روايات

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل الثامن 8 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الفصل الثامن 8 بقلم مروة عبدالجواد

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الجزء الثامن

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث البارت الثامن

رواية عشق الجاسر
رواية عشق الجاسر

رواية عشق الجاسر الجزء الثالث الحلقة الثامنة

وسيم : مسك يدها وقبلها بحب، والله نفسي اخلف منك قوي ارجوكي .. ارجوكي يا ارسيليا تحققيلي الامنيه دي ..
ارسيليا : ارجوك انت متضغطش عليا .
وسيم : ارسيليا انتي بتحبيني .
ارسيليا : بحبك بس خايفه، مش هقدر اعيد الوجع ده تاني او احس بيه ثمم انا كبرت برضو .
وسيم : بابتسامه ، وحياتك عندي ما هخليكي تتوجعي عندي بس حققيلي رغبتي ارجوكي وبعدين كبرتي فين دا انا لسه سامع المذيعه اللي اسمها ريهام سعيد مخلفه وعندها ٤٦ سنه ، انتي بس وافقي ونسيبها علي الله .
ارسيليا : بابتسامه هزت راسها بالموافقه .
وسيم : حملها بسعاده ولف بها ..
ارسيليا : بضحك ، هتوقعني بس يامجنون .
وسيم : نزلها ، بحبك ..هنروح للدكتور امتا بقي .
ارسيليا : الوقت اللي تحبه .
وسيم : جذبها من يدها باتجاه الباب ، يبقي حالا .

 

 

ارسيليا : تناولت شنطه يدها بالكاد وهو يجذبها ، استني اجيب الشنطه .
وسيم : بسعاده وهو يجذبها استني ايه تاني انا بقالي سنين مستني .
وذهبوا الي الطبيب فورا وبعد الفحص
الطبيب : الدنيا تمام انا بس هكتب علي شويه منشط**ات للمدام علشان منتاخرش في الوقت وتساعد شويه وفي ايام هحددها فيها ايام التبويض وانتم طبعا فاهمين اللي هيحصل في الايام دي .
وسيم : بسعاده هز راسه ، طبعا فاهم .
ارسيليا : بابتسامه خجل لازم في الايام دي .
الطبيب : اه طبعا انا كاتبها علي ضهر الروشته .
وسيم : غمزلها بعبث ، هتلاقي محترف شغال معاكي .
ارسيليا : بضحك ، طيب يلا يا محترف …
وصلا الي منزلهم فحرك وسيم يده بسعاده حول وسطها ، تيجي ندرب ..
ارسيليا : لا يا هداف انتي نسيت المواعيد .
وسيم : اقترب من عنقها وهمس برومانسيه ،ده انا حافظها زي اسمي وهجهزلها من دلوقتي .
ارسيليا : بتحذير مصطنع ،الدكتور قال ايه .
وسيم : لامس شفايفه ب شفايفها ، قال اننا فاهمين وانا الصراحه مش فاهم .
ارسيليا : بدلع ، يعني انا اللي فاهمه .
وسيم : قبلها بحراره في عنقها ، يبقي ندخل نفهم بعض جوه .
وجذبها لاحضانه ودخلا الي غرفتهم .
وسيم : بمداعبه ، هخليكي اسعد واحده في الدنيا انتي مش فاهمه انا مبسوط قد ايه اخيرا هبقي اب .
ارسيليا : بهزار ، علي اساس اني هولد بكره لسه محصلش حاجه .
وسيم : لا ما انا مش هستني ما اهو لازم يحصل …
وجذبها لاحضانه فالتصقت به وقبلها بحراره وهو يصلك ملكيته بها بسعاده …..
★★★★★
ذهب بدر الي حور صباحا في الفندق .
حور : وهي تهبط من الاسانسير وجدت بدر امامها ، بدر وبيده ورده ، انت بتعمل ايه هنا .
بدر : اعطاها الورده ، مستنيكي .
حور : اخذتها منه بابتسامه ونظرت لساعه يدها ، الساعه ٨ الصبح في ايه ايه اللي جابك دلوقتي .
بدر : رفع حاجبه بحنك ، في انك قلتيلي انك هتردي عليا ومردتيش لسه لحد دلوقتي
حور : ارد علي ايه … ثم تذكرت اه موضوع الخطوبه .
بدر : لا يا هانم موضوع الجواز ..
حور : بابتسامه ، انا ملحقتش افكر انا لسه سيباك من كام ساعه يادوب نمتهم .
بدر : يبقي نروح نفطر سوا في اي مكان ونفكر سوا .
حور : بس انا ورايا مستشفي .
بدر : المستشفي ميعادها الساعه ٩ يعني لسه ساعه .

 

 

حور : والطريق .
بدر : جذبها من يدها اتجاه سيارته ، تعالي بقي ومضيعش الوقت … واخذها لاقرب كافيه و جلسوا وطلبوا الفطار وبدوا بالاكل .
بدر : عارفه ، انا لو مني منك اوافق علي طول شاب طول بعرض بحلاوه وخفه ده ايه مقلكيش من الاخر فرصه وهضيع منك واللي بيضيع مبرجعش تاني .
حور : بضحك ، والله .
بدر : بحب ، بس عشانك ارجع تاني وتالت ومليوون .. قوليلي بقي انتي مرتبطيش وانتي في فرنسا .. حبيتي اتخطبتي كده يعني .
حور : هزت راسها بالرفض ، لا .
بدر : بسخريه ، ليه محدش كان بتقدملك خالص يلا بختك ا مكتوبالك ابقي من حظك .
حور : لا ياحلو كان بتقدملي ناس رجال اعمال ومهندسين ودكاتره واجانب ومصريين ….
بدر : قاطعها بسخريه ، يععععع ايه العرسان اللي تقرف دي انتي مسجله خطر ولا ايه .. ثم غمز لها بمداعبه كنتي بتفكري فيا وهتموتي عليا صح اعترفي .
حور : كذبت بتصنع ،ولا كنت فكراك اساسا .
بدر : والله ده عينك هينط منها الكدب .
حور : والله .
بدر : اقترب منها برومانسيه وهو ينظر لعينها ، والله انك قمر وعايزه تتاكلي يخربيت جمالك ورقتك .
حور : بخجل نظرت للطعام .
بدر : اتكسفتي ياقطه طيب ما تجيبي اطه ..
حور : بتحذير ، احترم نفسك بدل ما بالشوكه اللي في ايدي واطيرلك دراعك المجروح .
بدر : يالهوووي علي شراستك اموت فيك انت ياشرس يامتوحش .
حور : بدر انت بتجيب الكلام ده منين .
بدر : وهو ياكل ، من عنيك يا وحش الكون .. والنعمه كنت قبلك بجم ما بعرف اقول كلمتين علي بعض هو انا ايه اللي حصل لي ياناس انا اتسحرت انتي سحرتيني .. اكيد حطتيلي حاجه في عنيا علشان اشوفك ملكه قلبي وملكه الكون ..
حور : بعد انتهاء طعامها ، انا اتاخرت لازم اروح المستشفي.
بدر : وحياه امي ما في مرواح لاي مكان غير لما توافقي علي الجواز
حور : اوافق يعني حتي مردش بالموافقه او الرفض .
بدر : لا ياحببتي معنديش الاوبشن ده ..
حور نظرت له بسعاده .
بدر : برومانسيه ، وحشتيني .
حور : هزت راسها بالتاكيد .
بدر : بحنق ، وحشتك ولا وافقتي نتجوز .
حور : القت عليه الورده بهزار ، الاتنين .
بدر : واخيرا الدنيا ضحكتك يا بدر مكتوبالك يابيدو ..
حور : بضحك ، طيب يلا يا بيدو هتاخرني …
بعدما دفع الحساب وصعدا الي سيارته
بدر : هاجي اتقدملك امتا بقي علشان نكتب الكتاب ونتجوز ونتلم بقي في بيت واحد .
حور : ضحكت بحيره ، مش عارفه انا مقلتش لماما وانت عارف اني هنا في مصر لوحدي ..
بدر : تحبي نسافرلها اتقدملك هناك .
حور : سيبني ،اكلمها الاول ..
بدر : تمام بس متتاخريش عليا ..
وصلت حور الي المستشفي في سعاده وهي تتم عملها باتقان وعلي اكمل وجه وبعد انتهاء العمل …. اتي بدر ليوصلها الي الفندق مره اخرى خوفا عليها وتقربا منها اكثر.. صعدت حور بسعاده الي غرفتها وهاتفت منار ان شخصا يريد الارتباط بها .
منار : هو زميلك في المستشفي يعني .. دكتور .

 

 

حور : بخوف ، لا ده شخص اتعرفت عليه هنا في مصر لو مش هتنزلي مصر ممكن انا وهو نجيلك فرنسا .
منار : لا متجيش انا هنزل مصر واهو فرصه نتعرف عليه وعلي اهله .
حور : انقبض قلبها لحديث والدتها وازدادت خوفا ..
★★★★★
في بورسعيد يوم الصفقه اتصلت الفت علي يوسف صباحا..
يوسف وهو نائم وفي حضنه نهي التقط هاتفه ورد بصوت ناعس .
— اه راحت عليا نومه … تمام ربع ساعه واكون عندك يافوفا .. وغلق السماعه .
نهي : شهقت بغيره وهي نائمه بين احضانه ، فوفا فوفا مين دي ..
يوسف : بتوتر ، فوفا فوفا مين بقول فا فااادي ، انتي مش كنتي نايمه .
نهي : لا انت قلت فوفه انا سمعاك بوداني .
يوسف : يا بت اتهدي بقي انتي سمعك تقيل اساسا ..
وفاق من السرير وتناول المنشفه واتجه للحمام .
نهي : عدلت نفسها و وقفت امامه ،انت رايح فين انت رايحلها صح انا حاسه بكده ، قول مخبي ايه تاني عليا .
بتجاهل لحديثها دخل يوسف التواليت وغلق الباب لياخذ شاور.
نهي : بتمتمه ، وانا اقول الراجل ماله اليومين دول دلع وشخلعه ومرقعه معايا اتاريه مخبي التقيل وبيخوني .. ما هي الرجالة كده اول ما يتظبط حالها مع ستاتها يبقوا بيخونوا … بتمتمه وهي تحك يدها في راسها بس بقولوا بيجيبوا هدايا ويوسف مجبليش هديه ….
قاطعها خروج يوسف من التواليت ،هتبرطمي كده كتير ..
وذهب ليرتدي بدلته ..
نهي : وكمان مستعجل ورايحلها جرى ، مش سيباك تخرج يا يوسف لو الدنيا اتهدت ..
يوسف : بعدما ارتدي ملابسه مسك مرفقيها بيده وبرومانسيه، بحبك .
نهي : كداب .
يوسف : برومانسيه اكثر وضع يده علي وجهها وبحب ، حد يشوف الملاك اللي قدامه ده ويعرف يكذب قدام عنيه .
نهي: تذمرت بدلع ، برضو كذاب .
يوسف : قبلها برومانسيه قبله طويله ، وكده .
نهي: بسعاده ، بتحبني .
يوسف : بيده خلف ضهرها جذبها لصدره ، بموت في دباديبك يا ولااا.
نهي : بضحك ، ربطت ياقه بدلته ، متتاخرش عليا ..
يوسف : هو ده الشغل ولا بلاش ، هوا مسافه الطريق واكون بين اديكي يانونتي ..
وقبلها برومانسيه في عنقها فتركت اثرا فيها .
يوسف : اشار بعينه علي العلامه التي ظهرت علي عنقها ، تصبيره لحد ما اجيلك جهزي نفسك بالحته المووف اللي بتلعلع عليكي
نهي : بسعاده ودلع ،هدخل اخد شاور الاول ..

 

 

يوسف : وانا هروح اجيب السمك والجمبرى علشان الفسفور يشعشع في النفوخ .
نهي: ضحكت بدلع ، متتاخرش .
فلاش باك .
( بعدما اتي يوسف من الميناء اول مره .. هبط الي محل لانجريهات واختار ملابس نسائيه لنهي…
نهي :بصوت ناعس وهي نائمه ، انت كنت فين .
يوسف : هنا ياقلبي جمبك بجبلك دول …)
باااااك .
خرج يوسف من جناحه بالفندق واتصل بالقياده .
— عايز تأمين كامل علي الجناح وعلي الفندق كله .. تمام انا لسه خارج وهعدي عليها حالا ونقبض علي اكبر مهربه في الشرق الاوسط ..
وغلق الهاتف وذهب الي الفت لياخذها معه اثناء ذهابه الى الميناء..
اكد الظباط ان الكونتير ملئء بالبضاعه الممنوعه و المهربه من ملايين الدولارات و المواد المخدره البيضاء كيلوهات من المخدرات البيضاء بملايين الجنيهات ..
اشار الظابط الاخر ليوسف ان الشحنه وصلت .
يوسف مسك يد الفت فنظرت له بسعاده وهي تشاهد البضاعه المخفيه في الكراتين بداخل الكونتير الذي يخرج من السفينه
..
ولكن اقترب الظابط وفتح الكونتير وبثقه نظرت الفت للظابط.
تجاهلها الظابط واكمل فتح الكونتير وبدا باخراج الكراتين .
الفت بخوف ليوسف ، هو بيعمل ايه ده هيفتح الكراتين
يوسف : اخرج من جيبه الاساور الحديديه والبسها لها ،وهيطلع الهرو***ين والدولارات ياحب .
الفت : بدهشه ، انت بتقول ايه انت اتجننت انت هتودي نفسك في داهيه انت واخد ملااايين انت ناسي ولا ايه
اخرج الظباط البضاعه وبتعظيم ليوسف ، كله تمام يافندم .
الفت : بصراخ لاااا مستحيل لااااا هو هو يوسف اللي دخلها انا مليش دعوه هو اللي خد الفلوس علشان يهرب البضاعه .
اتوا الظباط والقوا القبض عليها .
يوسف : بسخريه هتنورى القفص ياحب .
الفت : انت قبضت الفلوس لااااا انا هفضحك انت شريكي .
يوسف : الشيك مع القياده كل حاجه متسجله اعدام مبارك يافوفاااا .
★★★★★
يوم خطوبه سيلا صباحا
جهزت الفيلا بالزينه والانوار وتحضيرات الخطوبه .
في غرفه سيلا بعدما تزينت بافضل مكياج من الميكب ارتيست وارتدت فستان الخطوبه فضي اللون سواريه رقيق يبرز معالم انوثتها ورقتها كانت معها في الغرفه لينا ومنه .

 

 

لينا : زي القمر ياسوسو .
سيلا : بسعاده نظرت للمراه ، تصدقوا وانا عروسه حلوه اهبل اجنن له حق اخوكي يا منه يتجنن عليا .
منه : بسخريه ، اه فعلا .
سيلا : بتضحكي علي ايه يا بت والله افسخ الخطوبه قبل ما تبدا .
منه : لا لا ابوس ايدك .. انتي زي القمر زي السكر زي الشهد مفيش في حلاوتك ولا طعامتك حد .
سيلا : ايوه كده اتظبطي .
لينا : انتي بتتلككي ولا ايه يا سولي.
سيلا : اتلمي انتي كمان احسنلك كلها شهر شهرين بالكتير وافسخ ام الخطوبه ده .
منه : ده فهد حلو والله مش هتعوضيه .
لينا : اه والله ومحترم جدا فاكره لما كنا بنلعب سوا استغمايه وكان ميرضاش يمسكنا ويعمل نفسه مش شايفنا علشان منزعلش ..
سيلا : لينا يا حببتي انتي ومنه متسلوش عليا احنا ننزل نغني ونرقص ونهيص وبس كانها بارتي وامرى الي الله ..
قاطعهم صوت طرق الباب وكان جاسر …
جاسر : اذيك يا منه اذيك يا لينا ..
منه ولينا : الحمدلله ياعمو ..
وبعد السلامات استاذنوا وتركوا جاسر مع سيلا .
جاسر : بعيون لامعه تملاها السعاده بدموع .
سيلا : طبعا جاي تباركلي .
جاسر : لا ، و اخدها في أحضانه جايه اقولك لو مش عايزه الخطوبه مش مهم .
سيلا : بتعجب رفعت راسها اتجاهه ، بابا انت بتقول ايه .
جاسر : مسح الدمعه التي فرت من عينه ،مش مصدق انك كبرتي خلاص وهتتخطبي وتتجوزي وتبعدي عني .
سيلا : حضنته ، مستحيل ابعد عنك يا بابا ، بس سنه الحياه بقي ..
جاسر : خبطها بخفه علي كتفها ، عايزه تتجوزي ياجذمه .
سيلا : بضحك داعبته بيدها في وسطه ، متكسفنيش بقي يا ميجو .
جاسر : طيب يلا يا حلوه علي تحت مكتوبالك يافهد يا ابن المحظوظه تاخد الجوهره بتاعتي ..
سيلا : نظرت بعين لامعه لوالدها ، بحبك يا بابا .
جاسر : بدموع الفرحه ضمها ، بموت فيكي يا شقيه .. بكره لو اتاخرتي علي الشركه هخصملك اسبوع .
سيلا : بدهشه ، ايه .
جاسر : بضحك ، بهزر .. ويلا علشان متتاخريش علي ابن المحظوظه تحت …
سيلا : رفعت يدها تداعب ذقن والدها ،يا ميجو يا قلبي.. فهد ابن محظوظه فعلا علشان هيناسب جاسر احمد الحديدي مش علشاني .. وبمكر مصطنع قلتلي هتكتبلي فرع العبور امتا .
جاسر : بضحك ، يلا يا نصابه ..
تركها جاسر وهبط لاسفل داخل الفيلا وجد دنيا تقف في كورنر تمسك طبق ورق العنب وتاكل وتاركه الضيوف بالخارج في الحديقه ..

 

 

جاسر : دنيا ، انتي مش لسه واكله؟
دنيا : والاكل بفمها ، اه لسه واكله. وهاكل كمان .. وهو أنا باكل عشان مين مش عشان ابقى ملبن وعينك متبصش بره.
جاسر : بضحك ، خطوبه بنتك النهارده انتي مش واخده بالك ياملبن .
دنيا : بتذمر تركت الطبق ، مش بدوق الاكل اللي الطباخ عامله اشوفه مظبوط ولا ايه ثم انا مكلتش من الصبح .
جاسر : اقترب منها وبهمس ، طيب ما تحطيلي طبق اصل انا كمان مكلتش من الصبح ..
دنيا : بضحك ، اعطته طبق ورق العنب ، كل اليوم لسه طويل …
وتركته دنيا وخرجت لترحب بالضيوف الذين وصلوا يوسف وفهد ونهي وعائلتها ، و معتز وشريف وجاسر اول الحضور … و وصل شريف وسمر ومعاذ .
دنيا : سمر اذيك عقبال معاذ ..
معاذ : مبروك يا طنط دنيا .
دنيا : الله يبارك فيك ياحبيبي عقبالك .
شريف : مبروك يا دنيا جاسر فين .
دنيا : بيدوق ورق العنب .. اقصد جاي ..
شريف بضحك انا هروح اسلم علي يوسف وذهب هو ومعاذ اتجاه يوسف وفهد ..
سلمت سمر علي نهي وساره ، ورجعت وجلست علي احدي الترابيزات ومعها دنيا .
سمر : ايه يادودو الحلاوه والشياكه دي اللي يشوفك يقول عليك العروسه .
دنيا : بسعاده ، عقبال معاذ وانتي شكلك قمر والدريس تحفه .
سمر : لوت فمها المهم القلب .
دنيا : فيه تاني يا اوس النكد .
سمر : انا نكد طيب والله ما هقولك حاجه تاني .
دنيا : هو شريف زعلك .
سمر : لا طبعا .
دنيا : اومال مالك قالبه وشك ليه .
سمر : من اللي حاسه بيه.
دنيا : اه شريف برضو .. طيب هو مبحبكيش مثلا .
سمر : بحبني وبيعملي كل حاجه نفسي فيها بس لما انا بطلبها نفسي يفاجاني يكون في بينا إثاره ، غير طبعا الروتين اليومي الشركه والاكل والمصاريف ومعاذ .
دنيا : بسخريه عايزاه يفاجاك هيفاجاك ياحببتي في تفاصيل الطلاق عايزه المفاجاه في المحكمه واشهار وكده ولا سكيتي.
سمر : انتي علي طول كده كبتاني .

 

 

دنيا : لا بفوقك من العصافير اللي في دماغك دي احنا في خطوبه بنتتي وانتي بدورى علي النكد ..
سمر : ما انا معنديش حد اتكلم معاه ما بصدق اشوفك بابا وماما الله يرحمهم ونور اختي سافرت ايطاليا واخويا علي طول مسافر .
قاطعهم دخول ساره عليهم .
ساره : لدنيا ، ام العروسه اللي شكلها اصغر من العروسه مش تقوللنا علي الروتين بتاعك يا دودو .
سمر : بضحك ، كنت لسه بقولها اهو .
دنيا : انتوا جايين تقروا عليا بقي.
ساره : جلست وبصت لسمر وبسخريه ، انا اخرى صابونه نابلسي اغسل بيها وشي .
سمر : بضحك ، يا خايبه السر مش في الروتين السر في جاسر مش زي رجالتنا .
دنيا : اوووبا ، شكله مش هينام النهارده في اوضتنا .
سمر وساره بصوت واحد : انتوا بتناموا في اوضه واحده .
دنيا : بصنلهم بتعجب ، مش ده الطبيعي بتاع اي واحده ولا انا فاهمه غلط .
سمر : انا شريف علي طولى خناقات بسبب تاخيره وبينام علي الكنبه .
ساره : ومعتز بيجي هلكان بيكسل يطلع فوق فبيستقرب اوضه الضيوف تحت وينام فيها .
دنيا : مدت يدها ومسكت خشب الترابيزه ، وبخوف مصطنع ، الله اكبر الله اكبر .. انتوا ايه اللي جابكم …
بالاتجاه الاخر تجلس نهي ومعها هانم ورشا ومرات حسن سعاد
رشا : وياترى العروسه شكلها ايه حلوه كده زي امها .
نهي : بسعاده زي القمر مش عروسه ابني .
رشا : بتذمر ، مبروك .
نهي : مالك يا بت بتقوليها من غير نفس ليه كده مش بنتك اللي قالت في واحد زميلها هيجي يتقدملها يعني فهد مش في دماغها .
هانم : رشا اتلمي وباركي لاختك حلو .
رشا : وانا قلت حاجه يا ماما .
سعاد : لنهي ، سمعت انك قضيتي يومين في بورسعيد راجعه وشك منور .
نهي : بسخريه علي اغنيه حسين الجاسمي، اصلي لقيت الطبطبه وانتي ملقتهاش يا سعاد.
سعاد : : الطبطبه بس ، عقبال عندك لقيت المرمطه والبهدله ونكد خميس وجمعه .
رشا : نكد خميس وجمعه دا انتي ربنا بحبك .
نهي : بسخريه ، وانتي كنتي مستنيه ايه من واحد اسمه حسن.
سعاد : ابدا يا اوختي كنت مستنيه الفسح والخروج لقيت الرنجه بتتسخن بالليل ، والفسيخ بيتاكل مع الرز …
نهي : بسخريه رنجه بالليل وفسيخ مع الرز جربتوا العدس بالدمعه يا بت ولا لسه ..
هانم بسخريه : يادي الشيله ويادي الحطه رحنا علي جمل وجينا علي بطه ، هو مفيش اكل ولا الهالومه دي كله والاغاني والفيلا ده كله علي الفاضي ..

 

 

رشا : بسخريه ، احمدي ربنا ياماما غيرك ملاقيش كتكوت يجي عليه احنا نروح نسوي البطه اللي في التلاجه ونعمل جمبها حله ورق عنب ونتعشا في بيتنا بكرامتنا .
نهي : في ايه يا ماما هي مش دنيا جت وقالت لنا نقوم نتعشا وانتم قلتم لا بعد الحفله ما تخلص .
هانم : تجاهلتها ونظرت لسعاد ، وسميحه حماتك عامله ايه معاكي يا سعاد ، حلوه معاكي يابت ولا زي ماهي حاطه مناخيرها في كل حاجه .
سعاد : لوت فمها بسخريه لو كانت الغله قد التبن لكانت الحما حبت مرات الابن .
نهي : بضحك ، شكلك معبيه يا سعاد وساكته .
سعاد : شاربه المر مرارر طااافح يا ختي خليني ساكته احسن.
رشا : لسعاد ، انتي كده وسلكته ده انتي شردتي الراجل وامه ، وبصت لنهي مش كفايه حسن لا وامه كمان ، دا انتي ربنا نجدك….
نهي : ياااختي متفكرنيش ..
بالاتجاه الاخر يجلس جاسر مع معتز وشريف ويوسف وبالجهه المقابله يجلس فهد وبدر وياسين وخالد وآدم وجاسر ابن معتز ومعاذ جميعهم علي ترابيزه واحده .
بدر : مبروك يا فهد منور يا ابو نسب .
فهد : لبدر ، عقبالك .
خالد : لا انا الاول .
آدم : لا لا انا قبلكم …
جاسر : لياسين ، وانت منفسكش تتكلم كمان .
ياسين : لا انا زي العصفور اتنطط علي كل شجره شويا هو في احلي من الحريه .
شريف : لياسين ، هيييح فكرتني بشبابي ياسونه انت واخد جيناتي يالا بس علي كده بتختار حلو ولا ذوقك عامل ازاي .
خالد : غمز لشريف بعبث ، انت مش شايف الحفله كلها امامير ازاي .
معتز : لياسين ، هي البنات دي تبعك .
ياسين : وحياتك يا عمو معتز طيب وحياتك انت يا عمو شريف هيتجننوا عليا بس علي مين ولا معبرهم .
جاسر الصغير ، وفي الاخر هتدخل القفص زي عمك شريف قدوتك .
ياسين: انتوا بتحبطوني ليه .
يوسف : وانت يا بدر مفيش حاجه كده ولا كده .
بدر : فيه طبعا وجايه الحفله النهارده السواق راح يجبها .
جاسر : دي اللي قلتلي عليها اخيرا هنشوفها اللي مطيره النوم من عنيك ومبقتش اشوفك في الشركه .
بدر : بسعاده ، طيب والله يا مجاميجو لو شفتها هتنبهر .
جاسر : وانت يا معاذ مفيش حاجه انت كمان كلهم بتكلموا علي انجازاتهم وانت ايه .
معاذ : بابتسامه ، لا انا مليش في كده .

 

 

شريف : بكره يبقي ليك وتحب ونفرح بيك بص شايف الشباب دول انا هقولك حاجه واحده بس خد ياسين قدوه ليك .
جاسر : انت بدل ابنك على الفساد .
ياسين : بتذمر ، ماشي يا بابا انا فساد ..
ثم لمح چانيت تدخل تردي فستان اسود مقفول من اعلي وقصير ميني جيب من اسفل، استاذن انا بقي علشان الصاروخ وصل.
شريف : كاد ان يلمحها فقد اختفت وسط الحضور ، يخرب عقلك يا ياسين الواد بلاقي البنات دي فين ..
لمحت دنيا چانيت فذهبت لتسلم عليها .
دنيا : نورتي يا حببتي ، اهو ياسين جه .
ياسين : ايه الجمال ده .
چانيت : انا جايه بس علشان خاطرك يا طنط .
دنيا : وانتي نورتيني ياقلبي.
ياسين : لچانيت ، وانا ايه فرااغ .
دنيا لمحت بنت جميله بدريس رقيق محجبه وبدر يتجه ناحيتها .
دنيا : طيب استاذن انا .
واتجهت ناحيه بدر وحور ..
ياسين : يخربيتك مش انا يابت قايلك اقفليها من فوق تقومي فتحاها من تحت ..
چانيت : وانت مالك البس اللي البسه انا مش جيالك اساسا .
ياسين : خبطها بكتفه يابت يمكن حالك يتصلح وترتبطي بمعيد في الكليه .
چانيت : ناقص تقول معيد في كليه طب الاسنان .
ياسبن : يمكن .
چانيت : مش استايلي ساسا .
ياسين : ونبي يابت خساره فيكي انتي تطولي يابت تتجوزي معيد في الكليه ده يتحط على الجرح يطيب هو بس الزمن اللي جار علينا حبتين تلاته عشره كده وخلاني ابصلك ..
چانيت : بضحك ، مستحيل .
خالد : ما انتي اخرك ترتبطي بواحد بيسرح النمل علي قفاه.
چانيت : يع ايه القرف ده .
خالد : مثلي ياختي مثلي وانتي زي لهطه القشطه كده ..
بالاتجاه الاخر
بدر : قمر ، زي الملايكه .
ومد يده وسلم عليها .
حور : مدت يدها وسلمت عليه ، مبروك .
دنيا : قاطعتهم ، ايه القمر والله طلعت بتعرف تختار يا بيدو .
بدر: بسعاده ، ايه رايك يا ماما مش زي القمر يوم اكتماله .
حور : نظرت للارض بخجل .

 

 

دنيا : مدت يدها وسلمت علي حور ، انا دنيا مامت بدر علي فكره بدر مبيبطلش كلام عنك .
حور : بسعاده بدر بس ببالغ .
دنيا : بعد ما شفتك له حق يتسحر بيكي .
حور : شكرا يا طنط جدا .
دنيا : لا طنط ايه انتي تقوليلي يا ماما علي طول …
حور : بسعاده ، حاضر يا ماما ..
هبطت سيلا الي الحديقه وابهرت الحضور بجمالها ورقتها
في الكوشه
فهد : هو انتي حلويتي ولا بتهيالي .
سيلا : احنا هنبتديها معاكسه .
فهد : انا خطيبك علي فكره .
سيلا : وده يديك الجراه انك تعاكسني .
فهد : انتي عبيطه يا بت .
سيلا : اتلم ياض.
فهد : ياض !! هو آدم كان عنده حق ولا ايه ..
سيلا : وهي تجلس بدات تغني وتردد الاغاني مع حسين الجاسمي الذي كان يحيي الخطوبه
سيلا : حبيبي بالبُنط العريض ..غالي واقرب م الوريد
حالتي تتشخص جُنون .. بيقولولي أنا بيك مريض
فهد : بسعاده لسيلا ، هو انتي واقعه قوي كده .
سيلا : لا دي اغنيه علي فكره .
فهد : بضحك ما انا عارف .
سيلا بدات تتحرك لتقف وترقص فمسك يدها فهد ، رايحه فين .
سيلا : رايحه ارقص .
فهد : ده عند امه .
سيلا : يعني ايه هي دي مش خطوبتي
فهد : لما تبقي قاعده جمب كيس جوافه .
سيلا : بتذمر ، يعني مش هرقص .

 

 

فهد : لا مسمحلكيش عايزه الناس يتفرجوا عليكي وانتي بتهزي ما اقوم اطبلك بالمره .
سيلا : علي فكره مفيش حد غريب .
فهد : ومعاذ ابن عمو شريف وجاسر ابن عمو معتز وعبدالله ابن خالتي دول ايه محرم .
سيلا : عاااااا .
بدر وهو سرحان في عيون حور غنيلها ، أتاري كُل ما أحب فيك ..بدمنك وبقيت مزاج.. أتلحق بقى دي في إيديك
ما أنت في لُقاك العلاج ..
حور ابتسمت بخجل ..
بدر : يخربيت جمال رقتك ، بحبك ..
حسين الجاسمي : يغني مقطع آه لقيت الطبطبة ..وأقوى لو منتش بعيد..
ياسين : نظر لدريس چانيت من اسفل وهو يبرز ساقيها واقترب منها بهمس، مش هنلاقي الطبطبه احنا كمان ولا ايه.
چانيت : رفعت سبابتها امامه بتخحذير علشان تلاقي الكهرباء.
ياسين : بعد عنها بخوف مصطنع ، لا وعلي ايه خلينا في السليم ..
شريف وهو يقف بشرود وهو يشاهد چانيت تخيلها ارسيليا فاقترب منهم و وقف امامها وهو ينظر لها بشده .
ياسين : عمو شريف .. عمو مالك .
چانيت : بتعجب من نظرات شريف نظرت له ولمسها شعور حنيه لم تعلم مصدره .
شريف : بحب همس، ارسيليا .
ياسين : عمو دي چانيت عندي في الكليه .
شريف : اه انا اسف اصل فيكي ملامح كبيره جدا من واحده اعرفها …
چانيت : بابتسامه اومأت راسها ..
دنيا هي الحفله مالها ساكته ليه كده واشارت لجاسر فاتي لها ومسك يدها .
دنيا : اشارت لسمر وساره ونهي ومنه ولينا وحور ، يلا .
فأتوا جميعا ليرقصوا حوالين فهد وسيلا
وجاسر اشار لشريف ومعتز وجاسر وباقي الشباب .
فاتوا جميعا وبداوا بالرقص .
البنات جذبوا سيلا من جانب فهد .
سيلا : بهزار اخرجت لسانها لفهد .
فهد : بتوعد ، ماشي ياسيلا .
فاقتربت منه سيلا وجذبته معها وبداوا بالرقص والغناء جميعا.
— ضحكتك فيها كهربا ..ببقى زي واحد جديد
جاسر : لدنيا آه لقيت الطبطبة.. وأقوى لو منتش بعيد
بدر : لحور وهي تبتسم معهم وتمسك يدهو ، ضحكتك فيها كهربا ..ببقى زي واحد جديد
شريف : لسمر وهو يمسك يدها .حبيبي خدها ومني ليك ..مشتريك آه مشتريك
فوق ما تتصور كمان ..والوحيد ولا ليك شريك..

 

 

سمر : كداب .
شريف : بسخريه ، عايزه شريك .
خالد : لمنه ، لو أنا هوصفك أوصف إيه؟ عُقد فُل أبيض وفيه
آدم : ل لينا ، قلب بيدلدق حنان ..مِـلكي بقى وأنا أدرى بيه.
ياسين : لجأنيت ، آه لقيت الطبطبة ..وأقوى لو منتش بعيد .
جميعها بصوت واحد ، ضحكتك فيها كهربا … ببقى زي واحد جديد.
#الكاتبه_مروه_عبدالجواد #عشق_الجاسر #الجزء_الثالث .
متنسوش تعملوا لاااف للبارت وعلق بخمسين ملصق يصلق الجزء الجديد .
هنتظر رفيوهاتكم وتوقعاتكم …
احتمال كبير لو الجزء الثالث كمل وبقي روايه نكمله بعد رمضان لان في رمضان مش هنزل بارتات لانه شهر عباده.
ف ايه رايكم ١- اكمله الجزء الثالث روايه ونكمل الشهر ده ونقطع في شهر رمضان ونرجع نكمل بعد العيد او ..
٢- اعمل الجزء الثالث نوفيلا ونخلصه كله قبل رمضان ..
هنتظر رايكم وزي ما متوعدين هشوف رايكم واللي تقولوا عليه هنفذه
.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق الجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى