي انما حياتي الشخصيه محدش لي دعوه بيها 
ألهام : عرفه انك معتصم بن احمد باشا الجدواني بس افتكر انك ابني ولازم تسمع كلامي 
معتصم : بدال انتي عرفه اني معتصم ابن احمد باشا الي بتقولي عليه ده كان مفروض تعرفي ان كلامك مش مهم عندي ومش انا الي اتجوز واحده غصب عني ، عن ازنك يا ما… هه يا الهام هانم 
معتصم شاب عنده 29 سنه ، ماسك الرئاسه في شراكات ومصانع الجدواني جوه مصر ، طويل وعريض .. ابيض ولي دقن خفيفه سوده وشعره اسود غامق مرفوع وعينه عسلي فاتح .. مغرور و بيكره صنف البنات كلهم .. قاعد في فله لوحده بعيد عن اهله .
_______________
الخادمه : القهوه يا هانم 
الهام : شيلي اي حاجه من وشي دلوقتي مش قادره 
الخادمه : البيه جه تاني 
الهام : امم خرج عن طوعي يا سيده وابوه السبب هو الي بعده عني وخلى يتخلي عني 
الخادمه : احمد باشا عمره ما يعمل كده يا هانم انتو اه مطلقين من 10 سنين بس عمره ما بعد ابنك عنك 
الهام : جري اي يا سيده انتي بتخدي وتدي معايه في الكلام لي اعرفي انتي بتتعملي مع مين 
الخادمه بتوتر : انا اسفه يا هانم 
……………………
فهد : مالك يا شريك من ساعه ما دخلت وانت قالب الترابيزة علي الكل 
معتصم : مفيش ، جبت ورق الاجتماع و المشروعات القديمه 
فهد : كلو في سليم
معتصم : نادي علاء وانت جي 
فهد : طيب بزمتك في حد يجيب سكرتير للمكتب  ، في سكرتيره طويله موزه قمر تفتح نفسنا علي الشغل انما انت قفل 
معتصم : فهد اقفل الباب وراك
فهد : سلاااام يا باشا ، متنساش المعاد 
معتصم :…..
فهد خالد العُمري 28 سنه ، شريك معتصم في الشركه وهما كبروها سوي … ابوه راجل اعمال كبير زي احمد ابو معتصم بس قرر يكون مع صحبه ويفتحه شركه الجدواني سوي و عنده اكتر اسهم الشركه بعد معتصم ..
فرفوش وبحب الهزار وبتاع بنات ، وبحب واحده بس في قلبه وهيه صديقه الطفوله
عيونه ملونه واشقر سيكا وبحب معتصم جدا .
في بيت النواري….
رحمه : “بدموع” مش عايزه يا جدو مش عايزه 
جدو : ده مش قرارك يا بنت محمد ده قرار الكبار 
رحمه بخوف : انا لسه مطلقه من شهرين بس!  مينفعش .
جدو : اومال عايزه تقعدي في خلقتي ول انك بنت الغالي الي راح مكنتش دخلتك ابدا البيت ده تاني 
رحمه : بس هو الي طلقني يا جدو انا مليش زنب 
جدو : انا مليش دعوه طلقك ول لاء انا ليا دعوه انه اسهم الشركه اضررت عندي لما سحب نفسه وده كلو بسببك 
رحمه :…..
جدو : انا هتكلم مع خالتك الهام تاني لو ابنها وافق يبقي خير وبركه ، لازم الاسهم دي ترجع عشان المشروع يكبر واذا هو دخل انا هستفيد وهو هيستفيد وساعتها كل حاجه هترجع زي الاول واحسن 
رحمه : بس انا مش صفقه يا جدو
“تقوم مرات عمها بالدخول ” 
شرين : تفكير سليم يا حمايه والله 
جدو : انا مبعملش كده عشان خاطر عيونك السود ول عشان البغل الي اتجوزك انا بعمل كده عشان كل الي بنيتو في حياتي ميتهدش 
رحمه : وده كلو علي حساب مين علي حسابي انا وحياتي 
شرين :”بضحكه مخيفه ” طبعا لانك كبش الفده ههه
جدو : الكلام انتهي يا رحمه اتفضلي علي اوضتك .
دخلت الاوضه وانا هموت من قهرتي ، مش عايزه أتجوز تاني مش عايزه ، كفايه تعب اعصاب بقي ونهيار 
انا رحمه عندي 25 سنه بابا وماما ماتو في حادثه ولان جدي كبير العيله ومسؤل هو الي لو قرار هنا و عمي وطنط بيكرهوني جدا وبيفرحو لما يشفوني بتعذب او بتهان و حرفيا تعبت من العيله دي .
فاطمه : رحمه انتي هنا 
رحمه : تعالي يا فاطمه انا محتجاكي جدا 
فاطمه : اي يا بنت العم مالك
رحمه : “بدموع” جدو عايز يجوزني تاني يا فاطمه ، مكفوش الوحَش الي كان مجوزني دلوقتي عايز يوديني لوحش تاني 
فاطمه : اهدي يا رحمه متعيطيش 
رحمه : “تقوم بعناقها ” انا معدش ليا حد في الدنيا ضهري تكسر من زمان يا فاطمه ولسه كل حاجه بتسوء اكتر 
فاطمه : كلو هيتحل والله حولي تنامي ونتكلم بكره 
فاطمه بنت عمي وهيه الوحيده الي بحبها في العيله دي ، طيبه جدا وهاديه وعشان كده متعذبه اكتر مني ، ديما عملين فرق بينا وطنط ديما بتحاول تبعدها وتكرها فيا بس مقدرتش تعمل كده .
___________________
“في الكافيه “
معتصم : بطل شرب ام البتاع ده بقي الله يحرقك 
فهد : خلينالك انت المثاليه يا خويا ، مع انك ممكن ترتاح لما تجرب والله
معتصم : لي هو انا ضعيف زيك ول اي 
فهد : لاء انت مجنون انهرده ، مدام الهام قلتلك اي 
معتصم بنرفذه: عايزه تجوزني وحده مطلقه ، عايزه طلع مرضها النفسي واعصبها التلفانه عليه
فهد : ههه والله امك دي قادره 
معتصم : اقفل الموضوع شهاب جه 
فهد : تمام ، اهلا شهاب باشا 
شهاب : اهلا بمعتصم بيه ، مش عرفين ناخد معاد نشوفك ول اي 
معتصم: مشغول والله جدا 
شهاب : كلنا مشغولين ول انك مدمن شغل ومحبكها شويتين
فهد : قلو ، اتعلم 
شهاب : سيبه ده مش هيتغير ابدا 
معتصم : انا مش قادر اقعد ، حد جي نسهر 
فهد : مرطبت بميعاد 
شهاب : شاقط وحده والله اعذرني 
معتصم : ههه اوعي تكون نفس البنت وتخدوها ورديه ، سلااام
” يقوم فهد بضحك، وينظر شهاب لمعتصم بغل ” 
في الفله ..
“الخادمه ” نبيله : احضرلك العشاء يا فندم 
معتصم : قهوه كفايه 
الخادمه : حاضر يا بيه 
“في الغرفه “
احمد : اهلا بالباشا الصغير
معتصم : اهلا بيك 
احمد : مرهق لي كده 
معتصم : كان عندي شغل كتير انهرده 
احمد : قولتلك تعالي عندي وافتح الشركه هنا احسن بدال الارهاق ده وهساعدك 
معتصم : اسم الجدواني لازم يكون بره وجوه مصر يا باشا 
احمد : ههه ، الا قولي صحيح مفيش موزه كده ول كده ده حتي الفله مضلمه يخي ، انت شباب وسن ده ميتكررش 
معتصم : هههه خليني كده يا باشا انا زي الفل 
احمد: كنت عايز افتح معاك موضوع كده 
معتصم : نعم
احمد : الهام فتحت معاك الموضوع تقريبا وانت اعترضت 
معتصم : حتى انت كمان ! باشا انا محدش يامرني دي حياتي وشركتي و…
احمد : دي حفيده اسماعيل النواري ، عارف انك كنت عايز تشاركه من زمان وهو بفكر في نفس الموضوع واذا تجوزتها تبقي خدت اسهم ابوها محمد النواري كلها وساعتها هتقدر تعملو المشروع ده وهتحقق مرادك
معتصم : مش عايز جواز صفقه وكمان  هيه مطلقه 
احمد : مكنتش متجوزه من زمان و لو قولتلك كانت متجوزه مين هتنصدم 
معتصم : مين 
احمد : انور السوفتي 
معتصم : !!!!
احمد : ههه هتكون ضربه قاضيه مش كده 
معتصم : سبني شويه افكر كده وهرد عليك 
احمد : خد وقتك وانا في كتفك ، اه اميره كانت عايزه تسلم عليك بس نامت 
معتصم : لما تقوم ابقي خليها تكلمني 
احمد : تمام اشوفك بعدان 
“ينتهي الفديو كول “
” اممم ول وهنتجمع صدفه تاني انور بيه “
“في فله النواري” 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى