روايات

رواية ما بين القلب والعقل الفصل الثالث 3 بقلم دعاء محمد

رواية ما بين القلب والعقل الفصل الثالث 3 بقلم دعاء محمد

رواية ما بين القلب والعقل الجزء الثالث

رواية ما بين القلب والعقل البارت الثالث

رواية ما بين القلب والعقل الحلقة الثالثة

أنور بجمود :اعملي حسابك بليل كتب كتابنا
نور بصدمه :انت بتقول اي
أنور بصلها بلامباله ولسه هيخرج
نور بحده: استنى عندك انا اه مش عندي حد يدافع عني ولو مت محدش هيحس بيا ولا حد هياخد باله اصلا بس انا انسانه ليييي بتعاملوني اكني حشره انا ..انا انسانه علفكره و بحس
(دموعها اتجمعت في عنيها ) انا مش موافقه على ال بيحصل انا معرفكش ، هو انا اذيتك في يوم ؟
عمرك شوفتني في حياتك ؟؟
أنور:خلصتي !!!
انا مش فارق معايا رأيك اساسا وانا مش بعاملك كحشره انا عاوزك زي الكرسي ده (وشاور ع احد الكراسي الموجوده في الغرفه ) اعمل فيكي ال انا عاوزه احطك مكان ما انا عاوزك ومسمعلكيش صوت وهعتبر ال حصل ده دلوقتي مش حصل وهعديه بمزاجي …تمام ياااا…..سكر
“وخرج من الاوضه وقفل الباب وراه بالمفتاح مش حسيت بنفسي غير بمايه ساقعه نزله ع وشي فتحت عيني لقيتني واقعه ف الارض غالبا لما الأخ ده خرج انا غمى عليا يمكن عشان مش كلت حاجه بقالي فتره ببص حوليا لقيت ”
نور بذهول: سيف ..!!!!
سيف وهو ينظر عبر النافذه التى أتى من خلالها :أخيرا فوقتي يا نور ده انا كنت حاسس انه حبه كمان ويجوا يلاقوني معاكي في الاوضه .
نور بإستغراب : انت دخلت هنا ازاي ؟؟
سيف بابتسامه : من الشباك
نور بعصبيه : طب امشي من هنا بدل ما والله هصوت وهلم عليك الناس مش انت سبتني اي ال رجعك تاني
سيف وهو يحاول تهدئتها : اهدي يا نور تصوتي اي ده لو حسوا بس ان في حد معاكي ف الاوضه هيجوا يخلصوا عليا انا ونتي اهدي كده واستهدى بلله وانا هفهمك كل حاجه
نور بعند : لا شكرا مش عاوزه افهم واتفضل امشي من هنا اشمعنا يعني دلوقتي بقيت عاوز تفهمني ما انا كنت بتحايل عليك تفهمني وقتها و انت رفضت
سيف : والله لو فضلت كده هسيبك وهو اصلا ساعه كمان والمؤذون يجي ويقبا قابليني بقا !!!
نور بصدمه : ثواني انت عرفت الكلام ده ازاي ،هو انت كنت عارف من الاول !!
طب لييي ومين دول وعاوزين مني اي والله انا كنت ماشيه في حالي …
سيف بمقاطعه : بس اييي مفيش وقت للرغي ده كله ،اسمعيني كويس أنور هيدخل كمان حبه هيديكي فستان عشان كتب الكتاب وكده هتخديه بهدوء و لما المأذون يجي بردو هتنزلي معاه وهتسمعي كلامه للآخر واوعى ثم اوعى تعترضي ع حاجه
نور بعصبيه : انت مجنون انت عاوزني اتجوز الكائن ده لا طبعااا هو اي ده ال مش هعترض ده انا هكسر المكان ده عليه ،هيديك كام بقا لما تقنعني بالكلام ده !!
سيف بهدوء : ما تعصبنيش يا نور انتي دلوقتي مش فاهمه حاجه وعارف أن صعب تثقي فيا بس اسمعي كلامي بس دلوقتي واوعدك هفهمك كل حاجه بعدين لكن مفيش وقت افهمك اي حاجه دلوقتي
نور بنفي : لا يا سيف مش موافقه ،هيعملوا فيا اي يعني هيقتلوني انا معنديش مشكله اي حاجه بنسبالي اهون عندي من اني اتجوز الكائن ده
سيف بثبات : بس انا عندي مشكله ..
“قطعنا حركه المفتاح قدام الباب ف ثانيه سيف كان اختفى من قدامي والباب كان اتفتح ودخل أنور ”
أنور بإستغراب : انتي واقفه كده لي !!
نور بتوهان : لا مفيش …عاوز حاجه؟
أنور استغرب من طريقه كلامها بس افتكر ان ممكن تكون خافت منه وسابلها علبه فيها فستان وطلب منها تلبسه عشان المأذون جاي ،و حصل كل حاجه زي ما سيف قال بالضبط
المأذون :امضي ي بنتي هنا
” امضي اي نهار اسوح ده انا سرحت خمس دقايق بس الله يسامحك يا سيف حرام عليك ”
أنور بهدوء مصطنع: نور انجزي المأذون مش فاضي يا حبيبتي
نور : لا مش هنزل ومش همضي انا مش موافقه ع الجوازه دي
المأذون : يا بنتي هو انتي مش موافقه ؟
نور : لا يا شيخنا مش موافقه انا مخطوفه هنا
المأذون بصدمه : مخطوفه !!!!!
أنور بضيق : اقعد مكانك يا حج وكمل الجوازه دي خلينا نخلص
المأذون: ي بني بس كده الجواز هيكون باطل عشان العروسه مش موافقه
أنور طلع المسدس في وش نور : موافقه ولا ..
-كله ينزل سلاحه المكان كله محاصر
نور بصدمه : سيف !!
أنور بعصبيه : انت ازاي تدخل البيت بالشكل ده
سيف : انت مطلوب القبض عليك يا أنور بيه هتيجي معايا بهدوء ولا …!!
أنور بعدم استيعاب : انا مش فاهم حاجه
سيف بهدوء : خدوه على البوكس و ان شاء الله في القسم يقبا نفهمك
” خدوا أنور والرجاله ال معاه وهو في حاله صدمه ومش قدر يتكلم ”
نور : سيف ..انا مش فاهمه حاجه
سيف بابتسامه: لسه العمر قدامنا طويل هفهمك كل حاجه (ووجهه كلامه للمأذون ) عندك وقت يا شيخنا تكتب كتابنا
نور بصدمه : كتابنا!!!
سيف : ايوا كتابنا ،انا بحبك يا نور و عاوز اعيش معاكي ال باقي من حياتي ، موافقه ؟
نور بإبتسامه :موافقه، بس قبل ده كل لازم تحكيلي كل حاجه
سيف بفرحه : بس كده تعالي ي ستي احكيلك.
~~~~~~~~~~~
صوت ام كلثوم وهي بتقول :
تسوى اي الدنيا وانت مش معايا،هي تبقى الدنيا دنيا إلا بيك ..♡

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ما بين القلب والعقل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى