روايات

رواية لقد كان حنونا على اخطائي الفصل الثاني 2 بقلم زينا أحمد

رواية لقد كان حنونا على اخطائي الفصل الثاني 2 بقلم زينا أحمد

رواية لقد كان حنونا على اخطائي الجزء الثاني

رواية لقد كان حنونا على اخطائي البارت الثاني

رواية لقد كان حنونا على اخطائي الحلقة الثانية

ي بت احترميني’ بقا انا اللي بيقفوا قدامي رجاله بشنبات وبيخافوا مني تيجي واحده زيك كده مجنونه تشتمني
اي ي عموري انت بتزعل ولا اي ي ولا
ريم احترمي نفسك مش كفايه خلصت المهمه وجيتلك جري عشان اشوف عريسك اللي انا مش طايقه اصلا
قالتله بهمس جنب ودنه
الصراحه ولا انا كمان بس انت عارف بقا انو لازم نتجوز من العيله وبذات انا علشان الشراكه اللي بين عمي وبابا تكمل
مع ان امك خيارتني ما بين ابن اختها وابن اخو جوزها ويارتها سمعت كلامي انا قولتلها ولا واحد
هبي بردو اختارتلي ابن عمي اللي اصلا امه مش بطقنا
طب بقولك اي اختي ي عسل شوفتيلي موضوع سلسبيل
ماقولنا لا ي عمر سلسبيل محترمه مش زي البنات اللي تعرفهم وبعديت بذمتك في ضابط بيكلم بنات ولا وكمان يرتبط بيهم اي ي بني اعقل كده انت لسه عندك ١٨سنه ولا اي
ملكيش دعوه انتي ي ريم ي عره الاخوات مش كفايه مش عوزه تظبطي بنات لاخوكي حبيبك
ريم ببصه قرف
حبك برص وسبعه خرص
وبعدين فين ابن عمك ده مجاش ليه كل ده هو انا اصلا مستنياه ليه انا هدخل انام
صفاء شدتها من رقبتها وقالت لها
استني عندك رايحه فين
داخله انام ي امي ما هو اتاخر وانا زهقت وبعدين خليكي عارفه اني مش هوافق اصلا
اولا هو اتاخر عشان هو راح يعدي علي صحبه ويشوفه ويجيبه معاه ثانيا بقا هتقبليه وده اخر كلام ولا انتي عوزه الشراكه اللي بين ابوكي وعمك تنتهي ونقعد في الشارع ونفلس
ونقعد في الشارع ليه ي امي ما انا عندي بيت والحمدلله ومرتبي كويس جدا كمان
رمحته صفاء بنظره شر وقالته اخرس انت
امي سيبيني الباب بيخبط وهيبتي قدام الواد هتبوظ
روحي افتحي كتك داهيه هدخل انادي ابوكي
ريم بصدمه انت
الشخص ويدعي مازن
انت بتعملي اي هنا
ادم ببرود (انتوا تعرفوا بعض)
اه ديه البنت المهزقه بتاعت الجامعه اللي حكتلك عنها في الطريق ي ادم
انتي الخدامه اللي هنا ولا اي
الخدامه ديه تبقي امك انت فاهم
وجابته من شعره
بسسسسسسسس سيبيهه
ايوه ما هو صحبك من حقكك تدافع عنه
ريم ميصحش كده انتي ازاي اصلا تعملي كده اي مش محترمه انو انا وابوكي وادم موجوديين ولا اي
ريم ادخلي اوضتك لحد ما نناديكي وبعدين تبقي تيجي
بس ي بابا
مبسش ياله
بصت لادم ولمازن بشر ودخلت غرفتها
بقا كلب زي ده يقولي خدامه لا وكمان الحيوان اللي جنبه متكلمش والله لهطفشك ي ادم الكلب
بس لو مطفشتهوش هتعملي اي ي بت ي ريم
ثم اكملت بخبث امممم ساعتها بقا هقبله وهكرهه في بنات حواء كلهم
تحدث ببردو
حضرتك طبعا ي عمي عارف انا جاي ليه
ايوه طبعا ي ابني واحنا يشرفنا انك تكون جوز بنتنا
تحدث بسخريه
يشرفنا اوي وعيلتك الكريمه بردو تشرفنا تكون نسيبنا
عمر اسكت وادخل نادي ريم
وانت ي مازن ي ابني تعالي معايا نقعد في الصالون التاني
ريم تعالي ياله
ابتسمت بخبث
جايه ي عموري حاضر
حابه تعرفي حاجه عني
اه طبعا، ليه عاوز تتجوزني مع ان محدش فينا بيطيق التاني اصلا
والله انا اصلا مش حابب فكره الجواز الفاكسه ديه بس بابا عاوز كده
اممم وانت ما اتجوزتش واحده من بنات امريكا ليه
غمزلها وقال
بحب المصري
قالت بخبث
والمصري ملبوس
مش فاهم
انا اقصد اني لابسني جن عاشق وهو صدقني مش هيرحمك ف انا عشان كريمه بحذرك انك تمشي وتخرج تقول اننا مش مناسبين لبعض
قال ببرود
اولا انتي اسمك ريم مش كريمه ثانيا انا عارف الحركات ديه كويس انا مش هطفش زيي اللي قبلي ي ريم
اش عرفك انو كان في قبلك
ما اكيد يعني انتي مش هتبوري لانك حلوه يعني اكيد جالك عرسان
المهم بردو مش فاهمه خلاصه الكلام لاني بدات امل ووقتي السمين بينفذ
ضحك بسخريه
ههههه وقتك السمين ب اي يختي بينفذ
ثم اكمل بجديه
بوصي احنا هنعمل اتفاق احنا نتجوز لمده سنه وبعد كده نطلق وبكده اهلك مش هيفتحوا معاكي موضوع الجواز وانا ابويا يحل عن دماغي
وانا موافقه بس عندي سؤالين
اسألي
اي اللي رجعك بعد المده ديه كلها
والسؤال التاني
طب جاوب علي ده الاول
حاجه متخصكيش السؤال التاني انجزي
اوفف منك ثم اكملت بخبث في سرها
عادي نستحمله دلوقتي وبعدين نكرهه في عشته
بتفكري في اي
ها ولا حاجه احم هو احنا هنعيش في بيت العيله
ايوه
لا وانا مقبلش اني اعيش في بيت عيله وبعدين امك بتكرهني اصلا
ملكيش دعوه بامي انتي هتعيشي معايا انا
تمام انا مبعرفش اطبخ ولا اروق وبصحي علي العصر وساعات علي المغرب و
لحظه بس اومال بتروحي الجامعه ازاي
بروح ايام كده واصلا بروح لهدف معين
……………
مش هتسالني هو اي
حاجه متخصنيش مش فارقالي
انا هكمل جامعه
تمام
صح انت بتشتغل اي
هيفرق معاكي
هه هو اي اللي هيفرق طبعا هيفرق هعيش سنه مع واحد معرفش هو شغال اي افرض طلعت قتال قتله وفكرت تقتلني
بس خلي بالك انا بعرف ادافع عن نفسي كويس اوي
واضح من اللي عملتيه مع مازن
انا مش عارفه انت ازاي مصاحب الاشكال ديه كته البلا و
وانا شايف انو الحوار طول اوي ي عمي
ها اتفقتوا
ها ي ريم ي بنتي موافقه
ريم بتمثيل الكسوف
ايوه ي ماما
علي بركه الله زعرطي ي ام عمر
انا بكره هجيب بابا وماما واخواتي وكده ونعمل خطوبه علي الضيق كده والفرح يبقي بعد شهر كده كده احنا قرايب و عرفين بعض وانا الشقه جاهزه وكامل مكمل
وانتي اي رايك ي قلب اخوكي
اللي تشوفع انت وبابا ي عمر
وانتهي اليوم
وطبعا مننساش ادم اول لما نزل ضرب مازن
فلاش بالك
طب الحمدلله اخيرا نزلنا
خده البوكس ده بقا
انت ازاي تقول عليها مهزقه لا وكمان خدامه
ابعد عني ي ادم انتي بتضرب صاحب عمرك عشان ديه
مازن انت عارف انو انا مبحبش حد يقرب لحد يخصني او يتكلم عليه حتي ده انا اموته ومها كانت غلاوته عندي
قال بخبث
انا اسف ي ادم لو كنت اعرف انها تخصك اكيد مكنتش بصتلها كده او قولتلها حاجه بس انت اي يبختك هتاخد بطل
قولتك متتكلمش عليها والله انهي صحوبيتنا هنا انت فاهم
خلاص ي عم ايدك تقيله ده انا بوقي و مناخيري خرو دم
عوده من الفلاش
تاني يوم
ايوه ي سلسبيل قالي كده واه وبعد كده هنطلق
انتي متاكده من قرارك ده ي ريم لتضعيي نفسك وبعدين امه من كلامك عليها شكلها حربؤءه لا وكمان عماتك ساكنين في نفس البيت وهيبقي عندك سلايف و اكيد الدنيا هتولع
ههههههه عادي وبعدين انا اللي هولعها مش هما انتي ناسيه هما هيتعملوا مع مين ولا اي
لا مش ناسيه ربنا يكون في عونهم
ياله هقفل بقا عشان المحاضره هتبدا سلام
مروحتيش الجامعه لي ي ريم
اترفضت ي امي عادي يعني
انا نفسي اعرف هتبطلي امته المشاكل
اتخانقتي مع مين المرادي
مع المدير استني بس قبل ما تزعقي هشرحلك والله
انا كنت بتخانق مع بنت لانها هي جرت شكلي وقالت عليا مشكلجيه
عندها احق
استني بس ي ماما هو اي اللي عندها حق المهم يعني ضربتها وشدتها من شعرها والكل اتلم علينا والبت كانت بتفرفر في ايدي وجاي المدير يحوش اضرب مع البت ولقيته جاي عاوز يتخانق معايا
يمصبتي وعملتي اي
مفيش زقيته وقع علي الارض وقالي مرفوضه وبعد كده اغمي عليه لانو وقع علي طوبه ف انا مشيت وبعد اسبوع هرجع تاني عادي يعني
لا بجد ده انتي بقيتي مصيببه علي البشريه
انا هموت واعرف انا كنت فين وانتي بتتربي
كنتي بتتفرجي علي مسلسل نور ومهند للمره العاشره
اه ي مرارك ي صفاء
ي اما استني فين الولا عمر
راح شغله ي بنت الموكوسه
في المساء
جم العيله بتاعت ادم واتفقوا علي شويه حجات كده
وكان موجود خالات ريم وبنات خالتها واولاد خالتها
وعملوا خطوبه
وريم بقت مخطوبه لادم رسمي
ي لهوي ي ماما انتي مشوفتيش الوليه ثريا كانت بتبوصلك ازاي وبتبوصلي ازاي
عارفه وشوفتها
وانتي مش خايفه عليا
لا انا اخترتلك ابن عمك ادم بالذات اولا لاني عارفه انو بجد اكتر حد هيخاف عليكي وهيبقي حنين معاكي وهيستحملك بجنونك ده وتصرفاتك وثانيا بقا مش خايفه عليكي لانك اصلا مفتربه وبتخدي حقكك وانا الصراحه عوزاكي تنتقمي
……. لموت اخوكي اللي كان في بطني اللي بسبب ثريا مات منها لله من اول ما اتجوزت ابوكي وروحت اعيش في بيت العيله وهي حقوده عليا مع اني انا كنت عايشه في شقتي وفي حالي بس هي لا ازاي تسيبني مرتاحه طب تتخبلي ي ريم انها كانت بتحرض حماتي عليا ستك كانت طيبه والله بس هي ثريا عبت في دماغها اني هاخد منها حسن ابنها واني هخليه يخرج من بيت العيله فضلت تعبي دماغها بكلامها السم ده لغايط ما بقيت بشوف اسوء معامله من سلفتي ثريا وسلفتي انجي ومن عماتك ومن حماتي اول سنه جواز عدت عليا بسوء ثم اكملت بدموع وكسره والله ي بنتي كنت بستحمل ومكنتش بقول لابوكي حاجه بس جت مره وانا نازله عند حماتي كنت حامل ونازله افرحها انو اخير هيجلها اصغر حفيد ده لانو ابوكي اصغر واخده يعني في اخواته وانا نازله قابلت ثريا وقولتلها وفي ثانيه لقتها زقتني من علي السلم وبعد كدع الطفل مات موتت روح بريئه وانا ساعتها حكيت لابوكي علي كل حاجه ومشيت من البيت ومن ساعتها واحنا قطعنا علاقتنا بيهم
طب وهي حاقد عليكي اللي ماتتسمي ثريا ليه في سبب يعني ولا هو حقد وغيره بس من غير سبب
في سبب انها كانت عوزه اختها تبقي سلفتها
امسحي دموعك ي ماما
قالت ريم بخبث
والمصحف لاوريها النجوم في عز الضهر
ماما رني علي بابا خليه يكلم ادم ويقوله انه الفرح بعد بكره

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقد كان حنونا على اخطائي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى